Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Finns där något företag eller någon som erbjuder gratis rådgivning angående lön? Jag är nyfiken på om jag har orimliga krav och har ingen direkt att fråga. Är inte medlem i någon union.

Och hur gör man när man har 2 titlar och ska kika på marknadslöner, tar man den med högst lön, slår man ihop bägge och utgår från något medelvärde?

Bästa sättet du kan få reda på om dina krav är rimliga är att se vad andra företag erbjuder dig. Spannen som finns på marknaden är ofta ganska stora så frågan är var just du placerar dig, bara för att man ligger under genomsnittet betyder inte det att man förtjänar högre lön.

Permalänk
Medlem

Enda sättet att veta är att söka jobb och se vad det är villiga att erbjuda dig, speciellt om du har en unik blandning av kompetenser så är det långt ifrån alla som har nytta av det, och det handlar om att hitta rätt arbetsgivare där din unika mix skapar ett stort mervärde.
Jag rekommenderar alla att regelbundet söka jobb även om man är nöjd där meny är, för att veta sitt egna marknadsvärde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bästa sättet du kan få reda på om dina krav är rimliga är att se vad andra företag erbjuder dig. Spannen som finns på marknaden är ofta ganska stora så frågan är var just du placerar dig, bara för att man ligger under genomsnittet betyder inte det att man förtjänar högre lön.

Andra företag går inte ut med lönerna förrän du har kommit en bit in i intervjun, eller innan ni ska skriva under papper(detta är min erfarenhet). Men då verkar det inte finnas någon gratis-tjänst eller liknande, utan då är det att gå med i ett fackförbund och sen ta hjälp av deras rådgivare om jag har förstått det rätt. Får väl köra den gamla klassiska att byta jobb om man inte blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Andra företag går inte ut med lönerna förrän du har kommit en bit in i intervjun, eller innan ni ska skriva under papper(detta är min erfarenhet). Men då verkar det inte finnas någon gratis-tjänst eller liknande, utan då är det att gå med i ett fackförbund och sen ta hjälp av deras rådgivare om jag har förstått det rätt. Får väl köra den gamla klassiska att byta jobb om man inte blir nöjd.

SCB har statistik, så du kan kika där men det säger som sagt inte så mycket om hur det är för dig.

Fackförbund kan också bara hjälpa dig med statistik, men som sagt är det ofta ett brett spann mellan den med lägst lön och den med högst lön och var just du placerar dig på skalan vet du inte förens du ser vad andra är villiga att betala. Det spelar ingen roll ifall 90% av alla skulle tjäna mer än dig om ingen arbetsgivare är villig att betala mer än du har, för någon kommer alltid hamna på 10e percentilen.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Bankai:

Finns där något företag eller någon som erbjuder gratis rådgivning angående lön? Jag är nyfiken på om jag har orimliga krav och har ingen direkt att fråga. Är inte medlem i någon union.

Och hur gör man när man har 2 titlar och ska kika på marknadslöner, tar man den med högst lön, slår man ihop bägge och utgår från något medelvärde?

Mitt bästa tips är att kolla upp folk med samma roll på samma eller liknande företag. För min del kollar jag hos konkurrenter. Detta görs enklast via Ratsit, vill man inte betala något är det att ringa skatteverket som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ålder: 36 år
Yrke: DevOps Engineer & Scrum Master
Erfarenhet: 1,5 år inom IT
Lön: 42 500 kr
Utbildning: 4 år på KTH

Update:

Efter föräldraledigheten tar slut så kommer jag återgå i arbete med ny tjänst som Product Owner utöver min utvecklar-roll, och höjer lönen till 48k. Byter från konsulttjänst till fast anställning på bolaget jag konsultat på.

Ålder: 37 år
Yrke: DevOps Engineer & Product Owner
Erfarenhet: 3 år inom IT
Lön: 48 000 kr

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Update:

Efter föräldraledigheten tar slut så kommer jag återgå i arbete med ny tjänst som Product Owner utöver min utvecklar-roll, och höjer lönen till 48k. Byter från konsulttjänst till fast anställning på bolaget jag konsultat på.

