TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onge:

Hej Laxpudding. Är intresserad av TCL 85" X955 eller C855. Är det stora skillnader på dom och är det värt att lägga till runt 8-10k för X955 om den nu skulle komma tillbaka till 38k och C855 kanske når 25k igen?

Högre ljuststyrka, mer zoner för att kontrollera belysningen och rejält tilltagna högtalare för att vara TV-högtalare är skillnaden. Vad det är värt för dig vet du bara själv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Onge:

Hej Laxpudding. Är intresserad av TCL 85" X955 eller C855. Är det stora skillnader på dom och är det värt att lägga till runt 8-10k för X955 om den nu skulle komma tillbaka till 38k och C855 kanske når 25k igen?

Skrivet av Ibymafayhas:

Högre ljuststyrka, mer zoner för att kontrollera belysningen och rejält tilltagna högtalare för att vara TV-högtalare är skillnaden. Vad det är värt för dig vet du bara själv.

Precis som @Ibymafayhas svarar!

X9-serien ska också ha en mer monolitisk design. Vad som är värt vad kan man endast avgöra själv eftersom alla har olika plånböcker och 1000-lappar hit och dit betyder så olika för olika personer.

Däremot vet man att med X9-serien siktar man det bästa TCL har. Man behöver i efterhand aldrig oroa sig för att man valde för snikig modell.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sesese:

Om jag följer förra årets råd på premium tv kommer det vara något jag missar då?

Oled eller ”Qled” i sovrum har jag inget solljus som kommer in så ett mer normalt rum

Oklar på vad du menar med frågan? Tricket att köpa en bra TV är att utgå från det man vet, likt de modeller man vet passar ens behov.

Har du siktad in dig på ett tittande i ett mörkt rum utan ljusinsläpp är OLED generellt det säkra kortet. En ljusstark mini-LED-modell har (ofta, men inte alltid) flexibiliteten som sin ljusstyrka. Den kan ofta (men långt ifrån alltid) lysa starkare än en OLED när det behövs, likt när du har solljus mitt på dagen i ditt sovrum. En bra mini-LED-modell kan också nå nedåt mot svärtan men inte exakt som en OLED som bygger bilden mot svart. Merparten modeller med mini-LED har (ofta men inte alltid) ett sämre reflexfilter än en OLED och kan fortfarande ge reflexer i mysbelysning.

"QLED" i sig säger ingenting om kvaliteten då då "QLED" finns över hela utbudet ned till basmodeller. En av drivkraften bakom den här guiden när jag började för flera år sedan var just alla som tänkte "OLED eller QLED?" och tänkte att de ville ha mer ljusstyrka och sedan köpte en QLED som är ljussvagare än en OLED.

En TV med mini-LED eller QLED kan existera över nästan hela kvalitetsskalan. Det är numer också rätt betydande skillnader mellan olika OLED-modeller. Därför är det bättre att fokusera på de individuella modellernas egenskaper och vilka behov de svarar mot, snarare än själva tekniken sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jocce81:

Vad är egentligen skillnaden på de två nedre här ?

MQLED80 är C755/C805-modellen. FALD, 120/144 Hz (4 HDMI) och medelgod ljusstyrka med mini-LED. Fortfarande ganska enkelt reflexfilter och inget vidare i vinkel samt ganska plastigt byggd. Detta är det säkra köpet där du får en kvalitet som garanterat är över basnivån och vi vet exakt vad som finns inuti. Jag har testat den.

Föregångaren heter C745/QLED870 och har en sämre FALD (den hjälper fortfarande med svärtan) och lägre ljusstyrka. Den modeller har också sålts under beteckningen T8A.

Efterföljaren heter C765 eller MQLED85 och ska erbjuda mer ljusstyrka och FALD. Oklart med övriga egenskaper. Sprillans ny så inget bekräftat ännu men TCL brukar inte färsämra utan bättra på modellerna underifrån så att säga.

