Permalänk

Vad kan jag göra åt min laptop?

Hej!

Är ute efter tips och råd om hur jag kan förlänga livet på min "gamla pärla" nu när den har börjat bete sig illa...

Jag vill börja med att jag är ingen datorexpert, jag kan med att man ska ha mycket RAM och bra processor och sånt, mer teoretiskt information. Jag kan inget om att överklocka, koda eller mer avancerade grejer man kan göra med datorer. Jag googlar oftast fram saker om jag skulle behöva hjälp med saker.

Vad är det för laptop?

Det är en Asus G75VW-T1031V inköpt 2012
Skärmstorlek
17.3 "
Upplösning
1920x1080, (Non-glare)
Intel Core i7, (3610QM)
Processorhastighet
2.3 GHz, ((Turbo upp till 3,3GHz))
Antal kärnor
4 st
Internminne
Minne
8 GB, ((2st lediga minnesplatser))
Minnestyp
DDR3, (1600Mhz)
Hårddisk
Diskstorlek
750 GB
Rotationshastighet
7 200 rpm
Anslutning
SATA, (1st ledig plats för ytterligare en HDD (släde + skruv medföljer))
Grafikkort
GPU-tillverkare
Nvidia
Grafikkort
GeForce GTX 670M
GPU-frekvens
598 MHz
GPU-minne
3 096 MB, (GDDR5)
Nätverk
Ja, (10/100/1000 Mbit/s)
Trådlöst nätverkskort
Ja, (802.11 b/g/n)
Bluetooth
Ja, (Bluetooth 4.0)
Operativsystem
Windows 7 Home Premium 64-bit
Benchmarks
3DMark Vantage
12 446 poäng, (Performance)

Vad har jag för fel?

Jag har länge varit en sådan som har massa Youtube flikar i Chrome och "ska bara" någon dag titta på dom som jag "sparar" i fönstret (alltså INTE lägger i Favoriter) fast det tar lång tid (veckor,månader) innan jag ens tittar på dom.

Nu på sistone så har jag haft två Chrome fönster med massa flikar på (jag förstår att detta är inte optimalt om man inte har prestandan för det) och för cirka tre veckor sen så får jag upp minnesvarning, om att jag behöver stänga ner program för att arbetsminne tar slut. Ibland har det bara varit det och sen startat om Chrome och stänga ner några flikar och sen har det varit så tills jag får varning igen. Det mer ofta scenariot är att jag hinner få varning men skärmen blir svart och jag får bara tillbaks menyn längst ner tillbaka och då kan jag komma åt Aktivitetshanteraren (som jag har öppen varje gång jag har datorn igång nu, nu när den felar) och då kan jag stänga ner Chrome och då få tillbaks datorn. Det som händer då är att jag får "felsäkert /bytt tema läge" för den byter färg på menyfönstret längst ner och så blir datorn "normal" igen. Ofta har jag startat om datorn när jag har kunnat fått tillbaks till normalläge oavsett om jag hinner fixa detta innan den går till "felsäkert/bytt tema läge".

Har också stött på vid två olika tillfällen, en gång i vanligt läge och en annan gång när jag fortsatte i "felsäkert/bytt tema läge, att datorn bara slutar funka. Datorn bara fryser och den jobbar inte (det blinkar inte vid raden av "arbetslampor"), klockan står still och inget händer alls. Lustigt nog så hade jag musik på en gång och den fortsatte tills låten var slut sen hände inget mer än att jag stängde av datorn med "hard reset"...

Jag har haft koll på användningen i Aktivitetshanteraren och CPU användningen ska väl gå upp och ner antar jag , men Fysiskt minne spalten har väl varit på cirka 50-90% hela tiden och det är ju inte 100% så den överjobbar ju ändå inte...?

Sen ifrån Systeminformation så får jag fram just nu att jag har 3,59 ledigt tillgängligt fysiskt minne nu när jag bara har ett Chrome fönster med denna sida och några flikar uppe. Normalt har jag sett 1,75 när jag har mitt "huvudfönster" uppe.

Denna dator spelar mest äldre spel ifrån 00-talet nu men har spelat Resident Evil 6 och Sniper Elite Zombie army när dom var nya och dom är nyare än datorn.

Vad har jag gjort för att hjälpa själv/felsöka själv?

