Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur kommer det sig att amex inte påverkas av EU-reglerna om minskade kortavgifter?

Amex är både utgivare och en bank till skillnad från SEB som ger ut Mastercard tex:

"An interchange fee is paid from a merchant’s bank (called an acquirer) to a card user’s bank (called an issuer) for most transactions when a card payment is made (except for American Express cards) – for example, when somebody buys groceries from a supermarket using their card".

https://www.psr.org.uk/our-work/card-payments/the-ifr/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Ni med Amex blue, har man alltid samma ocr så man kan betala in pengar ifall man skulle göra ett större köp så man kommer när sin kreditgräns?

Fan, har beslutsångest ifall jag ska strunta i cashback och börja betala för Revolut Metal istället. Revolut har ju sitt rewards system som jag tror suger (utan att någonsin ha nyttjat det), men det verkar vara bra reseförsäkringar, det är bra erbjudanden/rabatter på appar (bara headspace går ju på ca 1000kr per år)... Sen kommer ju fördelen med att kunna växla mer pengar utan avgifter, kunna ta ut mer pengar utan avgift osv...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av glemmy:

Jag kör Norwegian kreditkort, 0,5% cashback. Inte mycket men 0,5% är bättre än inget i alla fall.
Bra också att de var generösa med kreditutrymme, fick 150k direkt när jag sökte.

Beställde ett Norweigan med men ser nu att det är ett tak på 500kr/år i Cashback.

Funderar nu på om man kanske ska ta AmEx Blue istället och använda Norweigan som backup om AmEx inte skulle accepteras någonstans. Sen Revolut utomlands.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Så jävla segt att Everydaycard lägger ner. Fick tillbaka cirka en tusenlapp i bonus varje halvår. Så typ 1800 kr per år efter kortavgiften på 195 kr om året.

Vad tusan ska man använda nu?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Så jävla segt att Everydaycard lägger ner. Fick tillbaka cirka en tusenlapp i bonus varje halvår. Så typ 1800 kr per år efter kortavgiften på 195 kr om året.

Vad tusan ska man använda nu?!

Håller med, riktigt tråkigt. Amex Blue verkar vara det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Beställde ett Norweigan med men ser nu att det är ett tak på 500kr/år i Cashback.

Funderar nu på om man kanske ska ta AmEx Blue istället och använda Norweigan som backup om AmEx inte skulle accepteras någonstans. Sen Revolut utomlands.

Aha det var märkligt, för i Norge finns ingen sådan gräns. Jag antog att det var samma, men bra att du påpekade det.

Amex Blue var gratis första året eller hur var det?
Andra året lönar det sig med Amex Blue vs Norwegian redan vid 4667kr/mån visserligen, så det ser ut som bästa alternativet (inte för mig p.g.a. tillgänglighet)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Håller med, riktigt tråkigt. Amex Blue verkar vara det bästa alternativet.

35 kr i månaden (420 kr i årsavgift) och att alla inte tar Amex gör att jag känner att det inte ens är ett alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Så utom Amex Blue så är ALLA andra kort 0.5% återbäring? Då finns det en hel del att välja på isf.
Eller finns det något som sticker ut över 0.5%, då tänker jag riktig cashback och inte poäng och annat tjafs eller 4% om du handla i butik x / y.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

35 kr i månaden (420 kr i årsavgift) och att alla inte tar Amex gör att jag känner att det inte ens är ett alternativ.

35kr månadsavgift tjänar man dock fort in med den högre cashbacken (>4667 så lönar det sig vs 0,5% cashback).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med poänginsamling för t.ex hotell?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilka kort har inte några valutapåslag eller andra avgifter när du handlar utomlands?

Klarnakortet.