Microsoft varnar för skränig bugg i Windows 11 24H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

är du inte rädd att microsoft en dag gör det till online-only eller tvingar på dig ett konto för att kunna samla mer info om dig eller bombar dig med reklam i startmenyn, utforskaren, andra ställen?

Han är förblindad av all kärlek till Microsoft *handhjärta*

Men vi andra ser samma utveckling som dig!

Dock kommer EU att fortsätta förstöra Windows för att skydda oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

2-4% för lagom ljud? Blir det inte nästintill omöjligt att sänka ljudnivån då heh

Det går inte att sänka mer, men det är inte högt på 2% heller. Men använder de mycket sällan som tur är till datorn. Men andra lurar blir ju superhögt också, tror mina andra lurar ligger på ca 20-30%, så 100% är ju alldeles för högt. Använder lurar så sällan, tycker inte om varken in-ear eller vanliga.

En gång kopplade jag in dom till mobilen och det ringde precis. Jag va öm i öronen i flera dagar. Klarat mig från tinitus än så länge. Många som får det nu för tiden av all hög musik i öronen.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det går inte att sänka mer, men det är inte högt på 2% heller. Men använder de mycket sällan som tur är till datorn. Men andra lurar blir ju superhögt också, tror mina andra lurar ligger på ca 20-30%, så 100% är ju alldeles för högt. Använder lurar så sällan, tycker inte om varken in-ear eller vanliga.

En gång kopplade jag in dom till mobilen och det ringde precis. Jag va öm i öronen i flera dagar. Klarat mig från tinitus än så länge. Många som får det nu för tiden av all hög musik i öronen.

Minns att jag också hade ett sådant headset en gång. Helt bedrövligt att 1% ner eller upp var ohörbart vs tinitus varning

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varje dag gläds jag innerligt över att jag inte använder Windows 11. 😌

me2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

är du inte rädd att microsoft en dag gör det till online-only eller tvingar på dig ett konto för att kunna samla mer info om dig eller bombar dig med reklam i startmenyn, utforskaren, andra ställen?

1. Jag använder redan Microsoft konto på alla mina datorer. Det har jag gjort både i Windows 10 och 11. Det är jävligt smidigt med syncningen mellan enheterna för t.ex. Wi-Fi lösenord och andra inställningar.
2. Jag har inte sett någon reklam i startmenyn, utforskaren eller liknande (om man inte räknar med startsidan i Edge).
3. Jag har inte en sån foliehatt som du pratar om när det gäller insamling av data.

Skrivet av walkir:

Han är förblindad av all kärlek till Microsoft *handhjärta*

Nej, jag är inte förblindad. Jag hatade Windows 8. 7 var/är bättre än 8:an, likaså var 10:an bättre än 8 och 11 är bättre än 10:an enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Win 11 24H2 är värdelös i spel.
...
Ändrade tillbaka till 23H2 och alla problem försvann.

Onekligen så att Microsoft främst fokuserat på ARM64 och CoPilot+ i 24H2. "Tyvärr" kommer 24H2 bli bra, men antagligen hinner 25H2 släppas först.

Windows 10 Version 1809 var också en katastrof när det släpptes, men som LTSC så fixades allt i efterhand.

Har fortfarande väldigt svårt att förstå hur Microsoft kunde välja 24H2 som basen för första LTSC-utgåvan av 11:an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förutom risken att oväsendet väcker sovande familjemedlemmar eller att du spiller kaffe över tangentbordet av chocken kan 100 procent volym i vissa fall skada analoga högtalare, så buggen är inte helt ofarlig.

Jag lyssnar alltid på digitala högtalare som enbart spelar upp fyrkantsvåg.

Permalänk
Medlem

Börjar ju undra om sommarjobbare är ansvarig för utvecklingen av 24h2?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Börjar ju undra om sommarjobbare är ansvarig för utvecklingen av 24h2?

Man kan verkligen undra. Har kört Windows 11 nu ett tag och det har fungerat bra. men ju mer buggar och konstiga beslut som Windows tar ju mer tittar jag bakåt till Windows 10.

Nackdelen med sådana här buggar och nyheter är att det aldrig skrivs när buggarna är fixade, bara när de uppstår.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Kommer alltid finnas sätt att lösa det om man bryr sig så mycket som du verkar göra. Custom installers, reg ändringar osv osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kommer alltid finnas sätt att lösa det om man bryr sig så mycket som du verkar göra. Custom installers, reg ändringar osv osv.

jo men det du föreslår är juh isåfall bara mer bevis på att windows är påväg åt HELT fel håll, att man måste köra olagliga versioner för att få skiten att ens rulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Jag använder redan Microsoft konto på alla mina datorer. Det har jag gjort både i Windows 10 och 11. Det är jävligt smidigt med syncningen mellan enheterna för t.ex. Wi-Fi lösenord och andra inställningar.
2. Jag har inte sett någon reklam i startmenyn, utforskaren eller liknande (om man inte räknar med startsidan i Edge).
3. Jag har inte en sån foliehatt som du pratar om när det gäller insamling av data.

Reklamen verkar vara påväg om man följer utvecklingen runt andra program och windows.

Ingen foliehatt här inte, jag har ingen information att dela med mig av då jag sitter i en väldigt unik situation, men man blir juh förbannad för dem andras skull när allt uppenbarligen bara handlar om att tjäna pengar.(man ignorerar en stor del av användarna av windows och kör sitt eget spår)

Jag tror inte det är långt kvar tills vi har subscription-based windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Artikeln är otydlig. Måste man ha ett Creative Sound Blaster X G6 för att buggen ö.h.t. ska kunna inträffa? Eller är de tre/fyra nämnda orsakerna helt separata och kan därav inträffa oavsett ljudkort?

"Microsoft skriver att buggen kan visa sitt skräniga tryne om användaren har Creative Sound Blaster X G6, har datorn inställd att gå i vila och vakna på ett schema eller kopplar i och ur USB-ljudenheten då och då. Volymen kan också höjas när användaren ändrar volym och sedan kopplar ur ljudenheten."

Jag har märkt att volymen alltid höjs till 100% när datorn precis startat upp, har ett Behringer UMC1820.
Använder inte viloläge men skulle tro att det blir samma då.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Och vad händer med dessa fixar vid nästa "feature release"? Been there, done that! Never again!

11:an är död för mig tills vidare. Vill man tweaka så är LTSC 2021 supportad fram tills 2032.

LTSC 2024 (24H2) kändes mest trasig när jag testkörde.

Permalänk
Medlem

Aaaha! Det var detta jag måste råkat ut för igår under en CS-match med mina razer-hörlurar. Drog ur usb-kontakten och satte i den igen så var det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Reklamen verkar vara påväg om man följer utvecklingen runt andra program och windows.

Ingen foliehatt här inte, jag har ingen information att dela med mig av då jag sitter i en väldigt unik situation, men man blir juh förbannad för dem andras skull när allt uppenbarligen bara handlar om att tjäna pengar.(man ignorerar en stor del av användarna av windows och kör sitt eget spår)

Jag tror inte det är långt kvar tills vi har subscription-based windows.

Brukar finnas inställningar i så fall. Jag har t.ex. stängt av alla notiser om tips and suggest ways från Windows. Jag är inte så orolig. Jag tror att det alltid kommer finnas utan subscription. Finns ju det till Office som också har subscription version

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows 11 24H2 hemma (Kört 11an bra länge) Slutade med att jag faktiskt gick tillbaka till Windows 10

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vad är det med alla buggar i windows nu för tiden. Vad rekryterar de för folk.

Okej. Eftersom jag inte vill spränga mina trummhinnor eller förstöra mina focal högtalare blir det väldigt lätt att bara fortsätta använda Linux nu och inte mer växla in i windows.

Permalänk
Medlem

Kör de på alla mina burkar inte stött på några problem. Två upgrades en Clean install.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Och vad händer med dessa fixar vid nästa "feature release"? Been there, done that! Never again!

11:an är död för mig tills vidare. Vill man tweaka så är LTSC 2021 supportad fram tills 2032.

LTSC 2024 (24H2) kändes mest trasig när jag testkörde.

Då kommer det nya.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fanboy? jag har BARA använt windows xD om 2-3 år så finns det för första gången på över 25 år en verklig chans att jag går över till linux.

Menar du att du är nöjd med windows 11 skräpet?
min erfarenhet av windows 95/98/vista/XP/Win 7/Win 10 så kan jag säga att jag har ALDRIG haft min volym helt plötsligt blåsa ut trumhinnorna på mig.

Jag har heller ingen erfarenhet av att mina spel körs 30-80% långsammare i nått av dem.

jag har heller inga ADS i nått av dem, och jag tvivlar starkt på att nått av dem stjäl min data lika hårt som windows 11 gör/försöker göra.

och inget av dem har försökt tvinga mig till att skapa ett online-konto/microsoft konto förutom win 10 där dem snällt frågar om du vill logga in med ditt microsoft konto vid installation...

Men nej nej du har heeeeelt rätt, din "verklighet" är uppenbart mycket mer superior än min verklighet.

Ojdå, här var det någon som tog åt sig Sade aldrig att du var en fanboy men nu börjar du låta som en Talade mer generellt...

Jag tycker Win11 funkar bra. Har inte haft några större hickor med det, enda jag har problem med är startmenyn och taskbaren som tyvärr backat kraftigt i evolutionen, men det är löst med tredjepartsprogram. Utöver det rullar det på alldeles fint. Inga krascher på flera år, enda större problem jag hade var ett tag sedan när de släppte en patch som sumpade SSD-prestandan, men det löstes efter ett par dagar. Annars har det rullat på fint här. Använder datorn till gaming, Photoshop, Premiere och massa CPU-intensivt, tuffat på finfint på min nu åldrande Ryzen 5900X.

Ditt snack om behöva skapa ett Onlinekonto är enkelt löst vid installationen ändå, knappast nåt som definierar OSet som helhet och har absolut inget med stabiliteten att göra öht. Men visst, kan hålla med om att MS pushar sitt cloud lite för hårt kanske, men det är de heller inte ensamma om. Och det är en sak som händer EN gång när du just installerar det. Hur ofta installerar du om egentligen för att detta skall vara ett så enormt problem för dig? Har själv inte gjort det mer än två gånger sedan Win11 släpptes, Win10 tror jag att jag installerade om typ 4 gånger, och då mestadels vid hårdvarubyte av moderkort. Win98 kunde jag dock installera om varannan månad, men det är historia nu :).

Och som sagt inget problem med volym heller, och har två DAC:ar anslutna till datorn nu där jag med en Stream Deck switchar ljudet mellan högtalarna och headsetet (nircmd ftw!).

Och ditt snack om att "stjäla data"? Har du använt en webbläsare någongång? Där kan du snacka om saker som spårar och loggar dig... Åter igen, kraftigt överdrivet och polariserat om en funktion som används precis överallt idag, av alla. De flesta bryr sig inte, de lägger gärna ut halva sitt liv på FB/Tiktok/Youtube ändå och de företagen lever 150% på all din data, oavsett om du vill det eller inte. Är det rätt? Nej, kanske inte, men om du är så nojig så finns det rätt enkla sätt att motverka det också. Jag filtrerar och blockar det mesta i brandväggen och AdGuard Home som rullar i en docker. Och som alltid är försiktig med vad man lägger ut på nätet. Jag har undersökt mycket i vad Win11 loggar och skickar, det mesta blockas innan det går ut och resten är statistikdata, om de vill ha det så whatever, Google får bra mer skit av mig bara jag går in på närmaste websida i form av tracker cookies etc. Något jag också blockerar i största mån med AdGuard och lokala blockers.

Tja, om du tycker min verklighet är bättre än din så får det stå för dig, men tycker det är bara en löjlig kommentar. Försöker bara se saker lite mer neutralt och realistiskt och utan att lägga massa känslor i det. Jag jobbar i branchen i nu 30+ år, har sett det mesta i hur ett operativstystem kan bete sig, har väldigt mycket kontakt med folk från alla skrån och har inte upplevt att någon har mer problem med Win11 än det de skapar själva genom att mickla med saker de inte ska mickla med. Och rent generellt så funkar det bra för alla. Men visst, vissa personer ser EN sak som strular och dömer ut hela OS:et totalt. Svart eller vitt. Jag ser dock inte saker i absoluta termer. Forumen översvämmas av folk som har problem med andra OS också, men då de inte är i spotlighten som Windows är så blir väl folk inte lika publikt upprörda heller. Apple hade rätt så stora säkerhetshål nyligen som sträckte sig över hela deras produktserie (macOS, iOS, Vision OS etc) men ser inte forumet gå upp i lågor för det? Hmmm?

Oavsett, hade Windows varit så dåligt så hade inte bara MS haft en stor hög stämningar mot sig, men stort sett hela Enterprise-marknaden hade undvikit att använda Windows, och större delen av hemmamarknaden också. Och andra OS hade då varit mer dominerande och vanligt. Windows har sina problem absolut, men inget som jag skulle döma ut hela OSet för. Och om ett ljudproblem nu definierar hela din verklighet ang Microsofts produkt så är du ju helt fri att använda nåt annat. Var bara lika rättvis med din kritik kring det OSet då också

Ta det lugnt :).

Permalänk
Medlem

Detta bör inte vara något problem alls om man kör med ett separat ljudkort. Man kör ju naturligtvis antingen med ett mixerbord eller med en monitorkontroller mellan exempel https://www.thomann.de/se/swissonic_m_control.htm

Nivåregleringen i dator skall vara maxad konstant i ljudkortets mjukvara. Man kör ju med nånting mellan då monitorer aldrig har volymreglering. Sen i musikprogram i sig där har man aldrig max på Line ut eller har man det då är det nånting som är fel och då ska man sätta sig och läsa på hur det fungerar.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Klart att alla OS har brister. Fördelen med Linux är ju att man kan lösa de flesta på egen hand, och lär sig väldigt mycket av att lösa problemen, vilket gör att man löser problemen desto snabbare nästa gång man stöter på ett annat. Dessutom får man inte uppdateringar påtvingade.

Absolut, är därför jag gillar Linux och kör det också. Men det finns bra med brister och nackdelar med det också vilket gör att jag inte endast kan köra det. Varken Windows, Linux eller nåt annat är ett universiellt do-it-all-OS.

Dock så kräver linux en viss fingerfärdighet vid tangentbordet och djupare kunskap kring operativsystem, filhantering och säkerhetstänk vilket gör att Linux är mer riktat mot prosumers och experter än ett generellt OS för alla. Och linux styrka är också deras största svaghet för att nå en bredare marknad. Kan förstå att en större utvecklare bävar för att försöka stödja Linux med sina hundratals olika distributioner, och skulle de rikta in sig mot någon specifik så skulle de få så mycket kritik från alla andra som inte gillar just den disten.

I slutändan så är Linux bara kärnan, och den kan du inte göra så mycket med ensamt. För allt annat så behöver du vara beroende av att hundratals eller tusentals andra utvecklare gör sitt jobb och utvecklar, patchar och uppdaterar sin lilla del av Linuxdisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Detta bör inte vara något problem alls om man kör med ett separat ljudkort. Man kör ju naturligtvis antingen med ett mixerbord eller med en monitorkontroller mellan exempel https://www.thomann.de/se/swissonic_m_control.htm

Nivåregleringen i dator skall vara maxad konstant i ljudkortets mjukvara. Man kör ju med nånting mellan då monitorer aldrig har volymreglering. Sen i musikprogram i sig där har man aldrig max på Line ut eller har man det då är det nånting som är fel och då ska man sätta sig och läsa på hur det fungerar.

Har själv letat efter sånt här, men det brukar oftast bara dra iväg i pris onödigt mycket. Skulle t.ex vilja ha en mixer med flera toslink/optiska ingångar och analog/digital utgång, men omöjligt hitta sånt för vettiga priser. Vill då med det eliminera EM-störningar som jag får idag när allt är ihopkopplat med koppar.

Bara att hitta en enkel mini-mixer med ett par analoga ingångar och ett par utgångar verkar omöjligt utan att hamna på pro-musikutrustnings-prisnivå.... Har tre datorer jag vill kunna få in ljudet ifrån (via koppar, men helst via optiskt) och sedan kunna styra ut till antingen hörlurar eller högtalare. Och det går absolut, men det är inte billigt någonstans.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jagers:

I Sverige/EU visas inte reklam i Windows:)
Tror inte de kan tvinga online-konto heller?`

Högst intressant att få veta vadfan MS håller på med för 24H2, det är ett gäng amatörer i normala fall men vilka är det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har alltid använt 100% windows volym på mina USB devices och sen reglera på hörlursförstärkaren i slutändan. Är väl rekommenderat för dem som det är en möjlighet.

Japp

Skrivet av Pepsin:

Jag har märkt att volymen alltid höjs till 100% när datorn precis startat upp, har ett Behringer UMC1820.
Använder inte viloläge men skulle tro att det blir samma då.

Du får bättre ljudkvalitet om du vrider ner monotorutgången eller hörlursutgången... Sätt dom helt dämpade och höj ljudkortets volymnivå till max. Därefter så höjer du med volymrattarna till lämplig nivå.
Har du haft ljudet extremt dämpat då kommer du märka en abnorm skillnad i hur det låter. Du har helt enkelt tänkt eller gjort fel hela tiden

Förövrigt är du nöjd med Behringers ljudkort? en nyfiken fråga bara då´ jag letar liten nytt nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Har själv letat efter sånt här, men det brukar oftast bara dra iväg i pris onödigt mycket. Skulle t.ex vilja ha en mixer med flera toslink/optiska ingångar och analog/digital utgång, men omöjligt hitta sånt för vettiga priser. Vill då med det eliminera EM-störningar som jag får idag när allt är ihopkopplat med koppar.

Bara att hitta en enkel mini-mixer med ett par analoga ingångar och ett par utgångar verkar omöjligt utan att hamna på pro-musikutrustnings-prisnivå.... Har tre datorer jag vill kunna få in ljudet ifrån (via koppar, men helst via optiskt) och sedan kunna styra ut till antingen hörlurar eller högtalare. Och det går absolut, men det är inte billigt någonstans.

Gör gärna tråd och skicka PM om den så kan jag ta en titt... men inte nu. Ska bygga ny dator och kollar alla Black-reor nu som en dåre och laddar för Inets tokgrejer nu kväll. !

men japp dyrt är det... Men håller oftast i en evighet. har själv 40+ grejer som är helt ok än i dag. Slår man ut kostnad per år så kan vi säga att det är svinbilligt. Enad datorn har ett raspigt Spirit folio 8e som kommer fån ett myskobands europaturne så det var redan kasst innan jag fick byta det med en djembe (köpt på roskilldefestivalen) som utbyte

Det är ju ens hobby, kolla vad en hockeyutrustning kostar eller en skoter eller en småbåt med ekolod och ett par fiskespön med mera och det håller ju inte så länge eller har dyrare underhåll. ja man kan alltid jämföra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Absolut, är därför jag gillar Linux och kör det också. Men det finns bra med brister och nackdelar med det också vilket gör att jag inte endast kan köra det. Varken Windows, Linux eller nåt annat är ett universiellt do-it-all-OS.

Dock så kräver linux en viss fingerfärdighet vid tangentbordet och djupare kunskap kring operativsystem, filhantering och säkerhetstänk vilket gör att Linux är mer riktat mot prosumers och experter än ett generellt OS för alla. Och linux styrka är också deras största svaghet för att nå en bredare marknad. Kan förstå att en större utvecklare bävar för att försöka stödja Linux med sina hundratals olika distributioner, och skulle de rikta in sig mot någon specifik så skulle de få så mycket kritik från alla andra som inte gillar just den disten.

I slutändan så är Linux bara kärnan, och den kan du inte göra så mycket med ensamt. För allt annat så behöver du vara beroende av att hundratals eller tusentals andra utvecklare gör sitt jobb och utvecklar, patchar och uppdaterar sin lilla del av Linuxdisten.

Jag har använt flera olika Linux-distros sedan 2010 cirka. Har stött på många problem sedan dess och löst i princip alla, ser det inte som något negativt alls, utan det är just då jag har lärt mig mer. Min tekniska kompetens har växt något enormt jämfört med de 10 åren innan som jag enbart körde Windows. Knappt rört Windows sedan jag började med Linux.
Dualbootade under en period för att vissa spel inte fungerade, men idag kan jag spela alla mina spel under Linux, så Windows blir bara mindre och mindre attraktivt då jag startar det så sällan och det alltid hamnar i minst en halvtimme av påtvingade uppdateringar, vilket jag inte har tid med, då det kommit ut så pass många uppdateringar sedan jag startade det sist.

Fått flera äldre släktingar att gå över också, som inte har någon datorkunskap, och jag behöver inte hjälpa dom med datorproblem alls lika mycket som innan. Windows kräver också massor av handpåläggning, men det finns fler personer i samhället som har kunskapen för att lösa dom.

Den högre kunskapen krävs främst om man gör avancerade saker på sin dator, för att surfa och kolla mail är Linux-distros överlägset för folk utan större datorvana - det är snabbare, stabilare och säkrare och sparar massor av pengar då man inte behöver köpa ny dator lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Japp

Du får bättre ljudkvalitet om du vrider ner monotorutgången eller hörlursutgången... Sätt dom helt dämpade och höj ljudkortets volymnivå till max. Därefter så höjer du med volymrattarna till lämplig nivå.
Har du haft ljudet extremt dämpat då kommer du märka en abnorm skillnad i hur det låter. Du har helt enkelt tänkt eller gjort fel hela tiden

Förövrigt är du nöjd med Behringers ljudkort? en nyfiken fråga bara då´ jag letar liten nytt nu.

Höjer jag ljudkortets volym till max i Windows kan jag knappt nudda volymreglaget för Monitor/Headphone uttagen alls innan det blir alldeles för hög volym. Behöver ha det på ca. 30% för hörlurar och kring 80% för monitorhögtalare för att få någon vettig range från de fysiska volymreglagen på ljudinterfacet, speciellt när jag använder Etymotic IEM's som bara har 45 Ohm impedans.

Annars är jag nöjd med det. Körde tidigare ett UMC404HD men behövde fler ingångar för att spela in synthar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Windows 11

Up to eleven