Riot bannar spelare som beter sig illa utanför spel

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Senast jag kollade är exempelvis Twitch inte Riots plattform.

Håller helt med. Vad jag inte håller med om är att Riot ska lägga sig i vad som sker utanför deras spel, på en annan plattform än deras.

Om dom streamar spelet regelbundet så ger dom ett illa intryck av deras spelare. Samma som att man inte får inbjudan till olika saker IRL om man offentligt beter sig illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här gäller dock Riot och vad de gör, inte vad Rockstar eller Battlestate eller någon annan hittat på. Det du försöker argumentera för är att Kalle inte borde jobba som polis eftersom Laban inte städat sitt hus ordentligt, trots att deras enda koppling är att de är män och bor i Karlstad.

Varför har inte Laban städat hemma? Är han utbränd? Hur stort är huset?

#prayforlaban

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Systemet i sydkorea är ju att alla registrerar sina spelkonton på sitt personnummer, så blir man bannad på en plattform blir man bannad överallt, och kan inte bara skapa nytt konto eller köpa spelet igen för att fortsätta

Jag tycker det låter vettigt så man kan slippa drägget och alla fuskare i multiplayer

kom tillbaka när du själv blivit bannad för en kommentar på sweclockers.

för det är vad som kommer hända.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

Det är vad som händer om man beter sig illa på SweClockers, redan idag. Om du beter dig illa på YouTube när du streamar Valorant lär du inte bli bannad på SweClockers, och om du beter dig illa här lär du inte bli bannad i Valorant.
Beter man sig ens i närheten av vettigt får man vara kvar här. Jag har klarat mig nästan 25 år utan varken avstängning eller varning, och upplever inte direkt att jag behövt kämpa för det heller.

Närmaste liknelsen mellan detta och SweClockers vore om du fick en varning eller avstängning på forumet för att spamma och jävlas med folk i chatten på en SweClockers-stream på YouTube, t ex den men Webhallen häromdagen. Det ser jag inte heller som något konstigt, om det var tillräckligt grova grejer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hade det bara rört deras spelare i oartnerprogram så hade jag inte sagt någonting men det bör rimligen vara streamingplatformen som sätter ribban för vad som sägs på streamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, det här handlar inte om att stänga av folk som säger fula saker på sociala media. Det handlar om att stänga av folk som säger fula saker i en kontext som berör Riots spel. Exempelvis skrika "kukbög" mot andra spelare medan man streamar, fast det inte framförs i själva spelet.

Det låter som en rimlig policy, kan jag tycka.

Man kan ju säga svärord i ren frustration p.g.a. ett eget misstag, som inte är riktat mot någon mer än sig själv. Inte ska man bli bannad för det. Vilket folk gör dagligen. Blir många att banna annars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ryeshack:

Man kan ju säga svärord i ren frustration p.g.a. ett eget misstag, som inte är riktat mot någon mer än sig själv. Inte ska man bli bannad för det. Vilket folk gör dagligen. Blir många att banna annars.

Men ingen säger väl något annat heller?
Det enda nya här är att de kan ge samma åtgärder för saker sagda under LoL/Valorant-streams som om de hade sagts i spelet.
Om nån säger "men jävla helvete" i chatten när de dör blir de väl knappast bannade, och samma sak om de säger det i en stream med dessa nya regler.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kommer aldrig förstå resonemang eller den logik som ligger bakom att man ska få göra eller säga precis vad som helst, utan att det kommer med några påföljder. Har man suttit och kastat ur hat-dravel, hotat med våld eller för den delen tagit till fuskredskap för att skapa ett ojämnt spelfält; då får man väl stå sitt kast också, när plattformsägaren bestämmer att nu är det nog?

Står man och hotar folk mitt på stan, då är det ingen som ersätter dig för något när väktare eller polisen till slut eskorterar dig därifrån. Eller om du för massa liv på en biograf och blir utslängd, inte får du några pengar tillbaka för biljett och popkorn inte.

Jag hade hållit med, om det inte vore för att företagen står i maktförhållande över en, som konsument, där både reglerna och appliceringen av dem är fullständigt arbiträra. I princip alla företag har dessutom klasuler i användaravtalen som ger dem rätten att stänga av ditt konto, bara för att de kan.

Sedan så är det jävligt stor skillnad på faktiska brottsliga handlingar, så som våldshot och hets mot folkgrupp, och att bryta mot ett företags arbiträra "regler".

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Antigen straffar man den som beter sig illa eller så straffas alla andra.

Utvecklare vill kanske inte att folk skall lämna pga ett fåtal idioter?

