Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cerb:

Nja, skulle vilja påstå att det viktiga är att få minimum samma förmåner som ingår i de vettiga avtalen, men att faktiskt vara ansluten till ett kollektivavtal är 0 värt så länge som man jobbar i ett område där man är så pass eftertraktad att arbetsgivaren faktiskt vill behålla sin personal.

Absolut håller med, men det är ju närmast semantik nu.

Kollektivavtal är ju knappast ett krav för att arbetsgivaren ska kunna vara en bra arbetsgivare, men det är ett anständighetsmärke i mina ögon.

Det jag ämnade skriva var iaf:
Undvik arbetsgivare som inte är kollektivanslutna och samtidigt inte betalar tjänstepension.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Tack, superbra info som jag ska spara så jag inte glömmer när det blir aktuellt! Av intresse, vet du om det brukar gå att tex. förhandla bort visa grejer för att istället få bättre vilkor i andra grejer om man har kollektivavtal (tex. semsterdagar mot lön)?

Facken tillåter oftast få ändringar på sådant som regleras i kollektivavtalen. Speciellt inte sådana som du hade tjänat på men som gör att de förlorar makt, t.ex. sådant som rör din pension.

Personligen ser jag kollektivavtal som att man vet att det kommer vara medelmåttiga villkor, inte bra men inte dåligt. Vill man ha bra villkor får man söka sig till arbetsplatser utan kollektivavtal och förhandla själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Nu behöver ju inte erfarenheten vara från samma arbetsplats.

Sant, men då är det väl en ännu sämre höjning då byte av arbetsplats oftast leder till högre lön?

Men det var bara min spontana tanke när jag läste inlägget. Lön är ju inte allt och jag personligen strävar först och främst efter bra arbetsförhållanden och lönen är mindre viktig.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

AP07 är inte det den statliga allmänpensionen? AP07 SÅFA? Den har jag också för den allmäna pensionen

Jag har även det på min LO fond

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exydia:

Sant, men då är det väl en ännu sämre höjning då byte av arbetsplats oftast leder till högre lön?

Men det var bara min spontana tanke när jag läste inlägget. Lön är ju inte allt och jag personligen strävar först och främst efter bra arbetsförhållanden och lönen är mindre viktig.

Jo, men säg att ingången var 28 i fjol, och ökade till 30 i år. övrig erfarenhet tidigare till okänd lön. Annars håller jag med.
Jag har för övrigt dålig koll på UX/UI löner, trodde allt IT relaterat över helpdesk började på 40+

Permalänk
Medlem

Yrke: Tekniker
Lön: 40150
Erfarenhet: 2 år
Utbildning: 2 år (Dock inte det jag jobbar med)
Förmåner: 27 dagars semester, 5000 friskvård, ITP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har även det på min LO fond

Hur har du lyckats med det när AP7 själva säger att det endast går att investera PPM-pengar hos dem?

https://www.ap7.se/vanliga-fragor-och-svar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Nu har jag ingen koll på UX/UI-Designerrollen men är inte 2000:- höjning över tre år något lågt (oberoende av vart man arbetar)?

Jo är lite lågt tycket jag också, det blev ingen höjning ett år på grund av dålig ekonomi få se hur det blir i års shiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur har du lyckats med det när AP7 själva säger att det endast går att investera PPM-pengar hos dem?

https://www.ap7.se/vanliga-fragor-och-svar/

Glömde bort att Ppm inte är enbart fasta delen utan att även den "rörliga delen" är ppm.
Jag har 1.3m fast i ap07 och sen en del om 350k jag kan placera i ap07 eller LF eller någon annan fond.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Glömde bort att Ppm inte är enbart fasta delen utan att även den "rörliga delen" är ppm.
Jag har 1.3m fast i ap07 och sen en del om 350k jag kan placera i ap07 eller LF eller någon annan fond.

PPM är inte uppdelad i någon fast eller rörlig del, PPM är den delen av allmän pension man kan välja hur den investeras då PPM är just premiepensionen. Den delen av allmän pension du inte kan välja hur den investeras är inkomstpensionen och där är det inte din individuella avkastning som styr vad du får så där ser du inte vad som är investerat var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

PPM är inte uppdelad i någon fast eller rörlig del, PPM är den delen av allmän pension man kan välja hur den investeras då PPM är just premiepensionen. Den delen av allmän pension du inte kan välja hur den investeras är inkomstpensionen och där är det inte din individuella avkastning som styr vad du får så där ser du inte vad som är investerat var.

Du har helt rätt, jag fick en tankevurpa då båda är orangea kuverten samt att de båda gick upp samma %, ungefär, över senaste året.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

Nytt kneg.
Pluggade klart 2022, gick in på 33,6k, ökade till 36k, ökade till 39k, ökade till 41k på samma jobb. .
Nytt jobb, 45k

Systemutvecklare, 2-3 års erfarenhet.

Tydligen sköter jag mig. Provanställning stryks redan nu och blir tillsvidare med en bump på 3k. 45 -> 48k 2025 års lönenivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

Tydligen sköter jag mig. Provanställning stryks redan nu och blir tillsvidare med en bump på 3k. 45 -> 48k 2025 års lönenivå.

Grattis!

Inte för att vara jobbig, men säkerställ att du har det i skrift att provanställningen stryks redan nu. Annars kan de backa på sitt ord om de helt plötsligt tycker du är dålig och säga "Vaddå ingen provanställning? Kontraktet du har skrivit med oss säger att du fortfarande har provanställning" och göra sig av med dig samma dag.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Grattis!

Inte för att vara jobbig, men säkerställ att du har det i skrift att provanställningen stryks redan nu. Annars kan de backa på sitt ord om de helt plötsligt tycker du är dålig och säga "Vaddå ingen provanställning? Kontraktet du har skrivit med oss säger att du fortfarande har provanställning" och göra sig av med dig samma dag.

Tack!
Nej självklart ska allt finnas på pränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Uppdatering.
Hade lönesamtal igår. Går upp ~6% från och med 1/1-24.
2024: ny lön 42500 kr/mån

Då har det varit lönesamtal igen då.
Yrke: Internt systemstöd på en bank.
Utbildning: Ekonomie kandidat.
Ålder: 39
<2018: andra jobb. På bank sedan 2015.
2018: börjar hos nuvarande arbetsgivare som rådgivare, ~35 tkr/mån.
2022: börjar nuvarande arbetsroll, 40100 kr/mån.
Förmåner: BTP2, Friskvårdsbidrag 4500 kr/år, personallån, 27 dagar semester, 37 h arbetsvecka, halvdag dag före helgdag, kan jobba hemifrån, lunchförmån ytterligare ~900 kr/mån.

Ny lön inför 2025: 43.700 kr. Upp 1.200 kr alltså, eller 2,8%. Katastrof.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Katastrof är en starkt ord kan jag tycka. Vad hade varit en normal ökning enligt dig? Jag antar att du bad om motivering varför det blev som det blev och vad du behöver göra för att inte uppleva samma "katastrof" nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Nu är det svångremstider och det är bara att gilla läget och anpassa lönefantasierna efter rådande verklighet.
Man skall vara glad så länge man kan sätta bröd på bordet och unna sig lite i-landslyx sidan om.
Tänk istället om du haft en medelmåttig lön runt 30kkr eller en sunkig under 26 papp.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Katastrof är en starkt ord kan jag tycka. Vad hade varit en normal ökning enligt dig? Jag antar att du bad om motivering varför det blev som det blev och vad du behöver göra för att inte uppleva samma "katastrof" nästa år.

Skrivet av Honk:

Nu är det svångremstider och det är bara att gilla läget och anpassa lönefantasierna efter rådande verklighet.
Man skall vara glad så länge man kan sätta bröd på bordet och unna sig lite i-landslyx sidan om.
Tänk istället om du haft en medelmåttig lön runt 30kkr eller en sunkig under 26 papp.

Ja utan kontext låter det nog bortskämt.
Och jag vet att jag är välbetald jämfört med andra som gör ett långt mer viktigt arbete.
Precis som de flesta har man över de senaste åren upplevt en reallönesänkning, trots att jag fick en bra ökning i kronor förra året. För att ha samma köpkraft idag som jag hade 2020 skulle jag behövt en ökning med omkring 3600 kr/mån. Det är en faktor (jag hade dock inte förväntat mig detta ens i mina vildaste fantasier).
En annan är att jag presterat otroligt bra hela året, blivit höjd till skyarna vid de regelbundna medarbetarsamtalen. Gjort ett bättre år än föregående på alla sätt och vis. Tagit initiativ, varit en ledargestalt i gruppen, alltid först med att hjälpa kollegor, göra det lilla extra, "ta en för laget", flytta semesterveckor så att schemat ska gå ihop, mycket hög kvalitet på utfört arbete, osv. Vilket chefen också vidhöll i lönesamtalet. Det fanns inget att anmärka på, snarare kunde jag knappast gjort något bättre.
Jag har också vänner runt om i företaget på en mängd olika positioner och roller, och vi är öppna med vad vi fått i löneökning. Jag känner alltså till i vilket intervall årets påslag ligger för flertalet kollegor som hade lönesamtal innan mig.
Givet detta, företagets resultat hittills i år och det förväntade resultatet på helåret, företagets ställning gentemot konkurrenterna och andra omvärldsfaktorer som är våra lönegrundande faktorer, var mina förväntningar högre ställda.
Jag kommer naturligtvis att överleva. Jag får försöka motivera mig själv att göra om möjligt ett lika bra 2025 och hoppas att utrymmet är större nästa gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ny lön för 2025. Är ändå nöjd med utvecklingen, särskilt då jag inte behövt byta arbetsplats.
35 -> 39 -> 42 -> 49.

Yrke: Systemutvecklare
Lön: 49 000 kr
Erfarenhet: 2.5 år
Utbildning: 3 år kand. datavetenskap

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

En annan är att jag presterat otroligt bra hela året, blivit höjd till skyarna vid de regelbundna medarbetarsamtalen. Gjort ett bättre år än föregående på alla sätt och vis. Tagit initiativ, varit en ledargestalt i gruppen, alltid först med att hjälpa kollegor, göra det lilla extra, "ta en för laget", flytta semesterveckor så att schemat ska gå ihop, mycket hög kvalitet på utfört arbete, osv. Vilket chefen också vidhöll i lönesamtalet. Det fanns inget att anmärka på, snarare kunde jag knappast gjort något bättre.

Då är det nog läge att se sig om efter ett nytt jobb då du inte verkar uppskattas för det du gör. Det är alltid positivt att få positiv feedback i medarbetarsamtal men det kostar inget för företaget. 2.8% är ingen direkt stor ökning i sammanhanget utan lägre än vad många avtal har gett.

Permalänk
Medlem

Lönesamtal imorgon….

Yrke: Bankrådgivare
Nuvarande lön: 50.200:-
Förmåner: friskvård 4.800:-, personallån, 30 dagar semester, lunchförmån mm.

Ska bli intressant vart jag hamnar imorgon…

Permalänk
Medlem

Affärsområdesansvarig
Lön 102000
Bonus upp till 50% av årslönen
Tjänstebil
Privat sjukvård
Friskvård 3500

Permalänk
Medlem

Yrke: Leg. Sjuksköterska, Psykiatri
Utbildning: Sjuksköterskeprogrammet dvs kandidatexamen i vårdvetenskap.
Lön 36000
Friskvård 1000 kr. Löjligt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ja utan kontext låter det nog bortskämt.
Och jag vet att jag är välbetald jämfört med andra som gör ett långt mer viktigt arbete.
Precis som de flesta har man över de senaste åren upplevt en reallönesänkning, trots att jag fick en bra ökning i kronor förra året. För att ha samma köpkraft idag som jag hade 2020 skulle jag behövt en ökning med omkring 3600 kr/mån. Det är en faktor (jag hade dock inte förväntat mig detta ens i mina vildaste fantasier).
Jag har också vänner runt om i företaget på en mängd olika positioner och roller, och vi är öppna med vad vi fått i löneökning. Jag känner alltså till i vilket intervall årets påslag ligger för flertalet kollegor som hade lönesamtal innan mig.
Givet detta, företagets resultat hittills i år och det förväntade resultatet på helåret, företagets ställning gentemot konkurrenterna och andra omvärldsfaktorer som är våra lönegrundande faktorer, var mina förväntningar högre ställda.
Jag kommer naturligtvis att överleva. Jag får försöka motivera mig själv att göra om möjligt ett lika bra 2025 och hoppas att utrymmet är större nästa gång.

Jag hade ungefär samma känsla som du efter mitt senaste lönesamtal. Jag fick en höjning på 2000 kr, vilket gav en lön på 47 000 kr/mån. Jag visste att jag var väldigt uppskattad i mitt team, tagit (och fått) ett stort ansvar, samt agerat handledare åt nyanställda.

Samtidigt visste jag att det var lönlöst att klaga på lönen och argumentera för en högre höjning. Så jag bestämde mig för att söka nya jobb under hösten. När jag hade ett nytt jobberbjudande med 55 000 kr/månad så berättade jag situationen för min chef. Hux flux så kunde han matcha lönen.

Tyvärr är det så här man måste göra för att höja sin lön. Prestera bra i ett antal år och göra så mycket man bara kan för att bli en nyckelperson.

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare i Stockholmsområdet och har 4 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då är det nog läge att se sig om efter ett nytt jobb då du inte verkar uppskattas för det du gör. Det är alltid positivt att få positiv feedback i medarbetarsamtal men det kostar inget för företaget. 2.8% är ingen direkt stor ökning i sammanhanget utan lägre än vad många avtal har gett.

Skrivet av edsbyn:

Jag hade ungefär samma känsla som du efter mitt senaste lönesamtal. Jag fick en höjning på 2000 kr, vilket gav en lön på 47 000 kr/mån. Jag visste att jag var väldigt uppskattad i mitt team, tagit (och fått) ett stort ansvar, samt agerat handledare åt nyanställda.

Samtidigt visste jag att det var lönlöst att klaga på lönen och argumentera för en högre höjning. Så jag bestämde mig för att söka nya jobb under hösten. När jag hade ett nytt jobberbjudande med 55 000 kr/månad så berättade jag situationen för min chef. Hux flux så kunde han matcha lönen.

Tyvärr är det så här man måste göra för att höja sin lön. Prestera bra i ett antal år och göra så mycket man bara kan för att bli en nyckelperson.

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare i Stockholmsområdet och har 4 års erfarenhet.

Detta var andra lönesamtalet på nuvarande avdelning. Första var bra, andra var dåligt. "tyvärr" är jag väldigt förtjust i mitt jobb och skulle nog få väldigt svårt att hitta samma roll med samma arbetsuppgifter någon annanstans. Men det är klart man kan spana runt lite, och vara öppen för att kanske ta ett helt annat jobb. Jag kommer dock ge det ett år till, tredje gången gillt nästa år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Ny lön för 2025. Är ändå nöjd med utvecklingen, särskilt då jag inte behövt byta arbetsplats.
35 -> 39 -> 42 -> 49.

Yrke: Systemutvecklare
Lön: 49 000 kr
Erfarenhet: 2.5 år
Utbildning: 3 år kand. datavetenskap

Helt sjuk lön för så lite erfarenhet, grattis

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Helt sjuk lön för så lite erfarenhet, grattis

Nej, helt rätt lön.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Nej, helt rätt lön.

4 höjningar på 2.5år är dock väldigt ovanligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tre höjningar får jag det till. Första siffran är väl ingångslönen?

Permalänk
Medlem

Nja... Tänker att scenariot är
35000 = ingångslön 2022-06
39000 = första revisionen 2023-01 eller efter provanställning
42000 = andra revisionen 2024-01
49000 = tredje revisionen 2025-01