Är det dessa? Rätt produktnummer? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14104123
Om jag har prickat in rätt minnen ovan så har de stöd för XMP. "Supports Intel XMP3.0 for One-Click Overclocking" Andra modeller är AMD-specifika med DOCP, så det vore bra om du kunde verifiera det exakta modellnumret.
Jag gissar att du har två minnes-stickor eftersom den klarar 5200, Med fyra så måste du utgå från betydligt lägre frekvenser. Detta är vad 7600 supporterar utan överklockning. Men med "rätt" minnen bör vi få till 6000-30 tycker jag.
Max Memory Speed
2x1R DDR5-5200
2x2R DDR5-5200
4x1R DDR5-3600
4x2R DDR5-3600
Har du XMP/DOCP aktiverat när du ändrar frekvenserna?
Du har förmodligen två olika XMP-profiler, har du provat bägge?
Är ditt BIOS uppdaterat? De vanligaste fixarna är minnes-stabilitet.
Det verkar som att minneskontrollern inte lyckas få till alla parametrar och faller tillbaka till säkra områden enligt vad din processor supporterar. Om du aktiverar XMP så höjs spänningen och en rad andra-nivå parametrar ändras för att stödja de högre frekvenserna. Utgå från vad den då ställer in sig på och höj sedan ett steg i taget så att minnesträningen får jobba sig uppåt med små förbättringar. Om den rasar ner till 5200 igen så backar du ett steg från vad som misslyckades.
Om du ändå inte kommer över 5200 så kanske XMP-värdena inte fungerar så bra ihop med Ryzen, då får man ta till mer manuella metoder för minnes-överklockning. Att tighta till de primära parametrarna är en väg att gå, men de bör beräknas då de beror på varandra i viss mån.
När du stabiliserat på en nivå och lyckats boota så kör du memtest86(+) via en USB-sticka för att verifiera att den sköter sig. Du kan också ladda hem CPU-Z för att lista värdena på XMP-profilerna.
Här finns en uppsättning parametrar som fungerar för just den här personens minnen, men han kör iaf 6000-30. (Du behöver inte översätta, de önskar bara varandra "God morgon"!) Om du har kunskap att jämföra primärtimings till att börja med.
https://www.threads.net/@optimus888amicus/post/DCC7hFktjB3/am...