Senaste Windows 11-versionen funkar inte med USB-skanners

Permalänk
Melding Plague

Senaste Windows 11-versionen funkar inte med USB-skanners

24H2-versionen av Windows är fortsatt inkompatibel med viss teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite komiskt nu, hur kan de göra så många fel på samma uppdatering?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Det går bra nu.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Svennebannan för år 2009. Och nu har en produkt/hårdvara slutar att fungera efter en windowsuppdatering igen. Ja, tur att jag kan köra äldre operativsystem virtuellt och jag installerar skrivaren/scannern på någon av de som jag har liggandes.
Dataproffs år 2024. Nu fungerar inte skrivaren igen. Jag måste kontakta IT-supporten och kan ej göra något arbete under tiden: https://www.facebook.com/SVTHumor/videos/2550438595169371/

Min åsikt sånt här problem får man räkna med. Jag ser det som ganska enkelt att lösa på en vanlig dator, värre är det om det är en server. Där det just finns servrar som skriver ut en massa papper, ja de kan ha ett stort problem nu.

Permalänk
Testpilot

Jag är en av få (åtminstone på detta forum) som föredragit Windows 11 över alla tidigare versioner av operativsystemet. Med det sagt håller jag med @Lagers, att det börjar bli genomgående komiskt kring allt som har med 24H2 att göra

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem

Tur att Win11 fortfarande är i beta-stadiet...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

MS konsekvent sabbar sitt OS mer och mer.

Permalänk
Medlem

Cirkus Microsoft rullar vidare i full takt, annonsering av W12 kan inte komma snarare.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Med den rubriken låter det som att Windows inte fungerar om man har en scanner.

Permalänk
Medlem

Windows och scanners har historiskt haft en bumpy ride.

Hur många minns denna?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Windows och scanners har historiskt haft en bumpy ride.

Hur många minns denna? https://youtu.be/yeUyxjLhAxU

Skillnaden är, utan att ens titta på videon, Gates kommentar... "That must be why we're not shipping Windows 98 yet."

Permalänk
Medlem

Windows as a "live" service.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli komiskt nu.

Permalänk
Medlem

Snart kommer Windows 12 så 11 kan börja stabiliseras…

Känns som att M$ verkligen skeppar nightlies utan testning hela vägen till alla användare… vad är det de håller på med egentligen? Skämmigt

Permalänk
Medlem

Rimligt att man lägger ned stödet för Windows 10 när 11 knappt verkar fungera.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är ganska få numera som fortfarande kör trådat till sin skrivare utan det är mest trådllöst nu för tiden. Så kanske därför denna bugg inte uppmärksammades under utvecklingen.

Men visst är detta tragikomiskt går inte att säga annat!😁

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att bara rapportera om vad som funkar i Windows 11 i stället, det kanske är lättare.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min åsikt sånt här problem får man räkna med. Jag ser det som ganska enkelt att lösa på en vanlig dator, värre är det om det är en server. Där det just finns servrar som skriver ut en massa papper, ja de kan ha ett stort problem nu.

Om man ersätter Windows Server med Windows 11 så ja, då kan man räkna med problem
(Dessutom pluggat in usb skrivare direkt på servern??)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Microsoft har gjort alla användare till obligatoriska betatestare.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Men...har inte Microsoft flera miljoner betatestare i sitt insiderprogram? Och kör inte alla företag developer preview etc?

För ibland undrar man ju. Som Canon när Windows 8 kom. "Nej, drivrutinerna går inte att installera till din skrivare". Men om ett par månader kommer en uppdatering. Enda skillnaden var typ att de ändrat så att installationsprogrammet inte ballade ur pga för nytt Windows. Detta borde ju fixats långt innan. Sedan kom Windows 8.1 och då slutade installeraren att funka, igen. Vet inte om de fixade det. (En äldre Pixma, men inte lastgammal, då). Gick ju att gå runt på nåt sätt, menmen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Förra veckan så sabbade en uppdatering av Linux min tangentbordslayout.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Fick 24H2 på min virtuella Arm Windows idag och aktiveringen försvann och den gick inte att aktivera igen så det var bara att backa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det är ganska få numera som fortfarande kör trådat till sin skrivare utan det är mest trådllöst nu för tiden. Så kanske därför denna bugg inte uppmärksammades under utvecklingen.

Men visst är detta tragikomiskt går inte att säga annat!😁

Nu var det tydligen just scanners. Vilket jag nog tror i motsats är närmast 100% med snöre för den visserligen antagliga minoritet som nu använder en dedikerad sådan.

Hade dock massiva problem med scannern på Windows-tiden för över decenniet nu. Men det berodde mest på mjukvara som tappade stöd. Vilket som väl är blev ett obefintligt problem med Linux.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har faktiskt slutat använda Windows helt för att scanna dokument. Tycker att drivrutinerna ofta strular, så använder hellre min iPhone eller iPad där allt fungerar utan problem. Dock gör begränsade inställningar att jag emellanåt använder min MacBook.

Men just Windows blev enligt mig förstört i samband med Windows 8 för allt som har med scanners och skrivare att göra. Ofta fördummade gränssnitt som får en iPad att verka överlägsen.

Sist jag använde sladd till en fristående scanner, så körde den SCSI! USB-varianterna var länge rent skräp.

Permalänk
Medlem

Inte bara scanner som slutat fungera, även volymjusteringen över USB har slutat fungera för mig

Edit: (troligen) fel av mig. Startade felsökare och då började det fungera igen. Innan felsökare startat dessutom.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är fler grejer som slutat fungera, intressant att det inte uppmärksammats att Mixed reality headsets slutat fungera för gott med senaste uppdateringarna från Microsoft och det finns ingen plan på att lösa det heller. Det är rätt dyra leksaker ändå, mitt Reverb G2 är en potatis nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Personligen så ser jag 24H2 som en av de minst problematiska feature patches de någonsin gjort.
Jobbar inom PC support och ser väldigt få problem som är direkt orsakade av denna uppdatering. Och det som väl hittas är inte i närheten av de problemen som fanns för några år sedan med exempelvis spontant bitlockerlockerlåsta datorer som behövde omformateras för att få igång igen.
Det enda som återkommer ofta är alla problem med Outlook (new) men det är egentligen inte relaterat till 24H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Personligen så ser jag 24H2 som en av de minst problematiska feature patches de någonsin gjort.
Jobbar inom PC support och ser väldigt få problem som är direkt orsakade av denna uppdatering. Och det som väl hittas är inte i närheten av de problemen som fanns för några år sedan med exempelvis spontant bitlockerlockerlåsta datorer som behövde omformateras för att få igång igen.
Det enda som återkommer ofta är alla problem med Outlook (new) men det är egentligen inte relaterat till 24H2.

Har inte heller haft några problem än så länge, och då tryckte jag in den direkt manuellt. Har visserligen varit förskonad från problem rent allmänt när det rört sig om problem som bara träffar en mindre del av användarbasen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

-Shocker-

Permalänk
Medlem

Jag kör Win10. Jag är nöjd med Win10. Vad är vinsten med Win11? Varför ska jag byta till Win11?
Jag har INGA svar på de frågorna förutom: Jag tvingas byta till Win11 för att stödet upphör nästa år.