Ny dator...stämmer det här???

Permalänk
Medlem

Ny dator...stämmer det här???

Jag har funderat på att köpa en ny dator och jag snubblade på det här erbjudandet (http://www.riksdata.se/data/prodbig_8792.asp) från www.riksdata.se:

Intel Pentium4 3.0GHz,800MHz
1 Gb DDR 400, PC3200 (2x512Mb)
120 Gb HDD 7200RPM
ATI Radeon 9600 Pro 128MB TV, DVI
LG 16x DVD med program
52x DCRW med program
3com 3c40 Gigabyte närverk
Digital Audio, 6 channel
ASUS P4C800 Deluxe, 800MHz, Firewire 1394,Serial ATA AGP8,USB 2.0,5st lediga PCI-platser.
1.44" Floppy
Microsoft Windows XP home OEM,
Microsoft TGB
Microsoft Mus,
700watt Subwofer högtalare
Compucase SILENT Miditower 300watt

HYNDAI 19" Q910S Dynaflat-X
Flat 110kHz TCO99 0.20 HDP 1600x1200max. resolution Dynaflat-X

Pris: 9 600,00 SEK exklusive moms
Pris: 12 000,00 SEK inklusive moms

Problemet är att jag tycker det är för billigt, för om man bygger ihop ett likadant system på DB blir priset ca. 17-18 kkr. Jag får ju inte allt preics som jag vill ha det, men när det är så billigt är frågan om det inte är värt det ändå...
Vad säger ni om den här configen i allmänhet? Är nätagget nog starkt? hur är moderkortet? Grafiken?
Jag har tänkt maila och höra om man får lägga pengar mellan och få en TFT skärm i stället för jag behöver verkkligen inte en till 19" skärm.

Tack på förhand/Magnus

Permalänk
Medlem

Ett Compucase CI-6A21 Super Miditower Black (Ultra Silent) 300W ATX till också. Sånt jag nyligen har skaffat. Billigt, men det funkar.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara väl spenderade 12.000 spänn.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

ser mycket bra ut faktiskt för det priset.
fast Riksdata har vart upp mycket i allmäna reklamationsnämden 4 gånger fällda 4 gånger....
min polare hade problem med dem fast det var bara 1 uppgraderingspaket.
men paketet ser bra ut.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Maijks: Hur är kylningen i det där chassit? Kan man stoppa dit fler fläktar om man vill? Är det någon medföljande chassifläkt till det?

Grabben_83a: Det låter ju inte bra och det ser inte så bra ut just nu. Jag skickade ju ett mail till dem och frågade lite saker och i svaret som jag fick stod det att han inte kunde svara på mitt mail eftersom det var för långt... Då skrev jag tillbaka och frågade om de inte vill sälja datorer men det har jag inte fått något svar på än.

Det har paketet verkar ju helt underbart under förutsättningen att det inte är totalt värdelösa minnen och hårddisk och att jag får bta ut skärmen mot en TFT. Nu får gärna alla ni andra kommentera de andra komponenterna också.

Permalänk

Riksdata är ju inte den bästa datorbutiken, men datorn är verkligen värd pengarna. Det ser bra ut canton.

Permalänk
Medlem

jag skulle köpt ngn annanstans, man blir ju mörkrädd då man läser om dom. Finns en anledning till att dom kallas Riskdata

Permalänk
Medlem

hmmm är själv galet sugen på detta erbjudande. Men efter man kollat upp lite här vad alla tycker så blir jag lite fundersam på om detta kan vara ett bra köp

Som sagt man är uppe en bra bit över denna summa om man ska plocka ihop denna burk i lösa delar. Hur kan den vara så billig här? den känns för bra för att vara sant. Menar dom håller väll inte på med någon välgörenhet så något lurt måste det vara med att dom kan liga så mycket under alla andra i pris. Kan det vara en hund begraven någonstans tro ?

När jag ringde dit idag så vart jag kopplad till 3 olika personer innan jag fick svar på om man kunde ta bort dessa produkter

Microsoft Windows XP home OEM,
Microsoft TGB
Microsoft Mus,
700watt Subwofer högtalare

Om man tog bort dessa produkter skulle burken bli 500kr billigare bara det får jue en att fundera lite på vilka snubbar detta är

Men det som talar för detta är väll att en rättsovel etablerad pc tidning gett den bra kritik? "Snabbast någonsin" PC för Alla Nr.7 Bra miljöval""

Dom kan väll inte vara så fräcka så dom verkligen juger om dess hårdvara ?

aja ska fundera på detta nu i helgen men tusan det är så billigt så jag blir frestad att kanske köpa detta ändå..

Vad tror ni blir man blåst på detta paket ?.. vill ha mera åsikter om detta ;D

Permalänk
Medlem

jag har inte fått svar än på mitt mail om jag får byta ut skärmen och os:et men om jag får det kommer jag nog att köpa datorn. Den är nästan för billig för att inte köpa, och i PC För Alla skrev de mycket gott om den.
Förhoppningsvis ligger det inte någon hund bergraven i det här paketet, det tycker jag borde ha uppmärksammats i tidningen...
Men en sak som jag undrar nu är att det står att grafikkortet är ett "ATI Radeon 9600PRO, 256Mb DDR,TV-out & DVI", finns verkligen det grafikkortet med 256Mb minne?

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju riktigt skumt. En subwoofer på 700watt ?? Dom brukar ligga mellan 30-60watt vad det gäller datorhögtalare. Och finns det verkligen en 256MBs version av det där kortet ? Och hur kan dom hålla priset så lågt? Nja, jag tvekar.

EDIT: http://www.ati.com/products/radeon9800/radeon9800pro/index.ht...
Den enda 256MBs versionen dom har (iaf på deras sida) är 9800 Pro. 9600 korten finns bara med max 128MB.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra!

Om man nu är så orolig för grafikkortet så är det bara att byta!

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått svar på mitt mail men det var med blandad framgång. För det första fick man bara dra av 1000 kr för skärmen och sedan fick man lägga på priset för vilken skärm man ville, och det var snålt. Sedan visste han inte vad det kostade att ta XP pro i stället för HE.
Minnena de använder varierear men fn. är det samsung/silicom/kingston som används och hårddiskarna verierar också mellan maxtor, samsung, ibm, wd, seagate. Grafikkortet är tydligen "ATI radeon 9600 256mb". Men jag har fortfarande inte hittat någon 256Mb:s modell och jag hoppas verkligen att han bara glömde skriva att det är "Pro" modellen.
Nu måste jag säga att jag blev lite besviken på dem för att det var snålt att bara få 1000 kr för skärmen när man ska köpa en annan, men jag får se hur jag gör. Jag kommer i alla fall att ringa dit på måndag och prata med dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Detta verkar ju riktigt skumt. En subwoofer på 700watt ?? Dom brukar ligga mellan 30-60watt vad det gäller datorhögtalare. Och finns det verkligen en 256MBs version av det där kortet ? Och hur kan dom hålla priset så lågt? Nja, jag tvekar.

EDIT: http://www.ati.com/products/radeon9800/radeon9800pro/index.ht...
Den enda 256MBs versionen dom har (iaf på deras sida) är 9800 Pro. 9600 korten finns bara med max 128MB.

nej 9600 finns med 256Mb minne, men 9600Pro finns nog bara med 128...

Permalänk
Medlem

Det är inga medföljande fläktar, men det är plats för två stycken 12cm. En i fronten och en där bak. Någon typ av filter (som man lätt kan ta bort samt rengöra) sitter i fronten också. Tyvärr är datorn i Örebro (och jag i K-d) så jag kan inte kolla så noga. Detta var det jag vet på rak arm iaf.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Det finns 9600 med 256 minnen men som sagt inget pro vad jag hittat ännu iaf. Nedan kan ni se ett som jag hitta på komplett om ni vill se att ett vanligt existerar iaf..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=38493&t=278&l=2...

Efter man letat runt i en hel del forum efter åsikter om Riksdata så kan jag inte mera än säga att jag är VÄLDIGT skeptisk till att detta köp kan bli ett bra köp. Verkar vara rena rama lottoriet då man handlar där om man får rätt pryl osv osv osv… Iofs får man väll ha i åtanke att missnöjda kunder är bra på att skriva ner ett ställe jämfört med glada kunder. Hehe fast lite skrämmande är det jue att man inte hittat en enda nöjd kund på nätet som handlat på Riksdata.

Nu har jag iaf läst vad det stod i ”PC för alla ” Men det var inte särskilt mycket till information mer än som en liten annons. Kan inte påstå att tidningen fick mina mistankar emot detta erbjudande att bli mindre.

Så man får väll komponera ihop en egen burk då med ”lika” saker för någon tusenlapp extra då Menar då vet man iaf vad man får, även fast detta erbjudande är galet bra om man läser på pappret vad man får.

Om ingen har något positivt att säga om detta ställe så får nog detta erbjudande falla bort i glömska…

Permalänk

Jag köpte en burk där inga problem alls, men du måste hålla med om att paket ovan e billigt försökte sätta ihop liknade på db, komplett och då kostar det lite mer som sagt, skärmen verkar vara det ända som suger ju...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
Jag köpte en burk där inga problem alls, men du måste hålla med om att paket ovan e billigt försökte sätta ihop liknade på db, komplett och då kostar det lite mer som sagt, skärmen verkar vara det ända som suger ju...

Va, skämtar du? Processorn och moderkortet är ju skitbra, och minnena är inte så dåliga heller. Det enda som inte är jättebra är ju grafikkortet, och möjligen hårddisken om man får ett dåligt märke, men det är inte säkert. Är det nåt mer som är dåligt? DVD:n och brännaren kan väll inte vara dåliga? Eller finns det märken som bara är skit? Tangentbord och mus mm. spelar ingen roll vad det är för något, för det har jagredan i alla fall...

Permalänk

Om det är en samsung bränner så suger den nog har haft 2 st samsung värsta koeranska skiten hehe nej det e verkar ju som sagt bara vara skärmen och gf kortet som suger så slå till jag ska nog vänta en vecka eller 2 sedan blir det nog en sådan från rikdsdata, dem suger inte så mycket som alla säger

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

sorry dflw, jag läste ditt inlägg lite fel så jag uppfattade det som om du tyckte att skärmen var det enda som var bra i paketet... jag läste nämligen Duger i stället för suger. Jag håller alltså med dig att det ser mycket bra ut.

Permalänk

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

hehe alltid kul hur man kan misstolka saker i text

ohh nu känner jag lite optimistiska vibbar här i tråden ska man våga sig på detta paket ? ohhhhhhh vad ångets.. *suck* värst sämsta jue om man kastar ut över 12k så är det värsta lotto grejerna man får. Men visst är det det som står på pappret så bör det vara bra.

Permalänk
Medlem

men fundera lite mer över det där med Riskdata, priset är ju bra men men...

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att de idioterna överklockar processorerna för att kunna sälja billigare? Annars är det ju riktigt billigt. Undrar hur fan de lyckats med det. *ogilla*

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Jag kollade runt lite på deras sida och de verkar ju vara riktigt grymma på datorer :
32Mb NFors 3D grafik onboard,MSI moderkort Nfors chipset.

E Nfors typ hemmagjort 3d kort eller?? Jag skulle inte våga beställa från dem

http://www.riksdata.se/data/prodbig_9497.asp

Edit : Data > Datorer (alltid ska nån ha något att tillägga)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedish-hero
Jag kollade runt lite på deras sida och de verkar ju vara riktigt grymma på data :
32Mb NFors 3D grafik onboard,MSI moderkort Nfors chipset.

E Nfors typ hemmagjort 3d kort eller?? Jag skulle inte våga beställa från dem

http://www.riksdata.se/data/prodbig_9497.asp

*skratt*:rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Detta verkar ju riktigt skumt. En subwoofer på 700watt ?? Dom brukar ligga mellan 30-60watt vad det gäller datorhögtalare.

Mja, de verkar ha som vana att alltid skriva watten i PMPO (det allra optimalaste värdet man kan få ut i högtalaren när den är i perfekt skick och miljö, dvs rent bull shit), det man ska kolla på är RMS (har jag för mig) vilket ger ett värde som är testat i "normal" miljö.

Sen den där skärmen har lite roliga problem (vissa av dem) som visar sig som vertikala linjer över skärmen. Om man kollar riktigt noga på bilden av den hos riksdata så kan man urskilja vertikala linjer (faktiskt). Inte för att jag tror att de visar just det fenomenet men jag har sett det och det är precis så det ser ut. Syns _tydligt_ när skärmen är ljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedish-hero
Jag kollade runt lite på deras sida och de verkar ju vara riktigt grymma på data :
32Mb NFors 3D grafik onboard,MSI moderkort Nfors chipset.

Är bara tvungen...
data -> datorer

Permalänk
Medlem

Nu var det gjort, både jag och min broder har beställt den här datorn. Det som avgjorde till stor del var att jag i dag fick reda på att grafikkortet är ett Ati Radeon 9800 och det är ju ganska bra.

Permalänk
Medlem

ojoj modigt gjort bara hålla tummarna då på att ni får ok grejer... jag gör väll en klassisk svensk sak och inväntar väll med att köpa tills jag hört hur alla andra tycker om detta paket

Äntligen lönedag så nu är det bara ta och bestämma sig och sen slå till!

Permalänk

Vad e det föta jävla lotto alla snackar om? inte spelar väll det roll vilket märke på hd man får sedan vad e det mer ni menar??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none