Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört Avatar på base men jag har inte tänkt på att det inte ser fantasktiskt ut på Pro.
@Öltorp kan nog ge input om skillnaden för jag antar att han spelade, i alla fall mest, på base.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Nu har jag inte kört Avatar på base men jag har inte tänkt på att det inte ser fantasktiskt ut på Pro.
@Öltorp kan nog ge input om skillnaden för jag antar att han spelade, i alla fall mest, på base.

Jag spelade alla timmar på base. Där fanns det faktiskt inte något skumt grafiskt.

Inte spelat PRO versionen eftersom jag har Avatar på disk

Permalänk
Medlem

Jag köpte Star Wars Outlaws på BF. Ska bli kul att spela det spelet!

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av EdvinR:

Kul! Med nya uppdateringarna känns det ju som ett mer komplett spel än vid release. Njut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kul! Med nya uppdateringarna känns det ju som ett mer komplett spel än vid release. Njut!

Hur är det med grafiken på PRO? Läser om shimmering bla.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Öltorp:

Hur är det med grafiken på PRO? Läser om shimmering bla.

Just nu verkar det inte vara toppen, utan bara marginellt bättre. Lär bli snyggare och mer stabilt i framtiden, men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du har mitt GOTY att se fram emot. Helt underbart spel.
Outlaws har lyckats fånga känslan i gamla SW och jag tycker gameplay och story är grymt.
Nackdelen är att det inte finns oändligt med innehåll. För mig hade jag kunnat spela Outlaws resten av livet och varit nöjd. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Du har mitt GOTY att se fram emot. Helt underbart spel.
Outlaws har lyckats fånga känslan i gamla SW och jag tycker gameplay och story är grymt.
Nackdelen är att det inte finns oändligt med innehåll. För mig hade jag kunnat spela Outlaws resten av livet och varit nöjd. 😀

Jag köpte outlaws nyligen, är dlc värt det?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag köpte outlaws nyligen, är dlc värt det?

Jag tycker det. Det är kort, typ 4h, men ingår i season pass.
Gillar du spelet så är DLC värt. Gillar du inte själva spelet så skaffa inte DLC. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Sen så är det ju ert eget fel att ni sålde PS5an innan eller att inte köpte en läsare några veckor innan Pro släpptes. Den fanns i lager överallt då.

Ta ett djupt andetag så pulsen går ner, värm lite glögg och julpyssla lite så har ni snart läsaren i handen.

Jag är jäkligt nöjd att jag köpte en skivläsare i samma veva som bokningen av Pro.
Trodde väl iofs inte att det skulle bli så här illa med tillgången. Men det ordnar sig snart.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Allt är inte en konspirationsteori. Du kommer få tag i en skivläsare. Hade sony velat styra dig till enbart digitalt så hade de sett till att skivspelaren inte funkade på pro.

Jag är normalt emot konspirationsteorier. Men är detta verkligen en konspiration? Sony vet att deras mest entusiatiska kunder gillar fysiska medier. Denna kundgrupp är målgruppen med pro. Trots det väljer Sony att inte inkludera diskläsare. Pro har varit i utveckling i minst 4 år. Såklart har det funnits möjlighet att skala upp produktionen av diskläsare i tid.

Detta är såklart skitdåligt av Sony. Man kan ha ett lite kärt förhållande till vissa företag absolut. Men varken Nvidia, Valve, Nintendo, Xbox eller Sony är din vän. Glöm det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sony vet att deras mest entusiatiska kunder gillar fysiska medier. Denna kundgrupp är målgruppen med pro. Trots det väljer Sony att inte inkludera diskläsare. Pro har varit i utveckling i minst 4 år. Såklart har det funnits möjlighet att skala upp produktionen av diskläsare i tid.

