Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Nu är Allente klart. Aktiveras på lördag.
419 kr för 500/500 får väl anses vara i linje med vad jag kunde få. Beställde via bredbandsval.se. Allente erbjöd inte det abonnemanget på sin egen sida. Deras ordinarie skojarpris är dock 749 i månaden för 500/500 i mitt nät. 🙄
Men det ser sjukt mycket ut när man får 330 kr i "rabatt" på fakturan men så håller ju alla operatörer på.

Har ni köpt annonser i tidningar till företag någon gång? "Rabatter" på tiotusentals kronor är standard. Heh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Nu är Allente klart. Aktiveras på lördag.
419 kr för 500/500 får väl anses vara i linje med vad jag kunde få. Beställde via bredbandsval.se. Allente erbjöd inte det abonnemanget på sin egen sida. Deras ordinarie skojarpris är dock 749 i månaden för 500/500 i mitt nät. 🙄
Men det ser sjukt mycket ut när man får 330 kr i "rabatt" på fakturan men så håller ju alla operatörer på.

Har ni köpt annonser i tidningar till företag någon gång? "Rabatter" på tiotusentals kronor är standard. Heh.

Bredbandsmarknaden har blivit helt sne.. har inte betalt fullpris på flera år, byter operatör varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajser:

Bredbandsmarknaden har blivit helt sne.. har inte betalt fullpris på flera år, byter operatör varje år.

Ja, det är galet. Jag hade Bahnhof i flera år men tröttnade på alla höjningar så nu har det varit Bahnhof -> Telia -> Telenor -> Allente.

Hade det inte blivit Allente nu så hade jag tagit Bredband2. Får se nästa år.

Permalänk
Skrivet av Lajser:

Håller med, verkligen snedvriden marknad. Extremt billigt för vissa, extremt dyrt för andra. Tyckte mitt nuvarande bredband var dyrt för 349kr/mån jämfört med mitt bredband i min förra lägenhet, där det kostade drygt 100kr/mån för 1000/1000 (det bakades dessutom in i månadsavgiften som förblev densamma som den var innan bredband ingick, så i praktiken var det gratis). Men när man jämför här i tråden så är ju 349kr/mån ganska okej ändå!

Ser fram emot att PTS ser över marknaden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Förstår inte Telia

De kan erbjuda mig 9kr rabatt i månaden de första 6 månaderna om jag binder i 12 månader. Vill de inte ha kvar kunder?
Så det är 599kr/månad eller Tele2 Bredband 600 för 349kr/månad.

Har låst fiber Telia och 3hål Tele2.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det gick absolut inte hos Telia, kundtjänsten förklarade att om dom gav alla dessa abonnemang så skulle företaget gå under. Telias erbjudande för fortsatt abb var typ 600kr för 300/300 ish. Det var iallafall dyrare än Inleed som jag funderade på att byta till. När jag "hotade" (snällt) med att då byter jag leverantör, så skulle hon fråga sin chef om det gick ändå. Då gick det bra tydligen, och jag lämnade samtalet med 449kr i månaden för 1000/1000 i ett år. Jag är nöjd just nu iaf

Pratade med en riktigt trevlig kille hos Telia som ordnade detta för mig också för en halvtimma sedan.
Exakt samma process som för dig. Fick igenom att binda om mig på 1000/1000 för 449kr månaden och samtidigt fixade vi TV abonnemanget också. Hade tidigare 500/500 för 549kr månaden så jag är nöjd och slapp byta operatör.

Permalänk
Medlem

Verkar mer eller mindre omöjligt för en annan med BF erbjudanden. Landade i 500/500 hos Internetport för 409kr/mån... upp en femtilapp det här året också med andra ord. Verkar inte ens vara kampanjpris hos leverantören

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja, men mobil har jag aldrig fattat varför någon har andra abonnemang än typ Hallon/Vimla? Alltså max 100 kr/mån.

/hulle.

1. Familjedelning/kontroll etc
2. Man behöver E-sim till smartklocka
3. Om man kanske har typ alla tjänster hos en och lyckas förhandla ner bra paketpris

Är väl de sakerna jag kan komma på

Kör fello, men hade jag skaffat en smartklocka och velat ha e-sim till den så hade jag ju tvingats byta till någon av de dyrare. Finns inga "lågpris" som har e-sim till de tråkigt nog.

Permalänk

Är det någon som lyckats behålla rabatten hos Telenor? Betalar 399 kr för 500/500 i nuläget, bästa jag kunde få efter samtal med kundtjänst/avsluta abonnemang var 549kr för 500/500. Erbjudandet på hemsidan för nya kunder är 449kr/månad, men det kunde jag inte få.

Permalänk
Medlem

Min "roliga" Telia Resa
25/11 Telefon beställning, slopad startavgift inga problem, men var tvungen att lägga det som ärende pga konstigt fel.
26/11 De som svarade på ärende vägrade slopad startavgift, allt vi bestämde över telefon spelade 0 roll.
27/11 Ringer Telia igen, förklarar och är irriterad. Killen är trevlig och han säger jag tar bort startavgiften inga problem, men samma konstiga fel så måste lägga det som ett ärende.
28/11 Väntar svar på ärendet fortfarande

Nästa steg är väl att ringa telia igen imorgon och fråga vad som sker med mitt ärende, så kommer någon random tomte svara som kommer neka slopad startavgift. Så får jag be dom ta bort beställningen igen, sen ringa telia tills man kommer till någon som slopar startavgiften, lägga ett nytt ärende då de inte kan slutföra beställningen. Och sen nekas igen i slutändan.

Hade jag inte varit fattig nu så hade jag struntat fullständigt i Telia men spara 1200kr på ett år är svårt att bara strunta i som allt är nu.
Värsta är väl att det kommer bli svårt att betala 2 månadsavgifter + 399kr på 1 gång som det antagligen blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ev1lHomer:

Är det någon som lyckats behålla rabatten hos Telenor? Betalar 399 kr för 500/500 i nuläget, bästa jag kunde få efter samtal med kundtjänst/avsluta abonnemang var 549kr för 500/500. Erbjudandet på hemsidan för nya kunder är 449kr/månad, men det kunde jag inte få.

Be om att få säga upp det, då kan du ha en liten möjlighet. Kundtjänst verkar ha helt andra befogenheter än de som hanterar uppsägningar...
Edit: Såg att du talat med uppsägning...då är det nog kört...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ev1lHomer:

Nopp.
Har telenor 500/500 för 349:- / mån (förra årets BF pris).
Bästa han kunde erbjuda mig var 475 om jag flyttade min mobil dit också

Så vart bara säga upp det.

Permalänk
Medlem

Nu är mina internetturer klara för denna gången.
Ringde Telias uppsägning, sa att jag hade tänkt att säga upp abonnemanget eftersom alla erbjudanden är för nya kunder.

Hon undrade om jag hade varit nöjd, vilket jag hade, men tyvärr så kan jag inte sitta kvar när alla andra operatörer också har nykundserbjudande. Då skulle hon se vad hon kunde göra.

Efter flera minuter på on hold fick jag 150/150 erbjudandet för 294 kr/månaden.

Är tacksam för det men hela processen är verkligen slöseri med tid för alla

Permalänk
Skäggig legend

Fick precis mail från Telia:

Hej!

Vi kontaktar er gällande en förändring av er bredbandstjänst.
Det är inget giltigt erbjudande ni fått då er uppkoppling är ett fiberavtal hos iTUX och vi måste då erbjuda giltiga erbjudande under detta fiberavtal.
Vänligen återkom på 90200 för ett korrekt erbjudande.

Med vänliga hälsningar,
Telia

Jag blir typ galen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ev1lHomer:

Nej. Telenors förslag när jag ringde igår var att skaffa nytt avtal på någon annan i familjen. 🙄
Jag betalade 299 för 500/500.

Kolla https://www.bredbandsval.se och Allente där. Jag tog Allente 500/500 för 419 nu.

Edit: Telenor äger 50% av Allente.

Permalänk
Medlem

Ja nu var årets rundringning klar.
Varje år likadant numera trist tycker jag.
Jag har gått Bahnhof till Telenor och nu Telia. Öppen fiber.

Telenor vägrade att förnya mitt abonnemang utan föreslog via 5g istället.
Telenor har haft en väldigt jobbig kundservice dessutom som varit passiv aggressiv men ok kvittar för mig iof.

