HP Microserver gen8 hot swap

Permalänk
Medlem

HP Microserver gen8 hot swap

Hur brukar ni göra när ni monterar hårddiskar i er Microserver gen8 stänger ni av den eller kör ni hot swap, då med förutsättning att ni har en kontroller som som stödjer hot swap.

Jag menar Microserver gen8 har ju inget riktigt bakplan utan är ju snarara bara vanliga SATA och strömkontakter.
Detta innebär ju att strömmen är på när man monterar hårddisken vilken kan leda till gnistbildning och att kontakten bränns.

Jag använder själv en LSI 9240-8i IT-flashat , så det är ju fullt tekniskt möjligt att hot swappa, men jag tänger alltid av servern vid diskbyte.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte en sån server utan en egenbyggd, men hotswappar mina diskar utan några konstigheter. Tre stycken LSI 9300 8i IT mode och 24 hotswap bays.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Hur brukar ni göra när ni monterar hårddiskar i er Microserver gen8 stänger ni av den eller kör ni hot swap, då med förutsättning att ni har en kontroller som som stödjer hot swap.

Jag menar Microserver gen8 har ju inget riktigt bakplan utan är ju snarara bara vanliga SATA och strömkontakter.
Detta innebär ju att strömmen är på när man monterar hårddisken vilken kan leda till gnistbildning och att kontakten bränns.

Jag använder själv en LSI 9240-8i IT-flashat , så det är ju fullt tekniskt möjligt att hot swappa, men jag tänger alltid av servern vid diskbyte.

Jag stänger av de få gånger jag dribblar med diskarna på min microserver gen8, har aldrig sett det som ett bekymmer baserat på mitt användande.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Min tolkning av specen är att hotswap inte stöds utan backplane.

Se 6.10.2 här:
https://sata-io.org/system/files/specifications/SerialATA_Rev...

"The Serial ATA device connector has been specifically designed to accommodate a robust hot-
plug capability. One feature of the device connector is the ability for receptacles to limit the
instantaneous inrush current through the use of a precharge scheme."

"All burden for limiting the inrush current for a newly inserted device is borne by the
receptacle/backplane."

Skrivet av No_Jah:

Kontakten är gjord med längre ben till jord, så jag hade inte varit överdrivet oroad om jag drog kontakten rakt ut under drift.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nu har jag inte en sån server utan en egenbyggd, men hotswappar mina diskar utan några konstigheter. Tre stycken LSI 9300 8i IT mode och 24 hotswap bays.

Ja, har du en server med riktiga bakplan och nätaggregat som är förberett för hot swap är det ju en annan sak för då är ju inte strömmen på när diskarna stoppas i.

"Bakplanet" till Microservern gen8 ser ju ut så här, allstå i praktiken vanliga SATA + strömkontakter.

Permalänk
Medlem

Vad jag vill minnas så står det i manualen att hot-swap inte är möjligt, så jag har alltid stängt av min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Vad jag vill minnas så står det i manualen att hot-swap inte är möjligt, så jag har alltid stängt av min.

Japp, övertygad om att ha läst samma sak. För min del är det dock inga större problem, gått åratal mellan gångerna jag bökat med diskarna i servern

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Så är det om man använder den inbyggda SATA-controllern.
Men använder man SATA-controller som stödjer hot swap så fungerar det att hot swappa, men frågan var ju om det är lämpligt att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Så är det om man använder den inbyggda SATA-controllern.
Men använder man SATA-controller som stödjer hot swap så fungerar det att hot swappa, men frågan var ju om det är lämpligt att göra så.

Troligen inte lämpligt, då ditt bakplan ser ut att sakna strömbegränsningen som standarden säger behövs.
"All burden for limiting the inrush current for a newly inserted device is borne by the receptacle/backplane."

Gjorde en snabb googling efter en hårddisklösning som hanterar hotswap och hittade följande;
"Supports inrush current control for drive hot-swapping"
https://www.chenbro.com/en-global/products/Storage_Expansion_...

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x