TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Utöver det som Laxpudding skrivit ovan har det även varierat i exakt nyans på foten (olika nyanser av silver) och färg på baksidan. Att de finns är väl dock främst för att kunna sälja olika modeller till olika butiker för att butikerna ska slippa prismatcha varandras kampanjer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Guide för 2024/25

Kan lyfta att första delen av årets guide är publicerad:

https://www.sweclockers.com/artikel/40090-tv-guiden-hitta-rat...

Det som kommer senare är för spel och film.

Notera att det inte finns någon sponsor för årets artiklar och omfånget med de enorma tabellerna därför inte är möjlig eftersom det krävde 4–5 veckors arbete av djupdykningar och jämförelser om varje individuell modell.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ju både bra och dålig. Bra för infon, ”dålig” för plånboken.

Ska byta ut sovrums tvn, Samsung lcd från 2009.
2.4m till väggen så tänkte 55 blir lite lagom. Började på 55q60 och liknande modeller. Snabbt förstod jag att steget upp till q70 var värt det. Sen blev det q80 efter att ha läst fördelarna. Men då började huvudet gå ”inte långt kvar till Oled som jag suktat efter länge. Så då var vi uppe på 55C4. Och nu slutade det på 55G4 för 17600kr med tanken ”Äh lika bra att satsa stort när man inte köper ny tv så ofta”

Så snart har vi väldigt mycket bättre tv i sovrummet än vardagsrummet t om, där det står en Samsung 65JU7505 från 2015. Den lär väl bli utbytt nästa år kanske..
Trodde frugan skulle skicka ut mig när jag berätta vad jag beställt men hon höll med om att det är lika bra att slå på stort när man ändå har tv så pass länge.

Dessutom används sovrumstvn mest större delen av året då vi ofta kollar serier/film där efter vi lagt barnen. Och jag blir även uppskickad dit när det är dags för hockey och fotboll på Tvn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Wescan: ja det blev en liten omvänd prioritet. En G4 i sovrummet är förvisso elegant när den monteras dikt an mot väggen. Men du riskerar bli väldigt varse om hur TV:n i vardagsrummet är rätt ruskig i jämförelse. Men det ska väl som du skriver vara rätt TV där den används som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Wescan: ja det blev en liten omvänd prioritet. En G4 i sovrummet är förvisso elegant när den monteras dikt an mot väggen. Men du riskerar bli väldigt varse om hur TV:n i vardagsrummet är rätt ruskig i jämförelse. Men det ska väl som du skriver vara rätt TV där den används som mest.

Japp jag är inställd på att det kommer svida i ögonen när man väl sitter i vardagsrummet Men den kommer förhoppningsvis bytas ut också under nästa år vid BF till en större OLED. Känns ändå bra att ha bytt ut den tvn som används 80% av tiden till något riktigt bra.

Permalänk

@Laxpudding

Skulle du kunna hjälpa mig att banta ned listan ytterligare för dessa, kanske en topp 3?

TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe....

Sony 65” X90L 4K LED Smart TV

Samsung 65" 4K Neo QLED TV TQ65QN85DBTXXC
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-4k-neo-qled-tv....

Samsung 65" Q80C 4K QLED Smart TV. Hur skiljer sig ”direct full array” mot FALD?

Philips 65PML9008/ 12
https://rdebutik.se/products/se/188/324183/sort/1/filter/0_0_....

LG 65" QNED86 4K QNED
Denna har varken FALD eller mini-led om jag fattat det rätt?

LG 65" B3 4K OLED

Samsung 65" QN90D 4K Neo QLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Den här tråden är ju både bra och dålig. Bra för infon, ”dålig” för plånboken.

