Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på att testa Inleed i år men lite rädd för att använda mig av ett så litet företag. Använder dock deras webbhotell och deras support är nog den bästa supporten jag någonsin haft att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det är ju inte bara utrustningen hemma hos alla som ska bytas. Även switchen i andra änden och alla optik, sen länken vidare behöver vara större om man ger slutanvändarna mer. Idag sitter den kanske en switch med 10G upplänk(ar), ska man ge slutanvändarna 10G* så behövs kanske 100G upplänk. Eftersom skillnaden för de flest mellan 1Gbit/s och 2,5Gbit/s är så liten så tror jag detta kommer ta lång tid. Om inte Tele2 sätter prispress med deras 10G fibercoax och marknadsför dessa gigabit som nått avgörande.

Men om du har ett usecase där du radikalt märker skillnad mellan 1- och 2,5Gbit/s får du gärna upplysa mig.

*enda vettiga är att byta till 10G (eller mer) pga att det inte finns nån fiber standard för 2,5 eller 5Gbit.

Jag är ändå flitig användare av allsköns teknik och jag skulle inte betala extra för mer än 500 mbit. Vad tusan använder ni bandbredden till?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag är ändå flitig användare av allsköns teknik och jag skulle inte betala extra för mer än 500 mbit. Vad tusan använder ni bandbredden till?

/hulle.

Warez såklart! 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Det fick faktiskt bli Inleed 1000/1000 för 425kr, där är ju även ordinarie pris så inget lockpris men det blev 300 i startavgift också. Obundet är 👍 sen verkar man kunna byta hastighet när man vill till något billigare pris även om det inte skiljer så mycket. Gillade även det höga betyget på Trustpilot 🙂 en sak till som var bra är att man slipper få en router skickad till sig som man sen måste krångla med att skicka tillbaka och ha liggandes hemma, det har man varit tvungen till både på Telenor och telia, jäkla strul hos telenor att få den tillbaka, hoppas det nu går bättre hos telia. Så att gå från 250/250 hos Telia för 299kr känns ok, det bästa priset de kunde ge mig var 600/600 för 449kr.

Har Telia gett dig instruktioner om hur du returnerar routern?

Inleed är helt vettigt. Det här är den jag också skulle ha valt om den fanns tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

Inleed är helt vettigt. Det här är den jag också skulle ha valt om den fanns tillgänglig.

Skrivet av ad72:

Det fick faktiskt bli Inleed 1000/1000 för 425kr, där är ju även ordinarie pris så inget lockpris men det blev 300 i startavgift också. Obundet är 👍 sen verkar man kunna byta hastighet när man vill till något billigare pris även om det inte skiljer så mycket. Gillade även det höga betyget på Trustpilot 🙂 en sak till som var bra är att man slipper få en router skickad till sig som man sen måste krångla med att skicka tillbaka och ha liggandes hemma, det har man varit tvungen till både på Telenor och telia, jäkla strul hos telenor att få den tillbaka, hoppas det nu går bättre hos telia. Så att gå från 250/250 hos Telia för 299kr känns ok, det bästa priset de kunde ge mig var 600/600 för 449kr.

Telia router, om man inte vill ha den så behöver man inte hämta ut den från posten. Låt den ligga så går den i retur och den stryks från att du har den.

fler citeringar
Permalänk
Medlem

Men jag har redan hämtat den för ett år sedan. Jag måste returnera den nu, men inga e-mailinstruktioner (2 missade samtal från telia dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Skrivet av Def_Dog:

Warez såklart! 🫣

Jag har en server hemma, installerade nyligen om den för jag ville göra om lite.
Fick kopiera tillbaka en borgbackup-mapp på 7TB, tog mig nästan en vecka med 250/250.
Efter jag packat upp filerna och sorterat dem rätt, så ska jag på nytt köra backup, vilket innebär att den ska packa ihop en kopia på alla filer och skicka iväg. kommer ta ytterliggare en vecka med mina låga 250

Permalänk
Skrivet av NsGR:

Men jag har redan hämtat den för ett år sedan. Jag måste returnera den nu, men inga e-mailinstruktioner (2 missade samtal från telia dock)

Jag gjorde samma, fast med Telenor. Hämtade router och hörde inget. Märkte långt efter att kostnaden dragits på fakturan. Kunde dock skicka routern och få tillbaka pengarna men det var lite surt. Så tips är att skicka tillbaka den direkt bara.

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Skäggig legend

Jag funderar på att ta 1000/1000 24månader med Telia för 349:- faktiskt. Sitter idag på 250/250 för 299 hos Telia också.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Jag kan svara för mig själv. Jag utnyttjar inte 10Gbit på långa vägar (har inte ens någon utrustning som stödjer mer än 1Gbit än. Eller jo jag har köpt ett 10Gbit ethernet nätverkskort till servern men inte installerat det än pga inkompatibilitetsproblem med moderkortet) men det är väldigt skönt att ha 1Gbit dedikerat till varje enhet i princip. Kan maxxa 1Gbit till/från servern samtidigt som alla andra enheter är helt opåverkade och har full 1Gbit hastighet/kapacitet överallt där det behövs samtidigt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag funderar på att ta 1000/1000 24månader med Telia för 349:- faktiskt. Sitter idag på 250/250 för 299 hos Telia också.

vart får du det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

vart får du det priset?

Gissar på att han bor någonstans där det finns möjlighet för honom att patchas om till Telias egna nät, och då kan få bättre pris.