Ålder: 37 år
Yrke: DevOps Engineer & Product Owner
Erfarenhet: 3 år inom IT
Lön: 48 000 kr

För mig är PO och Dev verkligen helt skilda roller, och i någon mån motstående fokus. Var i sådana fall tydlig och sätt upp ramar med resterande teamet

Permalänk
Medlem

Ålder: 29 år
Yrke: "Senior business support technician". IT Support över telefon.
Erfarenhet: 10 år inom IT
Lön: 32 000 kr
Utbildning: gymnasie
6 år hos samma AG.
Blev varslad nu dock så behöver leta nytt. Får hoppas lönen får en skjuts.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig är PO och Dev verkligen helt skilda roller, och i någon mån motstående fokus. Var i sådana fall tydlig och sätt upp ramar med resterande teamet

Håller med till fullo. Jag kommer i första hand ha rollen som PO, men kommer ha möjlighet att planera min tid och ta mig an dev-grejer också om jag vill. Är en ganska chill grupp, och jag har tidigare varit Scrum Master i samma team, men uppskattar dina tankar, och har med mig dem sedan tidigare

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Kände att det var dags för nytt, arbetsuppgifterna är väldigt lika med tidigare arbetet. Något mindre kundkontakt och mindre ärenden ute hos kunder. Vilket innebär lite mer tid för interna projekt.

Yrke: Drifttekniker
Lön: 40 000kr/mån
Erfarenhet: Strax under 5år
Förmåner: 3000kr/år i friskvård, Fritt val av dator var tredje år, valfri telefon vartannat år. Utbildningar osv
Ålder: 23

Missade uppdatera förra året men landade då på 41 600kr
Är kvar på samma bolag och trivs bra. Gör just nu allt och lite till i organisationen så vet knappt vad min yrkesroll är.

Yrke: Drifttekniker/Lösningsarkitekt
Lön: 47 000kr/mån
Erfarenhet: 7år
Förmåner: 3000kr/år i friskvård, tjänstepension, 2000kr/mån i en typ av direkt pension, mycket frihet och ansvar
Ålder: 25

Permalänk
Medlem

Hur ser löne skillnaderna ut inom IT när det gäller privat/stat/kommun?

Om man ex. har ett jobb som är värt 60000/mån som anställd hos ett privat företag, vad kan man räkna med att samma jobb skulle ge inom stat eller kommun ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Hur ser löne skillnaderna ut inom IT när det gäller privat/stat/kommun?

Om man ex. har ett jobb som är värt 60000/mån som anställd hos ett privat företag, vad kan man räkna med att samma jobb skulle ge inom stat eller kommun ?

Svårt att säga, det beror på hur hela paketet ser ut. Stat/Kommun har oftast bra pensionsvillkor, typ ITP, där det sätts av en % del av lönen. Så om du har 60kkr brutto så sätts det av 2143 + 3712 = 5855.
Så du behöver ha koll på detta och räkna på alla förmåner innan du vet om privat/statligt är bättre inom ditt område.

Privat ha oftast högre löner, men fuskar mera med pension (i vissa fall). Kollar du på den totala lönekostnaden för anställde så skiljer det sig nog inte lika mycket. Självklart finns det roller privata VD, Jurister, CFO m.m tjänar mera om de jobbar på stora börsbolag....men stressar sjukt mycket mera också imo..

--------
ITP
Din arbetsgivare betalar in motsvarande 4,5 procent av din lön upp till 7,5 inkomstbasbelopp (motsvarar 47 625 kr i månadslön år 2024) och 30 procent på löner över det. Du kan även ha ett avtal med flexpension, vilket innebär att det görs extra insättningar till tjänstepensionen.
----

Permalänk
Medlem

Tjänstepension, här ser jag en stor fördel för arbetsgivare utan kollektivavtal. Givetvis beroende på yrke/bransch.... En snål arbetsgivare då är man otroligt glad att det finns kollektivavtal som hjälper.
Mitt förra jobb avsatte 4.5% enligt kollektivavtal och hade även gruppavtal med Unionen. Fick ej styra var pengarna gick, de gick automatiskt in i något gruppavtals-baserad fond.

Nuvarande jobb ska enligt kontrakt betala 6.5% alternativt 32.5% i tjänstepension. Får styra till 100% exakt vilka fonder och fondbolag. Allt går via en förvaltare på Max Mathiesen som såklart kostar pengar men det betalar arbetsgivaren, har även privat sjukvård och andra sjukvårdsförsäkringar där igenom + Skandia som min arbetsgivare betalar. T.ex behöver jag aldrig betala patientavgifter eller receptbelagda läkemedel, försäkringen betalar hela beloppet upp till högkostnadsskydd.

Men iaf, jag får 3881 kr varje månad i tjänstepension baserat på en 40 699kr (lönespec säger 40 000 + 199 förmån) men i vilket fall.

Slår jag 3881 / 40 699 så ger det cirka 9.5% pensionsavsättning, eller tänker jag fel? Känns betydligt högre än 6.5% som står i papprena Blev helt paff och frågade min pensionsrådgivare (Max Mathiesen) och allt ska stämma... Mycket märkligt

Permalänk
Medlem

Det finns ju andra detaljer med som att det nya kommunala pensionsavtalet inte tvingar en att placera hälften i sparformen Traditionell Förvaltning vad jag lyckats läsa mig till. Annars är det väldigt likt ITP1 med flexpension i hur mycket som sätts av.

Att kunna välja helt fritt känns som en rätt stor fördel och är väl bara att hålla tummarna för att även ITP går åt det hållet..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tjänstepension, här ser jag en stor fördel för arbetsgivare utan kollektivavtal. Givetvis beroende på yrke/bransch.... En snål arbetsgivare då är man otroligt glad att det finns kollektivavtal som hjälper.
Mitt förra jobb avsatte 4.5% enligt kollektivavtal och hade även gruppavtal med Unionen. Fick ej styra var pengarna gick, de gick automatiskt in i något gruppavtals-baserad fond.

Nuvarande jobb ska enligt kontrakt betala 6.5% alternativt 32.5% i tjänstepension. Får styra till 100% exakt vilka fonder och fondbolag. Allt går via en förvaltare på Max Mathiesen som såklart kostar pengar men det betalar arbetsgivaren, har även privat sjukvård och andra sjukvårdsförsäkringar där igenom + Skandia som min arbetsgivare betalar. T.ex behöver jag aldrig betala patientavgifter eller receptbelagda läkemedel, försäkringen betalar hela beloppet upp till högkostnadsskydd.

Men iaf, jag får 3881 kr varje månad i tjänstepension baserat på en 40 699kr (lönespec säger 40 000 + 199 förmån) men i vilket fall.

Slår jag 3881 / 40 699 så ger det cirka 9.5% pensionsavsättning, eller tänker jag fel? Känns betydligt högre än 6.5% som står i papprena Blev helt paff och frågade min pensionsrådgivare (Max Mathiesen) och allt ska stämma... Mycket märkligt

Det är inte Max-gubben som ska ha de där 3 extra procenten då. Dvs att 3881kr går till kontot men att bara ~2650kr placeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Det är inte Max-gubben som ska ha de där 3 extra procenten då. Dvs att 3881kr går till kontot men att bara ~2650kr placeras?

Nee, procenten Max gubben ska ha betalas separat av arbetsgivaren. Jag har fått/skaffat login på Länsförsäkringar som jag valt som plattform (Gillar LF Global Index) och där ser jag inbetalningarna varje månad där min arbetsgivares namn står som inbetalare. 3881 kr går rakt in i fonderna

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iknight:

Kanske lite OT, men är nu i sista året av en civ.ing utbildning inom IT, och har börjat tänka lite på jobb och lön när jag blir klar. Jag vet att Sveriges ingenjorer rekommenderar ett ingångslön på runt 40tkr/månad, men vad är rimligt att begära om man tex. börjar med en "traineship" där man blir anställd på ett företag i ett år för att lära sig yrket? Ska man då begära samma lön som man hade gjort för ett "vanlig" jobb?

Skulle säga att några av de centrala grejerna du ska titta på om du letar jobb:
Kollektivavtal finnes (eller bättre villkor än vad som kollektivavtalen stipulerar):

• Pensionsavsättningar

• Föräldralön (Kanske lite tidigt för dig men ändå vettigt att ha i bakhuvudet).

• Flexavtal

• Arbetstidsförkortning

• Eventuell förskottssemester och som efterskänkes efter 5 år

Utan kollektivavtal eller om de försöker säga något kring "trainee"-anställningen så ska man dra öronen åt och granska riktigt djuptgående.

Vanligen får man något lägre lön för traineetjänster då man inte förväntas generera så mycket stålar utan främst lära sig om bolaget.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Stora skillnaden mellan fonder inom ITP och de utanför brukar vara förvaltningsavgifterna, men med högre avsättning så vägs det upp! Bra av arbetsgivaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Nee, procenten Max gubben ska ha betalas separat av arbetsgivaren. Jag har fått/skaffat login på Länsförsäkringar som jag valt som plattform (Gillar LF Global Index) och där ser jag inbetalningarna varje månad där min arbetsgivares namn står som inbetalare. 3881 kr går rakt in i fonderna

Kolla dock vad de har för löpande förvaltningsavgifter.. kan vara stor skillnad mot fonder som upphandlats via kollektivavtalen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ap07 som jag får har 0.04% avgift iaf så det kan eventuellt vara sämre än global index vid 0.21%(eller vad du betalar)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Kanske lite OT, men är nu i sista året av en civ.ing utbildning inom IT, och har börjat tänka lite på jobb och lön när jag blir klar. Jag vet att Sveriges ingenjorer rekommenderar ett ingångslön på runt 40tkr/månad, men vad är rimligt att begära om man tex. börjar med en "traineship" där man blir anställd på ett företag i ett år för att lära sig yrket? Ska man då begära samma lön som man hade gjort för ett "vanlig" jobb?

Jag gick ett 1-års traineeprogram efter examen. Utvecklare inom finansbranschen. Pluggade data civ.ing.
Är precis klar med mitt år och är fastanställd idag.
modellen såg ut som följande på mitt traineeföretag (skillt från företaget vi blev anställda av):
kandidatexamen: 35k/mån
master: 37k/mån

Efter 1 år fick alla 3k ökning samt fastanställning vid övergången. Men vi får också vara med i löneförhandlingen för 2025 och personligen får jag ca 43500 efter nyår.

Med det sagt så går en nyexad anställd in på 43k idag i exakt samma roll.

Traineeprogrammet är dock väldigt kul och hjälper en knyta kontakter och få kompisar runt om företaget.
Om jag fick välja idag hade jag nog ändå tagit traineeprogrammet. Om man vill tjäna pengar är det främst jobbhoppande som är den stora kickern

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga att några av de centrala grejerna du ska titta på om du letar jobb:
Kollektivavtal finnes (eller bättre villkor än vad som kollektivavtalen stipulerar):

• Pensionsavsättningar

• Föräldralön (Kanske lite tidigt för dig men ändå vettigt att ha i bakhuvudet).

• Flexavtal

• Arbetstidsförkortning

• Eventuell förskottssemester och som efterskänkes efter 5 år

Utan kollektivavtal eller om de försöker säga något kring "trainee"-anställningen så ska man dra öronen åt och granska riktigt djuptgående.

Vanligen får man något lägre lön för traineetjänster då man inte förväntas generera så mycket stålar utan främst lära sig om bolaget.

Tack, superbra info som jag ska spara så jag inte glömmer när det blir aktuellt! Av intresse, vet du om det brukar gå att tex. förhandla bort visa grejer för att istället få bättre vilkor i andra grejer om man har kollektivavtal (tex. semsterdagar mot lön)?

Skrivet av JtotheD:

Jag gick ett 1-års traineeprogram efter examen. Utvecklare inom finansbranschen. Pluggade data civ.ing.
Är precis klar med mitt år och är fastanställd idag.
modellen såg ut som följande på mitt traineeföretag (skillt från företaget vi blev anställda av):
kandidatexamen: 35k/mån
master: 37k/mån

Efter 1 år fick alla 3k ökning samt fastanställning vid övergången. Men vi får också vara med i löneförhandlingen för 2025 och personligen får jag ca 43500 efter nyår.

Med det sagt så går en nyexad anställd in på 43k idag i exakt samma roll.

