TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlindh:

Jag gick in i butiken så fixade dom gratis hemleverans. tyvärr går det ju inte att nå butiken via telefon men...

Snyggt får försöka med det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det verkar inte dykt upp ngn tv som är mer "bang for the buck" än 65" 65U7KQ som såldes för 9k ett tag, right? Letar 65" men hade gärna klarat mig runt 8k. Stor risk att jag blir besviken på det mesta när jag går från (förvisso stengammal B7a) OLED till något nytt som inte har vettiga specs antar jag...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kimball:

Det verkar inte dykt upp ngn tv som är mer "bang for the buck" än 65" 65U7KQ som såldes för 9k ett tag, right? Letar 65" men hade gärna klarat mig runt 8k. Stor risk att jag blir besviken på det mesta när jag går från (förvisso stengammal B7a) OLED till något nytt som inte har vettiga specs antar jag...

B7:n är förvisso sju år gammal nu. Men jag stöter ibland på dem och det är fortfarande väldigt bra apparater. Jag skulle kategoriskt säga att i den miljön där en B7 fungerar som bäst, det dunkla eller det mysbelysta rummet, få kommer du inte få någon 65:a för 8kkr som har någon som helst chans mot B7:n.

Du kan köpa något som lyser lite starkare men då har ett ton andra nackdelar du inte har idag. Då gäller det att kunna acceptera de försämringarna. Eller så siktar du på en B4 när du samlat ihop pengarna. Om B7:n fungerar och ditt exemplar är i gott skick? Fortsätt med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

B7:n är förvisso sju år gammal nu. Men jag stöter ibland på dem och det är fortfarande väldigt bra apparater. Jag skulle kategoriskt säga att i den miljön där en B7 fungerar som bäst, det dunkla eller det mysbelysta rummet, få kommer du inte få någon 65:a för 8kkr som har någon som helst chans mot B7:n.

Du kan köpa något som lyser lite starkare men då har ett ton andra nackdelar du inte har idag. Då gäller det att kunna acceptera de försämringarna. Eller så siktar du på en B4 när du samlat ihop pengarna. Om B7:n fungerar och ditt exemplar är i gott skick? Fortsätt med den.

Ja, jag var nog inte tydlig nog. Min B7a är idag 55" och jag hade behövt 65" nu efter flytt pga längre kastavstånd. Problemet är ju som du säger att jag säkert "måste" köpa OLED för att inte riskera bli missnöjd, speciellt när 90% av vårt TV-tittande är i just det, mysbelysning och nedsläckt. Aldrig känt att B7an inte räcker till ljusmässigt, snarare tvärtom. Tyvärr hanterar inte plånboken 65" OLED som det ser ut nu, så jag får nog hålla mig till tåls, för lägga 12k på någon någorlunda vettig mini-LED som jag ändå riskerar att bli lite besviken på känns sådär alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ja, jag var nog inte tydlig nog. Min B7a är idag 55" och jag hade behövt 65" nu efter flytt pga längre kastavstånd. Problemet är ju som du säger att jag säkert "måste" köpa OLED för att inte riskera bli missnöjd, speciellt när 90% av vårt TV-tittande är i just det, mysbelysning och nedsläckt. Aldrig känt att B7an inte räcker till ljusmässigt, snarare tvärtom. Tyvärr hanterar inte plånboken 65" OLED som det ser ut nu, så jag får nog hålla mig till tåls, för lägga 12k på någon någorlunda vettig mini-LED som jag ändå riskerar att bli lite besviken på känns sådär alltså.

Sätt hjul på tv-bänken eller soffan så kan du rulla närmare när du vill ha mer inlevelse

Förvånar mig att BF-priserna är så höga faktiskt

Permalänk
Medlem

Tjena,

Söker en tv runt 65" för ish 10k, är det då tcl c835(2022) och lg qned86(2023) som är de bästa alternativen just nu? Eller är det någon annan som sticker ut hakan? Relativt mörkt rum, kollar blandat fotboll, serier & film. Inte helt räta vinklar så lite sned betraktningsvinkel.

