Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Som oinvigd undrar jag vad skillnaden är på en airfryer och en varmluftsugn? Förutom storleken då förstås.

Det är i grunden liknande princip men det är en stor skillnad på luftflödet. Denna video kanske kan ge lite inblick :

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Råd och rön har ett stort test där ninja af300eu vann, det är en dubbelvariant och modellen finns även i större storlek.

Tittade på den, men gillar inte dual drawers. Vi behöver bara en låda. Dessutom brukar de lådorna bli på tok för små för vad vi lagar. Det hade inte gått i 750 g pommes i en sådan låda. De har en FlexiDrawer som jag också tittat på, men den lådan är enorm! Otymplig att hantera (skaka om och diska). Men för de som vill ha 2 mindre lådor eller 1 jättestor låda så är det säkert bra grejer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har haft både Philips Premium XXL och nu en Cosori Dual Blaze och tycker Philipsen var betydligt bättre - maten hade jämnare färg och den var också betydligt snabbare. Tror problemet i Cosorin är bottenplattan som gör att luften inte cirkulerar plus att den inte blir lika varm lika snabbt.

Finns också pizzakit till philipsen som jag också varmt rekommenderar: Pizzakit Philips Amazon

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att ifall du kikar på Philips HD9867 så finns samma modell i vit färg (HD9870) på rea just nu för 1999kr: https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

HD9867 fick också bra betyg i råd och rön - jag har köpt den vita själv så hoppas den är bra.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har haft både Philips Premium XXL och nu en Cosori Dual Blaze och tycker Philipsen var betydligt bättre - maten hade jämnare färg och den var också betydligt snabbare. Tror problemet i Cosorin är bottenplattan som gör att luften inte cirkulerar plus att den inte blir lika varm lika snabbt.

Finns också pizzakit till philipsen som jag också varmt rekommenderar: Pizzakit Philips Amazon

Bra att veta, den Philips vi hade hemma var ganska dålig men din kommentar gör ju att vi vill testa den nya Philips Premium XXL vi köpte hem samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Kan tipsa om att ifall du kikar på Philips HD9867 så finns samma modell i vit färg (HD9870) på rea just nu för 1999kr: https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

HD9867 fick också bra betyg i råd och rön - jag har köpt den vita själv så hoppas den är bra.

Japp, det är en sådan jag köpt hem men inte testat än. Dock är den väldigt lik den förra Philips vi hade hemma och testade(med dåligt resultat).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är också på jakt efter min första airfryer och är lite nyfiken på dessa två modeller som är rätt nedsatta nu. Behöver inte den största eller med två fack. Såg nån kommentar om att cosorin var väldigt högljudd vilket är ett stort minus.
Meshkorg vill jag inte ha men båda dessa ser ut att ha liknande enkel konstruktion med stansad plåtform och droppbehållare.

Cosori Premium CP158-AF-RXB airfryer, svart
https://www.power.se/koksapparater/stekning-och-kokning/airfr...

Philips Essential XL Airfryer HD9270/93 med bakform
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Permalänk
Medlem

Hur stor Airfryer bör man ha på en familj på tre? Cosori eller Philips som gäller?

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med denna airfryer.

Philips Essential XL Airfryer HD9270/93 med bakform
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap....

Permalänk
Medlem

Har nu testat Philips XXL Smart Sense HD9870/20 en gång, Philips HD9650 tre gånger och Cosori Dual Blaze två gånger.

Philips HD9650 tog runt 35 minuter för en påse (750 g) Super Crunch Premium Fries, Philips HD9870 tog ca 18 minuter. Varför det skiljer så mycket tid är svårt att säga, kanske var 9650 defekt, kanske påverkar sense i 9870 mer än vad man kan tro. Slutresultatet för båda maskinerna var dock ganska lika, d.v.s. pommesen fick hyfsat jämn färg, alla gick att äta, ytan hyfsat knaprig och innehållet mjukt. Dock upplevs de något "sega", lite så som dessa pommes kan bli i ugnen. 9650 blev dock ganska mycket torrare men det berodde troligen på att de fick ligga så pass länge i maskinen(35 min).

Cosori Dual Blaze tog ca 19 minuter vid första försöket, andra försöket kom vi faktiskt ner till 15 minuter med förruppvärmning. Även om det inte ska behöva kastas om i denna airfryer så gjorde vi det ändå. Resultatet blev mycket jämn och fin färg, varken torra eller sega utan ganska perfekt faktiskt, precis snäppet under riktigt friterade pommes. Bottenplattan kan dock ställa till det, pommes nästlar sig gärna ner där. Maskinen och korgen är klart lättare än Philips och känns inte riktigt lika mycket premium. Touchknapparna är ingen höjdare, de blir fettiga och fula snabbt.

Familjens slutsats är i alla fall att vi ska behålla Cosori Dual Blaze, så nu ska jag bara hitta något sätt att förvara den på.

Edit : Resutatet kan uppenbarligen skilja sig en del och vad som är bra\dåligt är såklart högst subjektivt.

Visa signatur

Permalänk

Verkar som cosori fått bra betyg på annat håll med när jag googlar. Blir en sån för mig. Tack för utförligt svar Neon.

Permalänk
Medlem

Finns det en airfryer för runt 500 kr som faktiskt klarar av att tillaga kycklingfileer utan de blir som att koka dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydsvensken:

Verkar som cosori fått bra betyg på annat håll med när jag googlar. Blir en sån för mig. Tack för utförligt svar Neon.

Tror Cosori köper många recensioner på Youtube och sponsrar innehåll. Som sagt tycker jag inte Cosori kännats lika bra som vår gamla Philips XXL som vi fortfarande kör på sommarstugan.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror Cosori köper många recensioner på Youtube och sponsrar innehåll. Som sagt tycker jag inte Cosori kännats lika bra som vår gamla Philips XXL som vi fortfarande kör på sommarstugan.

Att företag köper sig betyg är inget nytt, det är en stor del av marknadsföringen. Just på YouTube så är övervägande "reviews" köpta och i många fall är det ganska uppenbart. Jag brukar främst använda YouTube till att få i alla fall en liten känsla för produkterna men tar deras omdöme med en grov skopa salt.

Intressant att vi har så tvärtemot uppfattningar från dessa två maskiner

Frågan är dock varför vi har så olika uppfattningar, vad är det för livsmedel du syftar till när du hänvisar till olikheterna? Vi har ju bara kört pommes och egentligen bara från en tillverkare, så vår erfarenhet är än så länge ganska begränsad. Tanken är dock att använda airfryern enbart för pommes, mer eller mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att företag köper sig betyg är inget nytt, det är en stor del av marknadsföringen. Just på YouTube så är övervägande "reviews" köpta och i många fall är det ganska uppenbart. Jag brukar främst använda YouTube till att få i alla fall en liten känsla för produkterna men tar deras omdöme med en grov skopa salt.

Intressant att vi har så tvärtemot uppfattningar från dessa två maskiner

Frågan är dock varför vi har så olika uppfattningar, vad är det för livsmedel du syftar till när du hänvisar till olikheterna? Vi har ju bara kört pommes och egentligen bara från en tillverkare, så vår erfarenhet är än så länge ganska begränsad. Tanken är dock att använda airfryern enbart för pommes, mer eller mindre.

Kört pizza, kyckling, pommes, fiskpinnar, chicken nuggets, grönsaker, varma mackor, etc. - tror som sagt stora skillnaden är bottenplattan i Cosorin som inte låter luften riktigt cirkulera (tror inte heller den värmer lika effektivt). Poängen med dual blaze är ju att du inte ska behöva vända på det du lagar, men ändå är undersidan oftast helt ljus då ovansidan fått färg (också pga bottenplattan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Finns det en airfryer för runt 500 kr som faktiskt klarar av att tillaga kycklingfileer utan de blir som att koka dem?

Bara ifall nån e intresserad så blev det en från Eko, en grundig 7320 för 599. Får se hur den ter sig.