Det är bra företagande om inget annat.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Om dom streamar spelet regelbundet så ger dom ett illa intryck av deras spelare. Samma som att man inte får inbjudan till olika saker IRL om man offentligt beter sig illa.

Men dåså, streamingplattformen får väl banna streamern för dåligt beteende som bryter ToS då. Problem solved.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Men dåså, streamingplattformen får väl banna streamern för dåligt beteende som bryter ToS då. Problem solved.

Det kan man inte garantera, väldigt olika ToS för alla olika streamingtjänster. Där av väljer spelbolaget att inte låta dom spela spelet istället, de äger ju servrarna och spelet, helt upp till dom vem som får vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Det kan man inte garantera, väldigt olika ToS för alla olika streamingtjänster. Där av väljer spelbolaget att inte låta dom spela spelet istället, de äger ju servrarna och spelet, helt upp till dom vem som får vara med.

Vi kanske borde börja med angiveri.
Smygfilma när någon spelar och när svordomarna och kränkande ord flyger så är det bara att kontakta Riot.

Det är ju just den garantin som inte borde finnas.
Har man inte brutit mot regelverket vid användning av produkten bör man inte heller kunna bannas för något man inte gör med produkten.
Då får man ändra på ToS för produkten där kränkningen utförs och givetvis har man inte samma kontroll där så därför behöver man samarbeta med skaparna av den produkten så att dem kan välja att banna personen från sin produkt isåfall.

Ponera att jag skapar en produkt och skriver in i min ToS att om någon skapar en association med min produkt och glass utanför min produkt så är det min fulla rätt att ta rätten från personen att använda min produkt.
Borde vi verkligen acceptera det?
Visst är det ett löjligt exempel men det är inte glassen som är det viktiga i sammanhanget utan snarare vart gränserna går för vad som är godtagbart att ha med i en ToS.

Vad är nästa anhalt?
Bli bannad från att använda en produkt för att man skrev något helt irrelevant på social media?
Bli bannad från en produkt för att man inte delar vissa politiska åsikter?

Det här blir ju lite som att en bank skulle stänga ditt konto för att du på social media skrivit att du tycker att banken drivs av idioter.

Företag får välja att göra business med vilka dem vill men någon sorts begränsning borde ju finnas.

Visa signatur

Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe109:

Smygfilma när någon spelar och när svordomarna och kränkande ord flyger så är det bara att kontakta Riot.

Men vad har detta (och resten av inlägget) med nyheten att göra?
Om någon svär ensam framför sin skärm så bryter de högst sannolikt inte mot ToS, oavsett om någon filmar eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men vad har detta (och resten av inlägget) med nyheten att göra?
Om någon svär ensam framför sin skärm så bryter de högst sannolikt inte mot ToS, oavsett om någon filmar eller inte.

Det är en undran om vad dessa och liknande övertramp kan resultera i. För om detta kan inkluderas i ToS, varför skulle inte ToS kunna utvidgas till att inkludera det som sker i det privata?
Är det kränkningen som är problemet eller är det att kränkningen syns via streaming?
Blir discord nästa anhalt?

Överdrivet och antagligen inte sannolikt men ändå.
Fler borde ifrågasätta vad som är rimligt att ingå i en ToS.
Speciellt när de flesta varken läser eller förstår det som skrivs i en ToS.

Så vad har det med nyheten att göra?
Det bygger på vad nyheten upplyser oss om och ifrågasätter huruvida det är rimligt eller inte att göra vad som kan anses vara övertramp med en ToS där företag tar sig rätten att bestämma vem som har tillgång till produkten utifrån vad personen gör utanför tjänsten.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe109:

Det bygger på vad nyheten upplyser oss om och ifrågasätter huruvida det är rimligt eller inte att göra vad som kan anses vara övertramp med en ToS där företag tar sig rätten att bestämma vem som har tillgång till produkten utifrån vad personen gör utanför tjänsten.

Fast det är ju inte utanför tjänsten. Det gäller bara de som beter sig illa mot andra spelare i deras spel, när de streamar deras spel. Sånt beteende förknippas förstås väldigt enkelt med spelet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det är ju inte utanför tjänsten. Det gäller bara de som beter sig illa mot andra spelare i deras spel, när de streamar deras spel. Sånt beteende förknippas förstås väldigt enkelt med spelet.

Om någon spelar spelet men inte använder varken chat eller voip i spelet samtidigt som dem filmar sig själva, streamar spelet och beter sig illa på streamen men inte i spelet är det en viktig skillnad.
Så jo det är definitivt utanför tjänsten men Riot vill räkna det till att inkluderas i sin tjänsts ToS trots att Riot inte äger eller har något att göra med streamingtjänsten.

