AOC AG276QZD2 - Billigaste 240hz OLED Monitor på marknaden

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför jag inte kan trigga detta fenomen i mina spel eller andra program. Jag har G-SYNC på samt V-SYNC på i kontrollpanelen (V-SYNC off i spelens egna settings). Sätter en max framerate på 237. Kanske hamnar jag inte i något scenario där framerate hamnar utanför 48-240?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är när man kliver in och ut ur synkspannet, det vill säga typiskt i detta fall när man pendlar mellan att vara under 240 FPS och över 240 FPS som flera skärmar får problem med omställningen mellan att vara i statisk och sedan variabel frekvens.

Den andra orsaken till flimmer och andra problem under VRR är att paneler är tämligen organiska och har vissa frekvensomfång där de fungerar mer optimalt och andra där de fungerar mindre optimalt. Med en 240 Hz-panel kan det vara så att det frekvensområdet är ganska högt, låt oss säga 180–240 Hz. Därför flimrar det betänkligt om panelen måste arbeta i sammanhanget låga frekvenser, säg 60–80 Hz.

Sådana problem märks också endast vid VRR eftersom när man matar 60 Hz-signal till skärmen är den oftast (men inte alltid) snart nog att driva panelen på en jämn multipel som då 60*4=240 Hz. Detta kan man på en del skärmar testa genom att köra en frekvens som panelen endast kan köra 1:1 mot, likt 144 Hz som inte kan dubbleras. Då måste panelen köras i 144 Hz och då kan intrycket förändras en del jämfört med när panelen kan köras i optimal 240 Hz. Här kan man då lista ut ungefär vilka frekvenser som är optimala för den skärmen och vilka som orsakar mer problem.

En poäng med G-syncmodulen, som är sällsynt numera, är just att paneler responderar olika vid olika frekvenser. Genom att kartlägga hur en viss panel fungerar (eftersläp, flimmer etc.) inom olika frekvensområden kan modulen sedan varierar hur man elektriskt driver panelen vid olika frekvenser, variable overdrive. Just för att minska den här variationen och få en mer konsekvent skärm vid olika frekvenser. Den här funktionen finns inte med en enkel standardkrets utan där blir det som det blir.

Därav att G-syncmodulen är en dyr FPGA som kan omprogrammeras för individuella panelers karaktär. Vilket då kräver att man noga kartlägger just den panelens egenskaper, vilket i sin tur begränsar vilka paneler där det faktiskt lönar sig att addera en dyr krets till. Varpå modellerna blir dyrare och utbudet begränsat till modeller med de paneler Nvidia faktisk har kartlagt hur panelen fungerar.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med din input @Laxpudding. Jag har bara provat skärmen i Fallout 4, Subnautica och Elder Scrolls Online men lyckas inte återskapa någon flickering i dessa spel i alla fall. Å andra sidan kan jag se att just dessa håller sig inom FPS-range för att funktionen ska fungera väl.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Del 4

Lite simplare format idag, exempel av hur synliga reflektionerna kana vara på glossy panelen på denna modell i dagsljus

Permalänk
Medlem

@shogou Det är helt klart bra att ta upp den punkten. I ett kontorslandskap skulle den nog kännas lite hopplös

Rullgardin från exempelvis IKEA kan vara ett bra komplement om man väljer glossy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående "Pixel Refresh" så är standardinställningen att OSD aktiverar en notifiering var 4:e timme med en fråga om man vill trigga en refresh. Är man mitt uppe i ett spel så blir man alltså inte tvungen att avbryta utan kan trigga det manuellt senare.

Blir för övrigt lite förvirrad av alla som skriver att OLED skulle vara ljussvaga. Relativt sett är det väl så men i praktiken känns det överdrivet. Jag har brightness nere på 10 (!) just nu och jobbar med Fusion 360 (CAD).

Har även spelat typ 12 timmar kvällstid och då räcker det ha brightness på 10-30 beroende på spel.

@DasIch och @Laxpudding får en delad förstaplats när det kommer till att få mig att inse att man suttit med alldeles för hög ljusstyrka förr.

Jag känner mig trygg med att minimera risken för inbränningar. Gäller bara att anpassa sitt mindset lite 👍

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Orsakerna till att folk skriver att OLED skulle vara ljussvagt har följande tio anledningar:

1. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

2. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

3. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

4. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

5. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

6. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

7. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

8. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

9. Man har läst på ett forum eller hört av något YT-fejs säga att "OLED är ljussvagt"

10. Man har använt en OLED i en situation där man faktiskt behöver mer ljusstyrka, likt ett kontor dagtid på sommaren med panoramafönster mot söder.

Permalänk
Medlem

Lite mer content på skärmen

Crosshair test

HDR färg jämförelser

Det var några som undrade hur mina färger såg ut i HDR har sett en del säga att rött ser ut som orange på dessa paneler. Svårt att säga om jag upplever det. Men det går ju alltid att kalibrera.

Burn in förbyggande

Permalänk
Medlem

@shogou Glöm inte ljusstyrkan som jag nämnde tidigare i tråden. Det ska ha stor påverkan huruvida pixlarna utvecklar burn-in över tid.

Håller med om att egna preferenser i ClearType-guiden gör texten bättre. Även svart text på vit bakgrund ser helt okej ut. Nu kan jag läsa PDF-dokument och dylikt utan att störa mig på fringing. Om det är placebo eller ej vet jag inte.

Nu har jag letat efter VRR flickering i fem spel:
Half Life 2
Fallout 4
Elder Scrolls Online
Subnautica
The Witcher 3

Fattar inte helt och hållet än varför flickering aldrig uppstår för mig men det verkar ju vara för att jag har stabil fps i alla de spelen. Även med RayTracing i Witcher 3 så var fps stabil och pendlade bara inom ett snävt spann (76-84) fps. En till parameter skulle även kunna vara att jag kör anpassad ljusstyrka förstås.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@Joppis: Jag kör regelbundet Fallout 4 och Witcher 3. Jag ser VRR i stort sett endast vid statisk grafik som inventory och transfer-grafik. Väldigt sällan ute i spelet.

Permalänk
Medlem

Noterar att AOC AG326UD går att köpa för sub 10k på Komplett om man är medlem i Benify och petat in sin personliga Benifykod under 'mina sidor' på Komplett's websida.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@shogou Har för mig att du visade att du hade VRR Flickering i ditt videoredigeringsprogram? En grej jag såg var att det verkar vara default att synken är aktiv även i globala inställningarna i Nvidias kontrollpanel. Detsamma gäller Nvida App om man kör det. Jag inaktiverade det för "Global Settings". Jag har det istället påslaget i inställningarna för respektive spel. På det visat kan man ju använda det i alla de fall där det inte är störande. Testa det och se om det försvinner i redigeringsprogrammet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Joppis: Jag kör regelbundet Fallout 4 och Witcher 3. Jag ser VRR i stort sett endast vid statisk grafik som inventory och transfer-grafik. Väldigt sällan ute i spelet.

Tack. Med din info så har jag synat laddscener och inventory-scener i flera spel och såg fenomenet en gång i Fallout 4. En enda gång. Men det var med flera timmars testande igår kväll. I mitt fall verkar detta vara ett icke-problem och då är jag ändå en sådan person som är känslig för flimrande ljuskällor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@shogou Har för mig att du visade att du hade VRR Flickering i ditt videoredigeringsprogram? En grej jag såg var att det verkar vara default att synken är aktiv även i globala inställningarna i Nvidias kontrollpanel. Detsamma gäller Nvida App om man kör det. Jag inaktiverade det för "Global Settings". Jag har det istället påslaget i inställningarna för respektive spel. På det visat kan man ju använda det i alla de fall där det inte är störande. Testa det och se om det försvinner i redigeringsprogrammet

Bra tanke ska pröva anpassa den istället

Permalänk
Medlem

Beställde precis skärmen och får den på tisdag. Återkommer med tankar.
Har en Asus PG279QM QHD IPS panel med dålig local dimming och bedrövlig svärta så mörka scener i spel är inte bra alls men i övrigt så är den bra.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Hade märkliga färger i Witcher 3 med HDR på. Det såg lite urvattnat ut som om det var mulet fast det var sol. Hittade "Windows HDR Calibration" från Microsoft i Windows Store. Gick igenom en guide och sparade resultatet som en färgprofil som bara är vald när HDR är på. Jösses vilken skillnad det blev och vad häftigt 10 bitars HDR ser ut när spel implementerar det så väl som Witcher 3

Obs. Fotograferad skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går att få samsung oled g6 360hz för 5990kr. Fanns en rabattkod på 1000kr som fungerade på samsungs hemsida.

Svårt val nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Går att få samsung oled g6 360hz för 5990kr. Fanns en rabattkod på 1000kr som fungerade på samsungs hemsida.

Svårt val nu

När jag kikade så var den slutsåld. Hittar du att den finns i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jo, kanske. Men den kostar en tusenlapp mer. Så kan man hålla på i oändlighet

Samsung G6 kostar 5990:- med rabattkoden HAPPYSAMSUNG2024

Men nu när jag kollar hemsidan ser jag inte den, kanske har tagit slut.

Permalänk
Medlem

AOC har en supportsida där man kan ladda ner en "Display Driver" från i maj 2024 så man kan köra en nyare än Microsoft Generic från typ 2006. I den zippen finns även en färgprofil man kan testa.
https://aoc.com/us/gaming/products/monitors/ag276qzd2/downloa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

När jag kikade så var den slutsåld. Hittar du att den finns i lager?

Fanns igår men nu verkar den vara slutsåld

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har en AG276QZD2 som väntar på mig vid postombudet men ser nu att Samsung kör en kampanj på deras 27" Odyssey OLED G6 G60SD QHD 360Hz för 6990kr som gör mig lite osäker i med att Samsungen har 360Hz istället för 240.. Är det någon som har erfarenheter utav bägge?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Har en AG276QZD2 som väntar på mig vid postombudet men ser nu att Samsung kör en kampanj på deras 27" Odyssey OLED G6 G60SD QHD 360Hz för 6990kr som gör mig lite osäker i med att Samsungen har 360Hz istället för 240.. Är det någon som har erfarenheter utav bägge?

Använd kampanjkoden HAPPYSAMSUNG2024 så får du den för 5990 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Använd kampanjkoden HAPPYSAMSUNG2024 så får du den för 5990 kr.

Vilken hjälpte men nu blev det genast MYCKET svårare.. är väl de här med glossy eller matt där det verkar som att de flesta föredrar glossy för dess färgrikare färger

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Vilken hjälpte men nu blev det genast MYCKET svårare.. är väl de här med glossy eller matt där det verkar som att de flesta föredrar glossy för dess färgrikare färger

Välkommen till ambivalenshelvetet!

Permalänk
Medlem

Då har jag fått skärmen och har hunnit testa några spel som Stalker 2, Witcher 3, War Thunder. Riktigt bra svärta jämfört med förra!

Vad kör ni med för settings? Har bara hunnit testa lite
Jag har Gamer 1
Shadowcontrol 0
Game color 10

HDR off
Contrast 50
Brightness 75
Dark boost off

Gamma1

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2