Truenas Scale vs Windows Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

precis det jag menar, Windows server så skulle nog merparten av alla användare klara av det utan problem medans truenas är det en bråkdel som klarar av det utan strul som det blev med truenas för min del.

Jag vill nog nästan påstå att truenas scale är enklare att sätta upp och komma igång med, än windows server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag vill nog nästan påstå att truenas scale är enklare att sätta upp och komma igång med, än windows server.

Well nu har jag inte gjort något med windows server på otroligt många år, men mins jag rätt så va installation precis som vanliga windows (nästa, nästa, nästa) Sen är det bara att installera allt du vill ha precis som man gör det på datorn om nu inget ändrats.

Hade själv otroligt mycket problem med truenas och få allt att fungera, inte minst dockers som inte fungerade som dom skulle.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen med att gå till Windows i ärlighetens namn.

Största nackdelen är väl att Microsoft har mage att ta betalt för skiten. Går säkert att köra gratis om man är student eller liknande visserligen.

Att systemet är klick, klick istället för type, type är ingen fördel imo. Skall du göra något avancerat måste du ändå ut i powershell och bråka. Windows update stup i kvarten, kräver alltid reboot etc.

Bättre att ta den tiden att lära sig Linux/BSD. Det har man alltid nytta av att kunna ändå.