Jag förstår varför Riot vill göra detta men jag håller inte med om att det borde få göras på det sättet.

Att något sker samtidigt betyder inte att det är samma tjänst som används.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Det är ju just den garantin som inte borde finnas.
Har man inte brutit mot regelverket vid användning av produkten bör man inte heller kunna bannas för något man inte gör med produkten.
Då får man ändra på ToS för produkten där kränkningen utförs och givetvis har man inte samma kontroll där så därför behöver man samarbeta med skaparna av den produkten så att dem kan välja att banna personen från sin produkt isåfall.

Ponera att jag skapar en produkt och skriver in i min ToS att om någon skapar en association med min produkt och glass utanför min produkt så är det min fulla rätt att ta rätten från personen att använda min produkt.
Borde vi verkligen acceptera det?
Visst är det ett löjligt exempel men det är inte glassen som är det viktiga i sammanhanget utan snarare vart gränserna går för vad som är godtagbart att ha med i en ToS.

Vad är nästa anhalt?
Bli bannad från att använda en produkt för att man skrev något helt irrelevant på social media?
Bli bannad från en produkt för att man inte delar vissa politiska åsikter?

Det här blir ju lite som att en bank skulle stänga ditt konto för att du på social media skrivit att du tycker att banken drivs av idioter.

Företag får välja att göra business med vilka dem vill men någon sorts begränsning borde ju finnas.

Du verkar ha snöat in dig på snöbollseffekten, vilket är ett dålig argumentations argument.

Detta handlar om folk som strömmar när dom spelar...och självklart kommer tittarsifffrorna påverka, har man inte många som ser blir man inte lika lätt ertappad.

League of Legends är en gratis produkt, så nej, det vore snarare så här: Ponera att någon har en hall där man får delta i lekar, någon filmar detta med allas godkännande, de svär och kallar folk fula saker, förolämpar etc. när ingen hör, detta strömmas direkt till nätet. Vore det fel om ägarna till hallen portade dom? Inte i mina ögon. Och nu påstår någon att detta kommer att leda till att folk kommer att smygfilma när folk svär ute på stan så de portas från hallen...märklig logik i mina öron.

språkfel
Permalänk
Medlem

Det som är mest sorgligt med detta är att det finns människor som försvarar sådant här.
Har ni inte lärt er någonting av historien?

Som en känd författare skrivit i sin lilla röda bok.

Citat:

Krig är fred
Frihet är slaveri
Okunnighet är styrka

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Troligen en som sänder direktsänt på Twitch eller dylikt, gör inlägg på instagram, TikTok etc. med videor, bilder etc.. Gör videor och laddar upp dom på Youtube etc.

Jag har streamat på Twitch inför 0-1 personer ett fåtal gånger. Och min Youtube-kanal har 256k visningar som till cirka 94% kommer från att jag laddat upp några musik-album som jag inte har rättigheterna till. Är jag en så kallad kreatör?

De flesta nu för tiden laddar väl upp en bild på Facebook eller Instagram eller liknande i alla fall någon gång ibland. Är Signe på 76 år en kreatör när hon laddar upp en bild på släkten för hennes 34 vänner att se?

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jag har streamat på Twitch inför 0-1 personer ett fåtal gånger. Och min Youtube-kanal har 256k visningar som till cirka 94% kommer från att jag laddat upp några musik-album som jag inte har rättigheterna till. Är jag en så kallad kreatör?

De flesta nu för tiden laddar väl upp en bild på Facebook eller Instagram eller liknande i alla fall någon gång ibland. Är Signe på 76 år en kreatör när hon laddar upp en bild på släkten för hennes 34 vänner att se?

Såklart, att vara en kreatör gör dig inte automatiskt till en känd sådan.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Det som är mest sorgligt med detta är att det finns människor som försvarar sådant här.
Har ni inte lärt er någonting av historien?

Som en känd författare skrivit i sin lilla röda bok.

Vad är nästa? Ska vi vara sura på att man inte får svära och säga fula saker åt folk på jobbet eller i skolor? Ska vi förbjuda att utesluta folk som pratar elakt om folk i föreningar, grupper, forum etc.? Ska vi riva lagarna om förtal? Ska vi låta folk sprida hat mot andra i TV, tidningar etc.? Var går gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Du verkar ha snöat in dig på snöbollseffekten, vilket är ett dålig argumentations argument.

Detta handlar om folk som strömmar när dom spelar...och självklart kommer tittarsifffrorna påverka, har man inte många som ser blir man inte lika lätt ertappad.

