Telenor fiber-TV övergår till TV-hub som kräver internet

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Låter som bortkastad tid om jag ska vara ärlig, det är inget som kommer föras vidare, du kommer inte prata med de som utvecklar Telenors play/streamingtjänst.

Jag tänkte ställa lite frågor, men har nu kommit fram till att det finns inga frågor kvar tack vare den här trådens användare har sagt nog, Telenor kommer tappa betydligt fler kunder än mig om man läser utanför det här forumet

Skrivet av Petterk:

ADSL-exemplet innebar visst problem för kunder, med långa väntetider på att något skulle bli fixat och att de blev nedstängda innan det ens fanns 4G att gå över till eller för den delen fiber.

Allentes allra senaste androidbaserade skitbox kommer gå att kunna fortsätta köras över fiber som jag förstår det
trots alla ska lämna det där nätet jag glömt namnet på vid årsskiftet

Skrivet av Petterk:

Det är Allentes hemsida som inte är så tydlig, SF-kanalen finns hos Allente och sänds via satellit. Kräver tillvalspaket "TV4 Film & Serier" eller "TV4 Sport Max".

Är det nått jag inte tänker göra så är det att köpa Allentes box för 1500 sek för Telenors harakiri besluts skull, otydligheten på hemsidan fortsätter i att jag antar att deras allra senaste box ska paras ihop med deras
erbjudande "streaming tv" (saknar kanalpaket på hemsidan av nån anledning som skulle kunna vara synonym till deras erbjudande "bredbands-tv" eller så är det parabol utbudet av kanaler antar jag)

Dom kallar det för TV4 Film & Serier men den innehåller inte själva kanalen TV4 film som däremot ingår i skräp-Telenors mellanpaket jag har nu, så DF + TV4 star och TV-hits för 1990 kr är som att bli rånad av Telenor, det nöjet ska dom inte få.

1. Finns det inga andra leverantörer som åtm har SF kanalen som en av frivilliga tillvalskanaler i mellanpaket inte tilläggspaket! med extra kostnad!

2.
"TV4 Film & Serier" står att det finns tillgängligt för fiber
Det skulle kunna betyda att deras TV-modul också går via fiber? eftersom
det inte krävs att man köper en parabol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag tänkte ställa lite frågor, men har nu kommit fram till att det finns inga frågor kvar tack vare den här trådens användare har sagt nog, Telenor kommer tappa betydligt fler kunder än mig om man läser utanför det här forumet

Allentes allra senaste androidbaserade skitbox kommer gå att kunna fortsätta köras över fiber som jag förstår det
trots alla ska lämna det där nätet jag glömt namnet på vid årsskiftet

Är det nått jag inte tänker göra så är det att köpa Allentes box för 1500 sek för Telenors harakiri besluts skull, otydligheten på hemsidan fortsätter i att jag antar att deras allra senaste box ska paras ihop med deras
erbjudande "streaming tv" (saknar kanalpaket på hemsidan av nån anledning som skulle kunna vara synonym till deras erbjudande "bredbands-tv" eller så är det parabol utbudet av kanaler antar jag)

Dom kallar det för TV4 Film & Serier men den innehåller inte själva kanalen TV4 film som däremot ingår i skräp-Telenors mellanpaket jag har nu, så DF + TV4 star och TV-hits för 1990 kr är som att bli rånad av Telenor, det nöjet ska dom inte få.

1. Finns det inga andra leverantörer som åtm har SF kanalen som en av frivilliga tillvalskanaler i mellanpaket inte tilläggspaket! med extra kostnad!

2.
"TV4 Film & Serier" står att det finns tillgängligt för fiber
Det skulle kunna betyda att deras TV-modul också går via fiber? eftersom
det inte krävs att man köper en parabol

Med tanke på att detta var 01 på/efter en fredag så undrar jag om du tullat på något

Har lite svårt att hänga med här.

Allentes Android-box fungerar med parabol eller bredband, den har inget med Teracoms marknät att göra och inget förändras hos Allente vid årsskiftet.

Allentes programkort är hur du tar in rena satellitsändningar med TVns inbyggda eller andra mottagare som inte kräver internet och har stöd för text-tv, alltså DVB-S/S2-mottagare. Allentes Android-box går nämligen att använda utan internet med parabol – med textning (även ttx) men utan text-tv. Allente är därför enda lösningen som inte är beroende av adresspecifika lösningar som kabeltv eller fibertv (ren IPTV med multicast) nu när Boxer upphör med programkort och det därför inte längre är möjligt att ta emot betalkanaler via Teracoms marknät.

Hos Allente ingår TV4 Film i paket Standard eller Premium.

TV-modul är kortläsaren för programkortet och kodningssystemet de använder, den kräver parabol.

Vi kommer tillbaka till Allente då du säger att du inte vill ha Android-boxar som du får med bredbands/fibertv eller streaming. Det sagt du kan säkert få en Arris-box om du binder dig till någon av bolagen som använder Kalejdo då du är ansluten till Itux – men det är ju en adresspecifik lösning.

Så svaret på frågan är nej om det är något som ska fungera över hela landet och inte kräver Androidbox eller streamingapp. Är det okej med Androidbox finns det leverantörer där du får (eller får välja) SF-kanalen utan att köpa TV4-paket, men TV4 Stars och TV4 Hits ingår nog bara i tillvalspaket – men jag har ingen aning var du får 1990 kr för kanalpaket ifrån då jag får det till 498 kr/m utan rabatt och 278 kr/m som ny kund med rabatt om du pratar om Telenor.

Är du intresserad av Androidboxar så brukar de ingå hos tv-leverantörerna när du tecknar dig på minst 12 månader, så kontantpriser för boxar behöver vi nog inte prata om.

Allt kommer ner till nedanstående:

Vill du ha Arrisbox på Itux-adress – titta på någon som använder Kalejdo som plattform.

Vill du använda TVns inbyggda mottagare eller en fristående satellitmottagare – titta på Allente med parabol.

Vill du bara ha text-tv på SVT 1 och 2 – titta på inomhusantenn.

Klarar du dig med annan lösning så kan du titta på något annat! Sedan svarade du nog inte på om du har kabeltv (DVB-C) trotts att din TV hade använts med detta tidigare.

Skrivet av Kloppstock:

Alla gillar inte förändring och alla kommer heller inte störa sig på denna förändring bara för att vissa gör det. Ibland blir inte allt bättre rent tekniskt eller utseendemässigt.

De flesta kommer inte ha några stora tekniska problem utan kan se sina kanaler och appar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du inte kabeltv och totalvägrar parabol är det givetvis kört att ta in ett större kanalutbud utan internet eller Kalejdos Arrisbox med ett undantag och det är om du bor i allmännyttan i Göteborg.

Jag läser tråden baklänges, så först nu har jag kommit fram till denna viktiga post

När man gör sökningen på tele2 får jag ett borderline svar, "Tele2 finns på din adress" (jag hade dom t.o.m innan Tenenor) men däremot att se utbudet på min adress genererar "Något gick fel, försök igen" (hur många gånger har jag inte försökt) men Itux listar ju Tele2 som kund och jag har Itux så det ska nog inte vara ett problem

Skrivet av Petterk:

För att se om din adress är ansluten till Tele2s (f.d. Com Hems) kabeltv söker du på https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud. Har du Tele2 och antennuttag och fastigheten inte sagt upp avtalet kommer du kunna se kanalerna som listas på sidan – utan programkort – efter du kopplar in antennkabel och gör en kanalsökning för tv via kabeltv.

Det finns andra än Tele2 som tillhandahåller kabeltv, du kollar med fastighetsägaren om du har antennuttag i vardagsrummet..

Det råder fortfarande begreppsförvirring, du säger kabeltv, jag säger att jag har fiber indraget i lägenheten, jag har en kopplingstation för bredband, du säger antennuttag, för mig är ordet antenn förknippat med att jag har en individuell stationär antenn som jag får skaffa själv, på dig låter som att kabel kopplas till en antenn på taket som lägenhetsvärden står för? vi är dock ingen tvångsmässig fd Com-hem lägenhet här utan man kan välja själv vem man vill ha

Därav har jag väldigt svårt att tro att jag kan göra en kanalsökning och få kabeltv gratis? utan det jag måste göra är väl snarare att köpa mitt programpaket (du säger programkort, också förvirrande, detta förknippar jag med alternativet TV-kort) och hoppas få CA-modul (Tele 2 Vision heter mitt gamla kort i modulen här) eftersom det är vad jag hade tidigare med Tele2 alternativt köpa deras jävla hubb för nån box kommer dom kanske inte ha kvar

Skrivet av Petterk:

Din TV kan ta emot SVTs kanaler och TV4 från marknätet, då de ligger kvar på DVB-T med MPEG4. Din fastighet har förmodligen ingen centralantenn för marknätet och då behövs exempelvis en inomhusantenn, inomhusantenn fungerar bara om du har ganska nära till masten och det inte är så mycket hinder.

Det ska alltså finnas en ingång? bak på min 17 år gamla tv DVB-T med MPEG4, mpeg4 förknippar jag med codecs på datorer, inte tv ö.h.

Permalänk

Telenor TV-hubb bra eller dåligt

Jag fick Telenors TV-hubb förra veckan, en chromecastliknande dongel. Inga problem att koppla in till en ganska ny LG-teve men:

- man kan spela av gamla program men inte spola förbi reklam. Jag hade en box med disk förut så jag har vant mig vid att slippa reklam

- bildläge är HDR eller "adaptiv HDR" vilket gör att bilden ser ut som Bregottreklamen eller som demoläget på teveapparaterna på ElGiganten. Ska prova att skruva mer på tevens inställningar.

- jag försökte para ihop min Logitech Harmony Hub med dongeln via Bluetooth. Lyckades inte, tips finns att *inte* välja Google Chromecast som apparat utan testa annat, funkar inte

- mer användarvänligt jämfört med LG Os och gamla boxen med appar och bättre gränssnitt

Det verkar som Telenor, Telia och andra går ifrån inspelningsbara boxar och kör Google Chromecastvägen i stället. Allente har en box där man kan köpa till en disk för 800 SEK.
Tips emottages på andra lösningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag läser tråden baklänges, så först nu har jag kommit fram till denna viktiga post

När man gör sökningen på tele2 får jag ett borderline svar, "Tele2 finns på din adress" (jag hade dom t.o.m innan Tenenor) men däremot att se utbudet på min adress genererar "Något gick fel, försök igen" (hur många gånger har jag inte försökt) men Itux listar ju Tele2 som kund och jag har Itux så det ska nog inte vara ett problem

Det råder fortfarande begreppsförvirring, du säger kabeltv, jag säger att jag har fiber indraget i lägenheten, jag har en kopplingstation för bredband, du säger antennuttag, för mig är ordet antenn förknippat med att jag har en individuell stationär antenn som jag får skaffa själv, på dig låter som att kabel kopplas till en antenn på taket som lägenhetsvärden står för? vi är dock ingen tvångsmässig fd Com-hem lägenhet här utan man kan välja själv vem man vill ha

Därav har jag väldigt svårt att tro att jag kan göra en kanalsökning och få kabeltv gratis? utan det jag måste göra är väl snarare att köpa mitt programpaket (du säger programkort, också förvirrande, detta förknippar jag med alternativet TV-kort) och hoppas få CA-modul (Tele 2 Vision heter mitt gamla kort i modulen här) eftersom det är vad jag hade tidigare med Tele2 alternativt köpa deras jävla hubb för nån box kommer dom kanske inte ha kvar

Det ska alltså finnas en ingång? bak på min 17 år gamla tv DVB-T med MPEG4, mpeg4 förknippar jag med codecs på datorer, inte tv ö.h.

Tele2 sålde sin gamla bredbands- och tv-verksamhet till Telenor så det är inte troligt att du kan få TV via antennuttaget från Tele2 idag. Vissa Tele2-adresser har gått tillbaka till Tele2 från Telenor och vissa kan få TV från Sappa.

Tekniken gav jag dig en länk till Kjell & Co där de går igenom grunderna. Samma typ av antennkabel används för antenn och kabel-tv. Det kan finnas kabel-tv och fiber/lan på samma adress. Fastighetsvärden kan svara på om det finns kabel-tv, Tele2 och Sappa kan svara dig om du ringer om det är möjligt med programkort från dem.

Permalänk
Skrivet av b_avenger66:

- man kan spela av gamla program men inte spola förbi reklam. Jag hade en box med disk förut så jag har vant mig vid att slippa reklam

Kan du pausa mitt i programmet då? kan du spola i programmet utan att spola i reklamen

Tror du att samtliga tv leverantörer kommer att anmana detta att inte kunna spola förbi reklam som en
direkt konsekvens av att tv och internet slås ihop i samma nät eller vad man ska säga, tror dom att kunderna ska köpa det argumentet att jag fick lite appar i utbyte mot att backa i utvecklingen

Förhoppningsvis kommer CA-modul eller andra lösningar innebära att genom att skippa
att använda chromecast boxar/hubar kan det fortsatt gå att spola förbi reklam? maybe

Man kan undra vad en TV-disk är för nått, det låter väldigt mycket som en hårddisk, vad det nu skulle
ha med tv att göra sen

Permalänk
Skrivet av Kloppstock:

Kan du pausa mitt i programmet då? kan du spola i programmet utan att spola i reklamen

Jag kan pausa i programmet men inte spola fram eller tillbaka. Bara spela av eller gå till början. Jag anar ett avtal med reklamköparna <:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Tror du att samtliga tv leverantörer kommer att anmana detta att inte kunna spola förbi reklam som en
direkt konsekvens av att tv och internet slås ihop i samma nät eller vad man ska säga, tror dom att kunderna ska köpa det argumentet att jag fick lite appar i utbyte mot att backa i utvecklingen

Det är programbolagen/kanalerna som inte tillåter det. Inför de inte detta får de inte sända (strömma) kanalen om vi ska dra det till sin spets.

Klaga på rätt part, men det är nog rätt svårt att få med reklamkanaler på att du ska få skippa reklam.

Det skulle nog gå att göra på andra sätt, men en sak kanalerna förlorat på att gå över till webb/streaming-tv (eller många fibertv/iptv-lösningar) är att det inte är möjligt med regionala reklamsändningar som bara är riktade till en del av landet som när TV främst gick via marknätet och kabel-tv.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Med tanke på att detta var 01 på/efter en fredag så undrar jag om du tullat på något
Har lite svårt att hänga med här.

Då förstår du hur jag har det med dig & dina termer, Kjell skapar flera motfrågor än han ger svar enligt mig, men det spelar ingen roll längre då jag köpte nytt Tele 2 paket idag, tyvärr kan jag ännu inte kungöra här alla detaljerna som ett tips, då jag måste få bekräftelsemailet på vad jag köpt för nått

Tyvärr verkade CA-modul inte gå att välja för 2025, hemsidan är efterbliven således,
men Tele2 kommer inte att vid årskiftet gå över till Wifi-krav på fiberanslutningen som Telenor fick jag reda på.

Men jag vet iaf att det blev kanal 1-12 + Disney Channel och några till + 8 gratis tillvalskanaler, jag ämnar välja SF-kanalen & Playboy Channel såklart!

Och att jag kommer tjäna 300 kr i månaden på sikt. Telenor gjorde fadäsen att man 2023 höjde priset på bredbandstjänsten till 549 kr i månaden för 100 mbit, ett pris som några i tråden kanske känner igen, detta gör man klokt i att avskaffa, nu får jag
farliga 250 mbit som säljaren hävdar kommer klara av belastningen från internet utan att pixplig bild uppstår

Så jag har troligtvis på minimal kunskap gjort en smart affär här utifrån mina breda folkliga manliga behov
(dom försökte pracka på mig ett fotbollspaket)

Skrivet av Petterk:

Det är programbolagen/kanalerna som inte tillåter det. Inför de inte detta får de inte sända (strömma) kanalen om vi ska dra det till sin spets.

Klaga på rätt part, men det är nog rätt svårt att få med reklamkanaler på att du ska få skippa reklam.

Det skulle nog gå att göra på andra sätt, men en sak kanalerna förlorat på att gå över till webb/streaming-tv (eller många fibertv/iptv-lösningar) är att det inte är möjligt med regionala reklamsändningar som bara är riktade till en del av landet som när TV främst gick via marknätet och kabel-tv.

Skrivet av b_avenger66:

Jag kan pausa i programmet men inte spola fram eller tillbaka. Bara spela av eller gå till början. Jag anar ett avtal med reklamköparna <:(

I mitt nya tele2 paket har jag varit klyftig nog att köpa till spolningsfunktion med möjlighet att skippa reklam, detta trots att det rör sig om Androidbaserad teknik & huben som gäller 2025 som ingår i priset.

Så rätt part att klaga på är nog visst Telenor av följande skäl. Telenor behöver som jag misstänkte rätta sig efter programbolagens förmodade nya punggrepp-avtal därför att dom inte valt Tele2's lösning som dom haft länge tydligen, som jag antar innebär att dom betalat tribut till programbolagens vasaller i utbyte mot en "inspelningsfunktion" till huben för en nätt tilläggskostnad för deras kunder.

Skrivet av Petterk:

Allentes Android-box fungerar med parabol eller bredband, den har inget med Teracoms marknät att göra och inget förändras hos Allente vid årsskiftet.

Nä skillnaden blir ju minimal till att gå över till hub ifall man redan är androidbaserad

Vi har räknat på Allentes kostnad (eller om det var Boxer) och det hade blivit svindyrt framför att välja tele2

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag har inte sätt en lokal reklam på år och dag i marknätet, det lades väl ner i samband med att tv4 lade ner sina lokal tv sändningar för det var den enda reklamplatsen på dom riktiga kanalerna som existerade

Nu återstår bara en sak, köpa en fast antenn så att jag får TEXT-TV samt en liggande backup på kanal 1,2,4 när
huben ligger ner (vilket den gör ofta ifall man har oturen att ha ITUX som nätleverantör) det kan det vara värt.

Du råkar inte ha någon länk? från Kjell & CO på en lämplig antenn att köpa för 140 sek, helst utan
dyr tillköps förstärkare då jag redan är Jeppe på Berget & kanske klarar mig utan således

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Du behöver ingen extra box för din text tv, det finns appar i sådana fall. Fast jag rekommenderar helt klart att du använder internet och www istället för att ge dig ut i text tv's föråldrade informationsvärld. Om det är för själva textningen av program så finns det som tidigare påtalat "textning för hörselnedsättning". Om du jämför text tv textningen med att använda dig det senare nämnda. Så kommer du bli tagen med storm när du inser hur mycket bättre textningen är på "telenors nya meckanik". Glöm inte kryssa i "low latency" också så blir det åka av.

Lycka till med den tekniska övergången och försök hålla humöret och tålamodet uppe så kommer det gå galant

Nu vet jag ju att du har lämnat det här skeppet redan, men jag kan ju informera dom andra om att jag aldrig har använt någon textning på svenska program (även om det skulle behövas med tanke på hur folk slarvar med språket & sväljer ord) inte heller har jag upplevt några problem för textningen att vara i synk med utrikiska program, så jag klarar mig utan att kryssa i
"low latency"?? på min deklaration för nästa år

Ni lämnar jag dig djupt nere i den digitalt tröstlösa telenor qvicksanden åt ditt öde ifall du inte greppar tag i den här utsträckta bräckliga pinnen, medans jag står relativt kvar med tele2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag har inte sätt en lokal reklam på år och dag i marknätet, det lades väl ner i samband med att tv4 lade ner sina lokal tv sändningar för det var den enda reklamplatsen på dom riktiga kanalerna som existerade

Det går att sända regional reklam på webb och fibertv också och det är inte bara TV4 som har gjort detta, det uppenbara problemet med att se om program via din tv-leverantör är väl att de inte vill ha olika inspelningar för olika regioner (och att kanalbolagen tröttnat på att ha olika sändningar för olika regioner) men där kommer företag som TV4 in och säger att reklamen måste visas på TV4as vis, dvs riktad och att den inte ska skippas "precis" som på deras egna streamingtjänst.

Permalänk
Medlem

Så i framtiden när man nu fimpar möjligheten till programkort så är betalkanaler ett minne blott då man är i stugan över sommaren. Enda operatören som i dag fungerar är Hallon som inte har möjligheten till obegränsad surf. Det lär bli riktigt dyrt om man både ska köpa ny surfpott hela tiden samt utöver det betala för betalkanalerna via Boxer. Dessutom så lär man på något sätt skaffa en router eller på annat sätt kunna skaffa sig ett WiFi som går att koppla upp "dongeln" mot. Nej för mig börjar det här både bli kostsamt och lite för tekniskt komplicerat. Man får väl sitta där och titta på 1:an och 2:an.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Nu vet jag ju att du har lämnat det här skeppet redan, men jag kan ju informera dom andra om att jag aldrig har använt någon textning på svenska program (även om det skulle behövas med tanke på hur folk slarvar med språket & sväljer ord) inte heller har jag upplevt några problem för textningen att vara i synk med utrikiska program, så jag klarar mig utan att kryssa i
"low latency"?? på min deklaration för nästa år

Ni lämnar jag dig djupt nere i den digitalt tröstlösa telenor qvicksanden åt ditt öde ifall du inte greppar tag i den här utsträckta bräckliga pinnen, medans jag står relativt kvar med tele2

"low latency" gör att programmet förskjuts någon sekund. Så då hinner textningen bearbetas innan den skrivs ut. Istället för att det hoppar ord fram och tillbaks som det gör nu ibland på text-tv.

Jag måste nog påstå att du kokar soppa på en spik. Ibland är det bättre att bara låta saker och ting ske än att försöka analysera varje minsta detalj in i absurdum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

"low latency" gör att programmet förskjuts någon sekund. Så då hinner textningen bearbetas innan den skrivs ut. Istället för att det hoppar ord fram och tillbaks som det gör nu ibland på text-tv.

Jag måste nog påstå att du kokar soppa på en spik. Ibland är det bättre att bara låta saker och ting ske än att försöka analysera varje minsta detalj in i absurdum.

Tror inte han greppade att Tele2 och alla andra med OTT-boxar har samma funktion.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Så i framtiden när man nu fimpar möjligheten till programkort så är betalkanaler ett minne blott då man är i stugan över sommaren. Enda operatören som i dag fungerar är Hallon som inte har möjligheten till obegränsad surf. Det lär bli riktigt dyrt om man både ska köpa ny surfpott hela tiden samt utöver det betala för betalkanalerna via Boxer. Dessutom så lär man på något sätt skaffa en router eller på annat sätt kunna skaffa sig ett WiFi som går att koppla upp "dongeln" mot. Nej för mig börjar det här både bli kostsamt och lite för tekniskt komplicerat. Man får väl sitta där och titta på 1:an och 2:an.

Hallon är ett sido-varumärke till Tre så du kan välja Tre om de är de enda som har 4G/5G-täckning. Även Chilimobil är i Tres nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skrivet av Petterk:

Det går att sända regional reklam på webb och fibertv också och det är inte bara TV4 som har gjort detta, det uppenbara problemet med att se om program via din tv-leverantör är väl att de inte vill ha olika inspelningar för olika regioner (och att kanalbolagen tröttnat på att ha olika sändningar för olika regioner) men där kommer företag som TV4 in och säger att reklamen måste visas på TV4as vis, dvs riktad och att den inte ska skippas "precis" som på deras egna streamingtjänst.

Mitt intryck är att webb- och streaminkanalerna, iaf TV4s playkanal och Pluto, inte bara kan sända regional reklam, utan även individanpassad reklam i likhet med vad t.ex. Facebook och Google redan har gjort länge. Jag vill ta ett exempel: Jag sitter i Norra Småland, och har stuga i v. Blekinge. När jag sitter i Småland och glor på TV4 Play får jag reklam för en lokal köpladegalleria i Kristianstad! Varför sända den reklamen till smålänningar om de inte redan vet att jag rör mig i trakten västra Blekinge/östra Skåne? Så jag tror snarare att reklamen kan bli ännu effektivare och riktas ännu mer till en enskild potentiell köpare. Jag gissar att det kommer att bli med TV-reklamen som på Fejjan, om jag googlar efter en ny laptop så kommer reklamen på streamingkanaler att innehålla laptoppar i ungefär två veckor!

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Mitt intryck är att webb- och streaminkanalerna, iaf TV4s playkanal och Pluto, inte bara kan sända regional reklam, utan även individanpassad reklam i likhet med vad t.ex. Facebook och Google redan har gjort länge. Jag vill ta ett exempel: Jag sitter i Norra Småland, och har stuga i v. Blekinge. När jag sitter i Småland och glor på TV4 Play får jag reklam för en lokal köpladegalleria i Kristianstad! Varför sända den reklamen till smålänningar om de inte redan vet att jag rör mig i trakten västra Blekinge/östra Skåne? Så jag tror snarare att reklamen kan bli ännu effektivare och riktas ännu mer till en enskild potentiell köpare. Jag gissar att det kommer att bli med TV-reklamen som på Fejjan, om jag googlar efter en ny laptop så kommer reklamen på streamingkanaler att innehålla laptoppar i ungefär två veckor!

Precis, de vill göra en geoip-uppslagning och köra riktad reklam oavsett om du tittar live eller i efterhand och sälja reklam efter region på det sättet istället för att baka in reklamen i ett gäng sändningar som delas upp regionalt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det går ju roligtvis att hoppa över reklamen på tv4's streamingtjänst med hjälp av U-blocker, så nu är det väl bara en tidsfråga innan någon skojare släpper en app som kan nerladdas till hubben och möjliggöra spolning i tv4's program i TV'n, såtillvida det nu finns en spolknapp på doonglern

Varför har dom accepterat ha olika inspelningar för olika regioner fram tills nu? (för att dom inte hade något annat val när det fasta nätet existerade) och nu spolar dom ut det med badvattnet så fort dom kan profitera.

Du har inte kommenterar att jag köpt inspelningsbar funktion till Tele2 ännu

Permalänk

Tele 2's fjärkontroll på bild, imponerar inte direkt i antalet knappar, frågan är vad EPG knappen är? men man slipper ju iaf en youtubeknapp
https://comhem-images.azureedge.net/zkxtxpb8wn5p/3zq6dyg2L6vl...

Inspelningstjänst REC Bindnings/avtalstid: Tillsvidare 59 kr mån

Nu känner man sig genast trygg en lång tid framöver

Permalänk
Medlem

Har ni kunnat inaktivera DD+ på era hubbar? Jag har valt enligt ovanstående men den kör ändå DD+. Testar att aktivera Dolby Digital samt avaktiverat det.

Min reciever klarar inte DD+ på ARC och jag kör ogärna optiskt då HDMI CEC är rätt smutt.

Enda inställningen som fungerar är om jag väljer Stereo, men det känns ju inte så kul att behöva gå ner till 2 kanaler.

Permalänk

Ni som kan allt om digitalserad tv kanske kan svara på detta,
när man t.e.x. köpt ett paket av Tele2 och man måste gå in via mitt konto på hemsidan för & aktivera
dom extra kanaler man vill ska ingå, mina farhågor är att jag köpt tilläggskanaler endast
till webb-tv iom jag kan gå in och välja vilka kanaler jag ska ha via internet, hur ska det budskapet
nå 'hubben' också?