Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Efter mycket om och men fick jag Telias BF-priser på bredband. Det tog 2 samtal och totalt 20 minuter samtalstid (exklusive väntetid då) att få till det.

Har haft 250/250 som sista månaden kostat 599 då jag väntat på BF-erbjudanden.

Siktade in mig på 600/600 och kollade såklart webben först.

Första erbjudandet för rabatterat pris om 409kr i 6 månader, sen fullt pris i 6 månader kvarstående bindningstid. Tackade nej till det. Nästa erbjudande försökte han pracka på mig en mobiltelefon med 36 mån bindningstid för att få ner kostnaden på bredband. Tack men nej tack.

Fick till slut 369 kr i 12 mån på bredband 600/600. På TV lyckades jag inte bättre än Mini på 12 månaders bindning med halva priset i 6 månader. Jag hade klarat mig utan TV men det är ”ett måste” för sambo.

Mycket snack om att det tar tid för en kund att bli lönsam, att ”med mitt låga pris betalar andra för att du ska få det billigt”. Upplevde mer motstånd än tidigare år.

Telias VD har ju sagt att de ska höja priserna... Ett mobilabonnemang ska inte kosta som en pizza ut han tycker väl att det ska kosta som två pizzor.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel N100@3.4 GHz| Asrock N100M| 16GB DDR4| Mushkin 512 GB Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: QNAP TS264 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrutten84:

Telias VD har ju sagt att de ska höja priserna... Ett mobilabonnemang ska inte kosta som en pizza ut han tycker väl att det ska kosta som två pizzor.

Per vecka eller vadå?

Permalänk
Medlem

Även jag tog Telias 449:- för 1000/1000.

När jag ringde Ownit så berättade jag varför utan att de en ens frågade. Men de verkar inte ha nån möjlighet att ens komma nära Telias månadskostnad, trist men men.

Snubben lyckades även döda min uppkoppling direkt under samtalet.
Frågade han när jag såg att uppkopplingen försvann om det var han som tog bort den omedelbart istället för på uppsägningsdagen men nej nej, det hade han inte.
Blev att ringa ännu en gång för att fixa det.

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem

Ringde precis Telia och försökte på ett bra och respektfullt sätt säga att jag ville ha nykundserbjudande på bredband fastän jag redan är kund, och varit det i +15 år.

Hon vart helt tvär, sade att det är beslut uppifrån att det gäller inte, och hon tjatade hela tiden om att på fredag kommer det erbjudande för dig som kund.
Jag berättade att jag vet många i min närhet som fått bra erbjudande fastän de redan är kund,
men hon sade - Nej det kan aldrig stämma. Hon stog på sig och vägrade... Ringer imorgon igen och försöker på nytt. De har tydligen 90st som sitter och svarar varje skift.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 3060ti Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Alienware 27" IPS 180hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Ringde precis Telia och försökte på ett bra och respektfullt sätt säga att jag ville ha nykundserbjudande på bredband fastän jag redan är kund, och varit det i +15 år.

Hon vart helt tvär, sade att det är beslut uppifrån att det gäller inte, och hon tjatade hela tiden om att på fredag kommer det erbjudande för dig som kund.
Jag berättade att jag vet många i min närhet som fått bra erbjudande fastän de redan är kund,
men hon sade - Nej det kan aldrig stämma. Hon stog på sig och vägrade... Ringer imorgon igen och försöker på nytt. De har tydligen 90st som sitter och svarar varje skift.

Fick samma svar även jag, bad om att säga upp. Uppsägningsavdelningen är stängd men kunde boka in att de ringer imorgon istället.

Skrev till Inleeds mail och frågade om de kommer ha något Bf-erbjudande. Fick svar efter 1 minut (!!!) att de tyvärr inte kommer ha det. Dock kan man se att de i princip har samma pris som Telias 1000mbit fast det är obundet. Så funderar på att prova dem som leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Det är så konstigt, vad vinner de på att ha dessa besvär varje år. Låt oss som redan är kunder få gå in på hemsidan, ändra vårat abb med en bindningstid 12 månader som är nästan lika bra som nykunders pris. inga problem för mig om nykund får betala 294:- och jag får 349:- istället för mina 599:-...
Det är ju inte så att "massan" kommer att gå in och ändra de med, de kommer betala normalpris år ut och år in ändå.

Edit: men kanske väntar att ringa till fredag då om det är fler som får samma svar som dig

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Haft Telenor 500/500 för 349:- sedan förra BF då jag bytte från Telia, men nu blir det att gå tillbaka till Telia igen. Velar nu bara mellan att fortsätta med 500/500 för 369:- hos Telia eller om man ska smälla till på 1000/1000 för 449 kr.. Egentligen har jag ju inte direkt behov av att ha mer än 500 (stundtals övervägt att gå ner till 250 till och med), men 1 gbit låter ju ändå rätt fint och bara 80 kr mer är ju egentligen ingenting.. Ständigt denna beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellberg:

Haft Telenor 500/500 för 349:- sedan förra BF då jag bytte från Telia, men nu blir det att gå tillbaka till Telia igen. Velar nu bara mellan att fortsätta med 500/500 för 369:- hos Telia eller om man ska smälla till på 1000/1000 för 449 kr.. Egentligen har jag ju inte direkt behov av att ha mer än 500 (stundtals övervägt att gå ner till 250 till och med), men 1 gbit låter ju ändå rätt fint och bara 80 kr mer är ju egentligen ingenting.. Ständigt denna beslutsångest.

Jag har samma Telenor BF-deal ifrån ifjol, nu har jag avtalat med Telia att gå över till 300/300 den 1 februari. Tror inte att jag och familjen behöver snabbare än så egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Med eller utan bindningstid?

Ingen bindningstid. Rabetten gäller 1 år.

Permalänk
Medlem

jag ringde tele2 i veckan och trodde att jag fick en riktigt bra deal.. men tydligen så får alla som bor i ett HSB hus detta pris.. så jag har överbetalat i ett år...

600/50 för 299:-

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av koSmiQ:

Efter mycket om och men fick jag Telias BF-priser på bredband. Det tog 2 samtal och totalt 20 minuter samtalstid (exklusive väntetid då) att få till det.

Har haft 250/250 som sista månaden kostat 599 då jag väntat på BF-erbjudanden.

Siktade in mig på 600/600 och kollade såklart webben först.

Första erbjudandet för rabatterat pris om 409kr i 6 månader, sen fullt pris i 6 månader kvarstående bindningstid. Tackade nej till det. Nästa erbjudande försökte han pracka på mig en mobiltelefon med 36 mån bindningstid för att få ner kostnaden på bredband. Tack men nej tack.

Fick till slut 369 kr i 12 mån på bredband 600/600. På TV lyckades jag inte bättre än Mini på 12 månaders bindning med halva priset i 6 månader. Jag hade klarat mig utan TV men det är ”ett måste” för sambo.

Mycket snack om att det tar tid för en kund att bli lönsam, att ”med mitt låga pris betalar andra för att du ska få det billigt”. Upplevde mer motstånd än tidigare år.

Han jag pratade med när jag ville förlänga kunde utan problem förlänga mitt 250 till deras aktuella BF pris, men precis som för dig så "kunde" han bara erbjuda TV (som min fru också så illa tvunget måste ha) för BF pris i 6 månader, sedan ordinarie efter det och låst i 12 månader.
Då sa jag nej och att jag ville fortsätta med min uppsägning, han kalkylerade och förklarade hur mycket jag skulle spara och att det inte skulle bli så mycket dyrare per månad mot 12 månader, tackade artigt fortsatt nej och då skulle han "kolla med sin chef om de kunde göra ett undantag" och efter några minuter så sa han att det kunde de fixa det i 12 månader.

Tycker du ska ringa tillbaka imorgon och förklara att du känner dig lite snuvad på erbjudandet och att du gärna skulle vilja säga upp ditt abonnemang om du inte kan få samma villor som nya kunder. Allt med en saklig, självsäker och trevlig ton (inte för att jag anklagar dig för något annat, bara ett allmänt tips till alla som läser det här )

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att säga upp sitt abonnemang hos Telia, och låta sin sambo teckna nytt avtal som nykund?

Om alla försök med kundtjänst går i stöpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellberg:

Hade exakt likadant, tog 1000/1000 idag fast jag inte behöver det egentligen, men för 80 kronor skillnad var det värt.
De skickar någon förstärkare för Wi-Fi med 1000/1000 kopplingen, gratis, jag tackade nej, vill inte behöva skicka något tillbaks nästa år Ingen startavgift heller, bara å tjata ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Skrivet av pemani:

Finns det någon motsvarande tråd för TV-abonnemang eller ska dessa funderingar även tas här? Om vi kan ta dessa funderingar här så undrar jag bara om någon har haft eller bundit upp sig mot Telias "All-Sport"-abonnemang? Dvs det som ligger på 899 (sedan efter 6 månader 949) kr/mån. Jag fick ner det till 799:- men är nyfiken om någon fick en bättre deal?

Jag kör allente (viaplay) total för att få bland annat f1
Säger alltid upp det under denna veckan och har alltid fått halva priset
Iså, ett tips som jag hoppas fungerar i år igen

Permalänk
Medlem

Tror ni att det blir någon bättre deal på fredag?
Som billigast har jag hittat 100Mbit/s hos Boxer för 339kr per månad.

Jag verkar bo på en adress som gör att jag får lite dyrare internet. Iaf när man ser priser från hemsidor så visar mitt pris sen +100kr eller +150kr över "reklampriserna".

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Jag verkar bo på en adress som gör att jag får lite dyrare internet. Iaf när man ser priser från hemsidor så visar mitt pris sen +100kr eller +150kr över "reklampriserna".

Samma här! Frustrerande minst sagt. Det är Itux som levererar fiber här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tveksamt.
Det skulle vara om någon operatör som inte startat någon kampanj gör det. Bahnhof har bara ordinarie priser i mitt nät t ex.
Jag har genom åren aldrig varit med om att någon sänker priserna mer på själva black friday.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ringde och tjatade lite på tele2 idag. 500/500 för 399 gick ut för en vecka sedan. Då var det klart och tydligt: "nej, det går inte att få samma hastighet, hos oss, billigare än nuvarande pris, 699kr/mån". Idag gick det lättare.

Fick samma hastighet för samma pris som tidigare, dvs 500/500 för 399 i 12 månader. . För info har jag mobilt familjabonnemang hos tele2, som vi också fick bundet i 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skulle uppskatta om alla som skriver sina priser även kan skriva vilken kommunikationsoperatör dom har.

Jag har Open Infra och får följande hos Telia:
100/100: 399:-
250/250: 449:-
500/500: 499:-
1000/1000: 549:-

Det här är så jävla nattsvart. Ser inte ut som att jag kan komma under 449:- för ~250 Mbit.

Jag har också Open Infra och det är anledningen till att vi får så höga priser jämfört med samma tjänst i många andra stadsnät.
Vilket också gör det ännu störigare att de kräver en serviceavgift under eget namn varje år utöver det extra det redan kostar.

Jag har senaste året haft 250Mbit/s för 299kr/mån från Telia men jag fick lika höga priser som du blev erbjuden när jag ringde in för att säga upp tjänsten. Jag sa då upp mitt avtal och har nu tecknat 250Mbit/s på Halebop (vilket ägs av Telia..) istället.
Det kostar visserligen 489kr/mån men de 3 första månaderna kostar 0kr vilket innebär att totalpriset blir 367kr/mån sett över hela bindningstiden.

Permalänk

La precis en beställning från Inleed på 1000/1000 för 425 kr/mån. Så fort de har aktiverat tjänsten på onsdag så skall jag även beställa publik ip. Slutpriset blir det samma som Telia fast man slipper vara bunden och kan säga upp när man vill.

Ska bli spännande att testa en mindre leverantör...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Kingston FURY Renegade 2TB | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XerXes:

Ingen bindningstid. Rabetten gäller 1 år.

Skulle inte lita på det om jag vore du... https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712455-vad-galler-ny-...

Se det som ett lockpris och förvänta dig inte att få behålla det i 1 år. Höjer de inte inom kort så höjer de garanterat inom ett halvår.

Du borde välja något med bindningstid och detta gäller nog alla leverantörer tyvärr. Jag kommer inte att välja något som inte ger mig minst 12 månader bindningstid. Trött på att förhandla stup i ett och under sämre perioder.

Bredband2 erbjuder ingen bindningstid vilket är talande bara det med tanke på deras historik. Min tråd är bara en i mängden.

Permalänk
Medlem

Hallå!

Har följt den här tråden några dagar nu, även jag har bindningstid som går ut 1/12 så behöver göra ett val snart!

Många har hoppat på Telias 300/300 för 319:-. Det jag sitter o funderar på är om det inte är mer värt att gå med Tele2s 600/600 + ett PS5 för 379:-. Det är 24 månader bindningstid (vilket i sig kanske inte är negativt).
Men annars förstår jag inte riktigt varför Telias skulle vara mer värt?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Hallå!

Har följt den här tråden några dagar nu, även jag har bindningstid som går ut 1/12 så behöver göra ett val snart!

Många har hoppat på Telias 300/300 för 319:-. Det jag sitter o funderar på är om det inte är mer värt att gå med Tele2s 600/600 + ett PS5 för 379:-. Det är 24 månader bindningstid (vilket i sig kanske inte är negativt).

Som jag förstått det så kan man åka på "installationsavgift" när Tele2's omvandlare måste bytas ut om du byter mot annan ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Hallå!

I ditt fall hade jag tagit Tele2. Det är dock inte så många som får det erbjudandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Hallå!

Är du helt säker på det priset?

En annan fråga: att byta från Telia Öppen Fiber till Tele2 (har förstått att det är Itux som står bakom), innebär det någon nackdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocartman:

La precis en beställning från Inleed på 1000/1000 för 425 kr/mån. Så fort de har aktiverat tjänsten på onsdag så skall jag även beställa publik ip. Slutpriset blir det samma som Telia fast man slipper vara bunden och kan säga upp när man vill.

Ska bli spännande att testa en mindre leverantör...

Nu leverar tyvärr inte Inleed till min adress/stadsnät så kan inte skaffa dem ändå, vilket är synd då priset verkar bra. Men var hittar du någon info om publik ip på deras hemsida? jag lyckas inte hitta något allmänt om bara publik ip,utan endast att man kan betala extra för att välja till en statisk ip (som jag då utgår från är publik)

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaLaSniff:

Samma här! Frustrerande minst sagt. Det är Itux som levererar fiber här

itux här också, hade telia 500/500 för 369:-

Permalänk
Skrivet av qnorsten:

Nu leverar tyvärr inte Inleed till min adress/stadsnät så kan inte skaffa dem ändå, vilket är synd då priset verkar bra. Men var hittar du någon info om publik ip på deras hemsida? jag lyckas inte hitta något allmänt om bara publik ip,utan endast att man kan betala extra för att välja till en statisk ip (som jag då utgår från är publik)

Publik IP går att beställa på deras kundportal för 24kr/mån när man har en aktiv bredbandstjänst.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Kingston FURY Renegade 2TB | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Varför är det bra med publik IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Varför är det bra med publik IP?

Hemma-server t.ex.