vad behöver jag för kablar till grafikkortet och nätaggregatet?

Permalänk

vad behöver jag för kablar till grafikkortet och nätaggregatet?

tjena. jo jag har ett litet problem och jag håller på och uppgraderar datorn och har köpt nätaggregat (asus rog strix aura 750 watt)

och grafikkort som jag tänker köpa är (asus geforce rtx 4070 evo dual oc edition 12 gb)

nu till min fråga. vad jag förstått så behöver man pcie kablar från grafikkort till nätaggregatet och hur många pin ska dem ha för att passa?

mitt moderkort är ett (asus b550-f gaming)

tack

Permalänk
Medlem

På grafikkortet du tänker köpa så verkar det vara 1st 8pins-PCI-E kontakt för att ge ström till kortet.
Och nätagget du nyss köpt uppfyller kraven, då det följer med kablar för ändamålet.

Permalänk
Skrivet av Razken:

På grafikkortet du tänker köpa så verkar det vara 1st 8pins-PCI-E kontakt för att ge ström till kortet.
Och nätagget du nyss köpt uppfyller kraven, då det följer med kablar för ändamålet.

okej. tack för ditt svar. det var bra då är allt fixat.

Permalänk
Medlem

Ett varningens ord bara.
Blanda INTE kablage mellan modulära nätagg.
Byter du ut ett nätagg så byt även samtliga kablage som är relaterat till nätagget!

Det finns ingen standard på kontakten som ansluts till själva nätagget utan den kan vara kopplad hur som helst, ÄVEN om kontakten passar i uttaget.
EVGA hamnade nyligen i blåsväder efter att en kund skickat in ett nätagg på RMA.
EVGA skickade tillbaka ett ersättningsprodukt av samma modell men med en annan revision och av någon underlig anledning så hade EVGA reviderat pinouten på kontakten... I detta fall dog alla hårddiskar.

Ansluter man icke-kompatibelt kablage kan det leda till Magic Black Smoke of Sadness.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Ett varningens ord bara.
Blanda INTE kablage mellan modulära nätagg.
Byter du ut ett nätagg så byt även samtliga kablage som är relaterat till nätagget!

Det finns ingen standard på kontakten som ansluts till själva nätagget utan den kan vara kopplad hur som helst, ÄVEN om kontakten passar i uttaget.
EVGA hamnade nyligen i blåsväder efter att en kund skickat in ett nätagg på RMA.
EVGA skickade tillbaka ett ersättningsprodukt av samma modell men med en annan revision och av någon underlig anledning så hade EVGA reviderat pinouten på kontakten... I detta fall dog alla hårddiskar.

Ansluter man icke-kompatibelt kablage kan det leda till Magic Black Smoke of Sadness.

ja det ska väl inte vara några problem eftersom det ingår kablar till nätaggregatet i förpackningen och som jag ska använda.

Permalänk
Medlem

Det var mer ett varningens ord basserat på första inlägget.
Det kanske lät lite bryskt, men hellre det än att det dyker upp ytterliggare en felsökningstråd där någon använt inkompatibelt kablage av olika anledningar bara för att kontakten passar i uttaget på nätagget, men ja, allt kablage som ansluts till nätagget bör ingå i förpackningen.
Jag kan själv ställa mig i gruppen som blandat kablage mellan olika nätagg för att kontaken passat, dock innan jag hade vetskap om att den änden inte är standardiserad, men jag har haft tur.
Vill man blanda får man ta fram voltmetern och kontrollmäta först.

Lycka till!