Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Ínte alls... verkar jättekonstigt att behöva dela en kalender inom familjen?
Väggkalender hade räckt, nu har vi inte ens det dock.

Lite så, är det något datum som behöver kommas ihåg så sätter man en lapp på kylskåpet.

Permalänk
Medlem

Vi har ett gemensamt Google konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, som många andra kör vi gemensam Google-kalender, där vi lägger upp gemensamma händelser, barnens händelser, och även privata händelser som påverkar oss båda. Sedan har vi ju privata kalendrar, men de används inte mycket (inte av mig åtminstone), även om jag lägger in vissa påminnelser om att avbryta abonnemang etc där som bara stör den gemensamma. Gemensamma kalendern kommer jag även åt via Kalender i MacOS, men det är sällan jag redigerar i Kalender.

Numera (eller länge?) kan man färgkoda händelser så min fru (får jag erkänna) lägger upp det mycket stiligt med barnens återkommande händelser etc.

Genom åren varierar det nog lite om det är Samsungs eller Googles kalenderappar vi kört, men det har alltid varit Googles kalender som vi synkat.

MEN, det där med shoppinglistor i Keep har vi kört så länge att man (vad jag vet) förr inte kunde dela mellan konton. Så min fru har helt enkelt i många år haft mitt konto på sin mobil också, på så sätt kommer hon åt min Keep, och även mina Google foton (det är oftast jag som tar bilder i familjen) vilket kan vara praktiskt. + att hon kan använda de appar jag köpt som inte kan familjedelas.
Och så kan hon såklart komma åt all min mail, spåra mig på Timeline osv men det spelar ingen roll för min del.

Men det är lite bökigt med 2 konton (jag har 4 på min mobil, suck), så jag ska verkligen kolla upp delning i Keep. Så kanske man kan dela (delegera) en shoppinglista på mjölk eller "att-göra-lista" etc till barnen också. (Jag har delning aktiverat i Keep men kan inte lista ut hur man delar...)

Tack för tipset. I dagsläget inget jag behöver, men (försöker) lägger det på minnet, det verkar vara en bra app och något jag absolut kan betala för (eftersom det inte är en prenumeration som överlag gör mig illa till mods).

Har gått att ha färgkodad kalender länge. Däremot tror jag färgkodning för en händelse går på färgen på kalender du lägger händelsen i

Det går att dela en anteckning i Keep iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan slå ett slag för Google-kalendrar. Jag och frun har varsinn privat (där båda ser den andras kalender, men såklart inte kan redigera) och sedan har vi en gemensam kalender som vi båda har både läs- och skrivrättigheter i. På så sätt är det väldigt enkelt och spelar ingen roll om det råkar vara frugan eller jag som har mobilen tillgänglig när vi bokar in en middag eller annat med vänner och den andra ser det inom 30min i sin telefon. Att komplettera ovan med en kalender-widget på telefonen så att du tydligt ser dagens schema på hemskärmen (och kan öppna veckans/månadens med ett knapptryck) gör att jag sällan missar eller glömmer något.
Vi har under årens lopp även "byggt ut" lösningen med en separat kalender för högtidsdagar, vilken innehåller vänners och släktingars födelsedagar, vissa namnsdagar, bröllopsdagar, etc.
Jag har sedan några egna kalendrar med ex. schema för hockeymatcher för det lag jag följer i SHL andra sporter som intresserar mig etc. Fördelen med att ha olika kalendrar för olika syften är att du kan sätta en default-färg för en viss kalender, vilket gör att du snabbt får en överblick och inte behöver titta närmare på ett visst event, m.m. T.ex. kan jag snabbt se att om en dag inte innehåller ett event med någon av färgerna för min egen, frugans eller vår gemensamma kalender så vet jag att den dagen är "tom" på viktiga händelser, det är bara eventuella sportevenemang man kan tänkas vilja titta på. Och så vidare
Lycka till, rätt övertygad om att du kommer älska det när du väl kommit in i det, vilken lösning du än väljer, det är oändligt mycket smidigare än papperskalender!

Permalänk
Medlem

Använder Google calendar som finns på mitt Google-konto.
I den kalendern har vi länkat in bl.a. fruns kalender och barnens idrottskalendrar (laget.se) så vi ser alla träningar, matcher, etc.
Visas på en padda i hallen där vi kör Home Assistant. Mycket smidigt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gytter av Gmail-kalendrar och iCloud-kalendrar som delas. Gjorde ett försök att slå ihop dem och lägga allt i ett par kalendrar i Proton. Tyvärr så gick det bara att dela iCals som är skrivskyddade med användare som inte har ett eget Proton-konto.
Så jag är kvar i gyttret

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

MEN, det där med shoppinglistor i Keep har vi kört så länge att man (vad jag vet) förr inte kunde dela mellan konton.

Dela enstaka anteckningar har man kunnat i ca 5-10 år.

Permalänk
Medlem

Börjat använda FamilyWall nyligen funkar bra med gratisversionen man kan dela, gemensam inköpslista etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPjotr:

Dela enstaka anteckningar har man kunnat i ca 5-10 år.

Ah, ja, jag ser det nu, jag har tryckt de tre punkterna i toppen av sidan, till ingen nytta, men det finns ju tre punkter nere till höger också ser jag nu...Men, bra, då kan man ju dela med barnen iaf. Fortfarande smidigare att köra samma inlogg till Keep som min fru gör dock för egen del. Har väl inte kollat på inställningarna sedan 2011 får jag väl säga till mitt (dåliga) försvar, har helt tappat suget på att grotta ner mig i inställningar på det sätt jag gjorde förr. (2011 sammanfaller med första barnet)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi kör med Apple på telefonerna och om man sätter upp en familj får man automatiskt gemensam kalender 👍🏼

Då vi redan sedan tidigare använde kalendrarna var för sig i telefonerna så blev det ingen förändring när man skulle skippa den gemensamma på väggen och köra digitalt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag kör egen server med Nextcloud och DAVx5 som syncar filer, kalendrar, telefonbok osv till telefoner och datorklienter. Google, Apple eller någon annat företag har inget att göra med vad jag har planerat eller vilka som är mina vänner.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag kör egen server med Nextcloud och DAVx5 som syncar filer, kalendrar, telefonbok osv till telefoner och datorklienter. Google, Apple eller någon annat företag har inget att göra med vad jag har planerat eller vilka som är mina vänner.

Okej, men delar du isf kalender med andra i familjen? Och isåfall hur funkar det? Några speciella idéer kring detta som du kan tipsa om?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Här hemma pratar vi med varandra och behöver inte dela kalendrar...

Så kör vi men prova att köra den med 2x ADHD
Blir alltid en "Ajuste" moment.. på de mest basala sakerna.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Okej, men delar du isf kalender med andra i familjen? Och isåfall hur funkar det? Några speciella idéer kring detta som du kan tipsa om?

Den funktionaliteten finns inbyggd. Jag kan välja att dela med vilken användare som helst som har konto på servern.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag och frugan har en delad iCloud kalender som vi lägger det viktiga i och tycker att det funkar väldigt bra för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Här hemma pratar vi med varandra och behöver inte dela kalendrar...

Jag tror bara att ni inte förstår er på vad en kalender är till för.

OnT: Det enklaste och bästa i min mening. Gör en delad kalender i Outlook, gratis, enkelt och en bra kalender. Googles appar är inte så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Googles appar är inte så kul.

Och jag tycker precis tvärtom. Gillar inte MS appar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag tycker precis tvärtom. Gillar inte MS appar.

+1.
gillar inte heller MS appar.
Googles är super smidigt iom andra lösningar man redan använder och delar.

Permalänk
Medlem

Jag och frugan använder google calender. Båda skapar en länk därifrån som den andra öppnar, och så ser man varandras schema i mobilkalendern

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Slår som så många andra också ett slag för gemensam Google kalender, utöver den har vi varsina privata google kalendrar. Innan vi skaffa barn fanns inte behovet av en gemensam kalender skulle jag säga, men att ha koll på träningstider, hämta/lämna barn till förskola, läkartider osv underlättas något enormt av att ha en kalender att luta sig tillbaka mot när jag köttat klart efter en arbetsdag.

Nästa steg skulle väl vara att få upp den digitala på en vägg

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Slår som så många andra också ett slag för gemensam Google kalender, utöver den har vi varsina privata google kalendrar. Innan vi skaffa barn fanns inte behovet av en gemensam kalender skulle jag säga, men att ha koll på träningstider, hämta/lämna barn till förskola, läkartider osv underlättas något enormt av att ha en kalender att luta sig tillbaka mot när jag köttat klart efter en arbetsdag.

Nästa steg skulle väl vara att få upp den digitala på en vägg

Vi har faktiskt en mindre whiteboard i köket! Jag använder sällan kalendern så tavlan passar mig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Vi har faktiskt en mindre whiteboard i köket! Jag använder sällan kalendern så tavlan passar mig bättre.

Det har vi med, på köksfläkten, men den är en veckokalender, så lite underhåll att hålla efter den. Har tyvärr rätt mycket läkartider att hålla koll på, snittar två tider i veckan.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Det har vi med, på köksfläkten, men den är en veckokalender, så lite underhåll att hålla efter den. Har tyvärr rätt mycket läkartider att hålla koll på, snittar två tider i veckan.

Fattar!
Någon annat form av anslagstavla som kanske får plats? Sådan kork tavla man kan sätta uppe papper kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Ínte alls... verkar jättekonstigt att behöva dela en kalender inom familjen?
Väggkalender hade räckt, nu har vi inte ens det dock.

Personligen så är kalendern ganska full vilket gör planering av framtida saker då man inte är hemma och kan se på kalendern svårt... Bevisligen i tråden är det massor med folk på forumet som delar kalender med sin familj så så konstigt är det inte.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Min sekreterare (utan vederbörande hade inget fungerat) och kommunikation (frugan skriver in i sin kalender). Trots mina idoga försök till att få detta att fungera går det sisådär för mig. Men jag brukar säga att det faktum att frugan ändå stannar väl får anses vara ett tecken på att man är simply irresistible (nåja…).

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Personligen så är kalendern ganska full vilket gör planering av framtida saker då man inte är hemma och kan se på kalendern svårt... Bevisligen i tråden är det massor med folk på forumet som delar kalender med sin familj så så konstigt är det inte.

Visst, att ha delad kalender i t.ex sin telefon underlättar säkert och det är väl enklare för de som har många saker att att hålla reda på. Räcker väl att man har 3-4 ungar så lär det vara bökigt att hålla reda på allt.
Dock kommer man väldigt långt med en vanlig väggkalender också.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >