Tips på bra budget moderkort som passar kommande 9800x3d(AM5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Haha, ja kanske. Dyrare blir det i alla fall.

Den CPU de testar med har kanske en bättre minneskontroller än din som klarar sig med lägre SOC-spänning. Vilka stickor har du?

Började spela in videon till dom och tror du inte det fungerar då, självklart hade jag väntat mig något annat? Tog ut en stocka för att fota till dem kanske var det något litet där som gjorde det? har ingen aning faktiskt. Eller så behövde allt "sätta sig" lite. Innan jag ens installerade operativsystemet testade jag att sätta minnet på expo 6000, var det första jag gjorde.

G.Skill Flaire X5 DDR 6000mhz CL30 är dom jag kör med som nu uppenbarligen fungerar som de ska.
Nåja slutet gott allting gott antar jag?

Måste ge en eloge till asrock som verkligen tog problemet seriöst. Hade nog väntat mig att jag ska vänta på nästa uppgradering eller om jag verkligen satt minnet på rätt profil. Trodde dessutom jag skulle få vänta länge men svaren kom med en dags mellanrum.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Haha, det var demospöket som var framme och hindrade dig från att visa att det inte fungerade.

Ja, det kan ha varit det enkla faktum att du tog ur och satte i dem.

Misstänker att det är dessa?

https://www.gskill.com/product/165/396/1673491242/F5-6000J303...

Ser ut som SK Hynix A-die eller M-die, gissningsvis det förstnämnda. Bör gå att lista ut genom att titta på bokstaven i slutet på etiketten. 20A eller 20M tror jag det står.

SK Hynix gör just nu de bästa DRAM-chippen för DDR5, då de både klarar högre frekvenser och tightare timings än vad Samsung och Micron kan erbjuda.

Det är lite kul hur sådant ändrar sig mellan DDR-generationer. För DDR4 var ju Samsung B-die överlägsna när det gällde tighta timings och ganska höga frekvenser, men Micron rev E var lättare för minneskontrollern att driva i höga frekvenser (men med sämre timings). Då var SK Hynix bland de sämsta för oss entusiaster. Saken är väl att tillverkarna av DRAM egentligen snarare optinerar för tillverkningskostnad, så länge deras chipp klarar JEDEC-timings, eftersom den stora volymen lär vara för servrar. Att sedan andra bolag köper in och binnar varje DRAM-chipp individuellt för att se vad de egentligen klarar och bygger produkter runt det är nog ganska sekundärt, även om de kan tänka sig att fortsätta viss tillverkningen av populära varianter så länge som den fortfarande är någorlunda lönsam.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Lite osäker vilken man borde köpa, har tittat på tre olika nu.

Tänkte köra på en MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI,

men även fått ögonen för dessa två, kostar dock nästan 500kr mer.
ASRock B650E Taichi Lite WIFI D5 och ASRock X870 Riptide WIFI

Har ni några ideér eller tankar vilket man bör köra på?