Här är ditt år på SweClockers!
Permalänk
Medlem

Intels VD avgår.

Sedan årsskiftet har Intels aktie tappat 52 procent av sitt värde. Efter beskedet om vd Pat Gelsingers avgång steg dock aktien cirka 4,5 procent i den amerikanska förhandeln.

https://www.svd.se/bors/newsdetailed.php?newsid=b093f165-3846...

Inte en dag för tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sedan årsskiftet har Intels aktie tappat 52 procent av sitt värde. Efter beskedet om vd Pat Gelsingers avgång steg dock aktien cirka 4,5 procent i den amerikanska förhandeln.

https://www.svd.se/bors/newsdetailed.php?newsid=b093f165-3846...

Inte en dag för tidigt.

Nu tappar de ännu mera ingenjörskompetens!

Det är lite svårt att vända på skutan inom loppet av några år med tanke på hur lång tid det tar att utveckla nästa processorfamilj och vilka investeringar det är som krävs.

Permalänk
Medlem

Det var förvånande för mig. han har suttit mindre än en utvecklingstid på processor. hur mycket tror dom han ska hinna åtstadkomma på så kort tid?
Otacksamt att ta det jobbet nu mitt i en nästintil dödsryckning.
Nåväl tur är det väl för intel att amerikanska militären har nästintil obegränsad plånbok och förstår att man kanske inte kan vara helt beroende av asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är lite svårt att vända på skutan inom loppet av några år med tanke på hur lång tid det tar att utveckla nästa processorfamilj och vilka investeringar det är som krävs.

Skrivet av Omega5509:

Det var förvånande för mig. han har suttit mindre än en utvecklingstid på processor. hur mycket tror dom han ska hinna åtstadkomma på så kort tid?
Otacksamt att ta det jobbet nu mitt i en nästintil dödsryckning.
Nåväl tur är det väl för intel att amerikanska militären har nästintil obegränsad plånbok och förstår att man kanske inte kan vara helt beroende av asien.

Jag vet inte om det är realistiskt att tro att det är processorerna som är huvudproblemet heller.

Jag får mer känslan av rapporteringen att:

1. problemet är att investerarna inte gillar vad de ser från Intel ("Intel's CEO steps down as chipmaker tries to restore investor confidence", osv)

2. att investerarna pekar på Nvidia och frågar varför Intel inte har liknande utveckling ("Intel has struggled to keep up with rivals like Nvidia during the global chip race in recent years.", osv)

Och då handlar det ju mycket om andra produkter än just CPU; om Intel hade jobbat med GPUer på riktigt sedan kanske 10 år hade de varit i ett läge där de kanske kunnat skaka fram ett mer direkt svar när det visade sig bli något slags guldrusch efter GPGPU-artade grejer.

(Citat ur https://archive.is/zWxPZ )

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför läste jag detta som INET's VD, jag tänkte oj Wickman som är så härlig

Permalänk
Medlem

Jo absolut är ägarna inte nöjda. övertygad om att han inte gått friviligt.
Angående cpuer och gpuer så tycker jag också att det kanske inte är hela saken heller.

tror snarare det är deras satsning på fabs som tog knäcken på dom. dom har ju inte utvecklad några imponerande produkter på snart ett decenium. alla pengar verkar ha gått till det svarta hålet som är fabs.

Hade man valt cpuer eller gpuer istället för fabs för 10(15?) år sen så kanske det hade gått bättre. men det är inget beslut som pat tagit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Jo absolut är ägarna inte nöjda. övertygad om att han inte gått friviligt.
Angående cpuer och gpuer så tycker jag också att det kanske inte är hela saken heller.

tror snarare det är deras satsning på fabs som tog knäcken på dom. dom har ju inte utvecklad några imponerande produkter på snart ett decenium. alla pengar verkar ha gått till det svarta hålet som är fabs.

Hade man valt cpuer eller gpuer istället för fabs för 10(15?) år sen så kanske det hade gått bättre. men det är inget beslut som pat tagit?

Ja, bra poäng. Det är ju absolut något som verkar ha varit ett sänke för all annan verksamhet.

Sedan om en bättre CPU-satsning hade kunnat räcka i dagens jämförelser mot Nvidia... oklart om det verkligen gjort det, men det hade definitivt röjt undan en del problem och det kanske hade gått att hantera situationen på ett annat sätt då...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ja, detta är inte bra. Nu tar de in en ekonomi/revisor typ.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ja, detta är inte bra. Nu tar de in en ekonomi/revisor typ.

Jag hoppas på Francois istället.