Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jädrans zmarket skall krångla med uppdatering av deras portal igår och alla leverantörer försvann från deras sida.

Var glad du finns kvar på zmarket, min lägenhet finns inte längre där.
T.ex. så listar inte ens inleed min lägenhet, men alla(?) andra grannarna dyker upp (de listar lägenhetsnumrerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tänker byta till Inleed som har lägsta pris 425:- för 1000Mbit. Då det är 1 mån uppsägningstid så väntar jag och ser vad BF erbjuder först. Jädrans Bahnhof har inte skickat mail ännu angående min uppsägning.
Jädrans zmarket skall krångla med uppdatering av deras portal igår och alla leverantörer försvann från deras sida. Innan kunde se över 30 st att välja och nu syns bara 5 leverantörer och sakta läggs mer tillbaks dagligen.

Såg detta idag, du har inte möjligtvis hört av dig till dem? Annars tänkte jag göra det under morgondagen. Blev lite rädd att man skulle bli påtvingad någon av de fem leverantörerna nu. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Såg detta idag, du har inte möjligtvis hört av dig till dem? Annars tänkte jag göra det under morgondagen. Blev lite rädd att man skulle bli påtvingad någon av de fem leverantörerna nu. 😅

Jo, mailade dom men helt jävla meningslöst. Personen verkar inte fatta svenska. Även jag upprepade gånger nämnde att det funkat senaste månaden efter vi bytte från Wetternet till Zitius. Så upprepar deras support att vårat område inte är kopplad till Zitius nät. Orkade inte tafjsa om det och bara väntade. Efter uppdateringen fanns endast Telia igår och idag lades 4 till.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag upptäckte att Bahnhof överdebiterat även mig jämfört med listpriset, under en lång tid. Kund sedan 2019.

När jag påtalade detta tyckte hävdade dom att, "Andledningen till att du har betalat mer beror på att ditt stadsnät nyligen sänkte priset för din tjänst och detta är inte en justering som sker automatiskt utan något som kunder behöver hålla koll på".

Det är ju inte sant, och jag refererade till denna tråd och att en kund beskrev att Bahnhof gjort detta fem gånger på tre år.

Bahnhofs support återkom med en sänkning till listpriset, vilket jag svarade med att det inte dög utan jag ville ha kompensation för överfaktureringen. Inget svar alls på två veckor. Senaste inbetalningen justerade jag själv till uppdaterade priset, men för det fick jag en påminnelse - dom ska tydligen fortsätta stjäla tills nästa månads faktura, lol.

Med det säger jag upp tjänsten. Jag ska testa OBE Networks, som jag hört gott om här på forumet, och tipsade senast en kompis som flyttar till nytt hus att testa dom istället för Bahnhof.

Ett utslitet begrepp, men vilket skitföretag!

Det är helt sjukt att vi som konsumenter skall ligga och bevaka om de sänker, medans internetleverantörer bara kan höja (även om de meddelar konsumenten).

Tänk om man fick ett mail att de har sänkt och man måste kontakta dem för att få det lägre priset. Eller ännu sjukare att de skickar mail och skriver att de har justerat ner priset och man inte behöver göra något för att det skall börja gälla. Helt sjuk!!! Blir till att skriva till KO för att se var det leder.

Dock så var jag inne och kollade mitt abonnemang som Bahnhof höjde till 569 kr / månad i början av året. Blev lite nyfiken när jag läste att Bahnhof har både höjt och sänkt den senaste tiden. Nu kostar 500/500 529 kr / månad, så det blir till att ringa Bahnhof i morgon. Riktiga jävla svinpälsar!!!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Som ett brev på posten fick även vi denna. Har idag 500/500 för 479 kr.
I december 2024 kommer Open Universe att höja sina avgifter gentemot oss.

Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 519 kr/mån från och med 1 januari 2025. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut.

En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 519 kr/mån från och med 1 januari 2025. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut.

En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss.

Jag fick samma. Har 1000/1000 för 549.