^^^Dessa ovanför är de bättre

Dessa under är de sämre:

QLED780 är basmodellen C655 och den har ingen FALD, 60 Hz-panel (3 HDMI) och lägre ljusstyrka än ovan. Förmodligen samma eller ekvivalent i reflexfilter och vinklar som C805. QLED770 är 2023-modellen C645 som är samma fast med lägre ljusstyrka.

QLED810 är modellen C655 Pro som är som ovan men en enklare FALD och eventuellt något mer ljusstyrka. Den är under C805-nivån. Men vi vet inte helt hundra om det är så ännu. Det är som alltid viss förvirring.

T8B som diskuteras flitigt har presenterats som C655 Pro men verkar skilja sig på att ha 120/144 Hz-panel och ingen FALD (vi väntar på bekräftelse) och vi har i annan tråd bekräftat att den 98T8B som säljs är en 98C655.

P7-serien är basmodeller som är ytterligare steget under C6-serien. Tjockare design och inte samma ljusstyrka men i grunden, likt andra basmodeller, ungefär samma kvalitetsnivå på bilden. Denna har heller inte QLED-beteckningen men "QLED" på den här produktnivån har inte så enorm betydelse.

Observera att 98-tummarna (än så länge) skiljer sig på 120/144 Hz-panel, 4 HDMI och bättre reflexfilter även om grundmodellen i sig saknar detta.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en TCL C845 åt farsan och han värderar text-tv väldigt mycket, enligt Elgigantens specifikationer så har den modellen text-tv. Men är det någon som kan förklara var man ska trycka på tv-kontrollen för att få fram text-tv? På denna kontroll t.ex:

https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D1800010021520956/6001...

Jag har kollat instruktionsmanualen den förklarar bara hur man byter språk på text-tv och liknande. Dom instruktionsmanualer jag hittar har en helt annan tv-kontroll helt utan siffror m.m. Vill gärna vara säker på att text-tv funkar bra på denna modell innan jag slår till.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar från en gammal tv med fina betraktningsvinklar. Det blir en miniled eller oled. Blir det hemskt om man ser tv:n från sidan med TCL 845 eller annan modell som har två stjärnor i betraktningsvinklar?

Hisense ULED U7K har 3 stjärnor i guiden men i recensioner från RTINGS och andra ser det ut som att det är lika illa för den modellen som för andra minileds.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av OnePlus:

Jag funderar på att köpa en TCL C845 åt farsan och han värderar text-tv väldigt mycket, enligt Elgigantens specifikationer så har den modellen text-tv. Men är det någon som kan förklara var man ska trycka på tv-kontrollen för att få fram text-tv? På denna kontroll t.ex:

https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D1800010021520956/6001...

Jag har kollat instruktionsmanualen den förklarar bara hur man byter språk på text-tv och liknande. Dom instruktionsmanualer jag hittar har en helt annan tv-kontroll helt utan siffror m.m. Vill gärna vara säker på att text-tv funkar bra på denna modell innan jag slår till.

Kontakta TCL:s support. De borde kunna ta sådant.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonas13:

Jag uppgraderar från en gammal tv med fina betraktningsvinklar. Det blir en miniled eller oled. Blir det hemskt om man ser tv:n från sidan med TCL 845 eller annan modell som har två stjärnor i betraktningsvinklar?

Hisense ULED U7K har 3 stjärnor i guiden men i recensioner från RTINGS och andra ser det ut som att det är lika illa för den modellen som för andra minileds.

Hisense kan variera mellan olika paneler och en del modeller har VA-paneler med ganska stora förändringar i vinkel. Vad som säljs i nordamerika är inte alltid samma som säljs i Europa. Jag hade inte gjort den rankningen idag på Hisense efter att ha sett många fler Hisense-modeller där det är just VA-paneler.

Hur hemskt och vad som är hemskt beror på två saker. Dels hur mycket i vinkel man ska sitta mot TV:n, dels vad man själv drar för gräns vid "hemskt". Även OLED påverkas i vinkel men sällan på den nivå som LCD:er förändras där färgomfång, ljusstyrka, svärta och gamma alla kan påverkas i större grad.