Ska byta ut sovrums tvn, Samsung lcd från 2009.
2.4m till väggen så tänkte 55 blir lite lagom. Började på 55q60 och liknande modeller. Snabbt förstod jag att steget upp till q70 var värt det. Sen blev det q80 efter att ha läst fördelarna. Men då började huvudet gå ”inte långt kvar till Oled som jag suktat efter länge. Så då var vi uppe på 55C4. Och nu slutade det på 55G4 för 17600kr med tanken ”Äh lika bra att satsa stort när man inte köper ny tv så ofta”

Så snart har vi väldigt mycket bättre tv i sovrummet än vardagsrummet t om, där det står en Samsung 65JU7505 från 2015. Den lär väl bli utbytt nästa år kanske..
Trodde frugan skulle skicka ut mig när jag berätta vad jag beställt men hon höll med om att det är lika bra att slå på stort när man ändå har tv så pass länge.

Dessutom används sovrumstvn mest större delen av året då vi ofta kollar serier/film där efter vi lagt barnen. Och jag blir även uppskickad dit när det är dags för hockey och fotboll på Tvn.

Jag tror samsung rekommenderar 2,6m avstånd från 85".
Var tvungen att meddela bara för att stöka till det lite till för dig 👌🏻😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

Jag tror samsung rekommenderar 2,6m avstånd från 85".
Var tvungen att meddela bara för att stöka till det lite till för dig 👌🏻😉

Haha frågan är om det är där gränsen går. Alltså för frugan att slänga ut mig om jag hade tagit en 83” och satt upp i sovrummet. 😅

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Patrik1984:

@Laxpudding

Skulle du kunna hjälpa mig att banta ned listan ytterligare för dessa, kanske en topp 3?

TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV

Sony 65” X90L 4K LED Smart TV

Samsung 65" 4K Neo QLED TV TQ65QN85DBTXXC
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-4k-neo-qled-tv....

Samsung 65" Q80C 4K QLED Smart TV. Hur skiljer sig ”direct full array” mot FALD?

Philips 65PML9008/ 12
https://rdebutik.se/products/se/188/324183/sort/1/filter/0_0_....

LG 65" QNED86 4K QNED
Denna har varken FALD eller mini-led om jag fattat det rätt?

LG 65" B3 4K OLED

Samsung 65" QN90D 4K Neo QLED

Samtliga du listar är bra på olika saker och svara mot olika krev. Ingen är "topp 3" eller "bäst" utan det beror på vad du tänkt dig för användning.

Samsungs modeller kan man ranka rätt tydligt på modellbeteckningen QN90 är bättre utrustad på allt mot QN85 som är mer utrustad mot Q80. Dvs mer ljusstyrka, effektivare reflexfilter och utförligare FALD när man går uppåt i beteckningen.

QN90 är till exempel mycket än muskelmodell som ska klara de flesta situationer, även mycket ljusa rum. LG OLED B3 är en helt annan sak i ett mörkt rum och kan där vara bättre om du prioriterar OLED-svärta. Men den har då inte alls samma ljusstyrka för ett mycket ljust rum.

Det är sådana saker som avgör vilket som är subjektivt "bäst" eller då mer korrekt beskrivet: en lämplig TV

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Samtliga du listar är bra på olika saker och svara mot olika krev. Ingen är "topp 3" eller "bäst" utan det beror på vad du tänkt dig för användning.

Samsungs modeller kan man ranka rätt tydligt på modellbeteckningen QN90 är bättre utrustad på allt mot QN85 som är mer utrustad mot Q80. Dvs mer ljusstyrka, effektivare reflexfilter och utförligare FALD när man går uppåt i beteckningen.

QN90 är till exempel mycket än muskelmodell som ska klara de flesta situationer, även mycket ljusa rum. LG OLED B3 är en helt annan sak i ett mörkt rum och kan där vara bättre om du prioriterar OLED-svärta. Men den har då inte alls samma ljusstyrka för ett mycket ljust rum.

Det är sådana saker som avgör vilket som är subjektivt "bäst" eller då mer korrekt beskrivet: en lämplig TV

Ok tack, hjälpte lite på vägen iaf!

Tven är tänkt att användas i ett rum med fönster, mest för film, serie och i framtiden visst spelande. Tycker det är svårt att försöka välja tv åt någon annan, när det gäller en själv vet man oftast vilka krav man har.

Men tack för svaret!😊

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Patrik1984:

Tven är tänkt att användas i ett rum med fönster, mest för film, serie och i framtiden visst spelande. Tycker det är svårt att försöka välja tv åt någon annan, när det gäller en själv vet man oftast vilka krav man har.

Kolla den nya artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/40090-tv-guiden-hitta-rat... och be den du hjälper återkomma med en analys om hur jobbigt ljust rummet är och framför allt: vad finns det för TV där idag och hur fungerar den i rummet?

Det finns en perspektivglidning där "ett rum med fönster" på något sätt skulle vara problematiskt för alla TV. När alla TV hela tiden bara blir ljusstarkare och ljusstarkare på nivåer som inte fanns för några år sedan.

Så sitter man i samma rum med en ljusklen och blänkig TV från 2012 och är orolig för att en OLED med högre ljusstyrka och de mest blänkdämpande reflexfiltren på något sätt skulle vara otillräcklig jämfört med den gamla TV:n

Har varit så i många år nu.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kolla den nya artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/40090-tv-guiden-hitta-rat... och be den du hjälper återkomma med en analys om hur jobbigt ljust rummet är och framför allt: vad finns det för TV där idag och hur fungerar den i rummet?

Det finns en perspektivglidning där "ett rum med fönster" på något sätt skulle vara problematiskt för alla TV. När alla TV hela tiden bara blir ljusstarkare och ljusstarkare på nivåer som inte fanns för några år sedan.

Så sitter man i samma rum med en ljusklen och blänkig TV från 2012 och är orolig för att en OLED med högre ljusstyrka och de mest blänkdämpande reflexfiltren på något sätt skulle vara otillräcklig jämfört med den gamla TV:n

Har varit så i många år nu.

Dem sitter just nu med Philips 55PUS8009 och han tycker att den är helt kass för rummet dem har med just reflektioner. Dem har 2 fönster på vänstra väggen sett till tven rakt framifrån och jag skulle säga att det är ett normalbelyst rum sett till lampor/dagsljus. Tven sitter 1.5-2m in från fönstren ca. Hittade inget släppdatum för tven.

Alla dem modellerna slår denna antar jag så det är väl bara att komma fram till vilken dem vill ha egentligen.

Permalänk
Bildexpert 📺

PUS8009 är från 2024, det avslöjar 9:n på slutet. He-he!

Det är en basmodell och har inget extra med reflexfilter eller ljusstyrka. Tycker han att den är kass för rummet så finns det saker som kan göras.

Helt klart kommer QN90D ge något annat där. Och skulle den inte duga, då har man förmodligen en förväntan som överträffar vad verkligheten kan åstadkomma. Dags att skaffa gardiner.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är en basmodell och har inget extra med reflexfilter eller ljusstyrka. Tycker han att den är kass för rummet så finns det saker som kan göras.

Helt klart kommer QN90D ge något annat där. Och skulle den inte duga, då har man förmodligen en förväntan som överträffar vad verkligheten kan åstadkomma. Dags att skaffa gardiner.

Då måste han ha länkat fel tv till mig, deras har minst 5 år på nacken😅 Jag tog upp just detta med gardiner, kan vara värt några 100lappar där😁

Permalänk
Skrivet av Allanlallan:

.Jag är inne på en samsung hittat 65tum q70d som verkar vara en allround tv. Vi kollar bara serier, oftast på kvällen (ljust rum stora fönster..så vi problem med nyvarande tv, har dock svårt att motivera flera tusen för det lilla vi tittar dagtid)

Jag har dock sett att den inte har fald eller dom andra finesserna som tex q80d har(?) men vad jag kan se så är det dubbla priset för en 80d?

Ska man slå till på en 65 tum 70d eller finns det annat jag missar? Är det värt flerq tusen för fald? (Oled går bort pga budget tyvärr)

Nu har jag varit och kollat i butik tyckte tyvärr 70d upplevdes som väldigt mörk? Är det bara jag eller mågon man kan ställa in? Köndes knappt bättre än min 10 pr gamla tv

Fastnade lite för tcl mqled80, sett vissa hata tcl och vissa gilla den. Denna kostade 12 000 så ungefär min budget. Ska man gå på denna eller finns drt motsvarande samsung / lg i samma prisklass? Vad jag kan se så kostar samsung 80d +16000 kr?

Gillar heller inte att det är kina..

Permalänk
Skrivet av anden55:

Kanske mängdrabatt när man köper direkt från LG? Jag köpte en 77 C4 för 20800kr.

Okej, får gå in på deras sida och kolla. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allanlallan:

Nu har jag varit och kollat i butik tyckte tyvärr 70d upplevdes som väldigt mörk? Är det bara jag eller mågon man kan ställa in? Köndes knappt bättre än min 10 pr gamla tv

Fastnade lite för tcl mqled80, sett vissa hata tcl och vissa gilla den. Denna kostade 12 000 så ungefär min budget. Ska man gå på denna eller finns drt motsvarande samsung / lg i samma prisklass? Vad jag kan se så kostar samsung 80d +16000 kr?

Gillar heller inte att det är kina..

Svårt att jämföra i butik, inte alls samma miljö hemma som i ett varuhus

Dessutom kan den vara inställd fel, antingen medvetet för att luras att köpa dyrare modeller, eller på grund av okunskap. Kan vara så enkelt som filmmaker mode på ena och något ai-tjofräs på den andra

Permalänk
Bildexpert 📺

Q70-serien är definitivt inte mörk. Den är i grunden ungefär lika ljusstark som MQLED80/C805 och når en ≈500 nits eller så kontinuerligt. Q70 saknar dock FALD och är bara statisk/kontinuerlig. FALD:en på C805 gör att den kan nå en högre peak 1000+ för HDR på begränsade ytor medan den landar på ungefär samma nivå när det är stora ytor som ska lysa starkt.

500 nits är för övrigt skärande ljusstarkt och kan upplevas direkt obehagligt om man utgår från hur ett svenskt vardagsrum ser ut kl 16:44 en novembereftermiddag. Diskussionen är ibland lite ur proportion...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det var en philips 55put6401/12, några år på nacken😅

Men nu står han och väger mellan TCL 65" MQLED80 och Samsung 65" QN85D.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Patrik1984:

Det var en philips 55put6401/12, några år på nacken😅

Men nu står han och väger mellan TCL 65" MQLED80 och Samsung 65" QN85D.

55PUT6401/12 är en 8 år gammal basmodell. Den är om möjligt ännu sämre än den PUS8009 han trodde att han hade.

Samsung QN85D bör kunna hålla kontinuerlig ljusstyrka något högre i ett ljust rum jämfört med MQLED80/C805. Båda kan vara tillräckliga, särskilt jämfört med härket som hänger där. QN85D har dock mer marginal ifall situationen uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Tldr: Funderar på att avbeställa lg g4 och köpa c4 istället.

Jag la en beställning på g4'an (65") men börjar få lite kalla fötter tbh, mitt vardagsrum är inte överdrivet ljust, har oftast gardinerna igendragna för att slippa insyn så nu funderar jag på om det är overkill och potentiellt en tv som kan bli "för ljusstark". Dessutom är det rätt lång leveranstid på g4an och kan gå upp till 77” för nästan samma peng (ej säker på om det är värt det dock)

Rtings klagar på grön missfärgning vid sidvinklar i sin recension av c4'an som såg ganska illa ut, men det kanske inte är ett så stort problem som det verkar. Någon som har tv'n och kan komma med input?

Har även kollat på samsungs S90D som verkar vara grym sett till både panel och pris men avsaknaden av dels Dolby Vision och även dessvärre DTS ljud.. känns så himla dåligt för en tv i den prisklassen.

Gjorde vad jag kanske borde ha gjort från början och åkte och kollade på utställnings ex av G4 och C4. Fick ganska svart på vitt att jag hellre går upp i storlek.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Q70-serien är definitivt inte mörk. Den är i grunden ungefär lika ljusstark som MQLED80/C805 och når en ≈500 nits eller så kontinuerligt. Q70 saknar dock FALD och är bara statisk/kontinuerlig. FALD:en på C805 gör att den kan nå en högre peak 1000+ för HDR på begränsade ytor medan den landar på ungefär samma nivå när det är stora ytor som ska lysa starkt.

500 nits är för övrigt skärande ljusstarkt och kan upplevas direkt obehagligt om man utgår från hur ett svenskt vardagsrum ser ut kl 16:44 en novembereftermiddag. Diskussionen är ibland lite ur proportion...

Tusen tack. Läst många av dina svar laxpudding, super! Jag har så svårt att välja, upplevde verkligen att 70d var lite sämre än tlc80, kan det vara så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Vill ha tv för film, serie, sport samt PS5. Vilken tv ska jag välja? Tänker mig 55 tum. Budget till 20000. Mitt rum släpper inte in mycket ljus, gör det någon skillnad på val av TV?

Har kollat in dessa då de fått bra betyg: LG C4, LG G4, Samsung S90D, Samsung S95D.

Alla dessa ovan för 55tum ligger inom min budget. Vilken ska jag ta och varför? Kommer jag märka stor skillnad mellan de TV som kostar mer G4 och S95D jämfört med de billigare C4 och S90D?

Vilken är bäst av dem för mig? Är prisskillnaden godtycklig? Är det någon annan TV som jag inte nämnt som jag bör ha i åtanke? Som ligger inom min budget +-

@Laxpudding

Vad skulle du välja?
Varför har du inte någon YouTube kanal typ som Monitors Unboxed, fast för TV

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Allanlallan:

Tusen tack. Läst många av dina svar laxpudding, super! Jag har så svårt att välja, upplevde verkligen att 70d var lite sämre än tlc80, kan det vara så stor skillnad?

FALD:en hjälper enormt om man är i en mörkare miljö och jämför. FALD:ens förmåga att koncentrera ljus till mindre ytor hjälper också med HDR. Fördelar för TCL:n med andra ord. I rena raka, lysa på fullt fläsk med en hockey-match i en helt timmer är det mer jämlikt.

Går alltid att jämföra på sätt som visar modellernas styrkor och svagheter. Däremot rakt upp och ned i en butik, då kan det som @medbor skrev vara precis vad som helst som var olika och inte hade med de individuella modellerna att göra.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

55PUT6401/12 är en 8 år gammal basmodell. Den är om möjligt ännu sämre än den PUS8009 han trodde att han hade.

Samsung QN85D bör kunna hålla kontinuerlig ljusstyrka något högre i ett ljust rum jämfört med MQLED80/C805. Båda kan vara tillräckliga, särskilt jämfört med härket som hänger där. QN85D har dock mer marginal ifall situationen uppstår.

Haha ja!😅

Då skall jag framföra detta så kommer han säkert fram till ett beslut nu.

Stort tack för all hjälp, jag återkommer med nya frågar när det är min tur!😊

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av comp50:

Vill ha tv för film, serie, sport samt PS5. Vilken tv ska jag välja? Tänker mig 55 tum. Budget till 20000. Mitt rum släpper inte in mycket ljus, gör det någon skillnad på val av TV?

Har kollat in dessa då de fått bra betyg: LG C4, LG G4, Samsung S90D, Samsung S95D.

Alla dessa ovan för 55tum ligger inom min budget. Vilken ska jag ta och varför? Kommer jag märka stor skillnad mellan de TV som kostar mer G4 och S95D jämfört med de billigare C4 och S90D?

Vilken är bäst av dem för mig? Är prisskillnaden godtycklig? Är det någon annan TV som jag inte nämnt som jag bör ha i åtanke? Som ligger inom min budget +-

@Laxpudding

Vad skulle du välja?
Varför har du inte någon YouTube kanal typ som Monitors Unboxed, fast för TV

Det är inte jag som ska ha TV:n, så du behöver välja utifrån dina egna önskemål.

Alla fyra är riktigt bra där S95D och G4 har sina fördelar med ytterligare ljusstyrka vilket kan omsättas till dynamiskt omfång i HDR. Samtidigt har vi den där glidningen i diskussionerna som jag nämnt. Det finns väldigt mycket ljusstyrka att hämta i en C4 och vet du med dig att du är i ett dunkelt eller ännu mörkare rum lär du sällan köra en C4 på högsta ljusstyrkan.

En G4 eller S95D kommer alltid att se bättre ut vid direkta jämförelser eftersom de är ljusstarkare. Biologiskt låser vi oss på det som lyser som starkast. C4 och S90 kommer alltid att se lite sämre ut om man ställer dem bredvid G4 och S95D. Drar man ned nivåerna till vad man anser fungera för ett mörkt rum är det mer jämlikt, dock kommer G4 och S95D hålla ljusnivåerna bättre vid HDR.

Mycket tänkbart att du skulle kunna vara lika nöjd med någondera. Om du funderar på fler modeller, fundera över Panasonic MZ2000 och Sony A95L också. Men då är nog budgeten för låg.

Jag har en YT-kanal (Laxpudding) men inte varit aktiv som följd av post-covid. Ska försöka ändra på det nu eftersom jag inte når någon framgång genom svenska kanaler. Ja, Hemmabiotidningen då förstås där jag testar TV sedan 2003. Men det är en traditionell tidning, old-school. Mycket av det jag lär mig/upptäcker och dokumenterar i tester går inte att presentera i en tidning.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

FALD:en hjälper enormt om man är i en mörkare miljö och jämför. FALD:ens förmåga att koncentrera ljus till mindre ytor hjälper också med HDR. Fördelar för TCL:n med andra ord. I rena raka, lysa på fullt fläsk med en hockey-match i en helt timmer är det mer jämlikt.

Går alltid att jämföra på sätt som visar modellernas styrkor och svagheter. Däremot rakt upp och ned i en butik, då kan det som @medbor skrev vara precis vad som helst som var olika och inte hade med de individuella modellerna att göra.

Tusen tack får nog bli en tcl, gillar även google. Kollar ej sport så borde bli bra!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hör hemma här men kan passa på att flika in att LG har en drös med kuponger som går att applicera på redan nedsatta produkter på deras hemsida, bara att logga in. 5-15% blir ju en del i dom summorna

Permalänk
Medlem

LG 77G4 är slut igen på LGs hemsida. Högt tryck på denna trots det höga priset på 30k-32k beroende på rabatt.

Skrivet av syphnix:

Vet inte om det hör hemma här men kan passa på att flika in att LG har en drös med kuponger som går att applicera på redan nedsatta produkter på deras hemsida, bara att logga in. 5-15% blir ju en del i dom summorna

Har du 15 %? Jag har bara 4 (!) st 5 % får se om det dyker upp en 15 % hade slått till direkt på LG 77 G4 som hade då kostat 27k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Gjorde vad jag kanske borde ha gjort från början och åkte och kollade på utställnings ex av G4 och C4. Fick ganska svart på vitt att jag hellre går upp i storlek.

Tror nog att det är ett bra val. Det är inte för inte som de flesta köper C-serien istället för G-serien. För de flesta av oss är skillnaden i praktiken ganska liten, trots att prisskillnaden kan vara ganska stor. Tycker redan att min C1 är obekvämt ljusstark (till den grad att jag sänkt ljusstyrkan en hel del) och de lär inte ha blivit sämre sedan dess.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q