Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vissii:

Liten sammanstllning på alternativen som jag ser det. Verkar som Telia blir utbytt då jag betalar 549kr/mån idag för 500/500.

• Bahnhof: 449kr/mån för 1000/1000 i 6 månader sen 549kr/mån

• Tele2: 649kr/mån för 500/500 i 24 månader (Playstation 5 om de finns tillräckligt många tillgängliga. Ej garanterad en som det verkar) Den här går nog bort. Behöver inte ett PS5.

• Bredband2: 485kr/mån för 1000/1000 i 12 månader.

• Telia: 449kr/mån för 1000/1000 i 12 månader (om man lyckas få det alternativet)

Några i tråden har hoppat på Inleed. Kan få 1000/1000 för 485 kr, 0 månaders bindningstid och uppsägningstid. Dock 312 kr i startavgift.

Har dock noll koll på den operatören

Permalänk
Medlem

Tog Allente via Bredbandsval. 419 för 500/500. Telenor äger ju 50% så förhoppningsvis är det samma peering och publik ip. Annars finns ju ångerrätt.

Får överleva 120 kr mer i månaden.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av N!klas:

Går ju kanon med dynamisk publik också. Skulle aldrig betala för fast ip och absolut inte betala extra för publik. Men publik ip är ett krav.

Själv kör jag uppdatering av DNS automatiskt hos Cloudflare vid eventuell förändring och har en TTL på 60 sekunder på berörda records. Skulle det inte funka så pingar jag en monitor hos healthchecks.io var 5e minut som då har aktuell ip i loggen (plus att jag får varning om pingen uteblir) men det har inte hänt än, att jag behövt kolla det, peppar peppar.

Går säkert, men jag vill inte får nertid på 1h+ en gång till efter att ha bytt IP och alla DNSer inte uppdaterat sig. Detta trots klienter som sköter det.
Bättre det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Telia har ändrat till huhåll nu då många använt detta sätt. Kvittar hur många vuxna det är i huhållet.

Det fungerade i alla fall för oss i år igen. Jag kan inte riktigt se hur kontrollen ska se ut eftersom beställningsförfarandet är helt automatiskt. Visst om man ringer in och pratar med en person så kanske man kan bli nekad, men vi använder det automatiska formuläret och där finns inte begränsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Några i tråden har hoppat på Inleed. Kan få 1000/1000 för 485 kr, 0 månaders bindningstid och uppsägningstid. Dock 312 kr i startavgift.

Ska byta till dem vid årsskiftet 1000/1000 för 425 i zitius. Samma startavgift.
Har bara läst bra om dem här på forumet, kolla även på Trustpilot 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Var in och kollade min adress nu. 425kr/mån för 1000/1000 med 312kr startavgift.
Men som du säger så blir man ju osäker på operatören.

Permalänk
Skrivet av Vissii:

Var in och kollade min adress nu. 425kr/mån för 1000/1000 med 312kr startavgift.

Bytte till Inleed (1000/1000) + publik IP i förrgår från att ha haft Telia/Telenor senaste åren. Extremt snabb support vid frågor och märker ingen skillnad mot tidigare operatörer i prestanda. Sitter i Zithius nät. Har även en lättnavigerad kundportal där man enkelt kan avbeställa/beställa tjänster. Så hittills är jag mycket nöjd

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Kingston FURY Renegade 2TB | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vissii:

Jag har också valt inleed. De verkar trevliga att döma av mejlkontakten iaf och snabba på att svara. De har server i Stockholm på samma sätt som Telia har så jag hoppas att jag får liknande svarstider. (Har Telia i en dryg månad till)

Permalänk
Medlem

Verkar som att de börjat tröttna på mig 😁

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det fungerade i alla fall för oss i år igen. Jag kan inte riktigt se hur kontrollen ska se ut eftersom beställningsförfarandet är helt automatiskt. Visst om man ringer in och pratar med en person så kanske man kan bli nekad, men vi använder det automatiska formuläret och där finns inte begränsningen.

Kul att veta, ska testa detta nästa år då.
Vad menar du med automatiska formuläret? Inne på Telia Min sida? Ska testa detta nästa år om det blir Black Week erbjudande igen. Så bra att veta i förväg hur gå tillväga.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Kul att veta, ska testa detta nästa år då.
Vad menar du med automatiska formuläret? Inne på Telia Min sida? Ska testa detta nästa år om det blir Black Week erbjudande igen. Så bra att veta i förväg hur gå tillväga.

Vi hamnade på denna sida: https://www.telia.se/bredband/fiber/bredband-och-tv-via-fiber...

Skriver in adress på vart vi bor och gör de val vi vill ha.
Identifierar oss med bankid och anger e-postadress för att ta emot beställningsbekräftelsen.

Permalänk
Medlem

Man får nog leva med att man i framtiden byter ISP varje år. Allas "enbart nya kunder"-erbjudanden har ju spårat. Man får sätta hårt mot hårt. "Rejäl rabatt annars går jag vidare (och så syns vi om ett år igen när jag kan få nykundsrabatt)!!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Vi hamnade på denna sida: https://www.telia.se/bredband/fiber/bredband-och-tv-via-fiber...

Identifierar oss med bankid och anger e-postadress för att ta emot beställningsbekräftelsen.

Men man åker kanske på startavgiften men det är en smäll man får ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Man får nog leva med att man i framtiden byter ISP varje år. Allas "enbart nya kunder"-erbjudanden har ju spårat. Man får sätta hårt mot hårt. "Rejäl rabatt annars går jag vidare (och så syns vi om ett år igen när jag kan få nykundsrabatt)!!".

Jag hoppas snarare på att utredningen som görs om reglering på marknaden gör att man kan vettiga priser och maxtak på taxorna, nu liknar det nästan taximarknaden med ockerpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Lite drygt att hålla på med bredband, el, mobil osv osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inleed har ju ett bra pris, det är obundet och utan bindningstid. Jag ska prova dem nu iaf eftersom jag fick totalt stopp hos Telia. Så drygt att Telia är så ojämna i kundbemötande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ah..nice. Tack för info. Får se om det funkar nästa år då om inte kan förlänga med samma pris.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Inleed har ju ett bra pris, det är obundet och utan bindningstid. Jag ska prova dem nu iaf eftersom jag fick totalt stopp hos Telia. Så drygt att Telia är så ojämna i kundbemötande.

Alla operatörer finns inte i alla nät, de finns inte i mitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, men mobil har jag aldrig fattat varför någon har andra abonnemang än typ Hallon/Vimla? Alltså max 100 kr/mån.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Tror det var någon förra året som fick det makulerat i efterhand, rätt otrevligt eftersom man då missat BF-fönstret hos konkurrenterna.

Själv fick jag säga upp mitt Telia jag tecknade tidigare i veckan. När orderbekräftelsen kom så stod det 399:- startavgift, vilket vi uttryckligen kommit fram till under säljsamtalet att det inte skulle vara. Både kundtjänst och uppsägan vägrade makulera detta, helt sjukt hur dom håller på. Fick nog och sa upp.

Kommer ta Halebop istället, då blir det ändå Telias infrastruktur och halebop är 30:-/mån billigare än Telia ändå, utan startavgift. Jävla soppa allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja, men mobil har jag aldrig fattat varför någon har andra abonnemang än typ Hallon/Vimla? Alltså max 100 kr/mån.

/hulle.

För att man behöver mer än 4GB?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Va? Tittar du inte bara på text-tv-via-internet på mobilen?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ah, de kanske har sänkt, jag har 6 GB för 100 kr (80 kr inkl tipsrabatter). Men det sparas ju och det finns wifi överallt ... jag har just nu 73 GB sparat. Inte ens mina tonårsbarn använder mer än de 8 GB som ingår i deras abonnemang.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ah, de kanske har sänkt, jag har 6 GB för 100 kr (80 kr inkl tipsrabatter). Men det sparas ju och det finns wifi överallt ... jag har just nu 73 GB sparat. Inte ens mina tonårsbarn använder mer än de 8 GB som ingår i deras abonnemang.

/hulle.

Finns flera skäl, två snabba - Ett man vill ha peace of mind, man behöver inga wifi-nätverk och man behöver inte tänka på att ens datamängd ska ta slut.

Två, säkerhetsaspekten, ansluta till publika wifi-nätverk är alltid en risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Finns flera skäl, två snabba - Ett man vill ha peace of mind, man behöver inga wifi-nätverk och man behöver inte tänka på att ens datamängd ska ta slut.

Två, säkerhetsaspekten, ansluta till publika wifi-nätverk är alltid en risk.

Jojo, det är klart, jag bara gubbgnäller.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hulle:

/hulle.

En anledning för mig är att Hallon/Vimla inte erbjuder e-faktura, vilket jag föredrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Om du ger dig utanför tullarna kommer du nog märka att det inte finns wifi överallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det gick absolut inte hos Telia, kundtjänsten förklarade att om dom gav alla dessa abonnemang så skulle företaget gå under. Telias erbjudande för fortsatt abb var typ 600kr för 300/300 ish. Det var iallafall dyrare än Inleed som jag funderade på att byta till. När jag "hotade" (snällt) med att då byter jag leverantör, så skulle hon fråga sin chef om det gick ändå. Då gick det bra tydligen, och jag lämnade samtalet med 449kr i månaden för 1000/1000 i ett år. Jag är nöjd just nu iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du ger dig utanför tullarna kommer du nog märka att det inte finns wifi överallt.

Äsch... jag ska hålla det i åtankarna. Har nog tillbringat sammanlagt under 10 dagar innanför "tullarna" dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Smidigt byta för mig här, Telia öppen fiber stödjer nu att skriva över befintlig tjänst. Jag hade ett aktivt abonnemang när Telia kopplade på sitt, nätet dog och jag körde ip-renew på min OPNsense bruk så hade jag Telia ip. Har IPv6 nu också vilket är en trevlig bonus