Fler leveranser än någonsin under Black Friday

Permalänk
Melding Plague

Fler leveranser än någonsin under Black Friday

Postnord gjorde 17 procent fler leveranser än i fjol och 7 procent mer än 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött, då kan vi vänta oss att portot på paket kommer att gå ned.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Gick det bra?? undrar jag stilla natt då?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Öka från 18 till 22

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Själv väntar man fortfarande på ett paket från Black Friday som nu...har åkt fram och tillbaka mellan deras sortering och mitt ombud 6 gånger...och deras kundtjänst kunde såklart inte hjälpa till ordentligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

För att de har en ökning en dag av 365?
Så alla dagar för de har lägre antal än vanligt ska då leda till höjda avgifter istället?

Härligt resonemang

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är ju ganska sjuk utveckling miljömässigt, ser bara min fru som beställer och skickar tillbaka hejvilt.

Permalänk
Medlem

Märker det på min instabox, har skjutits fram varje dag hela veckan och nu är prognonsen nästa vecka... lol

Permalänk
Medlem

Dags för fler fraktföretag att utöka sitt utbud av paketboxar, riktigt segt att tvingas gå till ombud nu när det finns så mycket bättre alternativ.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Så alla dagar för de har lägre antal än vanligt ska då leda till höjda avgifter istället?

Härligt resonemang

En dag? Black friday är en hel månad här. Och nu har vi julrea. Så man kan nästan säga 2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tycker du frakten är dyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Härligt resonemang

Deras vd håller tal kanske varannan vecka om att öka lönsamheten så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Härligt resonemang

paket ökar i stor omsättning men blir dyrare.
brev minskas och det används som skäl till att göra deras porto dyrare..

men såklart är de inte samma sak och de har sina egna skiljande utgifter

Skrivet av Pirum:

ps: billigare paket med Postnord via Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är ju ganska sjuk utveckling miljömässigt, ser bara min fru som beställer och skickar tillbaka hejvilt.

För alla som inte bor mitt i stan och kanske måste åka 12 mil tur och retur till närmsta H&M-butik, Elgiganten, Kjell, Bauhaus eller vad det kan vara så är det nog bättre för miljön att skicka med PostNord.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte haft problem med Postnord alls på mycket länge. Funkar riktigt bra i Malmö trakterna i min erfarenhet iaf. Däremot har vi problem med att folk stjäler paketen som läggs under postboxarna (för att de inte får plats).

Permalänk
Medlem

Har endast beställt från Anazon under BF week och alla hem leveranser leverats av Airmee. Förstår nu varför Amazon valt Airmee. Förmodligen billigast utav alla. 2 av 3 som leverade paketen kan ej svenska och alla körde privat bil för levera paket.Trodde nästan att Uber har gett sig in i transport branschen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har faktiskt inte haft problem med Postnord alls på mycket länge. Funkar riktigt bra i Malmö trakterna i min erfarenhet iaf. Däremot har vi problem med att folk stjäler paketen som läggs under postboxarna (för att de inte får plats).

Får inte paketen plats ska de väl lämnas in hos närmaste ombud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Härligt resonemang

Ja, det är ju så Posten resonerar för vanliga brev. Färre försändelser = högre pris. Då måste ju fler paket-försändelser ge lägre pris för att skicka paket. Paketmarknaden ökar inte endast under black week, den tycks öka år från år generellt.

Snart blir det väl billigare att skicka breven som paket.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Skrivet av Knotvillage:

Öka från 18 till 22

"Det är för få som skickar brev -> HÖJ portot fort"
"Det är för många som skickar -> Höj portot"

Skrivet av HazZarD:

Märker det på min instabox, har skjutits fram varje dag hela veckan och nu är prognonsen nästa vecka... lol

Hade ett paket till en sådan grå låda i bostadsområdet, det var fullt, så de skulle ta det till den närmaste Tempo-butiken som jag har med postnord-lådor, den vad också full, till slut hamnade den i centrum på ica:s paketutlämning, så jag fick gott allt ta bilen för att hämta paketet jag skulle kunnat traskat till huset brevid för paketet.. tog 2 dagar extra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För alla som inte bor mitt i stan och kanske måste åka 12 mil tur och retur till närmsta H&M-butik, Elgiganten, Kjell, Bauhaus eller vad det kan vara så är det nog bättre för miljön att skicka med PostNord.

Så det väger upp menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tycker du frakten är dyr?

Frakten att köpa något från handlare är ju billig.
Men rätt dyrt att skicka lätta lågvärdesvaror som privatperson, stigit rejält senaste åren. Både paket och frimärke.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Det är en lokal utveckling. När jag var liten fanns det lanthandel så folk kunde handla utan att åka in till samhället, när folk fick bättre fordon och mer pengar att åka till samhället så försvann dessa på de flesta orter. Sedan började folk så smått åka till städer och köpa vissa saker, lite smått började köpcenter utanför stadskärnorna växa fram.
Detta lede till att vissa produkter försvann i samhällena då de ej kunde ha samma priser. Därefter blev köpcenter ännu större och butiker inne i städer försvann. På senare år är det mer internethandel och köpcenter får mindre utbud av vissa produkter, som har lett till att tex teknikmagasinet ej finns kvar.
Och det senaste är att köpa utomlands.

Jag själv handlar bara från några superpopulära butiker, gratis frakt plus att man får en kartong som kostar ca 50kr för vanligt folk att köpa gratis är huvudorsaken. Dessa utländska butiker så gillar jag inte riktigt riskerna.
Det finns t.ex. en produkt jag vill köpa från ett Eu land som ej har engelska som huvudspråk. Inget speciellt alls med produkten, mer än att den är tillverkad av ett företag i detta land. Men om det krånglar, så blir det så otroligt mycket mer omständligt än det hade varit en känd svensk butik. Därför väljer jag att inte beställa produkten.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en lokal utveckling. När jag var liten fanns det lanthandel så folk kunde handla utan att åka in till samhället, när folk fick bättre fordon och mer pengar att åka till samhället så försvann dessa på de flesta orter. Sedan började folk så smått åka till städer och köpa vissa saker, lite smått började köpcenter utanför stadskärnorna växa fram.
Detta lede till att vissa produkter försvann i samhällena då de ej kunde ha samma priser. Därefter blev köpcenter ännu större och butiker inne i städer försvann. På senare år är det mer internethandel och köpcenter får mindre utbud av vissa produkter, som har lett till att tex teknikmagasinet ej finns kvar.
Och det senaste är att köpa utomlands.

Jag själv handlar bara från några superpopulära butiker, gratis frakt plus att man får en kartong som kostar ca 50kr för vanligt folk att köpa gratis är huvudorsaken. Dessa utländska butiker så gillar jag inte riktigt riskerna.
Det finns t.ex. en produkt jag vill köpa från ett Eu land som ej har engelska som huvudspråk. Inget speciellt alls med produkten, mer än att den är tillverkad av ett företag i detta land. Men om det krånglar, så blir det så otroligt mycket mer omständligt än det hade varit en känd svensk butik. Därför väljer jag att inte beställa produkten.

Vilket EU land har engelska som huvudspråk?
Har aldrig haft en butik som kan prata engelska, enklast är att ställa en fråga först på engelska och se svaret

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Har aldrig haft en butik som kan prata engelska, enklast är att ställa en fråga först på engelska och se svaret

Du har rätt, england har gått år Eu.
Oavsett vad. Handlar man från en lokal butik på köpcenter, så är risken ficktjuvar. Handlar man från en känd svensk butik på nätet, så är risken mer garanti.
En butik i ett Eu land som man ej känner till riktigt och det finns hur många olika nya problem som kan uppstå, jag känner att jag orkar inte med detta. Det måste vara något väldigt speciellt som en reservdel till en produkt som bara de har.
Olika personer är dock mer riskbenägna, jag själv är en fegis i detta sammanhang då jag värdesätter min tid för mycket.

Permalänk
Medlem

Vore det helt fel med lagstadgad avgift på returer? Jag menar hur många sätter inte i system att köpa "för mycket" för att det ändå är gratis med returer?

Då slapp butikerna känna sig konkurrenshämmade om de fick en tjuga per paket?

Ärlig fråga, folk här vet säkert mer än mig om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har endast beställt från Anazon under BF week och alla hem leveranser leverats av Airmee. Förstår nu varför Amazon valt Airmee. Förmodligen billigast utav alla. 2 av 3 som leverade paketen kan ej svenska och alla körde privat bil för levera paket.Trodde nästan att Uber har gett sig in i transport branschen.

Det verkar snarare som att paketleverantörer ”budar” på postnummer eller områden och Amazon väljer det billigaste. När jag bodde centralt var det väldigt vanligt att Airmee levererade, men sen jag flyttade en bit utanför stan är det bara PostNord som levererar. De kan säkert slå Airmee där då de redan har infrastrukturen och Airmee ser ingen vinst när det är för långa sträckor .

Permalänk
Medlem

Irland...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Irland...

Nope....

"Ireland. Irish is recognised by the Constitution of Ireland as the national and first official language of Republic of Ireland"
Sen kan dem engelska men det är inte så lätt att förstå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nope....

"Ireland. Irish is recognised by the Constitution of Ireland as the national and first official language of Republic of Ireland"
Sen kan dem engelska men det är inte så lätt att förstå

Nja, här får vi rätta till det lite. Jag har bott på Irland. Engelska är huvudspråket för ca 97-98 procent av befolkningen. 100 % kan engelska (den siste som var enspråkigt irisktalande dog på 90-talet), men en mycket liten minoritet använder iriska som förstaspråk i vardagen och de bor framför allt i irisktalande områden, s k gaeltachtaí. Majoriteten av befolkningen kan iriska ungefär som enspråkigt finskspråkiga kan svenska, dvs inte alls eller nästan inte alls. Man lär sig det i skolan på en enkel och grundläggande nivå, sen använder man det nästan aldrig mer.
Irland har två officiella språk, iriska och engelska. Så jo, engelska räknas för Irland.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När det kommer till postnord så, senaste dyra leveransen jag fick av dem var en dator som jag köpte i början av året.

Går ner till ytterdörren, och accepterar den, så har geniet som levererat lagt den på sidan med pilen för "denna sida upp" tydligt i ett horisontellt läge.

Så jag undrar ju hur många av postnords problem som inte är självförvållade.