369:- för 600/600 med Telia så det är bra för mig.
Om ett år blir man tvungen att göra samma sak igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Ja, det är galet. Jag hade Bahnhof i flera år men tröttnade på alla höjningar så nu har det varit Bahnhof -> Telia -> Telenor -> Allente.

Hade det inte blivit Allente nu så hade jag tagit Bredband2. Får se nästa år.

Bredband 2 gör samma sak som Bahnhof med sina höjningar vad jag läst.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Ja, hos Bredband2 hade det varit obundet och lite dyrare. Hoppas få behålla mina 419 i ett år nu.

Permalänk
Medlem

Är rätt sugen på Tele2 mobilt bredband.
249 kr för obundet 4g
349 kr för bundet 24 mån 5g.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Är rätt sugen på Tele2 mobilt bredband.
249 kr för obundet 4g
349 kr för bundet 24 mån 5g.

Vill man ha 5g så är Telenors billigare. Så länge man har täckning med Telenor där man rör sig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skäggig legend

Helt galet!

Efter långa samtal med Telia så ligger läget såhär: Telia har kopplat in sig på mitt iTux och på något sätt "lurat" systemet att det är Telia Öppetfiber - vilket ger mig och alla andra hos telia "fel" pris. Även Bahnhof, Tele2, Telenor etc. har samma problem.

Enligt dom (Telia) har de aldrig kunnat ge rabatt som jag haft innan i två år genom itux utan bara genom deras egna öppna fiber. När jag pointrar detta får jag som svar: Jag ser, men det går inte... Det har aldrig gått. MEN! som de ser på mina senaste 24 månader som kund, 299:- för bredbandet har dragits, står de fast. Det går inte. Spännande.

Söker man på min adress genom tex: bredband2 får man upp TVÅ nät.

Jag har ringt till iTux som bekräftat att allt är OK hos dom och ser Telia som anslutet men inga andra problem. Bahnhof säger att; erbjudandet om Villafiber stämmer inte på din adress trots att det står det - då erbjudandet som vi ser och du ser på nätet endast gäller Telia öppenfiber - konverterat till vårt nät inkl mediaomvandlare. - Någonting är sjukt fel här och det är inte från oss.

Detta har jag kämpat med hela dagen och det är tvärstopp från Telia som anser sig inte ha gjort något fel alls... och detta med att jag fått ett pris som absolut inte går trotts förlängning förra året ser de som något tekniskt fel... då - det - inte - går. FAST vet ni... jag har betalat 299:- i två år.

SÅ... Jag står i en rävsax... jag måste fortsätta välja Telia 250/250 för 449:- i 12 månader eller... ingenting alls. TROTTS att jag har stadsnät från iTux.

Både Tele2 och Bahnhof skulle återkomma imorgon till mig med någon egen "fullösning" Då de var de ända som tyckte detta var sjukt konstigt och intressant. De ville helt enkelt se vad Telia har gjort.

Och juste... Min anslutning på Telia heter inte VILLA. utan VILLA__ I kid you not. Två understreck.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Skrivet av XHI:

Efter långa samtal med Telia så ligger läget såhär: Telia har kopplat in sig på mitt iTux och på något sätt "lurat" systemet att det är Telia Öppetfiber - vilket ger mig och alla andra hos telia "fel" pris. Även Bahnhof, Tele2, Telenor etc. har samma problem.

Enligt dom (Telia) har de aldrig kunnat ge rabatt som jag haft innan i två år genom itux utan bara genom deras egna öppna fiber. När jag pointrar detta får jag som svar: Jag ser, men det går inte... Det har aldrig gått. MEN! som de ser på mina senaste 24 månader som kund, 299:- för bredbandet har dragits, står de fast. Det går inte. Spännande.

Söker man på min adress genom tex: bredband2 får man upp TVÅ nät.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har ringt till iTux som bekräftat att allt är OK hos dom och ser Telia som anslutet men inga andra problem. Bahnhof säger att; erbjudandet om Villafiber stämmer inte på din adress trots att det står det - då erbjudandet som vi ser och du ser på nätet endast gäller Telia öppenfiber - konverterat till vårt nät inkl mediaomvandlare. - Någonting är sjukt fel här och det är inte från oss.

Detta har jag kämpat med hela dagen och det är tvärstopp från Telia som anser sig inte ha gjort något fel alls... och detta med att jag fått ett pris som absolut inte går trotts förlängning förra året ser de som något tekniskt fel... då - det - inte - går. FAST vet ni... jag har betalat 299:- i två år.

SÅ... Jag står i en rävsax... jag måste fortsätta välja Telia 250/250 för 449:- i 12 månader eller... ingenting alls. TROTTS att jag har stadsnät från iTux.

Både Tele2 och Bahnhof skulle återkomma imorgon till mig med någon egen "fullösning" Då de var de ända som tyckte detta var sjukt konstigt och intressant. De ville helt enkelt se vad Telia har gjort.

Och juste... Min anslutning på Telia heter inte VILLA. utan VILLA__ I kid you not. Två understreck.

Du får nog vara glad att du fått ett felaktigt lågt pris i två år och att det nu upptäckts gör att du får acceptera ett högre prisläge tyvärr...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Dax:

Instämmer med detta.
Jag fick till ett bättre pris. x procent per månad i 12 månader.
Eftersom bredband2 inte sade vilket pris jag kommer få, utan enbart procent så passade jag på att fråga vilket pris jag kommer få.
Ja just nu så får du priset xxx i månaden. Om det blir prishöjningar har du rätt att frånträda avtalet trots bindningstiden på 12 månader.

Okej, förväntar ni Er någon prishöjning inom kort som ni vet om?
Jag kan inte säga exakt eller ge någon fingervisning om det. Men kan säga som så att en prishöjning kommer ske i början på nästa år.

----------------------

Mer än så fick jag inte ur killen på bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Nej. Telenors förslag när jag ringde igår var att skaffa nytt avtal på någon annan i familjen. 🙄
Jag betalade 299 för 500/500.

Kolla https://www.bredbandsval.se och Allente där. Jag tog Allente 500/500 för 419 nu.

Edit: Telenor äger 50% av Allente.

Allentes priser är i princip alltid halva priset i 6 månader och resten fullpris, har du läst det finstilta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Allentes priser är i princip alltid halva priset i 6 månader och resten fullpris, har du läst det finstilta?

Jag har faktiskt läst avtalet som kom i orderbekräftelsen från Allente men inte jättenoga.

Detta duger för mig.

Från Allente (detta verkar vara efter typ manuell handläggning då det kom efter 11 idag, fick någon notis om kreditupplysning också).

Från bredbandsval (automatiskt direktmail igår)

Finns ett totalpris för bindningstiden också. Det stämmer. Jag är en sån där som faktiskt läser relevanta delar i vad jag binder upp mig till. 😉

Edit: Tack för varningen

Förtydliganden
Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av TobiasStockholm:

Du får nog vara glad att du fått ett felaktigt lågt pris i två år och att det nu upptäckts gör att du får acceptera ett högre prisläge tyvärr...

Absolut, från Telia. Det stora problemet är ett andra aktörer inte kan se/få ett korrekt pris utifrån HUR Telia har kopplat i sig till mitt nät.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Server:

Permalänk
Medlem

Halebop verkar ha lagt till erbjudandet om 3 fria månader även på 1000Mbit. För mig med Open Infra så blir det 449kr/mån utslaget på ett år när man har dragit av dom tre fria månaderna (599*3).

https://www.halebop.se/bredband

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag fick INTE publik ip hos Allente men de skulle fixa det. De var dock att tvungna att lägga ärende till tekniker, klart idag eller imorgon. Lite segt men bara det går så.

Permalänk
Hedersmedlem

Telenor ser än så länge vettigast ut för vår del. Dyrare än Telia men Telia verkar ju inte heller vilja ha kvar sina kunder så det blir byte i år igen.

Bahnhof har tyvärr inte haft nåt bra erbjudande ännu i år... så väntar väl till i eftermiddag att beställa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jaha då var det Black Friday då, gör någon operatör något sista ryck med några bra priser.

Pratade med Telenor igår i ett annat ärende och meddelade att hade dom matchat Telias priser så hade jag klivit över.

Tänker inte betala mer hos Telenor än hos premium leverantören Telia. Men dom kunde inte ta ner priset till 299kr alt max 319 som Telia ger för 300/300mb så hoppas dom tänker på det till nästa år då dom släpper sina priser inför BF igen.