Uppdaterar från en Luxor 42" från 2015 så allt kommer ju antagligen vara ljusår bättre.

Tips uppskattas!

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimball:

En QN90D om du hittar en nedsatt är nästintill en oled fast myyycket ljusstarkare.

Men tyvärr så verkar nästan alla åf plockat undan den modellen av någon anledning.

Årets TV rea är väldigt tråkig generellt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Arrej95:

Inte helt räta vinklar så lite sned betraktningsvinkel.

Fördel för QNED86-modellen där då det ska vara IPS-paneler där i 2023-modellen. 2024-modellerna kan ha VA-paneler och då kommer de likt C835 tappa synbart i vinkel. Det lär vara stor skillnad mot en 9 år gammal Luxor, särskilt i ljusstyrka, förmåga till svärta och hur HDR ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sätt hjul på tv-bänken eller soffan så kan du rulla närmare när du vill ha mer inlevelse

Dedär är ngt min sambo hade kunnat föreslå. Kommer inte på tal! Men hon är också nöjd med 55" så... Får försöka luska beggat. Känns som att en beg 65" oled som har några år på nacken ändå vore ett bättre köp än det mesta runt 10k...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kimball: Finns den ekonomiska disciplinen är ett tredje alternativ att vänta och spara till en 65:a kommer inom räckvidd.

Permalänk
Medlem

är utte efter en 85" å hittat C765/MQLED85 som ser ut att vara en bra allround tv för sport/tv/film å ska va mycke bra för HDR/DV.
såg också att ett test nyss blev publicerad

önskar bara C855 va på rea nu för flera dimming zoner (1536 vs 2304) för bättre kontrast

Visa signatur

Intel i9-14900K + Arctic Liquid Freezer III 360 | AsRock Z790 Riptide WiFi
G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 | MSI RTX Ventus 3X 4080 SUPER OC
WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag svängt om i tankebanan om en ny TV till sovrummet, blir en ny 75 tum till vardagsrummet istället så får befintlig 65 tummare flytta in i sovrummet.

Velar mellan dessa två modeller och får ingen riktig ordning på vilken som är den bättre TV:n då QLED870 fått lite halvdant betyg på svärta osv.

TCL 75" QLED870 4K QLED Smart TV (2023)

Samsung 75" 4K QLED TV TQ75Q70DATXXC
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-75-4k-qled-tv-tq7...

Permalänk

Hej!

Jag är på jakt efter en 65" då min Lg C7 55" fått inbränningar och visar nyans av grönt. Jag har kollat igenom tv guiden men skulle ändå behöva lite hjälp för tv till vardagsrummet för 10-13k. Är det någon som kan rekommendera mig om en bra tv utifrån mina kriterier nedan?

*Drar alltid för gardinerna när det är soligt och ska titta tv (Tv med FALD?)

*kommer inte spela på tvn.

*kommer användas till sport, film och yotube.

*använder mig av hemmabioförstärkare så bra ljud är inte relevant

*Inbyggd google är ett plus men prestanda går före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Hej!

Jag är på jakt efter en 65" då min Lg C7 55" fått inbränningar och visar nyans av grönt. Jag har kollat igenom tv guiden men skulle ändå behöva lite hjälp för tv till vardagsrummet för 10-13k. Är det någon som kan rekommendera mig om en bra tv utifrån mina kriterier nedan?

*Drar alltid för gardinerna när det är soligt och ska titta tv (Tv med FALD?)

*kommer inte spela på tvn.

*kommer användas till sport, film och yotube.

*använder mig av hemmabioförstärkare så bra ljud är inte relevant

*Inbyggd google är ett plus men prestanda går före

Spara ihop lite mer pengar och köp en C4 65" OLED (eller annat märke). De senaste åren har LGs OLED-paneler förbättras en hel del samt att man byggt in skyddsmekanismer som ska förhindra permanenta inbränningar.

