3D-nanotransistor kan revolutionera kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

3D-nanotransistor kan revolutionera kretstillverkning

Den nya typen av transistor kringgår en grundläggande begränsning i dagens teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Behövs snabbare kretsar? Jag sitter här på en commodore 64 och jag kan inte i min vildaste fantasi komma på en last på skrivbordet där den ej klarar av att köra.

Min poäng med denna ironi är att just Ai idag sitter med hårdvara som kan liknas en commodore 64, när behovet av hårdvara är vad som idag inte ens finns. Så detta behov av utveckling är väldigt stor.

Permalänk
Medlem

Transistorsymbolen på bilden är en bipolär NPN-transistor. Den användes till de allra första datorerna med halvledare runt 50/60-talet. Den första mikroprocessorn, 4004 från Intel som kom 1971, var inte byggd med bipolära transistorer utan med NMOS-teknologi, några år senare kom 1802 som var den första processorn med CMOS-teknologin.

Så knappast "dagens teknik"...

Permalänk
Medlem

Vi börjar nog närma oss slutet på S-kurvan över transistorernas utveckling. Undrar vad som kommer sen

Permalänk
Medlem

Så från radiorör till transistorer till... mer transistorer.

Permalänk
Medlem

står det något om switching hastigheten?, dom kan krympa hur transistorer hur mycket dom vill.. kan dom bara öppna/stänga sig i 1hz så är dom helt värdelösa

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Om dom lyckas så är det ändå inte en revolution i krympning av kretsar, då en del av tricket att gå förbi Boltzmann’s tyranny to kBT ln(10)/q. tar upp kretsyta, vilket i sig själv betyder att det kanske vore mer praktiskt att (just nu) fintrimma det som finns.
Menar att om man inte kan tjäna något på kretsyta genom krympning så kanske man gör en krympning utan vinst i antal grindar/kretsyta till en högre tillverkningskostnad och lägre utfall.

Det är teoretiskt möjligt att sänka grind-spänningen med 25% genom att nyttja quantum spin Hall materials (det som äter upp kretsytan), vilket då kan ge kretsar som är aningen snabbare och med sänkt energiförbrukning.
Teoretiskt så ger det som högst 33% högre hastighet och en sänkning av energiförbrukning till ca: 2/3-delar, där kan man nog motivera en högre tillverkningskostnad när tekniken med quantum spin Hall materials väl fungerar i massproduktion.

Däremot så uppnår man knappast en ökning av antal gate/yta.

Edit: Har tittat vidare och upptäckte att lösningen med quantum spin är skrämmande likt Yamahas egna effekt fet som togs fram i slutet av 80-talet, som då tog plats i Yamahs high end effektförstärkare,
På den tiden så jagade Yamaha ett ljud som mer skulle likna det ifrån rör förstärkare där dom vid höga volymer/effekter komprimerade istället för klippte signalen som en då konventionell transistor förstärkare normalt gjorde.

likheten med ett galler i rör är slående, men däremot så är skillnaden i storlek enorm.
Som mellan solen (rör) till jorden (Yamaha effekt fet) månen (quantum spin), visst storleken haltar en del, men ger ändå en bild.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi börjar nog närma oss slutet på S-kurvan över transistorernas utveckling. Undrar vad som kommer sen

Skippa transistorn och kör straight pipe ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Dessa är fortfarande långsammare än en snigel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Transistorsymbolen på bilden är en bipolär NPN-transistor. Den användes till de allra första datorerna med halvledare runt 50/60-talet. Den första mikroprocessorn, 4004 från Intel som kom 1971, var inte byggd med bipolära transistorer utan med NMOS-teknologi, några år senare kom 1802 som var den första processorn med CMOS-teknologin.

Så knappast "dagens teknik"...

Baserar du ditt svar på bilden? Förstod inte ditt svar riktigt? Artikeln handlar om ett annat sätt att bygga transistorer som kan kringå vissa problem dagens teknik har. Det finns nog ingen bild på hur de ser ut så bilden är nog på en random transistor?

Får hoppas det fungerar och är en teknik värd att bygga på då vi snart inte kommer längre med dagens teknologi.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Symbolen på bilden visar helt enkelt inte alls den typen av transistor som finns, eller någonsin funnits, i en mikroprocessor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Symbolen på bilden visar helt enkelt inte alls den typen av transistor som finns, eller någonsin funnits, i en mikroprocessor.

Beror lite på hur man definierar mikroprocessor. Men det står inte heller i artikeln att den transistorn fanns i mikroprocessorer.
Tex AMD Am2900 serien var en bitslice processor i bipolärteknik. Är nog främst Apollo Computer där man implementerad Motorola 68010 instruktionsuppsättningen så mer lik en PC i dag. Många övriga implementationer var mer som mini-datorer.

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Am2900

Sen gjorde man en mer komplett: Am29116, krävde dock lite extern logik för att bli körbar, konverterades senare till mos-teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Beror lite på hur man definierar mikroprocessor. Men det står inte heller i artikeln att den transistorn fanns i mikroprocessorer.
Tex AMD Am2900 serien var en bitslice processor i bipolärteknik. Är nog främst Apollo Computer där man implementerad Motorola 68010 instruktionsuppsättningen så mer lik en PC i dag. Många övriga implementationer var mer som mini-datorer.

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Am2900

Sen gjorde man en mer komplett: Am29116, krävde dock lite extern logik för att bli körbar, konverterades senare till mos-teknologi.

"Inte någonsin funnits" är ett starkt begrepp och jag övervägde min formulering innan jag skrev det, men tror nog alla förstod vad jag menade...

I artikelns kontext kändes symbolen i vilket fall helt felaktig. Ringen runt symboliserar dessutom kapseln runt den enskilda transistorn. Vilket inte ens stämmer med Am2900... Sorry. Diskret uppbyggda processorer med bipolära transistorer har så klart funnits, men nu pratade vi om mikroprocessorer.

I min värld är symbolen på bilden lika illa som en symbol på ett radiorör. Eller varför inte ett mekaniskt relä? https://sv.wikipedia.org/wiki/BARK

Inget hår är för tunt för att klyvas...