Kör bara ett fönster med dom länkar jag vill ha just nu, tagit bort massa flikar och sparat dom jag vill ha kvar i Favoriter
Rensat sökhistoriken i Chrome
Diskrensning
Laddat ner Firefox ESR som ska ha tillgängliga uppdateringar för Windows 7 tills September 2025 (Ej använt Firefox ännu, då många olika forumstrådar säger att man ska ha Chrome eller Edge eller Firefox för minst processorandvändning)
Ökat storleken på växlingsfilen ifrån 7xxx mb till 11456 mb

Några extra upplysningar?

När jag köpte laptopen 2012 så fick jag nästan omgående problem med Nvidia Windows Kernel Mode Driver vid tre olika tillfällen men sen dess har det inte hänt igen....Vet inte om det kan ha något med detta att göra. Är ingen datorexpert.

Vad vill jag ha hjälp med?

Jag vill veta om jag kan göra något mer för att få den sluta krascha eller om jag ska bara "surfa snålt" eller om det är bara att köpa en ny laptop. Jag kan inte skruva laptops så det förslaget kommer inte funka

Jag har redan tittat fram en ersättare om det inte går att fixa enkelt....Problemet är att jag är arbetslös och inte har någon inkomst just nu..

Permalänk
Medlem

Om du får slut på minne, så är lösningen att du behöver mer RAM. 8GB som du har idag är rätt snålt, speciellt när du nämner chrome och många flikar.
Sedan kanske en SSD hade snabbat upp saker om det verkligen sitter en snurrdisk i den som det står i din information du gav.

Men då är frågan, om det verkligen är värt att lägga pengar på att fixa problemen, utan istället satsa dem på en ny/nyare dator.

Permalänk
Medlem

Du är redan inne på vad som är orsaken, du får börja med vanan att stänga flikar. börja använd "favoriter" i stället.

Ny SSD som kommer ge mest prestandaökning. 16GB ram kommer inte göra nån skillnad alls. Eller ju det löser ju att minnen går åt när man har många flikar öppna

Dina fel som du upplever är nog på grund av att ditt operstivsystem blivit smått korrupt, bara av en ren installering så kommer du märka av väldigt mycket förbättringar. Alltså inte en återställning utan en ren ominstallation. Du måste då spara allt du vill ha kvar på något annat. En molntjänst liknade dropbox, separat SSD eller USB.

man kan kanske felsöka systemet men det tar tid. men du kan ju föröka liknade "Felsöka i CMD" googla hur man gör. det är ett kommando som söker genom hela windows efter fel och lägger till filer om dom saknas.

Kär CMD i fesäkert läge. Skriv sfc / scannow

Men usch att hålla på med en snurrdisk tar ju evig tid och jag ställer inte upp på att supporta något sånt, där går min gräns. Byt till SSD !!!

Ny SSD behöver inte kosta mycket Här är nån för under tvåhundra spänn. 128 GB. har själv köpt fyra för att snabba upp älldre laptops.
https://www.amazon.se/dp/B0093RN0PI/?tag=prisjakt05-21&creati...

En lite dyrare med mer minne då jag såg att din nuvarande har 750GB
https://www.amazon.se/dp/B079XC5PVV/?tag=prisjakt05-21&creati...

Att leta minnen är knepigt då äldre minnen inte tillverkas längre så det blir bättre att föröka hålla utkik begagnat.^

Men dom heter SO-DIMM DDR3 1600MHz

https://www.amazon.se/dp/B018VE55R4/?tag=prisjakt05-21&creati...

Det är högre Mhz på dessa men det kan fungera i alla fall det enda som händer är att dom går i 1600. man kan har flera olika men då kommer datorn klocka ner till den lägsta hastigheten på någon av dom fyra minnena. Du kan fyra minnen i laptoppen så kan du ju behålla dom som redan sitter i och köra med en eller två extra 8GB. beror på vad du kan få tag på för det kan som sagt bli lite trixigt samtidigt som det kanske inte ens fungerar om man har otur, men det är ovanligt på datorer från den tiden. Det är petigare i dag.

Du kan ha 32 GB MAX i din dator men det duger om du kan hitta en enstaka 4GB billigt. Jag skulle köpt det jag kan hitta som är billigt om jag vore du. och det man gör är att vara lite tålmodig och letar lite överallt.

Kan finnas billigt på liknade blocket/ tradera... Eller hör dig för bland bekantskapen om nån har nått som ligger och skrotar.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser76:

Hej!

Är ute efter tips och råd om hur jag kan förlänga livet på min "gamla pärla" nu när den har börjat bete sig ...

Vad är det för laptop?

Det är en Asus G75VW-T1031V inköpt 2012

Klassisk gammal gaming-laptop!

Hade en likadan själv ett kort tag

En SSD samt en nyinstallation med Windows 10 LTSC 2019 hade säkert gjort underverk.

Permalänk
Medlem

Sällar mig till kören; byt till SSD
OM du känner att det är värt jobbet/pengarna så borde det inte vara alltför dyrt med 4x8GB DDR3 för att "maxxa"

SSDn kommer ge en omåttlig boost på datorn, RAM är mer nice to have för att du verkar nyttja det

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!

En fråga ifrån en dum en då...Jag har överfört filer ifrån denna laptop till extern SSD förr så jag vet vad en SSD är. Men ni menar alltså att jag ska byta ut hårddisken i datorn? För sånt tror jag inte jag kan med......

En annan fråga...Hur skadligt är detta som sker min dator? Kan den bryta ihop helt och hållet inom en snar framtid eller kommer den hålla om jag "småsurfar" istället för att 42 fönster öppna?

Permalänk
Medlem

Hm ja saker håller ju inte hur länge som helst så är det ju men jag har en MAC classic som är 40+ år nu och den funkar än. Det beror helt klart på vad det är för kvalitet helt enkelt. En moderkortstillverkare körde med skit så den höll i fyra och ett halvt år, efter det så började condenstatoerna läcka ut frätande syra som frätta sönder alla små elbanor på moderkortet. Den var ju inte kul.

På MacBook pro från den tiden så böjar den där lösa strömovandlarens kondesatorer göra just detta nu. Det kan lukta lite, som fisk typ. Även lite på moderkortet börjar paja som en värmecensor så fläkten går på fullt med mera.

PÅ denna ASUS har jag ingen aning men jag har två äldre än så som håller än.

Men mitt råd är att spar på ett konto och kör på så länge du kan, då har du ju att köpa nytt för den dan det pajar. var bara noga med att spara allt viktigt på extern lagring.

Självklart så kan man byta ut till SSD. men det kan vara bökigt på vissa då man får montera isär fasen allt.

men ser nu att du har tur... Det är bara en lucka på undersidan andra får man ta från ovansidan och det är bra mycket bökigare.

https://www.youtube.com/watch?v=7XnxGIBNrqs

Kolla på det ett par gånger, se till att ha en satts med bra små skruvmejslar bara. Försöker du med fel storlek då pajar du skruvarna. Det ska greppa tag i skruven.

Se till att ha ett USB minnen med Windows inlagt så att du är redo.

Det viktiga är bara att du alltid tar loss batteriet när du ska in och fixa i den.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit så kan du uppgradera RAM genom att köpa en till DDR3 SODIMM RAM-sticka på 8 GB, men antagligen behöver du köpa det begagnat, vilket inte bör vara några problem. Det är lätt att uppgradera genom att skruva av bottenplattan (den delen som har lufthålen under datorn) och sedan sätta in den nya RAM-stickan i den lediga platsen.
Du kan också passa på att sätta i en 2,5" SATA SSD i den tomma SATA-platsen när du ändå har öppnat laptopen.
En SSD gör väldigt mycket för att snabba upp både operativsystemet och programmen/spelen du har på den.

Följ den här videon som guide för att öppna upp och installera RAM och SSD https://www.youtube.com/watch?v=7XnxGIBNrqs

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Jag hade en G75VX (typ samma dator egentligen). Tung som stryk, men tyst som fan pga det.
Du behöver bara lossa en skruv och lyfta locket, sen 4 skruvar för att byta disken, som det syns i videon.
RAM-minnena är liknande historia där, dessa datorer är löjligt lätta att öppna upp och serva.

RAM + SSD kommer göra stor skillnad. Du har dessutom plats för en sekundär disk, så du behöver inte ta bort din nuvarande, utan du kan ha kvar den vid sidan av en ny SSD.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Måste du absolut köra windows?

Jag har en gammal laptop från runt 2014 somjag nyss installerade Debian (Linux) på och blev som ny. Den datorn har dock SSD. Så mitt råd är således köp en SSD och sätt in i din lediga slot och installera en Linux variant likt Debian.

Permalänk

Jag tackar för alla svar och hjälp med guider, jag ska titta på detta och se hur jag ska göra Idag nu när jag har suttit från typ 10:30 tills nu så har det "bara" gått fel 1 gång men den hann jag undvika...Så länge jag kan betala räkningarna istället av månaden nu så kommer jag känna iallafall mindre panik....