I mitt "öppna" stadsnät ligger Telia 1000/1000 på 899kr/mån ordinariepris. Hade de erbjudit det för 349kr/mån här så hade det sannolikt varit en förlustaffär för dem.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Guestah:

vart får du det priset?

Bara genom deras hemsida som vanligt, vi (sambon) vill också ha tv vilket vi har idag med, då får man rabatt med 50:- som vi annars betalar 199:- för.

Så: 349:- 1000/1000 + tv mini 100:- = 449:-

Vi har iTux som nät, det brukar betyda rätt mycket.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Gissar på att han bor någonstans där det finns möjlighet för honom att patchas om till Telias egna nät, och då kan få bättre pris.

I mitt "öppna" stadsnät ligger Telia 1000/1000 på 899kr/mån ordinariepris. Hade de erbjudit det för 349kr/mån här så hade det sannolikt varit en förlustaffär för dem.

Telia öppen fiber, 1000/1000 899. Knappast en förlustaffär för dom att sänka priset i sitt eget nät. Dom är bara giriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Telia öppen fiber, 1000/1000 899. Knappast en förlustaffär för dom att sänka priset i sitt eget nät. Dom är bara giriga.

Notera att jag skrev i mitt stadsnät, som inte är Telia-ägt.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Notera att jag skrev i mitt stadsnät, som inte är Telia-ägt.

Har lika här, orginal pris var 899:- fick en deal om 699:- + extender och 300:- av första fakturan, men avslutade allt istället.

Permalänk
Medlem

Jag erbjuds inte detta i Telias Öppna men polaren sitter i IP-only och ser därför följande hos bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalman1337:

Jag gjorde samma, fast med Telenor. Hämtade router och hörde inget. Märkte långt efter att kostnaden dragits på fakturan. Kunde dock skicka routern och få tillbaka pengarna men det var lite surt. Så tips är att skicka tillbaka den direkt bara.

Ännu bättre att inte hämta ut den alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

Det är Winnback som ringer.
Men förra gången fick jag en länk med QR-kod för Postnord.

Telenor skickade en fysisk fraktetikett till mig i veckan.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Jag erbjuds inte detta i Telias Öppna men polaren sitter i IP-only och ser därför följande hos bredband2.
<Uppladdad bildlänk>

Jag testade på bredband2.se och när jag skriver in min adress (som är en villa) får jag sedan välja mitt stadsnät; Telia Öppen Fiber Villa eller Telia Öppen Fiber Lägenhet. Båda har olika priser men inte samma som i din bild.

För övrigt hade jag ingen aning om att vi hade Telia Öppen Fiber. Det var Open Infra som installerade fiber. Så lite konstigt att det står Telia Öppen Fiber hos Bredband2. Och det finns enbart villor här, så konstigt att jag kan välja på två olika stadsnät.

Om jag söker på grannens adress så står det att det är Open Infras nät.

Kul...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

De sade att "vi kommer skicka ut mer information om hur du returnerar den i samband med det datum du valt att din tjänst ska avslutas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Ja det är väl exakt samma jag fick men byt ut Open Universe mot GlobalConnect.

Jag kollar upp när bindningstiden går ut, tecknar nytt och väljer startdatum dagen efter bindningstidens slut sen ringer jag och säger upp. Betala dubbelt går inte, du kan inte ha två abonnemang igång samtidigt.

Jag ringde och sa upp idag. Tänker att jag chansar på att det kommer en bra deal. Fick erbjudande på sänkt pris till 420kr. Men jag chansar på Black Friday så jag tackade nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Kan man utan problem öka till 1000/1000 för det priset trots att man har Telia redan ? isf är det värt

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

<Uppladdad bildlänk>

Detta får jag.. Fortfarande billigare än mitt 250/250 hos telia känner jag. är bredband2 bra?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

någon som vet när rabatt på internet kommer släppas, och är det verkligen mycket man sparar? Tänker då hastigheten 1000/1000
Kan få det runt 500kr just nu utan rabatt.

Permalänk
Medlem

Tips till alla som vill slippa stå i telefonkö till Telias uppsägningsavdelning, man kan säga upp avtalet skriftligen via deras app (har skrivits om det tidigare i tråden). Klicka på bredbandsavtalet och scrolla ned till "Säg upp abonnemang". Fick bekräftelsemail på uppsägningen dagen efter, nu är det bara att hålla ögonen öppna för ett nytt erbjudande

Permalänk
Medlem

Angående att skicka tillbaka utrustning så hos Telenor fick jag ett fysiskt brev med bekräftelse på uppsägning inkl. fraktsedel så det var lätt. Jag öppnar inte ens paketen från operatörerna och det känns lagom onödigt men det är alltid bra att ha en extra router hemma för eventuella nödfall. Hos Telia fick jag QR-kod som jag visade hos ombudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Betala dubbelt går inte, du kan inte ha två abonnemang igång samtidigt.

Man kan definitivt betala dubbelt även om inte båda abonnemangen kan vara aktiva samtidigt.
Då det gäller att ha koll på sin bindningstid och uppsägningstid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Telenor kör detta i år 🤣
Tvungen att vara i Telenors egna fibernät?

Permalänk
Medlem

399kr för 150mb eller 300mb hos Telenor, sitter inte i deras egna nät.

Det kan ju dom glömma,blir inte Telenor i år då.