Permalänk
Medlem

cioder

ska man behöva leg för att köpa 2,25% cider? det behövde jag göra idag fast problemet är att jag inte har något leg och därför blev det ingen cider. har alltid fått köpa det och "lättöl" får väll alla köpa? Och det är ju typ samma mängd alkohol..aja skitsamma passionsfrukt är ju minst lika gott:D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem

Fritt farm för alla rätta mig om jag har fel

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

alkohol som alkohol, visst behöver man visa leg, alkohol lagen säger väl att ingen alkohol får säljas till minderåriga.

borde vara så men jag vet inte, jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Alkohollagen (återigen i svenskan skriver man inte isär ord) är utformad precis som WildThang säger. Inte ens lättöl får man köpa om man är under 20.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Konstigt, lättöl och 2.25 cider har jag minsann alltid fått köpa innan jag hade åldern inne..

Och nej, inte bara i "random lanthandel"

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

ja fick inte köpa 0.6% cider en gång, då blev ja smått irriterad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Alkohollagen (återigen i svenskan skriver man inte isär ord) är utformad precis som WildThang säger. Inte ens lättöl får man köpa om man är under 20.

under 18 är det. Systemet är 20 och mellanöl och lättöl är 18.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

nu har ni nog fått saker om bakfoten!

lättöl, 2,2% och cider 2,25% FÅR man köpa om man är minderårig!

MEN! vissa affärer har själva valt att ändå bara sälja till dom som är myndiga. Så om du inte får köpa på affär A, så får du gå vidare till affär B och hoppas att dom inte har dom här reglerna!

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Alkohollagen (återigen i svenskan skriver man inte isär ord) är utformad precis som WildThang säger. Inte ens lättöl får man köpa om man är under 20.

Felinformerad så det skriker om det.

Det är endast Systemet som har 20års gränsen. D.v.s. Starköl, starkcider, vin, sprit m.m.

Öl på 2.8% och 3, 5%, och cigaretter får man köpa så fort man fyllt 18 (så länge du kan visa leg, annars kan du bli nekad ändå!)

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Hedersmedlem

Diverse urklipp från Alkohollagen. http://www.jit.se/lagbok/9941738t.html#kap.%203

"3 § Med alkoholdryck förstås en dryck som innehåller mer än 2,25
volymprocent alkohol. Alkoholdrycker delas i denna lag in i
spritdrycker, vin, starköl och öl."

Dvs allt under 2.26 är läsk och får serveras till vem som helst enligt lag.

Med öl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat
eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne och vars
alkoholhalt överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent.

Öl = folköl = mellanöl. Dvs 18år

"6 § Med starköl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd
med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne
och som innehåller mer än 3,5 volymprocent alkohol."

Mer än 3.5% = starköl

"8 § Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte
säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år.
Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av
alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år."

Över 2.25%

Köpa 20år.
Servering 18år.

Inget är bättre än REN fakta. Men som sagt så kan handlarna välja att inte sälja till dig,fast det är ju dom som förlorar på det.

Permalänk
Medlem

3 § Med alkoholdryck förstås en dryck som innehåller mer än 2,25
volymprocent alkohol. Alkoholdrycker delas i denna lag in i
spritdrycker, vin, starköl och öl.

6 § Med starköl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd
med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne
och som innehåller mer än 3,5 volymprocent alkohol.

Med öl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat
eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne och vars
alkoholhalt överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent.

7 § Med lättdryck förstås dryck som antingen är fri från alkohol
eller innehåller högst 2,25 volymprocent alkohol.

under 2,26% = fjortisar
2,26% till 3,5% = 18 år
över 3,5% = 20 år

detta gäller då detaljhandel och inte servering på krogar etc.

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem

aha så vad ska jag göra om man blir nekad o köpa igen:D?

Permalänk
Medlem

Vill inte butiken sälja det åt dig får du gå till en annan butik. En del butiker har som policy att om drycken innehåler mer än 0,5% alkohol så säljer de det bara till personer över 18.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

jo okej, men det konstiga är att man får köpa det av nästintill alla utom denna personen! Det verakr inte finnas något bestämt...

dessutom finns det bara en med affär me "rimliga" priser här nere:D

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju fråga varför du inte får köpa, då får du iaf veta om det är för att dom tror att man måste vara 18 eller om dom har en policy.

Permalänk
Medlem

det är som Ykalon säger! Vissa butiker väljer att inte sälja 2.25 till minderåriga, trots att dom får det. Så är fallet på butiken där jag jobbar...

Det är skitskoj att neka minderåriga att köpa förresten!!!
Det är så fult att se dom gräva i plånboken, och säga "Oj då... jag glömde visst legget hemma... Kan jag inte få köpa ändå?"

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Larvigt att inte sälja lättöl/cider till minderåriga. Om butiken säljer nybakt bröd, juice eller filmjölk så säljer de produkter med alkoholinnehåll i närheten av nivåerna som lättöl håller.

Man kan inte berusa sig på lättöl, kroppen förbränner i samma takt som man fyller på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Larvigt att inte sälja lättöl/cider till minderåriga. Om butiken säljer nybakt bröd, juice eller filmjölk så säljer de produkter med alkoholinnehåll i närheten av nivåerna som lättöl håller.

Man kan inte berusa sig på lättöl, kroppen förbränner i samma takt som man fyller på.

Klart det GÅR, Du förbränner 2cl starksprit (~40%) i timmen (om du väger 70kg) vilket är 0.8 Cl REN SPRIT.
33Cl lättöl med 2% ger 0.83Cl sprit så om du dricker mer än 1 öl i timman så går det teknisk att bli berusad.

Med lite enkel matte och google.com går allt

http://www.health.fi/liikenneraittius/infopaket/forsvinning.h...

Permalänk

men ifall du dricker så alkoholhaltig dryck med så låg koncentration kommer en del av alkoholen att följa med urinen och andra vägar , allt förbränns inte i levern -

Dessutom är det inte nyttigt att dricka så mycket vätska för att få i sig signifikanta mängder alkohol. tror inte att man tänker på att bli berusad när man måste pinka hela tiden.

"farsan, kan du köpa ut några starkbärs till mig? Jag vill dricka öl, men det är inte nyttigt att dricka de mängderna lättöl som krävs för att jag skall bli berusad" -ny ursäkt

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkitikkitavi
men ifall du dricker så alkoholhaltig dryck med så låg koncentration kommer en del av alkoholen att följa med urinen och andra vägar , allt förbränns inte i levern -

Dessutom är det inte nyttigt att dricka så mycket vätska för att få i sig signifikanta mängder alkohol. tror inte att man tänker på att bli berusad när man måste pinka hela tiden.

"farsan, kan du köpa ut några starkbärs till mig? Jag vill dricka öl, men det är inte nyttigt att dricka de mängderna lättöl som krävs för att jag skall bli berusad" -ny ursäkt

/rickard

Inte nyttigt, nej det är klart. Den konsumtionen kan ju på lång tid ge inkontinensproblem. Men hur som helst GÅR det. Ingen dricker lättöl endå

Permalänk
Medlem

Snurrig och berusad tycker ju inte jag är samma sak. Bättre att sätta sig på en karusell och be polarna snurra på. Blir billigt

Permalänk
Medlem

Eftersom det GÅR att bli berusad på cider, om man dricker tillräckligt många, tillräckligt snabbt, så har vissa butiker alltså valt att inte sälja till minderåriga, vilket jag tycker är bra! Dom enda som inte tycker det är bra, är väl fjortisarna som inte är 18 än!

Dessutom gäller det här inte lättöl på 2.2%, utan endast för cider på 2.25 så lättöl kan dom små liven få köpa om dom känner för det!

Visa signatur

Näää...