League of Legends är en gratis produkt, så nej, det vore snarare så här: Ponera att någon har en hall där man får delta i lekar, någon filmar detta med allas godkännande, de svär och kallar folk fula saker, förolämpar etc. när ingen hör, detta strömmas direkt till nätet. Vore det fel om ägarna till hallen portade dom? Inte i mina ögon. Och nu påstår någon att detta kommer att leda till att folk kommer att smygfilma när folk svär ute på stan så de portas från hallen...märklig logik i mina öron.

Fast det där exemplet är ju inte i närheten av stream + onlinespel.
För att ens kunna bli utsatt för något kränkande behöver man gör ett aktivt val och kolla/lyssna på streamen och då är det med största sannolikhet inte spelarna streamern spelar med som kollar/lyssnar ändå.
Så deras upplevelse påverkas inte för fem öre.

Skulle andra bete sig illa i spelet för att de tagit del av en stream där någon beter sig som en apa så bör väl ban-hammaren slå hårt då det inte är tillåtet.

Sen är väl frågan om folk faktiskt beter sig som en streamer bara för att de kollar på det.
Det skulle vara lite som att kolla på våldsamheter i film och sen bege sig ut på stan för att själv begå våldsamheter.
Något som inte visat sig vara sant i studier som utförts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jag vet inte vad du menar exakt, men jag har varit bannad här på sweclockers när jag skrev något dumt. Det var rimligt och nästan skönt faktiskt. Fick man tid att tänka på annat och inse hur klantigt man formulerar sig ibland

Permalänk
Moderator
Moderator

Det här med att vilja berätta om när, var, hur och varför man blivit avstängd här på SweClockers blir lite vanskligt. Dels kan det ha en plats i tråden om det relaterar till att bli avstängd ifrån Riots spel, men blir det detaljerade historier faller det snabbt in under § 11 av våra forumregler. Har man generella tankegångar kring våra regler fungerar feedbacksektionen i forumet bra, men mer specifika sådana sköts via kontaktformuläret.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att de fokuserar på streamers innebär troligtvis att de gett upp att moderera spelarna.

Valve bannade en massa streamers som ”smurfar” i DOTA 2, men problemet med ”smurfning” i allmänhet är större än någonsin, och Valve verkar handfallna.

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Fast det där exemplet är ju inte i närheten av stream + onlinespel.
För att ens kunna bli utsatt för något kränkande behöver man gör ett aktivt val och kolla/lyssna på streamen och då är det med största sannolikhet inte spelarna streamern spelar med som kollar/lyssnar ändå.
Så deras upplevelse påverkas inte för fem öre.

Skulle andra bete sig illa i spelet för att de tagit del av en stream där någon beter sig som en apa så bör väl ban-hammaren slå hårt då det inte är tillåtet.

Sen är väl frågan om folk faktiskt beter sig som en streamer bara för att de kollar på det.
Det skulle vara lite som att kolla på våldsamheter i film och sen bege sig ut på stan för att själv begå våldsamheter.
Något som inte visat sig vara sant i studier som utförts.

Så du tycker det är okej att vara toxisk på streams ifall offren inte får det skickat hem på posten? Den logiken är väldigt svag, dessutom handlar det mer om att det sprider en tanke om att beteendet är okej...

Våld vet dom flesta att är dåligt, vi kan långt ifrån säga det samma om att förolämpa folk...det gör många utan att blinka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Så du tycker det är okej att vara toxisk på streams ifall offren inte får det skickat hem på posten? Den logiken är väldigt svag, dessutom handlar det mer om att det sprider en tanke om att beteendet är okej...

Våld vet dom flesta att är dåligt, vi kan långt ifrån säga det samma om att förolämpa folk...det gör många utan att blinka.

Under förutsättningen att det inte är personangrepp får någon vara hur giftig dem vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Såklart, att vara en kreatör gör dig inte automatiskt till en känd sådan.

Alltså är så gott som alla en "kreatör" och ingen är en "vanlig spelare", och därmed omfattar policyn alla och ingen slipper undan?

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Alltså är så gott som alla en "kreatör" och ingen är en "vanlig spelare", och därmed omfattar policyn alla och ingen slipper undan?

Först måste ju någon märka vad du kläcker ur dig i dina streams, så du behöver en viss popularitet för att bli bannlyst. Tror nog knappast de har resurser att titta på alla streams.

Långt ifrån alla streamar, nästan ingen av mina vänner har ens streamat en gång i sina liv. Samma sak för mig.

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Under förutsättningen att det inte är personangrepp får någon vara hur giftig dem vill.

Det var ju just det som de ämnade med policyn, att man inte ska svära åt andra och kalla dem fula saker etc. när man streamar spelet offentligt. Sen behöver man vara tillräckligt populär för att det skall komma ända till spelbolagets kännedom.