Visst, du kan köpa något icke-OLED också med FALD etc. men oavsett tror jag du kommer bli besviken om du kommer från OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kimball: Finns den ekonomiska disciplinen är ett tredje alternativ att vänta och spara till en 65:a kommer inom räckvidd.

Livet är tufft när man precis köpt hus

Permalänk
Skrivet av edson:

Spara ihop lite mer pengar och köp en C4 65" OLED (eller annat märke). De senaste åren har LGs OLED-paneler förbättras en hel del samt att man byggt in skyddsmekanismer som ska förhindra permanenta inbränningar.

Visst, du kan köpa något icke-OLED också med FALD etc. men oavsett tror jag du kommer bli besviken om du kommer från OLED.

Jag hade på känn att den den kommentaren skulle komma :P. Det handlar inte om att spara utan det är min busget på vad jag vill lägga. Kommer säkert få en sämre tv men det är okej! Allt som funkar är ända bättre än det jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Jag hade på känn att den den kommentaren skulle komma :P. Det handlar inte om att spara utan det är min busget på vad jag vill lägga. Kommer säkert få en sämre tv men det är okej! Allt som funkar är ända bättre än det jag har nu.

Japp, en standardkommentar men man vill alltid varna en OLED-vän i nöd som är på väg in på "fel" spår

Lycka till med valet och hoppas du blir nöjd, vad det nu än blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Livet är tufft när man precis köpt hus

Jag hade tänkt köpa TV förra black Friday men väntade till efter nyår för fick tillträde till min lägenhet då.
Blev en 65" C3 som kostade runt 19k när de var nersatta under BF. Jag kunde köpa den i januari för något på 15k. Så hade jag varit du skulle jag ha is i magen och spara undan någon tusenlapp till. Känns som att det kommer kampanjer på TV hela tiden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

BF-priserna är i snitt 4% lägre än vanliga priser så känns som att TV-branschen anpassat sig till övriga BF-konceptet. Aldrig sett så få och små prisförändringar som 2024. Känns som året då BF dog helt efter ett flertal meh-år.

De kanske försöker återuppliva mellandagsrean som vart stendöd sedan länge... den som lever får se. Risken /fördelen är väl att de riskerar sitta med många exemplar framåt vår / sommar och får justera priserna. Å andra sidan ser jag apparater från 2022 som fortfarande är i lager hos EG.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Theez:

Nu har jag svängt om i tankebanan om en ny TV till sovrummet, blir en ny 75 tum till vardagsrummet istället så får befintlig 65 tummare flytta in i sovrummet.

Velar mellan dessa två modeller och får ingen riktig ordning på vilken som är den bättre TV:n då QLED870 fått lite halvdant betyg på svärta osv.

TCL 75" QLED870 4K QLED Smart TV (2023)

Samsung 75" 4K QLED TV TQ75Q70DATXXC
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-75-4k-qled-tv-tq7...

Q70 har inte FALD och kommer alltid att lysa ur svärtan. C745/QLED870 har en FALD och kommer ge en tydligare bättre svärta.

Kritiken måste alltid sättas i ett relativt perspektiv. Halvdant jämfört med vad? C745/QLED870 kommer inte ge svärta som en OLED på långa vägar eller en bättre modell med bättre FALD. Och särskilt inte i vinkel. Men det är enorm förbättring. Kan posta denna igen som är just C745/QLED870:

Q70 kommer mer vara som vänstra bilden. Den har lite andra förtjänster som mer robust konstruktion och inte lika simpa högtalare etc.

Permalänk
Medlem

Vet någon om EG:s TCL 75″ MQLED85 (C765) har Wifi 6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q70 har inte FALD och kommer alltid att lysa ur svärtan. C745/QLED870 har en FALD och kommer ge en tydligare bättre svärta.

Kritiken måste alltid sättas i ett relativt perspektiv. Halvdant jämfört med vad? C745/QLED870 kommer inte ge svärta som en OLED på långa vägar eller en bättre modell med bättre FALD. Och särskilt inte i vinkel. Men det är enorm förbättring. Kan posta denna igen som är just C745/QLED870:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/113706?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTEzNzA2IiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZmRlOTMwYWRlODU3YjMyM2ZmYWE2OGQyODJkNDBhYjYifQ%3D%3D

Q70 kommer mer vara som vänstra bilden. Den har lite andra förtjänster som mer robust konstruktion och inte lika simpa högtalare etc.

Tack för svar, sitter idag med en Samsung Q6F så har inget annat att jämföra med.
Men såklart så lockar det med bättre svärta för bilden är ju inte svart idag utan grådassig på Q6F.

Däremot så känns det som att man offrar lite om man går på TCL QLED870 istället för Samsung Q70D, har ingen soundbar idag och kommer inte upp en då det inte finns plats samt motstånd från min bättre hälft.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Theez:

Tack för svar, sitter idag med en Samsung Q6F så har inget annat att jämföra med.
Men såklart så lockar det med bättre svärta för bilden är ju inte svart idag utan grådassig på Q6F.

Däremot så känns det som att man offrar lite om man går på TCL QLED870 istället för Samsung Q70D, har ingen soundbar idag och kommer inte upp en då det inte finns plats samt motstånd från min bättre hälft.

Du bör helt klart sikta på en Samsung Q80-modell för att behålla det du har och förbättra det du vill få bättre.

Permalänk

Ni som sitter på LG Oled, hur känner ni av stuttering vid film och serietittande?

Oled har genomgående dåliga betyg för just stuttering, iaf LG. Bilden är en LG G4 från rtings.com. Jag har en samsung Q6 från 2018 med 7.3 i betyg och har alltid stört mig lite på den lilla stutter jag får. Pillar man på inställningarna blir det en anings bättre men då får man en ”konstig” bildupplevelse istället och då är det bättre med lite stutter för min del.

Anledning till frågan är att jag vid nästa inköp funderar på en Oled, mest för spel dock och då är det inte ett problem, men kommer även klämma en del film och serier. Kommer störa mig otroligt mycket om det visar sig vara sämre än vad jag sitter med nu.

@Laxpudding Varför är det ens ett problem, är den tekniska lösning så svår att få till? Antar att det är hårdvaruproblem?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Patrik1984:

@Laxpudding Varför är det ens ett problem, är den tekniska lösning så svår att få till? Antar att det är hårdvaruproblem?

Japp. Hårdvara som aldrig kan programmeras om. Eller "hårdvara" det är mjukt och organiskt. Din hjärna reagerar på att övergångsfaserna är korta och det blir mer som stillbildsekvenser. Väldigt svårt att avlära sig att reagera på detta.

Lösningen som finns är interpolering där man själv justerar fram en nivå som mjukar upp flytet. Blir ungefär så bra som varje individuell TV-modell gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik1984:

<Uppladdad bildlänk>

Ni som sitter på LG Oled, hur känner ni av stuttering vid film och serietittande?

Oled har genomgående dåliga betyg för just stuttering, iaf LG. Bilden är en LG G4 från rtings.com. Jag har en samsung Q6 från 2018 med 7.3 i betyg och har alltid stört mig lite på den lilla stutter jag får. Pillar man på inställningarna blir det en anings bättre men då får man en ”konstig” bildupplevelse istället och då är det bättre med lite stutter för min del.

Anledning till frågan är att jag vid nästa inköp funderar på en Oled, mest för spel dock och då är det inte ett problem, men kommer även klämma en del film och serier. Kommer störa mig otroligt mycket om det visar sig vara sämre än vad jag sitter med nu.

Är nog det enda lilla jag skulle kunna klaga på, när det 24p filmer och panoreringar kan man se lite stutter,och ja, jag har rätt frekvens från apple tv/bd spelare,24hz när ser är film.(auto hz på)
Man kan sätta true motion user selection - De-Judder på 1 eller 2, de-blur 0, så minskar det utan att få såpoperaeffekten. Vi väljer dock att ja det helt av ändå.
edit: Glömde nämna vilken tv jag har ju, en LG oled 77 c3. 😅

Permalänk
Medlem

Alltså vilken djungel det här är. Jag hjälper syrran leta efter en TV då deras Philips The One 55" gav upp efter bara 4 år. Lite sport, lite Netflix, mycket Bluey för lillan. Budget max 11k. Har läst igenom era diskussioner men blir f-n inte klokare.

Vad hade ni valt av dessa (ignorera storleken, 55" är målet men vissa 65" är mer nedsatta):

TCL 65" QLED870 4K QLED Smart TV (2023)
TCL 55" QLED870 4K QLED Smart TV (2023) (Under budget)
TCL 55" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)
TCL 55" MQLED85 4K MINI-LED TV (2024) (Snäppet över budget)
LG 55" QNED85 4K QNED Smart TV (2024) (Under budget)
LG 65" QNED86R 4K QNED Smart TV (2023)
LG 55" QNED86T 4K QNED Smart TV (2024) (Vad är grejen med QNED86R vs QNED86T, är det årsmodell?)
Samsung 55" QN85D 4K Neo QLED Smart TV (2024) (Snäppet över budget)
Sony 55” X85L 4K LED Smart TV (2023) (Under budget)

Och sen, om jag nu kan övertala dem att lägga 14k, så finns:
LG 55" C4 4K TV (2024)
Samsung 55" S90D 4K OLED Smart TV (2024)
Samsung 55" QN90D 4K Neo QLED Smart TV (2024)
Sony 55” X90L 4K LED Smart TV (2023)

Sorry för den långa listan, tror dock att där är flera som sitter i samma sits och behöver 55-65" för 10-11k så alla svar uppskattas!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Japp. Hårdvara som aldrig kan programmeras om. Eller "hårdvara" det är mjukt och organiskt. Din hjärna reagerar på att övergångsfaserna är korta och det blir mer som stillbildsekvenser. Väldigt svårt att avlära sig att reagera på detta.

Lösningen som finns är interpolering där man själv justerar fram en nivå som mjukar upp flytet. Blir ungefär så bra som varje individuell TV-modell gör det.

Ok! Och justering för interpolering i mitt fall skulle då vara ”auto motion plus - blur/judder reduction” antar jag?

Skrivet av Swennis:

Är nog det enda lilla jag skulle kunna klaga på, när det 24p filmer och panoreringar kan man se lite stutter,ochvka, jag har rätt frekvens från apple tv/bd spelare,24hz när ser ör film.(auto hz på)
Man kan sätta true motion user selection - De-Judder på 1 eller 2, de-blur 0, så minskar det utan att få såpoperaeffekten. Vi väljer dock att ja det helt av ändå.

Kanske jag som är mer mottaglig/känslig då, får kolla på en oled irl helt enkelt innan köp. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik1984:

Ok! Och justering för interpolering i mitt fall skulle då vara ”auto motion plus - blur/judder reduction” antar jag?

Kanske jag som är mer mottaglig/känslig då, får kolla på en oled irl helt enkelt innan köp. 😊

Är rätt känslig själv, men det väger upp med den grymt bra bild man får. men du får kolla hos nån som har en. Testa sätta de judder på 1 eller 2 då med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik1984:

<Uppladdad bildlänk>

Det är precis därför som jag för fem minuter sedan beställde en nvidia shield pro . . .

Skrivet av Laxpudding:

Hmm.. har jag precis slösat bort 1949 pengar på en shield? Kör en gamma kinabox med Amlogic S905X3-processor i dag som jag inte vill släppa ut på nätet. Så jag tänkte att en shield vore vassare.

Skrivet av Swennis:

Är nog det enda lilla jag skulle kunna klaga på, när det 24p filmer och panoreringar kan man se lite stutter,och ja, jag har rätt frekvens från apple tv/bd spelare,24hz när ser är film.(auto hz på)

Där minns jag att jag varit inne och pillat förut. Får testa igen. (Har också en C3, fast 55")

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·