Försäkringsbolag- betalning e-faktura månadsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

enligt if och trygg-hansa's hemsidor erbjuder de inte e-faktura med månadsbetalning för hemförsäkring. endast personförsäkringar. men jag ska skicka mail och höra!

På If kan du välja det direkt när du beställer försäkringen (hemförsäkring), på Trygg-Hansa måste du kontakta kundservice för att ändra från autogiro till e-faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På If kan du välja det direkt när du beställer försäkringen (hemförsäkring), på Trygg-Hansa måste du kontakta kundservice för att ändra från autogiro till e-faktura.

det går att välja. dock står det

Månadsvis betalning med e-faktura är inte möjligt för:

Djur-, fritidshus-, hem- och villaförsäkring samt Bo utomlands-försäkringen. Dessa kan du just nu endast betala halvårs- eller helårsvis med e-faktura.

Under betalningsfrågor på kundtjänst

Permalänk
Medlem

Jag ska skicka iväg förfrågor till företagen och se om det går att få hemförsäkring e-faktura månadsvis även fast deras faq säger att det inte går.
Tack för förslagen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag föredrar även jag att få utställda e-fakturor över autogiro, men landar i att jag hellre har autogiro hos LF då detta blev billigare än alla andra försäkringsbolag just för mig.

Kostnadspåslaget för e-fakturan sätter jag som lägre än alternativkostnaden att betala av halvår/årsvis på försäkringarna + månadsöversikten blir mycket smidig.

Däremot håller jag med, det borde inte vara svårt med e-faktura, och död åt alla bolag som försöker dyvla på någon "administrativ avgift" på digitala betalningsmedel som autogiro/e-faktura, det är ju färdiga system som de integrerar i flödet...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har Folksam och kör det på Autogiro och det kostar inget extra:
Hemförsäkring
Olycksfallsförsäkring (otroligt bra pris i jämförelse med andra)
Bilförsäkring

Samtliga går på Autogiro månadsvis utan extra kostnad.

Även fått en "faktura" varje månad i Kivra där det står belopp och datum när det kommer dras via autogiro. Nu vet jag inte om det kommer hålla i sig då detta är "nytt" då jag tecknade nya försäkringar i slutet av maj.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Jubileumsmästare

Helt enig med TS, och jag hade samma problem med Länsförsäkringar. Får man e-faktura kan man själv kontrollera summan samt välja vilken dag räkningen ska betalas, vilket helst sker samma dag som lönen kommer in. Vissa bolags autogiron dras inte förrän den 1:e månaden efter, eller någonstans däromkring.

Permalänk
Medlem

Betalar månadsvis för försäkring på ICA. Jag kör dock auto, kolla om de erbjuder betalningsalt. du önskar. Dras annars den 28e normalt sett. Ingen extra kostnad för auto.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Helt enig med TS, och jag hade samma problem med Länsförsäkringar. Får man e-faktura kan man själv kontrollera summan samt välja vilken dag räkningen ska betalas, vilket helst sker samma dag som lönen kommer in. Vissa bolags autogiron dras inte förrän den 1:e månaden efter, eller någonstans däromkring.

Ja alltså, vad gäller just att autogiro är en smått bisarr och rejält bakvänd lösning råder det förhoppningsvis ingen diskussion.
Hur rimlig är själva idén att ge fullmakt till något bolag du ska betala regelbundet så att de bara kan ta pengar direkt ur ditt bankkonto istället för att du betalar dem?

Själva hindret som TS upplever handlar väl inte huvudsakligen om autogiro (även om detta kommenteras) utan snarast att försäkringsbolagen inte vill ta betalt månadsvis? Typ alla som nämnts i tråden erbjuder väl efaktura, men problemet är att de flesta har längre fakturaperiod.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så efaktura på kvartal halvår eller helår är omodernt medan efaktura på månadsbasis är modernt?

Ja, det är gammeldags att inte låta kunden välja månadsvis på efaktura, teliafasoner är vad jag kallar sådant skitsnack från bolag som gör så, telia höll på så för typ 25 år sedan, alla andra typer av bolag har måndasvis, el, telekom, sjukvård, bensinbolag, you name it, och det utan extra kostnad. Det kostar dom inget extra att automatisera kunders efakturor, det kostar dom mer att snvända autogito skulle jag tro, det är vad jag läst mig till, men jag kan ha fel ockdå. Försäkringsbolag är omodärna helt enkelt när det kommer till betalalternativ. Dom och fordonsskatem, är två omoderna typer av människor som styr. Bilskatt över 3000 kr borde vara månadsvis tycker jag iaf. Inte 2 eller 3 ggr/år, löjligt att inte kumna välja efaktura månadsvis år 2024 med alla moderna betalsystem som finns idag.
Man får bättre ekonomi med månadsfaktura, jag fick ddt efter att 98% av mina räknongar kunde komma månadsvis, speciellt på efaktura.
Då bestämmer ju individen när det dras, inte autogirot.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag föredrar även jag att få utställda e-fakturor över autogiro, men landar i att jag hellre har autogiro hos LF då detta blev billigare än alla andra försäkringsbolag just för mig.

Kostnadspåslaget för e-fakturan sätter jag som lägre än alternativkostnaden att betala av halvår/årsvis på försäkringarna + månadsöversikten blir mycket smidig.

Däremot håller jag med, det borde inte vara svårt med e-faktura, och död åt alla bolag som försöker dyvla på någon "administrativ avgift" på digitala betalningsmedel som autogiro/e-faktura, det är ju färdiga system som de integrerar i flödet...

Just dessa hittepåavgifter som gör att jag kräver pappersfaktura eller ta bort avgiften.

Ska jag betala nån avgift för att deras dator ska skapa en faktura ska jag fan ha pappret fysiskt också varesig de erbjuder det eller inte pga "miljön"

Så varefter de ändrar att inte erbjuda papper längre så ber jag dem önska i ena näven o skita i den andra får de se vilken som blir full först.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Man får bättre ekonomi med månadsfaktura, jag fick ddt efter att 98% av mina räknongar kunde komma månadsvis, speciellt på efaktura.

När jag har tittat på framförallt försäkringar så är det normalt lite lägre pris om man betalar en gång per år jämfört med om man betalar halvår eller månad. Vilka bolag har du hittat där priset blir lägre om man väljer att betala per månad?

Permalänk

Jag kör med Dina Försäkringar och betalar månadsvis via e-faktura. Nu var det ett bra tag sedan jag skaffade detta men om jag inte minns fel så blir fakturadatumet det datum man ansökte och förfallodatum ungefär tre veckor efter. Jag får mina e-fakturor den 5:e och förfallodatum är den 28:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När jag har tittat på framförallt försäkringar så är det normalt lite lägre pris om man betalar en gång per år jämfört med om man betalar halvår eller månad. Vilka bolag har du hittat där priset blir lägre om man väljer att betala per månad?

Det här tror jag är en gammal sanning som lever kvar. För många år sedan var det definitivt så här, betalade man helår tillkom inga avgifter men autogiro såg försäkringsbolagen som en extra service för kunden och la då på några procent i avgift.
Det var länge sedan jag såg det nu och helår och autogiro brukar kosta lika mycket (några få undantag finns säkert). Förmodligen upptäckte försäkringsbolagen att kunder med autogiro är mycket mindre benägna på att byta bolag så det lönar sig för dem att folk väljer autogiro istället. Får man ett mail "nu finns ett nytt försäkringbrev, du behöver inte göra någonting utan allt fortsätter bara som vanligt" så orkar inte den stora massan bry sig, jämfört med om man får en stor faktura om året.