"I december 2024 kommer GlobalConnect att höja sina avgifter gentemot oss. Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband med 30 kr/mån från och med 1 januari 2025. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut."

Permalänk
Medlem

Ni dom sagt upp Bahnhof. Hur lång tid tar det stt få bekräftelse mail? Sade upp mitt igår och ännu inte fått nåt bekräftelse mail. Måste veta att det är uppsagt och datum för koppla in från annan ISP. Inne på mina sidor står inget heller att det är uppsagd.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XPerion:

Ni dom sagt upp Bahnhof. Hur lång tid tar det stt få bekräftelse mail? Sade upp mitt igår och ännu inte fått nåt bekräftelse mail. Måste veta att det är uppsagt och datum för koppla in från annan ISP. Inne på mina sidor står inget heller att det är uppsagd.

Ett par dagar är inte orimligt att ha som hanteringstid. Däremot så gäller din uppsägning 30 dagar från det att du informerar Bahnhof, t ex när du skickar mailet. Du kan säkert begära ett par dagar senare frånkoppling om det hade varit mer passande.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett par dagar är inte orimligt att ha som hanteringstid. Däremot så gäller din uppsägning 30 dagar från det att du informerar Bahnhof, t ex när du skickar mailet. Du kan säkert begära ett par dagar senare frånkoppling om det hade varit mer passande.

Brukar väl också vara 30 dagar från månadsskiftet i tjänsten?
så egentligen typ i verkligheten 30 dagar från sista nov/1dec

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av VinterSolen:

Brukar väl också vara 30 dagar från månadsskiftet i tjänsten?
så egentligen typ i verkligheten 30 dagar från sista nov/1dec

Beror helt på hur avtalet är skrivet, generellt sett så betyder 30 dagar uppsägningstid exakt 30 dagar.
Just bredband har jag aldrig behövt bryta vid månadsskifte, haft både 17 januari och 27 december.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

fick epost idag att dom ska höja deras 500Mbit till 519 kr nästa år. från 479kr/mån.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Ringde och sa upp mitt idag, fick bekräftelse-mail en timme senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Ringde och sa upp mitt idag, fick bekräftelse-mail en timme senare.

Fick mailet idag. Väntar tills nästa vecka black week och ser om det finns bra erbjudande innan bestämmer vem skall byta till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden sysslar de med? Jag gjorde flyttanmälan hos Bahnhof. Hade innan 1000 mbit/s för 579. Nu efter flytten har de helt plötsligt sänkt till 500 utan att jag bett om det. Går man in på mitt konto går det att höja tilll 1000 igen men då kostar det 599.

Räknas det som en smyghöjning?

Permalänk
Medlem

nvm: Står på mina sidor nu att det är 19. Då vet jag hur skall beställa för dag inkoppling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ringde Bahnohf förra veckan och fick justerat ner priset 40 kr / månad, då det hade sänkt någon gång under året. Det stör mig fortfarande att de är vi som konsumenter som skall ligga och kolla om de sänker, medans Internetleverantörerna bara kan skicka ut ett mail att nu höjer vi... Borde ju fungera åt bägge hållen kan man tycka!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Ringde Bahnohf förra veckan och fick justerat ner priset 40 kr / månad, då det hade sänkt någon gång under året. Det stör mig fortfarande att de är vi som konsumenter som skall ligga och kolla om de sänker, medans Internetleverantörerna bara kan skicka ut ett mail att nu höjer vi... Borde ju fungera åt bägge hållen kan man tycka!

Men...men...då skulle dom ju tjäna mindre pengar

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja jag lämnade Bahnhof tidigare i år efter att ha varit kund i 9 år, blev trött på att hålla på och jaga kundtjänst och "förhandla" ner mitt pris. Nu fick jag 250/250 från Halebop i ett år för mindre årskostnad än vad 100/100 hade kostat mig hos Bahnhof (trots att jag erbjöd mig att binda mig i ett år). Tänk om man fick 5% reduktion på priset för varje år man var trogen kund istället...

Permalänk
Medlem

Fick mail idag från Bahnhof. Men jösses vilken höjning från 349/mån för 100/100 till 499:-!!!!
Som tur har jag redan sagt upp abb och slog till Telias BF erbjudande 1000mbit för 449:-.
Bytet till Zitius var gjord under Oktober månad!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Fick mail idag från Bahnhof. Men jösses vilken höjning från 349/mån för 100/100 till 499:-!!!!
Som tur har jag redan sagt upp abb och slog till Telias BF erbjudande 1000mbit för 449:-.
Bytet till Zitius var gjord under Oktober månad!

<Uppladdad bildlänk>

Det är för Telia äger zititus, de ger sig själva rabatt... Bra marknad 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Dagens uppdatering från Zmarket på gatan där jag bor....

Bredband2: 100/100mbit - 465kr/mån
500/500mbit - 459kr/mån

bra jobbat där bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Dagens uppdatering från Zmarket på gatan där jag bor....

Bredband2: 100/100mbit - 465kr/mån
500/500mbit - 459kr/mån

bra jobbat där bredband2.

Förstår inte riktigt det här med prissättningen,

exempelvis går det att få 1000mbit/s fiberanslutning via Halebop/Telia för ca 50:- per lägenhet vid kollektivt tecknande om ca 100 lägenheter i en fastighet. Vad är det som gör att det skulle vara dyrare i ett hushåll på ca 50 eller 10 lägenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

exempelvis går det att få 1000mbit/s fiberanslutning via Halebop/Telia för ca 50:- per lägenhet vid kollektivt tecknande om ca 100 lägenheter i en fastighet. Vad är det som gör att det skulle vara dyrare i ett hushåll på ca 50 eller 10 lägenheter?

Gruppavtalen skippar dyra avgifter till stadsnäten genom att koppla kunderna direkt till ISP:ns nät samt gör faktureringen lite enklare, ger en mer stabil inkomstkälla, etc.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

kapitalism.

Permalänk
Medlem

Halverade priset i ett år med en chatt. (Bättre än aviserat) Tack Swec. ❤️

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

"Fraudsters"...

Skrivet av Wesslan1:

När ISP:n skriver att "de behöver höja avgifterna för att någon annan höjer dem mot oss" så tror jag på att de håller på med kartell - ojämn - oschysst - hemlig -prispåverkan. D.V.S.:

Om två parter skyller på varandra för att ett pris blir högre OCH dessa två pekar 👉 på DIG för att Du ska betala det högre priset, så betyder det att de TVÅ alltid kommer göra detta.

Dessa två (leverantör och isp) behöver ju aldrig betala höjningen eller ja HÖJNINGARNA och tillslut kommer dessa två på att de ALLTID kommer att tjäna på att höja priserna, vilket betyder att de aldrig kommer att skärpa sig gentemot kund.

Staten måste gå in och reglera.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Staten måste gå in och reglera.

Hyresrätter är en reglerad marknad och höjda bredbandsavgifter har nu blivit ett sätt för fastighetsägarna att smyghöja hyran på din lägenhet utöver den höjda hyran. Hyresgästförening som är med och förhandlar om nya hyror har tidigare ignorerat ockerpriserna på bredband. Det kanske det blir ändring på nu efter alla skriver i media. https://www.hyresgastforeningen.se/fortroendevald/maries-kron...

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare: han har med en intill visshet gränsande sannolikhet rätt...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Säg den glädjen som varar... Den 7/12 fick jag detta mailet från Banhof...

Så istället för att fixat 40 kr / månad till 529 kr, så lägger tar de tillbaka dem och lägger dessutom på 20 kr, så nu är man uppe i 589 kr / månad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Säg den glädjen som varar... Den 7/12 fick jag detta mailet från Banhof...

<Uppladdad bildlänk>

Så istället för att fixat 40 kr / månad till 529 kr, så lägger tar de tillbaka dem och lägger dessutom på 20 kr, så nu är man uppe i 589 kr / månad...

Kolla igen om några veckor så ska du se att priset förmodligen sänkts för nya kunder igen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q