Lite som en tumregel skulle jag säga att MLA-WOLED har minst problem med vinklar i dagsläget.

Permalänk
Medlem

98t8b

Tja,
Funderar på årets erbjudande av 98t8b för 20k.
Jag är inte jättekräsen av mig, och bryr mig egentligen inte så mycket om hur svart det svarta är.
Jag vill ha en sjysst bild utan en massa lagg och konstigheter i pixlarna och så.
Jag har läst några tester och där skrivs det väldigt bra om c655 modellen, som t8b är.

Jag har också kikat på den dyrare modellen för 30k, som jag fattar ska vara riktigt bra. Den ska också vara väldigt prisvärd som jag förstår det.
Jag oroar mig lite för om jag ens skulle uppskatta skillnaden då jag helt ärligt inte är insatt i allt nytt inom tv.
Jag tror inte att jag ens haft Q led någon gång. Och brukar egentligen inte lägga mycket tanke på hur kvaliten ser ut, utöver att det är bra upplösning.

Därav känner jag att tvn för 20k bör vara tillräcklig för mig. Men blir också lite osäker när man läser i lite forum.
Vad tror ni, kommer jag att vara nöjd med t8b?

Permalänk
Medlem

@Maestro8
Jag står i valet och kvalet att lämna tillbaka den 98T8B som jag köpte i fredags.

Bildmässigt är den ok, men jag retar mig enormt på svärtan.

Sedan får man ju tänka på att dåligt källmaterial blir riktigt illa på så stor skärm.

Permalänk
Medlem

Finns det någon prisvärd TV på 65-75 tum för högst 10 000 kr som endast skall användas för film och serier (streaming HBO, Netflix, osv) i ett mörkt rum eller är det sak samma denna prisklass?

Tips mottages tacksamt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@Maestro8
Jag står i valet och kvalet att lämna tillbaka den 98T8B som jag köpte i fredags.

Bildmässigt är den ok, men jag retar mig enormt på svärtan.

Sedan får man ju tänka på att dåligt källmaterial blir riktigt illa på så stor skärm.

Tjena Otori,

Jag vet, jag läste det andra inlägget och såg att du inte var nöjd. Det var bl a det som gjorde mig osäker. Men jag har svårt att se att jag skulle störa mig på det. Man vet dock aldrig. Man har ju öppet köp, så kanske testar. Det kan dock inte vara kul att packa ihop och lämna tillbaka en 98 tummare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maestro8:

Tjena Otori,

Jag vet, jag läste det andra inlägget och såg att du inte var nöjd. Det var bl a det som gjorde mig osäker. Men jag har svårt att se att jag skulle störa mig på det. Man vet dock aldrig. Man har ju öppet köp, så kanske testar. Det kan dock inte vara kul att packa ihop och lämna tillbaka en 98 tummare

Det hänger ju iofs på vad man är van med sedan tidigare också, samt förväntningarna man har på varan man köper.
Av det jag läste och hoppades på, så blev jag besviken.

Största pysslet är att lyfta upp/ner.
Fick ringa grannen för att få upp den på bänken 😊

Transport var inga problem då jag lånade släp utanför NoN och lånade med två vagnar att rulla TV’n på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aeig:

Finns det någon prisvärd TV på 65-75 tum för högst 10 000 kr som endast skall användas för film och serier (streaming HBO, Netflix, osv) i ett mörkt rum eller är det sak samma denna prisklass?

Tips mottages tacksamt.

Mvh

Det är alltså svår att på rak arm svara på detta, eftersom vilka TV i 65–75 tum som just nu kostar runt 10000 kronor varierar från dag till dag. Nästa veckan kan det vara helt andra apparater som matchar priset. Tricket är därför att fokusera på vilken nivå av svärta och prestanda i mörkt rum du är ute efter och sedan fundera över priset.

Vad som kostar 10 000 kr just är ju annars enkelt att finna via prisjakt etc.

Som enkel tumregel: bästa prestanda för film/serier i mörkt rum är en OLED. En LCD med FALD som närmar sig den prestandan kostar ofta lika mycket eller mer. När de kostar mer adderar det typiskt ljusstyrka, något man kanske inte behöver. Och när de kostar mindre är det något annan man tappar istället jämfört med en OLED: Så alltid enkelt att börja i den änden med dina önskemål om film i mörkt rum.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Blir jag nöjd?"

Alla värderar förstås olika saker. Det finns de som inte lägger märke till svärtan hos en OLED eller bryr sig. Andra kan sätta svärtan som högsta prio och accepterar ingen försämring på den punkten.

En del kräver spelprestanda, andra kommer aldrig spela
Andra behöver ljusstyrka, andra undviker ljusstyrka
...och så vidare

Finns ingen TV som är bäst och vad som är "bättre" och "mer värde" är alltid individuellt.

Men det finns en sak alla jämför med och det är den befintliga TV:n. När man kan berätta följande...

• Vilken TV man har sedan tidigare?

• Vad man tycker är bra med gamla TV:n?

• Vad man tycker är sämre med gamla TV:n?

• Vad man önskar av en ny TV?

...så blir det mycket enklare att här i forumet peka ut vilka skillnader man tänkas möta.

Alldeles för många köper TV baserat på priset. Man vill ha ett fynd. Man vill ha en schysst deal. Så köper man fel TV för rätt pris. Finns sällan någon större mening med att lägga 10 000 kronor på en ny TV som i bästa fall är likadan eller i värsta fall sämre än den TV man redan har. Då är det förmodligen bättre att behålla den gamla, vänta till 2025 och kanske spara ihop pengarna så att man får budgeten till rätt TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är alltså svår att på rak arm svara på detta, eftersom vilka TV i 65–75 tum som just nu kostar runt 10000 kronor varierar från dag till dag. Nästa veckan kan det vara helt andra apparater som matchar priset. Tricket är därför att fokusera på vilken nivå av svärta och prestanda i mörkt rum du är ute efter och sedan fundera över priset.

Vad som kostar 10 000 kr just är ju annars enkelt att finna via prisjakt etc.

Som enkel tumregel: bästa prestanda för film/serier i mörkt rum är en OLED. En LCD med FALD som närmar sig den prestandan kostar ofta lika mycket eller mer. När de kostar mer adderar det typiskt ljusstyrka, något man kanske inte behöver. Och när de kostar mindre är det något annan man tappar istället jämfört med en OLED: Så alltid enkelt att börja i den änden med dina önskemål om film i mörkt rum.

Skrivet av Laxpudding:

Alla värderar förstås olika saker. Det finns de som inte lägger märke till svärtan hos en OLED eller bryr sig. Andra kan sätta svärtan som högsta prio och accepterar ingen försämring på den punkten.

...och så vidare

Finns ingen TV som är bäst och vad som är "bättre" och "mer värde" är alltid individuellt.

Men det finns en sak alla jämför med och det är den befintliga TV:n. När man kan berätta följande...

...så blir det mycket enklare att här i forumet peka ut vilka skillnader man tänkas möta.

Alldeles för många köper TV baserat på priset. Man vill ha ett fynd. Man vill ha en schysst deal. Så köper man fel TV för rätt pris. Finns sällan någon större mening med att lägga 10 000 kronor på en ny TV som i bästa fall är likadan eller i värsta fall sämre än den TV man redan har. Då är det förmodligen bättre att behålla den gamla, vänta till 2025 och kanske spara ihop pengarna så att man får budgeten till rätt TV.

Tack för ett bra svar

Det är nog klokast att börja i den änden och kolla på specifika tekniker osv, och därefter cirkla in vissa modeller och märken istället.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aeig:

Det är nog klokast att börja i den änden och kolla på specifika tekniker osv, och därefter cirkla in vissa modeller och märken istället.

Ifall om du berättar vilken TV du har idag så jag (och flera andra – var inte blyga) genast rikta in dig mot vilken nivå av produkt du behöver titta på för att få en förbättring.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall om du berättar vilken TV du har idag så jag (och flera andra – var inte blyga) genast rikta in dig mot vilken nivå av produkt du behöver titta på för att få en förbättring.