Traineeprogrammet är dock väldigt kul och hjälper en knyta kontakter och få kompisar runt om företaget.
Om jag fick välja idag hade jag nog ändå tagit traineeprogrammet. Om man vill tjäna pengar är det främst jobbhoppande som är den stora kickern

Grattis på jobbet! Superbra o veta, det är svårt att hitta konkreta siffror på nätet (även om jag förstår det varierar mellan tjänster, etc etc). Ska skriva mitt ex-jobb nu (obetald tyvärr...) på samma företaget som det ev. blir att jag gör traineeprogrammet hos sen, och det verkar skitroligt så lite lägre lön äv den standard "40" hade inte varit så illa.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iknight:

Tack, superbra info som jag ska spara så jag inte glömmer när det blir aktuellt! Av intresse, vet du om det brukar gå att tex. förhandla bort visa grejer för att istället få bättre vilkor i andra grejer om man har kollektivavtal (tex. semsterdagar mot lön)?

Allt som inte är lagstiftat går att förhandla om. Sedan brukar arbetsgivare vara rätt lata av sig och inte vilja ha allt för många olika avtal på samma företag för samma tjänster. Sannerligen så för traineetjänster. Kollektivavtalen brukar låsa ytterligare att arbetsgivare "inte får ha X eller Y utan måste erbjuda Z som minimum".

När det kommer till kollektivavtalsanslutna arbetsplatser så brukar det finnas ett gäng olika spikade lösningar för det där med att förhandla om semesterdagar mot övertidsersättning. Däremot kan man inte göra så mycket med att avtala bort semester mot lön. Till att börja med så ska du ha mer än 25 semesterdagar, något som är osannolikt som trainee eller nyanställd.

Om du menar att du vill vara ledig mer än 25 dagar så brukar de flesta ingenjörsarbetsplatser inte ha några större bekymmer att släppa några dagar som obetald tjänstledighet. Dvs, du tappar lön mot att inte jobba.

Det viktigaste som ung är nog att man inte åker in på en arbetsplats som saknar kollektivavtal och som inte betalar pensionsavsättningar i en tjänstepension. Det är riktigt botten och kostsamt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ap07 som jag får har 0.04% avgift iaf så det kan eventuellt vara sämre än global index vid 0.21%(eller vad du betalar)

AP07 är inte det den statliga allmänpensionen? AP07 SÅFA? Den har jag också för den allmäna pensionen

Permalänk

Drifttekniker på ett reningsverk.

Grundlön 33600k + beredskapslön. Brukar ligga lite över 40k i månaden. Sen tillkommer lite extrapengar då och då i form av mer beredskap, bonus, atf och så.

Permalänk

Statligt anställd.
Systemutvecklare (senior).
8 års erfarenhet.
52 400 / mån.

Permalänk
Medlem

Yrke: UX/UI-Designer
Lön: 30 000 kr (före skatt)
Erfarenhet: 3 år
Utbildning: 3 år
28 000 ingångslön, 3 dagar kontor, dator, 3000 friskbidrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det viktigaste som ung är nog att man inte åker in på en arbetsplats som saknar kollektivavtal och som inte betalar pensionsavsättningar i en tjänstepension. Det är riktigt botten och kostsamt.

Nja, skulle vilja påstå att det viktiga är att få minimum samma förmåner som ingår i de vettiga avtalen, men att faktiskt vara ansluten till ett kollektivavtal är 0 värt så länge som man jobbar i ett område där man är så pass eftertraktad att arbetsgivaren faktiskt vill behålla sin personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clfairy:

Yrke: UX/UI-Designer
Lön: 30 000 kr (före skatt)
Erfarenhet: 3 år
Utbildning: 3 år
28 000 ingångslön, 3 dagar kontor, dator, 3000 friskbidrag

Nu har jag ingen koll på UX/UI-Designerrollen men är inte 2000:- höjning över tre år något lågt (oberoende av vart man arbetar)?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exydia:

Nu har jag ingen koll på UX/UI-Designerrollen men är inte 2000:- höjning över tre år något lågt (oberoende av vart man arbetar)?

Nu behöver ju inte erfarenheten vara från samma arbetsplats.