Hba kort extern och intern samt sas expander.

Permalänk
Medlem

Hba kort extern och intern samt sas expander.

Hej , behöver utöka min server och sitter och funderar på hur jag kan ansluta en jbod.
Sett att det finns Sas kort med externa kontakter, finns de kort med både interna och externa?
Sen angående sas expander, finns det dem med extern anslutning?

Tänkte köpa begagnade saker på ebay, vad skall man söka på?

Permalänk
Medlem

Vill du ha SAS eller SATA på dom interna kontakterna?
T.ex LSI 9212 4i4e har 4 interna SATA och en extern SFF-8088
LSI 9280 4i4e har en extern 8088 och en intern 8087.
Du ser nog mönstret i 4i4e, finns även 8i8e som ger dubbla antalet anslutningar.
Vill du ha ett kort med bara interna eller externa så är det då t.ex 4i eller 4e du letar efter.

Permalänk
Medlem

Det blir väll sata i jbod och sas3 ssd i servern.
Tror de blir en jbod för 12 st 3.5" sata.
Hur många kanaler är det i varje extern port?
Jag vill gärna kunna komma upp i minst 1Gb/s för att vara lite framtidssäkrad om jag utökar antal lagringsdiskar.

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara SATA för jbod, de flesta sas expanderna kan confas så diskarna bara kör passthrough så de presenteras var för sig.

Antar att du ska köra truenas eller proxmox för detta?? ZFS?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Du har så pass stora diskar att det inte är tal om ett generationsskifte istället disk för disk?
Du kommer ju ändå få betala en ansenlig slant för att inte tala om utrymme och strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Det behöver inte vara SATA för jbod, de flesta sas expanderna kan confas så diskarna bara kör passthrough så de presenteras var för sig.

Antar att du ska köra truenas eller proxmox för detta?? ZFS?

Ja jag kär mirrored stripe med zfs, kör det i truenas scale som ett vm i proxmox.
Tänkte jag utöka med en snabb ssd pool, därför jag behöver utöka.
Optimalt hade varit ett större chassi , men större jbod blir för djupa där jag har den.
Kan max ha 600mm, vilket endast 12 bay är.

Skrivet av Spiffman:

Du har så pass stora diskar att det inte är tal om ett generationsskifte istället disk för disk?
Du kommer ju ändå få betala en ansenlig slant för att inte tala om utrymme och strömförbrukning.

Nej jag behöver tyvärr plats för fler diskar.
Skall utöka med en snabb ssd pool som jag kan arbeta mot, det är för lite iops på lagringspolen.
Tänkte skaffa ett gäng begagnade sas3 ssd och göra raid av dem.

Jo vist drar det ström, men jag ser de som ett element, har slagit av värmen där och värmer med servern. Skulle nästan behöva lite mer värme där 😄