Vad kan jag göra åt min laptop?
Hej!
Är ute efter tips och råd om hur jag kan förlänga livet på min "gamla pärla" nu när den har börjat bete sig illa...
Jag vill börja med att jag är ingen datorexpert, jag kan med att man ska ha mycket RAM och bra processor och sånt, mer teoretiskt information. Jag kan inget om att överklocka, koda eller mer avancerade grejer man kan göra med datorer. Jag googlar oftast fram saker om jag skulle behöva hjälp med saker.
Vad är det för laptop?
Det är en Asus G75VW-T1031V inköpt 2012
Skärmstorlek
17.3 "
Upplösning
1920x1080, (Non-glare)
Intel Core i7, (3610QM)
Processorhastighet
2.3 GHz, ((Turbo upp till 3,3GHz))
Antal kärnor
4 st
Internminne
Minne
8 GB, ((2st lediga minnesplatser))
Minnestyp
DDR3, (1600Mhz)
Hårddisk
Diskstorlek
750 GB
Rotationshastighet
7 200 rpm
Anslutning
SATA, (1st ledig plats för ytterligare en HDD (släde + skruv medföljer))
Grafikkort
GPU-tillverkare
Nvidia
Grafikkort
GeForce GTX 670M
GPU-frekvens
598 MHz
GPU-minne
3 096 MB, (GDDR5)
Nätverk
Ja, (10/100/1000 Mbit/s)
Trådlöst nätverkskort
Ja, (802.11 b/g/n)
Bluetooth
Ja, (Bluetooth 4.0)
Operativsystem
Windows 7 Home Premium 64-bit
Benchmarks
3DMark Vantage
12 446 poäng, (Performance)
Vad har jag för fel?
Jag har länge varit en sådan som har massa Youtube flikar i Chrome och "ska bara" någon dag titta på dom som jag "sparar" i fönstret (alltså INTE lägger i Favoriter) fast det tar lång tid (veckor,månader) innan jag ens tittar på dom.
Nu på sistone så har jag haft två Chrome fönster med massa flikar på (jag förstår att detta är inte optimalt om man inte har prestandan för det) och för cirka tre veckor sen så får jag upp minnesvarning, om att jag behöver stänga ner program för att arbetsminne tar slut. Ibland har det bara varit det och sen startat om Chrome och stänga ner några flikar och sen har det varit så tills jag får varning igen. Det mer ofta scenariot är att jag hinner få varning men skärmen blir svart och jag får bara tillbaks menyn längst ner tillbaka och då kan jag komma åt Aktivitetshanteraren (som jag har öppen varje gång jag har datorn igång nu, nu när den felar) och då kan jag stänga ner Chrome och då få tillbaks datorn. Det som händer då är att jag får "felsäkert /bytt tema läge" för den byter färg på menyfönstret längst ner och så blir datorn "normal" igen. Ofta har jag startat om datorn när jag har kunnat fått tillbaks till normalläge oavsett om jag hinner fixa detta innan den går till "felsäkert/bytt tema läge".
Har också stött på vid två olika tillfällen, en gång i vanligt läge och en annan gång när jag fortsatte i "felsäkert/bytt tema läge, att datorn bara slutar funka. Datorn bara fryser och den jobbar inte (det blinkar inte vid raden av "arbetslampor"), klockan står still och inget händer alls. Lustigt nog så hade jag musik på en gång och den fortsatte tills låten var slut sen hände inget mer än att jag stängde av datorn med "hard reset"...
Jag har haft koll på användningen i Aktivitetshanteraren och CPU användningen ska väl gå upp och ner antar jag , men Fysiskt minne spalten har väl varit på cirka 50-90% hela tiden och det är ju inte 100% så den överjobbar ju ändå inte...?
Sen ifrån Systeminformation så får jag fram just nu att jag har 3,59 ledigt tillgängligt fysiskt minne nu när jag bara har ett Chrome fönster med denna sida och några flikar uppe. Normalt har jag sett 1,75 när jag har mitt "huvudfönster" uppe.
Denna dator spelar mest äldre spel ifrån 00-talet nu men har spelat Resident Evil 6 och Sniper Elite Zombie army när dom var nya och dom är nyare än datorn.
Vad har jag gjort för att hjälpa själv/felsöka själv?
Kör bara ett fönster med dom länkar jag vill ha just nu, tagit bort massa flikar och sparat dom jag vill ha kvar i Favoriter
Rensat sökhistoriken i Chrome
Diskrensning
Laddat ner Firefox ESR som ska ha tillgängliga uppdateringar för Windows 7 tills September 2025 (Ej använt Firefox ännu, då många olika forumstrådar säger att man ska ha Chrome eller Edge eller Firefox för minst processorandvändning)
Ökat storleken på växlingsfilen ifrån 7xxx mb till 11456 mb
Några extra upplysningar?
När jag köpte laptopen 2012 så fick jag nästan omgående problem med Nvidia Windows Kernel Mode Driver vid tre olika tillfällen men sen dess har det inte hänt igen....Vet inte om det kan ha något med detta att göra. Är ingen datorexpert.
Vad vill jag ha hjälp med?
Jag vill veta om jag kan göra något mer för att få den sluta krascha eller om jag ska bara "surfa snålt" eller om det är bara att köpa en ny laptop. Jag kan inte skruva laptops så det förslaget kommer inte funka
Jag har redan tittat fram en ersättare om det inte går att fixa enkelt....Problemet är att jag är arbetslös och inte har någon inkomst just nu..