Skaffa jobb som student med mycket plugg

Permalänk

Skaffa jobb som student med mycket plugg

Jag slutar kl 17 varje dag och går andra året civ. ing. Efter det tar det kanske 1,5 h för mig att komms hem och fixa allting som mat, och vad det det kan vara. Jag skulle inte tänka mig att få plats med ett jobb efter allting. Men jag har pratat med någon som behandlade detta som en ursäkt, sa att andra personer i min sits hittar tid till jobb, att jag kan nog inte organisera tiden. Som sagt tycker jag fysiskt inte att det skulle vara möjligt att få plats med ett jobb under mina dagar, speciellt eftersom jag har uppgifter och prov och allt. Men samtidigt lät personen så säker på att andra lyckas och att det är bara ett organisationsproblem. När började ni ta extrajobb och hur fick ni plats med alla saker?

Permalänk
Medlem

Helger?

Permalänk
Medlem

Jag jobbade söndagar.

Permalänk
Medlem

Du skaffar ett simpelt jobb inom handelsavtal med dubbel OB på helger. ICA eller liknande. Jobba 1-2 helgerdagar i veckan. Potentiellt dubblar din inkomst efter fasta utgifter varje månad. Se till att du plockar på dig 6-7h sömn i övrigt så bör det inte vara några konstigheter. Människan klarar mer än man tror!

Permalänk
Medlem

Läser du civilingenjör och tar det seriöst finns inte mycket tid till jobb. Om du sänker ambitionen i studierna finns tid, men kanske vettigare på lång sikt att leverera under utbildningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Läser du civilingenjör och tar det seriöst finns inte mycket tid till jobb. Om du sänker ambitionen i studierna finns tid, men kanske vettigare på lång sikt att leverera under utbildningen?

Att jobba 2-3 dagar i månaden bör inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Känns som att personen som sade så till dig har oerhört svårt med sitt empatiska tänkande alternativt hade ett behov att vara jävlig.
Har du inte behov och/eller möjlighet till att jobba samtidigt som du studerar så är det väl bara att låta bli tills den dagen då behovet och möjligheten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag slutar kl 17 varje dag och går andra året civ. ing. Efter det tar det kanske 1,5 h för mig att komms hem och fixa allting som mat, och vad det det kan vara. Jag skulle inte tänka mig att få plats med ett jobb efter allting. Men jag har pratat med någon som behandlade detta som en ursäkt, sa att andra personer i min sits hittar tid till jobb, att jag kan nog inte organisera tiden. Som sagt tycker jag fysiskt inte att det skulle vara möjligt att få plats med ett jobb under mina dagar, speciellt eftersom jag har uppgifter och prov och allt. Men samtidigt lät personen så säker på att andra lyckas och att det är bara ett organisationsproblem. När började ni ta extrajobb och hur fick ni plats med alla saker?

Andra året på civilingenjörs utbildningar är tuffa. Åtminstone var det min erfarenhet för ett antal år sedan - fullspäckat schema, och sen när man kommer hem på kvällen skall man skriva labrapporter och andra inlämningsuppgifter och försöka plugga lite. Och äta och sova. Det är verkligen ett heltidsjobb och lite till. Har man dessutom lång restid, vilket du verkar ha, så blir det ju inte precis bättre.

Du kanske kan jobba helger? Då bör du åtminstone inte ha några föreläsningar.

Det blir antagligen lite bättre senare år av din utbildning - fortfarande mycket att göra, men mer utrymme för dig att planera din egen tid.

Många andra utbildningar är mer flexibla, med mindre schemalagd tid, och lite mindre krävande. Där är det mycket lättare att hitta tid för att jobba lite vid sidan av.

Permalänk
Medlem

Ni båda har väl rätt, du KAN ha tid att jobba. Inget snack om saken, du slutar 17 och drar till jobbet direkt efter. Men du har också rätt för vad som kommer ske är att ditt studieresultat blir lidande.

Så då är frågan, vad prioriterar man / vad behövs? Är man tvungen för att ha råd med hyra / mat / studieavgifter så bröstar man ju jobb med vetskap att skolan blir lidande. Men klarar man av det ekonomiskt kan det ju vara mer värt att fokusera på skolan / skoluppgifter i hopp om ett bra jobb i framtiden. Man avsätter ju extrema pengar för studier i hopp om en bra lön i framtiden så dem extra timarna du knegar idag på ICA efter en civ utbildning är ju inte värt det long term om man säger så

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Att jobba 2-3 dagar i månaden bör inte vara några problem.

Japp. Men här var tanken att skaffa ett regelbundet jobb, som jag skulle ha varje vecka. Visst att hjälpa till vid en nation 2 ggr i månaden eller att vara med i en studie någon gång om året kräver inte så mycket

Permalänk
Medlem

Jag jobbade helger till en början men fick sen jobb i relevant bransch och då var det kontorstider. Jobbade nära heltid större delen av sista året.

Skolan var inte obligatoriskt de flesta dagarna så man kunde jobba vissa av dem.

Permalänk
Medlem

Personen kanske inte tänker på folk som pendlar och lagar mat varje dag?

Slipper men pendla långt och bara lagar mat 1-2 gånger i veckan (storkok) så finns det ju mycket mer tid.
Sen är ju det vanliga att jobba på helger som student (flesta studenter jobbar dock inte extra).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Klart att man kan klämma in jobb på veckodagarna, men det kommer på bekostnad av välmående, studieresultat eller både och. Helgerna finns givetvis, men är det verkligen värt det?
Högskoleutbildningar på heltid är ett heltidsarbete. Den som påstår annat läser troligen till lärare, sumpar sina studier eller ljuger. Typ. Kan man jobba mer än heltid? Absolut, men det tar på hälsan i längden; återhämtning är viktigt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Som många andra jobbade jag timmar när plugget tillät. Aldrig på tenta veckor och jag tog mig frihet att tacka nej till jobbpass om jag kände att plugget inte tillät. Fick en del gliringar av chef och kollegor (”vaddå, vill du inte tjäna pengar?”). Det där med långsiktighet är inte för alla

Jag hade ett stående pass varje onsdagkväll (17-22), i övrigt var det sporadiskt. Funkade bra för mig. Men jag prioriterade alltid plugget först och har inte ett dugg svårt att se att det finns utbildningar/situationer som gör det helt omöjligt att mäkta med både plugg och jobb.

Och som nån annan sade: heltidsstudier är ju just det - heltid.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Jag extraknäckte som butiksbiträde på helgerna när jag pluggade civilingenjör, år 3->5. Fungerade bra för mig, hade tenta någon gång där kollegor fick öppna butiken och så innan jag hann in.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Som många har skrivit tidigare så är studier ett heltidsjobb så känn ingen press att du måste jobba samtidigt. När jag studerade så hade jag den turen att jag kunde jobba 10 veckor på sommaren på min tidigare arbetsplats och under jul och nyårshelgerna. Så att försöka hitta ett sommarjobb kan vara ett alternativ ifall man vill få in lite extra pengar.