Stort tack för att du tar dig tid

I nuläget finns det ingen TV alls då jag använder min AW3423DWF till det mesta, så allting är bättre än ingenting, jag har främst tittat på dessa tre:

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/tcl-65t8b/1034376.911...
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Storleken är 65 tum, budget finns men samtidigt så vill jag (precis som du skrev innan) göra ett fynd, därav 10-12 000 kr (helst), men finns det något fantastiskt för 15-16' så är jag inte omöjlig.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

...och så vidare

Jag förstår.
Jag har ingen värsting tv. Och den enda förbättringen jag behöver är en större tv. Har flyttat och den är rätt liten för nya vardagsrummet. Samtidigt vill man inte köpa en dålig tv.

Så min fråga är egentligen om detta är en dålig tv, eller om den helt ok eller bättre.
Jag behöver inte ha en värsting tv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maestro8:

Jag förstår.
Jag har ingen värsting tv. Och den enda förbättringen jag behöver är en större tv. Har flyttat och den är rätt liten för nya vardagsrummet. Samtidigt vill man inte köpa en dålig tv.

Så min fråga är egentligen om detta är en dålig tv, eller om den helt ok eller bättre.
Jag behöver inte ha en värsting tv.

Allt är relativt baserat på dig som person och var du har för måttstock och var du lägger din ribba. Det är en skala.

T8B/C655-nivån kan betraktas som kapabla basmodeller. Dessa är knappast dåliga och det finns helt klart sämre TV. Nivån är dock på den nedre delen av kvalitetsskalan. Det finns många modeller vilka är bättre på i stort sett samtliga punkter vilka då kostar gradvis mer och mer.

Beroende på vad du är van med innan och de krav du ställer kan TB8/C655 alltså vara fullt tillräckligt, rent av bättre än du räknat med. Eller kanske precis vad du förväntar dig. Fast en annan person kanske inte skulle ta i TB8 med tång för deras krav är så mycket högre. För dem skulle 20 000 kr för en TB8 vara helt bortkastade pengar.

Och det är bara du själv som kan svara på den frågan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aeig:

Stort tack för att du tar dig tid

I nuläget finns det ingen TV alls då jag använder min AW3423DWF till det mesta, så allting är bättre än ingenting, jag har främst tittat på dessa tre:

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/tcl-65t8b/1034376.911...

Storleken är 65 tum, budget finns men samtidigt så vill jag (precis som du skrev innan) göra ett fynd, därav 10-12 000 kr (helst), men finns det något fantastiskt för 15-16' så är jag inte omöjlig.

Mvh

En av de tre är bekräftat bättre än de andra två du nämner. Jag har nog skrivit det upprepat flera gånger i flera trådar senaste veckan*

AW3423DWF är en OLED-skärm. Då har du satt din ribba rätt högt även om du kanske inte tänker på det som en "TV". Föreställ dig nu att svärtan på din AW3423DWF istället är blågrå och lite ojämn i hörnen, rummet reflekteras mycket mer tillbaka, även i mysbelysning och vid HDR är bilden mattare mot vad du har och svärtan dessutom ännu sämre. Så fort du flyttar dig lite åt sidan, likt lägger dig ned i soffan förändras hela bilden och blir ännu blekare. Det är vad du köper.

Vilket kanske räcker för dina krav? Jag kan peka ut den objektiva skillnaden. Fast bara du kan avgöra just din subjektiva upplevelse av den skillnaden.

*hint: det är C805/MQLED80 som är den bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Allt är relativt baserat på dig som person och var du har för måttstock och var du lägger din ribba. Det är en skala.

T8B/C655-nivån kan betraktas som kapabla basmodeller. Dessa är knappast dåliga och det finns helt klart sämre TV. Nivån är dock på den nedre delen av kvalitetsskalan. Det finns många modeller vilka är bättre på i stort sett samtliga punkter vilka då kostar gradvis mer och mer.

