Inet - byggnation av dator. Där en extra M.2 SSD inte kan hittas av BIOS.

Permalänk
Medlem

Inet - byggnation av dator. Där en extra M.2 SSD inte kan hittas av BIOS.

Inet har byggt en dator åt mig, där jag köpte till en extra m.2 SSD, dvs jag köpte två stycken. Den minsta funkar, men inte den stora (som jag skulle ha som lagring.

Grejen är att den syns inte ens i BIOS, och jag menar att det måste vara deras ansvar att kolla att den ens finns i systemet. Dom menar att det är jag som skall felsöka.

Tycker det vore fel om dom bara kan sätta in en t ex m.2 SSD på vinst och förlust och man vet inte om den funkar. Skulle man göra så med resten av delarna så vore det rätt meningslöst att låta någon annan bygga ihop en dator.

Vad är eran åsikt?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Moderator
Moderator

Ja det är Inets jobb att säkerställa att installationen är korrekt utförd. Det kan ju dock ligga i ditt eget intresse att utföra enklare felsökning själv om du känner dig kompetent nog för det. Alternativet är att vara utan datorn ett tag, och om felet visar sig bero på något du gjort därtill betala en felsökningsavgift.

Sedan är det givetvis inte så att Inet sätter i en disk "på vinst och förlust" utan de månar med all säkerhet om att du skall få hem en dator som inte strular. Ibland sker dock misstag, det är inte större än så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ja det är Inets jobb att säkerställa att installationen är korrekt utförd. Det kan ju dock ligga i ditt eget intresse att utföra enklare felsökning själv om du känner dig kompetent nog för det. Alternativet är att vara utan datorn ett tag, och om felet visar sig bero på något du gjort därtill betala en felsökningsavgift.

Sedan är det givetvis inte så att Inet sätter i en disk "på vinst och förlust" utan de månar med all säkerhet om att du skall få hem en dator som inte strular. Ibland sker dock misstag, det är inte större än så.

Enligt mig så är det om jag går in i datorn som dom verkligen kan hävda att det är DU som gjort något. Har jag inte ens öppnat datorn så kan jag knappast ha gjort så mycket.

Men låter som vi tycker rätt lika. Första gången jag kontaktade dom så tycker jag inte det var något trevlig stil, men kontaktade nu igen och var betydligt trevligare.

Kollade i diskhanteraren och syns inte något där heller. Vet inte riktigt vad man mer kan göra?

Rensa CMOS och kolla på att M.2an sitter rätt osv, då blir det mer hårdvarugrejer och det tycker jag som sagt borde ingå.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan det vara så att M.2-porten är inaktiverad?
Du får kolla vad manual till moderkortet säger om dessa.

Permalänk
Medlem

Om det är så att man skall aktivera M.2-portarna så har jag ingen aning hur man skulle göra det. Antagligen i BIOS, men det finns inget att klicka på där lagringsfliken är.

I Diskhanteraren finns det inte heller mycket att göra? Vet inte ev vad man skall göra för att få fram den. Den borde väl dyka upp automatiskt?

Samlade lite bilder så man kan se hur det ser ut.

https://ibb.co/nDmVM8c Min diskhanterare

https://ibb.co/LQdgFZ0 Dessa är från BIOS
https://ibb.co/CKdj0BV
https://ibb.co/0f08H8d

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett förtydligande. I BIOS N/A och not detected på M2_2 är inte klickbar, så vad jag kan se så finns inte mycket att göra där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Om det är så att man skall aktivera M.2-portarna så har jag ingen aning hur man skulle göra det. Antagligen i BIOS, men det finns inget att klicka på där lagringsfliken är.

I Diskhanteraren finns det inte heller mycket att göra? Vet inte ev vad man skall göra för att få fram den. Den borde väl dyka upp automatiskt?

Samlade lite bilder så man kan se hur det ser ut.

https://ibb.co/nDmVM8c Min diskhanterare

https://ibb.co/LQdgFZ0 Dessa är från BIOS
https://ibb.co/CKdj0BV
https://ibb.co/0f08H8d

Du kan testa att återställa CMOS batteriet, har tydligen funkat för vissa som haft samma problem med ASRock moderkort.

Om det inte funkar, ta en bild på m.2 ssdn så som den sitter i datorn, kan hända att de monterat fel.

Permalänk
Medlem

Du får gärna ta en bild på insidan av datorn så man ser hur allt faktiskt sitter/är kopplat

Sitter disken i M2_2? Kan dom monterat den i M2_4? Har du något inkopplat i den undre PCI-slotten? Isåfall blir M.2_4 disabled.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen och förslagen, men greja i datorn får dom göra. Ser dessutom ut som att det bara är första som sitter ovanpå, dom andra sitter på undersidan. Har varken tid eller ork att hålla på med sånt, med barn, jobb och allt annat som finns att göra.

Kan sträcka mig i så fall till att återställa CMOS, det föreslog han på Inet första gången jag skrev också. Problemet är bara att jag ser inget batteri och det verkar vara en pin man skall sätta på två stift för att återställa, men ser inte att det följer med någon pin. Jag har ingen.

Får nog fråga Inet en sista gång vad dom har för förslag. Är rätt säker på att det inte är något med Diskhanteraren eller BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fanns en naturlig förklaring varför m.2 nvme disken inte fungerade/syntes. Den hade åkt ur slotten och satt inte fast ordentligt. Enligt felsökningen pga att den skruv som Asrock hade skickat med var lite för liten/kort. Så man hade bytt ut skruven mot en passande.

Måste säga att dom var väldigt schysta när jag var inne och det var inga problem. Så jag är väldigt nöjd nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken på vad du har för övriga komponenter i datorn?

Permalänk
Medlem

Bra att du återkopplade!

Allt för ofta slutar den här typen av trådar utan uppföljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Blev lite nyfiken på vad du har för övriga komponenter i datorn?

Chassi : Fractal Design Node 304
Moderkort : Asrock Z890I Nova WIFI
CPU : Intel Core Ultra 7 265K
RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30
M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB
PSU Seasonic G12 GM 650W
CPU-kylning Noctua NH-D15S Chromax Svart

Inget grafikkort än, då jag inte spelar på datorn. Egentligen väldigt overkill för vad jag använder datorn till, men men...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Chassi : Fractal Design Node 304
Moderkort : Asrock Z890I Nova WIFI
CPU : Intel Core Ultra 7 265K
RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30
M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB
PSU Seasonic G12 GM 650W
CPU-kylning Noctua NH-D15S Chromax Svart

Inget grafikkort än, då jag inte spelar på datorn. Egentligen väldigt overkill för vad jag använder datorn till, men men...

Tack för svar, men vilken rigg, WOW.
Vad använder du datorn till? Spelar inte heller, men är väl lite "teknikfreak". Därför kom frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Tack för svar, men vilken rigg, WOW.
Vad använder du datorn till? Spelar inte heller, men är väl lite "teknikfreak". Därför kom frågan.

Det är mest lite allmänt hemarbete. Men inga superavancerade program jag använder, Office, webbläsare och lite andra program.

Men det som är lite kul med tanke på overkill, är att när jag beställde datorn så tyckte han i affären att 16 GB borde räcka och mer var lite mycket kanske. Men jag ligger på 13 GB använt ofta, vet inte om det är Windows 11 som drar extra mycket....

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av shogun-r:

Men jag ligger på 13 GB använt ofta, vet inte om det är Windows 11 som drar extra mycket....

Minne är till för att användas, annars fyller det inget syfte. Windows fungerar på samma sätt - finns minne att tillgå så läggs grejer där, som sedan dumpas om viktigare grejer behöver få plats..

Visa signatur