Några tankar runt det, Sony vet att cirka 80% av försäljningen idag är digital med en kurva som pekar mot att det ökar. Pro riktar som mot deras mest köpstarka grupp. Sony väljer att inte inkludera diskläsare. Tillverkar ens sony uhd-läsare själva idag eller köper de in läsarna från någon annan? (jag vet faktiskt inte, sony tillverkade nog läsare i alla fall förr)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Några tankar runt det, Sony vet att cirka 80% av försäljningen idag är digital med en kurva som pekar mot att det ökar. Pro riktar som mot deras mest köpstarka grupp. Sony väljer att inte inkludera diskläsare. Tillverkar ens sony uhd-läsare själva idag eller köper de in läsarna från någon annan? (jag vet faktiskt inte, sony tillverkade nog läsare i alla fall förr)

Men det är ju kundgruppen som köper Pro som gillar fysiska medier. Att då inte inkludera diskläsare är ju jättemärkligt. Såklart finns det en förklaring till det. Sony pushar hårt för digitala spel. Sony vill inte att du köper en diskläsare till din PS5 Pro. Sony vill att alla köper digitala spel.

Det här är en mycket viktig fråga för mig. Om det bara finns digitala spel på PSN i framtiden byter jag till pc. Då måste Sony öppna upp PS för t ex Steam för att jag ska stanna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag är normalt emot konspirationsteorier. Men är detta verkligen en konspiration? Sony vet att deras mest entusiatiska kunder gillar fysiska medier. Denna kundgrupp är målgruppen med pro. Trots det väljer Sony att inte inkludera diskläsare. Pro har varit i utveckling i minst 4 år. Såklart har det funnits möjlighet att skala upp produktionen av diskläsare i tid.

Detta är såklart skitdåligt av Sony. Man kan ha ett lite kärt förhållande till vissa företag absolut. Men varken Nvidia, Valve, Nintendo, Xbox eller Sony är din vän. Glöm det.

Som sagt, läsaren har funnits i lager ända sedan den släpptes och blev en tillfällig bristvara efter att pro lanserades. Varför skulle man förutspå en ökad efterfrågan när den uteblivit vid tidigare konsollanseringar där läsaren var ett tillbehör?

Köpte man läsaren i samband med avtäckandet av pro så fanns den väl i lager i princip överallt med 1-2 dagars leveranstid. Att någon väljer att vänta med sin beställning och att de tillfälligt säljer slut kan inte direkt ligga på Sony och läsarna levereras kontinuerligt. El-giganten fick in nya läsare så sent som i veckan och samtliga återförsäljare verkar få in större leveranser inom ca två veckor så sluta vara bitter och ta av dig foliehatten. 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men det är ju kundgruppen som köper Pro som gillar fysiska medier.

Är det verkligen det? Och sen får man komma ihåg att någon bean-counter bestämmer en prisnivå som man ger till produktteam att lösa, i det här fallet lanseringspris på US$699 / £699 / €799 och i det priset ville man säkert prioritera något annat och då rök skivläsaren. Dom som verkligen vill ha den får köpa den separat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Som sagt, läsaren har funnits i lager ända sedan den släpptes och blev en tillfällig bristvara efter att pro lanserades. Varför skulle man förutspå en ökad efterfrågan när den uteblivit vid tidigare konsollanseringar där läsaren var ett tillbehör?

Köpte man läsaren i samband med avtäckandet av pro så fanns den väl i lager i princip överallt med 1-2 dagars leveranstid. Att någon väljer att vänta med sin beställning och att de tillfälligt säljer slut kan inte direkt ligga på Sony och läsarna levereras kontinuerligt. El-giganten fick in nya läsare så sent som i veckan och samtliga återförsäljare verkar få in större leveranser inom ca två veckor så sluta vara bitter och ta av dig foliehatten. 🙂

Okej. Som jag tidigare skrev beställde jag själv en diskläsare direkt efter presentation av PS5 Pro.

Men jag tyskar åtminstone att det är dåligt planerat. Diskläsaren ska bara inte ta slut när de väljer att ha Pro digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är det verkligen det? Och sen får man komma ihåg att någon bean-counter bestämmer en prisnivå som man ger till produktteam att lösa, i det här fallet lanseringspris på US$699 / £699 / €799 och i det priset ville man säkert prioritera något annat och då rök skivläsaren. Dom som verkligen vill ha den får köpa den separat.

Det tror jag definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men det är ju kundgruppen som köper Pro som gillar fysiska medier. Att då inte inkludera diskläsare är ju jättemärkligt. Såklart finns det en förklaring till det. Sony pushar hårt för digitala spel. Sony vill inte att du köper en diskläsare till din PS5 Pro. Sony vill att alla köper digitala spel.

Det här är en mycket viktig fråga för mig. Om det bara finns digitala spel på PSN i framtiden byter jag till pc. Då måste Sony öppna upp PS för t ex Steam för att jag ska stanna kvar.

Enig.

Permalänk
Medlem

Det kom inte som en överraskning:

Star Wars Outlaws är inte ens nära så illa som mobben har gjort gällande. Jag börjar på allvar fundera över vad som händer i gamingvärlden. Är det här spelet ett lite för ”öppet mål” för kritik, woke + ubisoft?

ghost of tsushima tycker jag är bra men inte så bra som många gör gällande. Men kan tro att det är jättestor kvalitetsskillnad mellan Outlaws of Ghost. Trots spelens olikheter håller jag absolut inte med om det. Jag vet inte ens om jag tycker Ghost är ett bättre spel.

Woke ser jag numera som ett hedersbetyg. Det gaphalsarna kritiserar ska jag spela framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det kom inte som en överraskning:

Star Wars Outlaws är inte ens nära så illa som mobben har gjort gällande. Jag börjar på allvar fundera över vad som händer i gamingvärlden. Är det här spelet ett lite för ”öppet mål” för kritik, woke + ubisoft?

ghost of tsushima tycker jag är bra men inte så bra som många gör gällande. Men kan tro att det är jättestor kvalitetsskillnad mellan Outlaws of Ghost. Trots spelens olikheter håller jag absolut inte med om det. Jag vet inte ens om jag tycker Ghost är ett bättre spel.

Woke ser jag numera som ett hedersbetyg. Det gaphalsarna kritiserar ska jag spela framöver.

Härligt. Köpte starwars på Steamrean som ska avhandlas när jag kommer hem till Jul. Gillar Ubisoftsspel även om jag verkligen förstår kritiken då dom oftast är sjukt enformiga openworld. Men jag gillar det. Oftast väldigt enkla straightforward, utan att behöva anstränga sig särskilt mycket.

Men Ghost of Tsushima fick väl inte så jättebra reviews heller? Skiljer typ 5% mellan spelen på Metacritics och jag har inte direkt sett särskilt många som tokhyllar det heller? Sen tror jag största anledningen till Outlaws dåliga rykte, förutom att många är trötta på deras spel med ”brister” jag nämnde ovan är att det faktiskt va ganska dåligt rent tekniskt i början med många buggar mm. Idag är nog spelet betydligt bättre än på releasen.

Got är enligt mig väldigt likt ubispelen rent gameplay men ser betydligt bättre ut än dom jag spelat tidigare. Rent grafiskt är det ett mästerverk med fantastiska färger och miljöer. Väldigt unikt på det sättet som gör det unikt och något man minns. Men ganska tråkigt..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Men Ghost of Tsushima fick väl inte så jättebra reviews heller? Skiljer typ 5% mellan spelen på Metacritics och jag har inte direkt sett särskilt många som tokhyllar det heller?

Ptja, 83 på Metacritics men user reviews ligger på 9.2 (22k röstningar).
På Steam är 3000+ överväldigande positiva och 32000+ väldigt positiva.
Ser man på vad folk röstar på PS Store så är det över 200k som gjort det och snittet är 4.58.
Skulle säga att det är ett väldigt omtyckt spel av spelare.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Härligt. Köpte starwars på Steamrean som ska avhandlas när jag kommer hem till Jul. Gillar Ubisoftsspel även om jag verkligen förstår kritiken då dom oftast är sjukt enformiga openworld. Men jag gillar det. Oftast väldigt enkla straightforward, utan att behöva anstränga sig särskilt mycket.

Men Ghost of Tsushima fick väl inte så jättebra reviews heller? Skiljer typ 5% mellan spelen på Metacritics och jag har inte direkt sett särskilt många som tokhyllar det heller? Sen tror jag största anledningen till Outlaws dåliga rykte, förutom att många är trötta på deras spel med ”brister” jag nämnde ovan är att det faktiskt va ganska dåligt rent tekniskt i början med många buggar mm. Idag är nog spelet betydligt bättre än på releasen.

Got är enligt mig väldigt likt ubispelen rent gameplay men ser betydligt bättre ut än dom jag spelat tidigare. Rent grafiskt är det ett mästerverk med fantastiska färger och miljöer. Väldigt unikt på det sättet som gör det unikt och något man minns. Men ganska tråkigt..

Det sämsta med Outlaws är väl AI:n i så fall tycker jag. Med det vägs upp av den härliga Star Wars-känslan i spelet. Det är ändå därför man spelar spelet. Så det saknar ju inte brister. Sedan tycker jag väl att ubisofs spel ofta har fått kritik för något som mer eller mindre alla open-world-spel är behäftade med. Jag skulle vilja säga att oerhört hyllade spel som rdr2 och GTA 5 lider av samma problem. Så den kritiken tycker jag är lite orättvis.

Permalänk
Medlem

wow, 720p upscale...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ptja, 83 på Metacritics men user reviews ligger på 9.2 (22k röstningar).
På Steam är 3000+ överväldigande positiva och 32000+ väldigt positiva.
Ser man på vad folk röstar på PS Store så är det över 200k som gjort det och snittet är 4.58.
Skulle säga att det är ett väldigt omtyckt spel av spelare.

Där ser man. PS-Store reviews ger jag inte mycket för iofs. Där har alla spel runt 5 typ. Men har missat att folk tyckte det va såå bra. Kanske lite väl högt imo, men som jag va inne på lite
ovan så tror jag folk minns spelet väldigt
Positivt då det va ganska annorlunda mot andra OW och tillsammans med sin Grafiska design gjorde det lite extra.
Får se vad jag tycker om Outlaws sen. Gillar Ubis spel också. Har inget emot att dom är ganska lätta och enformiga. Lagom avkoppling.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Där ser man. PS-Store reviews ger jag inte mycket för iofs. Där har alla spel runt 5 typ. Men har missat att folk tyckte det va såå bra. Kanske lite väl högt imo, men som jag va inne på lite
ovan så tror jag folk minns spelet väldigt
Positivt då det va ganska annorlunda mot andra OW och tillsammans med sin Grafiska design gjorde det lite extra.
Får se vad jag tycker om Outlaws sen. Gillar Ubis spel också. Har inget emot att dom är ganska lätta och enformiga. Lagom avkoppling.

Angående PS Store-betyg så är det bara tillgängligt om man köpt spelet där. Man kan inte rösta om man köpt det på skiva, vilket är rätt konstigt. Finns för övrigt gott om spel där som inte alls har bra betyg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Angående PS Store-betyg så är det bara tillgängligt om man köpt spelet där. Man kan inte rösta om man köpt det på skiva, vilket är rätt konstigt. Finns för övrigt gott om spel där som inte alls har bra betyg.

Finns det säkert, och jag har ej letat men jag har lagt märke till att dom flesta spelen har 4+ betyg när man kollat och där har varit en del man höjt ögonbrynen på lite extra kan man säga. Men ingen stor deal. Man köper det man känner för och inte vad massan vill oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu bootar PS5 med PS1-startup "for a limited time".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu bootar PS5 med PS1-startup "for a limited time".

Soooo coooool.

Visar också hur hyfsat enkelt de kan ha teman på konsolens UI men väljer att inte ha det.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem