Här är ditt år på SweClockers!

Nu kan du enklare slå av anpassad sök i Google

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du enklare slå av anpassad sök i Google

Google gör det tydligare när resultaten är baserade på din historik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Results are not personalised" står det från början för mig, är det jag som ställt in det sedan gammalt? (Låter som något jag skulle göra, så är väl rimligt ur det perspektivet)

Är det nya isf alltså enbart att det valet presenteras direkt på söksidan? Det är väl bra, kanske hjälper någon iaf...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Results are not personalised" står det från början för mig, är det jag som ställt in det sedan gammalt? (Låter som något jag skulle göra, så är väl rimligt ur det perspektivet)

Samma för mig, och jag har aldrig slagit av det vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

"Results are not personalised" för mig med men jag är å andra sidan inte inloggad med Google-kontot nör jag använder Safari på mobilen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Ingen historik.. så klart.

Permalänk
Medlem

Samma för mig

Kanske är det något om man är inloggad bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske är det något om man är inloggad bara?

Jag testade båda och fick samma.

Men jag tror jag hittat det (iaf en väg). Det verkar följa om man trycker ja eller nej i den här dialogen (det antyder ju också texten, så det är ju rimligt):

Vet inte varför någon skulle trycka ja på det där, men det gör kanske en del folk.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag testade båda och fick samma.

Men jag tror jag hittat det (iaf en väg). Det verkar följa om man trycker ja eller nej i den här dialogen (det antyder ju också texten, så det är ju rimligt):

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte varför någon skulle trycka ja på det där, men det gör kanske en del folk.

Vissa har nog självskadebeteenden som gillar den typen av självplågning

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vissa har nog självskadebeteenden som gillar den typen av självplågning

Det har nog också en del att göra med utformningen. De allra flesta normies vill inte läsa pop-ups, så de trycker snabbast möjligt på OKAY knappen för att komma vidare. Eftersom OK/Fortsätt/Godkänn/Ja knappen oftast ligger till höger, klickar de på den högra knappen och godkänner det hela i blindo så att säga. Dark pattern IMO.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Det har nog också en del att göra med utformningen. De allra flesta normies vill inte läsa pop-ups, så de trycker snabbast möjligt på OKAY knappen för att komma vidare. Eftersom OK/Fortsätt/Godkänn/Ja knappen oftast ligger till höger, klickar de på den högra knappen och godkänner det hela i blindo så att säga.

Så kan det nog vara.

Skrivet av emigrating:

Dark pattern IMO.

Jag tycker iaf att det är lite positivt att det är två lika utformade knappar i samma färg, så det är iaf neutralt i det avseendet.
Men det kanske räcker med ordningen för att folk ska välja utan att reflektera...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man ändra så att man får andre resultat än butiker som säljer prylarna man söker efter?

Känns som att Google endast är en sökbar prisjakt numer. Men det är väl också en effekt av att internet helt enkelt blivit sämre med alla nerlagda forum och oberoende hemsidor med tester och grejer.

Hur som så är det en sorglig utveckling...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Kan man ändra så att man får andre resultat än butiker som säljer prylarna man söker efter?

Känns som att Google endast är en sökbar prisjakt numer. Men det är väl också en effekt av att internet helt enkelt blivit sämre med alla nerlagda forum och oberoende hemsidor med tester och grejer.

Hur som så är det en sorglig utveckling...

Annonser i sökresultat är, och har alltid varit, Googles huvudsakliga affärsmodell, så det låter osannolikt.

Permalänk
Medlem

Nästa år ska man kunna slå av anpassade sök på dina oanpassade sök!!?