Beroende på vad du är van med innan och de krav du ställer kan TB8/C655 alltså vara fullt tillräckligt, rent av bättre än du räknat med. Eller kanske precis vad du förväntar dig. Fast en annan person kanske inte skulle ta i TB8 med tång för deras krav är så mycket högre. För dem skulle 20 000 kr för en TB8 vara helt bortkastade pengar.

Och det är bara du själv som kan svara på den frågan.

Ok, tack! Jag tror att det kan bli den för mig faktiskt

Permalänk
Bildexpert 📺

@aeig: Jag kollade snabbt länkarna. El-Genanten vill just nu 16990:- för 65-tums MQLED80. Detta är alltså exakt samma modell som C805 men El-G vill ha "en egen modell" för att ducka prisjämförelser och garantier.

Prisjakt listar fyra stycken 65C805 (prisjakt blir verkligen sämre) https://www.prisjakt.nu/search?search=TCL%2065C805 där priserna är från 10-11000 kronor. Visserligen lite skräpbutiker men ändå. Ordinarie pris hos El-G för exakt samma TV (som då kallas MQLED80) har varit alldeles fantastiska 23990 kr.

Samma El-G vill ha 16 053:- för en 65-tums OLED B3, en modell som historiskt varit nere på 14 000:- enligt prishistoriken.

OLED B3 är pulveriserande bättre än någon av de TCL-modeller du tittar på, särskilt för dig i ett mörkt rum. Särskilt för dig som tittat en längre tid på just en OLED på skrivbordet. Enda gången en C805 skulle kunna ha en marginell fördel är ifall du vill titta på ishockey när du vårstädar med vidöppet fönster i rummet mitt på dagen. Annars är allting där sämre utifrån dina krav.

Imorgon kan det vara nya priser.

Permalänk

Jag har nu en 55 tums LG OLED CX, skulle vilja uppgradera till 65 tum. Ser att Power har S90D för 18k och C4 för 19k. Är inte S90D en objektivt sett bättre modell på nästan alla plan? Jag förstår att Dolby Vision saknas, gör det så stor skillnad om S90D ändå blir ljusare än C4 i HDR? G4 finns också för 23k hos Inet, är det värt den extra slanten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En av de tre är bekräftat bättre än de andra två du nämner. Jag har nog skrivit det upprepat flera gånger i flera trådar senaste veckan*

AW3423DWF är en OLED-skärm. Då har du satt din ribba rätt högt även om du kanske inte tänker på det som en "TV". Föreställ dig nu att svärtan på din AW3423DWF istället är blågrå och lite ojämn i hörnen, rummet reflekteras mycket mer tillbaka, även i mysbelysning och vid HDR är bilden mattare mot vad du har och svärtan dessutom ännu sämre. Så fort du flyttar dig lite åt sidan, likt lägger dig ned i soffan förändras hela bilden och blir ännu blekare. Det är vad du köper.

Vilket kanske räcker för dina krav? Jag kan peka ut den objektiva skillnaden. Fast bara du kan avgöra just din subjektiva upplevelse av den skillnaden.

*hint: det är C805/MQLED80 som är den bättre

Skrivet av Laxpudding:

@aeig: Jag kollade snabbt länkarna. El-Genanten vill just nu 16990:- för 65-tums MQLED805. Detta är alltså exakt samma modell som C805 men El-G vill ha "en egen modell" för att ducka prisjämförelser och garantier.

Prisjakt listar fyra stycken 65C805 (prisjakt blir verkligen sämre) https://www.prisjakt.nu/search?search=TCL%2065C805 där priserna är från 10-11000 kronor. Visserligen lite skräpbutiker men ändå. Ordinarie pris hos El-G för exakt samma TV (som då kallas MQLED80) har varit alldeles fantastiska 23990 kr.

Samma El-G vill ha 16 053:- för en 65-tums OLED B3, en modell som historiskt varit nere på 14 000:- enligt prishistoriken.

