Saker att spara ner före ominstallation av dator?

Permalänk
Medlem

Extremt sällan jag installerar om numera. Det hände en gång i början med Windows 11 eftersom det fanns en bugg med indexeringen som ingen visste hur man fixade (senare upptäcktes det att man bara kunde ta bort en hög med registernycklar istället, och nu har Microsoft fixat buggen sedan länge).

Jag kör dagliga backuper av hela C: så det blir mer så att jag blåser allt och läser sedan tillbaka efter hand som jag saknar något. Oftast kan det vara något under AppData, ProgramData eller Steam\userdata och givetvis Documents.

Faktiska dokument, bilder, filmer och annat viktigt lagrar jag på NAS så de påverkas inte av ominstallation.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Det som endast ligger på datorn är inte värt att spara.
Jag blåser allt.

this is the way..

Permalänk
Medlem

Jag brukar spara användare foldern, problemet är att jag gör det vid varje ominstallation och sedan inte gör något med den så det är nog dags att börja rensa bort alla de jag har liggandes på olika backup diskar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Något som inte är nämnt och inte riktigt kan sparas i molnet samtidigt som man använder det är typsnitt/fonter-mappen som allehanda program använder. Visst man kan säkert göra nå speciallösning för att ladda upp till någon moln-tjänst som gör backup av just typsnitt.

Kanske irrelevant för de som inte använder photoshop, videoredigering och diverse design-program som använder specifika fonter/typsnitt. Viktig backup som undertecknad själv många gånger glömt göra backup på vid ominstallation.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Har inte behövt blåsa Windows 11 överhuvudtaget sen jag byggde datorn.
Men vanligtvis så är det total rensning. Allt viktigt har jag på extern lagring.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Har en enhet för Windows-installationen och en annan enhet för allt sparat typ dokument, bilder mm. Sparar även bokmärkena i Firefox för att återställa dom. Tycker att det räcker.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Min nuvarande installation har varit med mig i nog över 10 år. från w7 till 8, 8.1, 10 och nu 11.

Inga problem.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Snusfri

Det jag sparar är Bilder, Dokument och eventuellt Video-klipp från C: när jag installerar om Windows.
Samt scener från mina 3D-program som man satt upp.

För de spel som inte har cloud-save (eller om man stängt av det) så använder jag GameSave Manager för att spara saves.

Använder BitWarden som password manager samt Firefox Sync för bookmarks.

Använder man tex Thunderbird för mail så kan man använda MozBackup för att spara profil(er) med mail, det fungerar även för Firefox om man inte använder Sync.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Mozbackup är ingen som använder längre, man sparar bara foldern som man hittar om man

"kör" %appdata% gå till \Thunderbird\Profiles\ jag sparade hela "Profiles" förut, nuförtiden lägger jag bara till mina e-postkonton och låter dom tanka ner allt...

Bokmärkena i tex chrome och firefox brukar jag bara exportera till en .html fil som jag importerar efter ominstallationen
bokmärkeshanteraren ctrl+shift+o

alla konton och lösenord har jag i bitwarden

spel var länge sedan man slutade med men skulle väll kunna spara en cfg till något fps spel

bilder är väll det som känns viktigast att kopiera till d:\

Permalänk
Medlem

Numera, sen ett tag tillbaka (sen man kunde ha Microsoft-konto på WIndows) med det fina med Microsoft-konto för inlogg på datorn och kopplingen till OneDrive, som "backar upp" Skivbordet, dokument etc på datorprofilen och med ett konto för Chrome, Edge samt Firefox med molnsynk av den datan så sparar jag absolut inget på C när jag installerar om min dator.

Det balla är ju också att samtliga av mina datorer, inklusive vissa delar av min jobbdator (webbläsare typ), så har jag alla mina filer, länkar etc överallt hela tiden, vilken dator jag än må sitta på!
Så ominstallera Windows för mig är så simpelt numera att det är galet. Hinner göra det på en kaffepaus liksom då WIndows 11 är från start till skrivbordet klar på 5-6 faktiska minuter. Bara in med USB-minne, installera om WIndows rent på nya partioner på C-disken, logga in med mitt konto, starta Edge, logga in där också samt ladda ner Chrome/Firefox och logga in på dessa webbläsare också, sen inom 5 minuter är allt på plats och jag börjar installera Steam, Discord och annat bös som inte läggs på autoamtiskt via Microsoft-kontots synk. Undertiden jag laddar ner och börjar spela spel eller vad jag nu vill göra direkt, så körs WIndows Update i bakgrunden och innan läggdags så startar jag om datorn innan jag kryper ner i sängen. Livet kan vara så enkelt ibland!

Minns otroliga tråkiga XP-tiden och dess installationstid samt Windows update som var webbaserat Känns som ett helt liv sedan.

Så galet bra och skönt det blivit med ominstallation/nyinstallation! Älskar nutidens (och framtidens) tekniker! Framförallt när man har fler datorer än bara 1 som man använder.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Har gått över till cloud-lösningar kombinerat med offline-backups. Innan formatering brukar jag gå igenom %appdata% / Documents / installationsfolders på diskarna.

Annars ligger allt i molnet + offline som sporadiska backups. När man är 'content creator' blir ju alla åratal av material ovärderligt, det man förlorat genom t.ex. missat göra backup vid formatering mår man ju dåligt av resten av livet...

edit: Testade ett tag att göra image på clean config ("perfekt" ren install med bara the basics på plats). Typ inte värt det, gör man minsta ändringar i hårdvaran & laddar kör gammal image kan det bli problem. Enklare att bara ladda ned allt igen från molnet & njuta av att det tar några dagar, under tiden kan man läsa böcker eller nåt annat IRL-relaterat

Permalänk
Medlem

Inget egentligen. Datorn används till jobb, och allt lagras på molnet.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

För mig blir den här tråden som: vad plockar du ur bilen när du köper ny (för bensinen tog slut)?

Jag brukar underhålla min dator och nästan aldrig installera om den. Fattar inte varför det skulle behövas

Permalänk
Medlem

Jag har löst det så att jag "aldrig" behöver installera om!

Använder Macrium Relflect för att göra en cloning av hela systemet med jämna mellenrum. Skulle det skita sig så ligger cloningen på annan partition/ssd så att det snabbt går att återgå till ett fungerande system.

Rekommenderas!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Inget, allt ligger på en NAS och backup i molnet

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

Dokument, textfiler, bilder vilka jag kommer att använda i fortsättningen. Ibland så behövs några av de nerladdade filerna sparas. Särskilt sällsynta drivrutiner och program som krävs för äldre hårdvara ska fungera. Ibland så finns det nerladdad programkod i rar, zip-filer som kan vara användbara i framtiden. Visst kan man spara dokument i Word, bilder på molnet men det passar främst till småfiler. Det kan upplevas som rörigt då några filer sparas lokalt och en del andra på molnet.

Permalänk

Lägger de flesta på andra diskar och tar de mappar från Firefox, Google Earth pro och sånt. Sedan ser jag till att vissa inställningar sparas i bilder/screenshots.

När jag sedan installerar om Windows, tar jag ur alla diskar som jag inte vill bli "berörda". Men nu insåg jag i Windows 11 att inget rörs än C-disken.

Permalänk

Jag sparar alla dokument, videos, spel, drivrutiner till hårdvara mm på en separat intern disk.
På så sätt behöver jag inte komma ihåg att flytta saker.
Det enda jag måste komma ihåg är att göra backup på inställningarna i programmen jag har.
Många program har en funktion som låter dig exportera inställningarna till en fil, som du sedan kan importera igen.
Om de inte har den funktionen så brukar de spara inställningar i din Roaming profil (%appdata%)
Vissa spel har sin "save game mapp" i Mina Dokument, så de mapparna måste jag komma ihåg att flytta.
Brave webbläsaren verkar inte ha någon "cloud synk" när det gäller bokmärken som den automatiskt tar tillbaka vid ominstallation.
Jag får helt enkelt exportera dem som en fil och spara på min "data-disk".

Så förutom att göra backup på inställningar, bokmärken, save-game mappar så är det nog inget annat jag gör innan ominstallation.
Efter ominstallation är det en hel del "tweaks" som jag gör för att få Windows 11 som jag vill ha det.
Jag har ett dokument som jag skrivit upp saker i under årens lopp.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Ominstallation av dator? Flytta den, dammsuga och ställa tillbaks den.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips allihopa!