OLED B3 är pulveriserande bättre än någon av de TCL-modeller du tittar på, särskilt för dig i ett mörkt rum. Särskilt för dig som tittat en längre tid på just en OLED på skrivbordet. Enda gången en C805 skulle kunna ha en marginell fördel är ifall du vill titta på ishockey när du vårstädar med vidöppet fönster i rummet mitt på dagen. Annars är allting där sämre utifrån dina krav.

Imorgon kan det vara nya priser.

Tack än en gång, särskilt att du tydliggör hur ÅF vilseleder med olika namn på samma modell.

Jag kommer nog satsa på en OLED då jag är oerhört nöjd med min gamingskärm, även om det kostar lite till så kommer ju TVn användas i många år framöver. Det blev tydligt när du gjorde den beskrivande jämförelsen, det sista man vill är att köpa en ny TV och bli besviken på bildkvalitén.

OLED är förhoppningsvis lättare att hitta recensioner och information om

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aeig: LG:s OLED-modeller är globala och bekräftas många gånger om vad man exakt får.

Jag tror det är en del som lurkar i tråden och slår sig för pannan över diskussionerna om TCL:s modellbeteckningar hit och dit. Krasst kan vi konstatera att de TCL-modellerna man funderar på vad de egentligen innehåller alla är just sämre än valfri OLED på i egentligen alla punkter.

Det är alltid en bra sanity-check när man går ned sig i alla beteckningar och olika modeller som inte går att skilja åt. Kan du köpa en OLED för samma pengar? Då är den så gott som alltid det bättre alternativet. Den gången du behöver något annat än en OLED är när högre ljusstyrka eftersträvas och då brukar det kosta ungefär som en OLED eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Jag har nu en 55 tums LG OLED CX, skulle vilja uppgradera till 65 tum. Ser att Power har S90D för 18k och C4 för 19k. Är inte S90D en objektivt sett bättre modell på nästan alla plan? Jag förstår att Dolby Vision saknas, gör det så stor skillnad om S90D ändå blir ljusare än C4 i HDR? G4 finns också för 23k hos Inet, är det värt den extra slanten?

Om du inte verkligen behöver G4 för ljusstyrkan hade jag rekommenderat S90D. C4 har ju tagit ett litet kliv i ljusstyrka i år men färgerna, framförallt i HDR, är fortfarande mycket bättre hos S90D. När Samsungs QD-OLED är billigare än C-serien tycker jag det är svårmotiverat att välja LG om man inte har DV och DTS som prio.

Edit, se mitt inlägg nedan. Kanske inte är garanterat att man får en QDOLED-panel hos S90D.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Om du har en CX idag kommer en C4 inte vara ett markant steg uppåt i ren bildkvalitet nej. Visst, något ljusare och mer tryck i HDR men inget världsomvälvande. En S90D kan mycket väl vara ett bra alternativ om du vill växla upp där. Men som @Clasito redan påpekat så tappar du DV samt DTS om detta är viktigt för dig.

Däremot skulle jag vilja utmana dig att kliva upp i storlek om du har platsen och budgeten. Klivet från 55" till 65" är i min bok inte tillräckligt stort. Gick själv upp till 77" från 55" och det är jag glad för, gör mycket för upplevelsen. ~40% mer ren bildyta på 77" vs 65".

Prioriterar du storleken skulle jag säga att en C4 är ett fullgott alternativ om du inte har stor budget, då lockar såklart en G4 också

Permalänk
Medlem

@Laxpudding och alla andra i tråden, jag såg något intressant hos Hifiklubben angående S90D. Där påstår dem att endast 65" av S90D har en QD-OLED panel, vilket känns väldigt trist om det är så. Det var ju lite rykten och snack i början av året om att vissa regioner skulle få WOLED paneler inblandade i mer storlekar än bara 42" och 83". Har du hört något om detta gäller alla kedjor eller är det endast en specifik variant av S90D som just Hifiklubben säljer?

https://www.hifiklubben.se/samsung-s90d-oled-tv/samtq77s90d/#....

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT