Bättre VRAM eller nyare generation/serie?

Permalänk

Bättre VRAM eller nyare generation/serie?

Hej! Jag ska köpa nytt grafikkort men datorkomponenter är inget jag är särskilt skicklig inom. Jag har en budget på runt 3000-4000kr och har tittat vad som finns så just nu står det mellan Nvidia RTX 3060 12GB eller RTX 4060 8GB.

Om det är relevant så spelar jag spel som rdr/rdr2, fortnite (😶) och slime rancher. Rdr/rdr2 vet med mig kräver ett dyrare grafikkort, men vilken del av ett dyrare grafikkort är viktigast för sådana spel? Ska man fokusera på VRAM eller de två sista siffrorna i produktens namn (som jag läst mig till betyder modell och hur kraftfull den är)?
Jättetacksam för alla åsikter och förslag som kan hjälpa

Med vänliga hälsningar, spelglad tjej som blir lite förvirrad av alla siffrorna.

Specs:
Operativsystem: Windows 11 Home
Skärm: MSI Optix G2412 170 Hz
Processor: AMD Ryzen 5 7600X
Processorkylare: DeepCool AG400
Moderkort: MSI Pro B650-P WIFI
Minne: Corsair Vengance 32GB
Grafikkort: ASUS Dual GeForce GTX 1650 4GB (ni ser den måste bytas!!)
SSD/Hårddisk: Kingston NV2 M.2 1TB och Seagate Barracuda Compute 2 TB
Nätaggregat: Corsair RM750e 750W
Övriga komponenter:
Tangentbord: Trust GXT 834 Callaz TKL Gaming
Mus: Mission SG Caladrius
Headset: Logitech G335 Wired

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI Pro B650-P WIFI | Corsair Vengance 16x2GB | GTX 1650 | Kingston NV2 M.2 1TB, Seagate Barracuda Compute 2TB | DeepCool AG400 | Corsair RM750e 750W || MSI Optix G2412 170 Hz | Trust GXT 834 | SG Caladrius | Logitech G335 Wired | Windows 11 Home

Permalänk
Medlem

Med den skärmen du har så klarar du dig idag med 8GB minne på gpun så jag skulle säga att det är lämpligare med nyare gen dvs 4060.

"This is the game basically saying that you would need a GPU with at least 5GB VRAM for max settings at 1080P"

Gjorde en snabb googling på vram usage på RDR2.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Med den skärmen du har så klarar du dig idag med 8GB minne på gpun så jag skulle säga att det är lämpligare med nyare gen dvs 4060.

"This is the game basically saying that you would need a GPU with at least 5GB VRAM for max settings at 1080P"

Gjorde en snabb googling på vram usage på RDR2.

Tack så jättemycket! Innebär det att jag skulle behöva uppgradera skärmen om jag skulle vilja ha full prestanda från en gpu med 12GB minne?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI Pro B650-P WIFI | Corsair Vengance 16x2GB | GTX 1650 | Kingston NV2 M.2 1TB, Seagate Barracuda Compute 2TB | DeepCool AG400 | Corsair RM750e 750W || MSI Optix G2412 170 Hz | Trust GXT 834 | SG Caladrius | Logitech G335 Wired | Windows 11 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripvanwinkle:

Tack så jättemycket! Innebär det att jag skulle behöva uppgradera skärmen om jag skulle vilja ha full prestanda från en gpu med 12GB minne?

Ju högre upplösning desto mer vram nyttjas (om man jämför samma spel).
Samtidigt kräver det väldigt mkt mer av gpun oxå då högre upplösning innebär fler beräkningar per sekund.
Men en nyare generation 4XXX jämfört med 3XXX serien innebär även förbättringar i många avseenden så generellt vill man alltid ha så ny generation som möjligt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog undvika RTX 4060-varianten med 8 GB. Den presterar rejält mycket sämre (närmast ospelbart) i fallen där dess VRAM tar slut. Det går ju att lösa med lägre grafikinställningar i de flesta fall. Hardware Unboxed har en bra video som visar problemet har jag för mig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripvanwinkle:

Hej! Jag ska köpa nytt grafikkort men datorkomponenter är inget jag är särskilt skicklig inom. Jag har en budget på runt 3000-4000kr och har tittat vad som finns så just nu står det mellan Nvidia RTX 3060 12GB eller RTX 4060 8GB.

Om det är relevant så spelar jag spel som rdr/rdr2, fortnite (😶) och slime rancher. Rdr/rdr2 vet med mig kräver ett dyrare grafikkort, men vilken del av ett dyrare grafikkort är viktigast för sådana spel? Ska man fokusera på VRAM eller de två sista siffrorna i produktens namn (som jag läst mig till betyder modell och hur kraftfull den är)?
Jättetacksam för alla åsikter och förslag som kan hjälpa

Med vänliga hälsningar, spelglad tjej som blir lite förvirrad av alla siffrorna.

Testa gå till youtube och skriv in ex. "RTX 3060 rdr2 benchmark"
gör samma sak med "RTX 4060 rdr2 benchmark"

jämför, kolla andra spel du kan tänkas spela i framtiden, kom till en slutsats om det är värt dem 4gb extra vramen eller inte.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på AMD? 7600xt har 16gb minne och är i runda slängar 5-10% snabbare än 4060.

Alternativt om du kikar på Tradera/SweClockers marknad kan du nog hitta 3070 eller rent av 3080 i din prisklass. Då blir det ju begagnat, men från en vettig säljare spelar det ju mindre roll.

Edit: Intel ska släppa sina nya grafikkort 16e december med förväntad prislapp på 3500 kr. Kan potentiellt vara bra, men läs i så fall några recensioner först. (Förra generationen Intel led av en del problem, men var prisvärda i övrigt)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju ge TS beröm för en vettig trådstart. All information på ett ställe där hjälpande händer omedelbart kunde fokusera på viktiga detaljer som t.ex. skärmen. Skrolla upp och ge ett +1.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Ju högre upplösning desto mer vram nyttjas (om man jämför samma spel).
Samtidigt kräver det väldigt mkt mer av gpun oxå då högre upplösning innebär fler beräkningar per sekund.
Men en nyare generation 4XXX jämfört med 3XXX serien innebär även förbättringar i många avseenden så generellt vill man alltid ha så ny generation som möjligt.

Okej, tack då tror jag att jag förstår.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag skulle nog undvika RTX 4060-varianten med 8 GB. Den presterar rejält mycket sämre (närmast ospelbart) i fallen där dess VRAM tar slut. Det går ju att lösa med lägre grafikinställningar i de flesta fall. Hardware Unboxed har en bra video som visar problemet har jag för mig.

Oj, det lät ju inte bra. Men är risken så stor att 8GB VRAM tar slut? Tänker eftersom många spel rekommenderar grafikkort med just 8GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt något med under 12 GB idag, det är nog snart redan minimum för spel. Sedan beror det givetvis på om man någonsin vill spela mer moderna titlar någon gång i framtiden eller man är nöjd med dem man har idag.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

jämför, kolla andra spel du kan tänkas spela i framtiden, kom till en slutsats om det är värt dem 4gb extra vramen eller inte.

Wow! Vad många sånna videos det fanns, det var en genre som jag inte ens visste fanns på youtube. I videon för RTX 4060, och många andra, har han en starkare CPU än mig, vet du om detta väsentligt kommer påverka prestandan om jag sätter in samma grafikkort i min dator?
Tack

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Du har inte funderat på AMD? 7600xt har 16gb minne och är i runda slängar 5-10% snabbare än 4060.

Alternativt om du kikar på Tradera/SweClockers marknad kan du nog hitta 3070 eller rent av 3080 i din prisklass. Då blir det ju begagnat, men från en vettig säljare spelar det ju mindre roll.

Edit: Intel ska släppa sina nya grafikkort 16e december med förväntad prislapp på 3500 kr. Kan potentiellt vara bra, men läs i så fall några recensioner först. (Förra generationen Intel led av en del problem, men var prisvärda i övrigt)

Jag har faktiskt kollat på AMD Radeon, specifikt Sapphire Pulse Radeon serien, de med 8GB, men 7600xt som du säger verkar prestera bättre, även nu när jag tagit till mig Jagers tips och tittat på benchmark videos där kortet ger stabil fps på hög prestanda i rdr2. Så om VRAM är hög prioriterat är det nog ett kort jag borde investera i, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med om att 12gb är minium idag, om inte 16gb.

Anledningen är att Skärmupplösning =/= minnesanvändning, utan VRAM ska också hålla alla texturer som ska renderas, vilka verkar bli allt större och med högre upplösning, för var år som går.

Vi nådde redan 8gb tröskeln för 7 år sedan, med Shadow of War, där 8gb eller mer var ett abslout krav om man ville maxa allt och köra High Resolution Texture Pack.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripvanwinkle:

Oj, det lät ju inte bra. Men är risken så stor att 8GB VRAM tar slut? Tänker eftersom många spel rekommenderar grafikkort med just 8GB.

Nja, förmodligen inte om man ser till att sänka grafikinställningarna 1-2 steg ner jämfört med 16 GB-varianten av samma grafikkort. Det beror ju även på hur länge man siktar på att behålla grafikkortet.

Om du hört hur folk klagar på dåligt optimerade spel vid lansering så handlar det ofta om att de helt enkelt funkar dåligt med 8 GB VRAM.

Några exempel:

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripvanwinkle:

Wow! Vad många sånna videos det fanns, det var en genre som jag inte ens visste fanns på youtube. I videon för RTX 4060, och många andra, har han en starkare CPU än mig, vet du om detta väsentligt kommer påverka prestandan om jag sätter in samma grafikkort i min dator?
Tack

nej AMD 7000 serien är väldigt ny, och 7600x är bra, du ser störst skillnader i 1080p upplösning men i spel så är det fortfarande GPU'n som gör 80% eller mer av jobbet

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jagers:

Skrivet av ripvanwinkle:

Tack

Det här behöver påpekas återkommande. En youtubevideo som bara visar spel rullande sida vid sida och körs med viss påstådd hårdvara är inte tillförlitlig. Mycket, kanske det allra mesta, material av den här typen är bara genererat för att farma reklamintäkter och den hårdvara som påstås visas i videon används över huvud taget inte. Det handlar alltså ofta om rent förfalskad data. Det är jättebilligt att spela in lite spelsnuttar och slänga på lite påhittad text och en lika påhittad beskrivning, att införskaffa hårdvara och lägga tid på väl genomfört testande är betydligt dyrare och tar mycket mer tid.

Innehåller videon bara spelklipp och text, och ibland någon TTS-röst gör man bäst i att helt ignorera de påstådda resultaten eftersom de helt enkelt inte har någon koppling till utförda tester. Minimikraven för tillförlitlighet är att den testade hårdvaran visas upp (inget promomaterial ifrån tillverkare utan unikt för videon ifråga) och allra helst att människor som talar om hårdvaran och hur den testas figurerar i videon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ripvanwinkle:

Jag åkte på krasher med Out of Video Memory förra året med mitt 8Gb kort i 1080p upplösning.
Oftast med Unreal Engine titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här behöver påpekas återkommande. En youtubevideo som bara visar spel rullande sida vid sida och körs med viss påstådd hårdvara är inte tillförlitlig. Mycket, kanske det allra mesta, material av den här typen är bara genererat för att farma reklamintäkter och den hårdvara som påstås visas i videon används över huvud taget inte. Det handlar alltså ofta om rent förfalskad data. Det är jättebilligt att spela in lite spelsnuttar och slänga på lite påhittad text och en lika påhittad beskrivning, att införskaffa hårdvara och lägga tid på väl genomfört testande är betydligt dyrare och tar mycket mer tid.

Innehåller videon bara spelklipp och text, och ibland någon TTS-röst gör man bäst i att helt ignorera de påstådda resultaten eftersom de helt enkelt inte har någon koppling till utförda tester. Minimikraven för tillförlitlighet är att den testade hårdvaran visas upp (inget promomaterial ifrån tillverkare utan unikt för videon ifråga) och allra helst att människor som talar om hårdvaran och hur den testas figurerar i videon.

jag har ingen erfarenhet av detta, alla gånger jag kollat på benchmark videos på olika komponenter och sedan jämfört med gamers nexus/ 2 cents / LTT eller swec's prestandatest så har datan legat inom 5% av benchmark videos på youtube

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jagers:

jag har ingen erfarenhet av detta, alla gånger jag kollat på benchmark videos på olika komponenter och sedan jämfört med gamers nexus/ 2 cents / LTT eller swec's prestandatest så har datan legat inom 5% av benchmark videos på youtube

Vilket lätt kan göras genom att manipulera de resultat som videon påstår visa.

Fake Benchmarks For Graphics Cards and CPUs Are EVERYWHERE On YouTube And It's A BIG Problem!
Fake benchmark channels on YouTube seem to be on a rise.
Fake hardware and game benchmarks [Youtube]
Beware of fake benchmarking videos
Do benchmark youtubers just lie?
FAKE Benchmark channels on YouTube

Det finns flera seriösa hårdvarukanaler man kan kolla på istället för den uppsjö som stjäl, hittar på, manuipulerar eller på andra sätt förfalskar resultat. Visas inte hårdvaran upp i videon skall man vara väldigt, väldigt säker på att kanalen är legitim innan man lägger någon som helst tillit till deras resultat. Det är i slutänden sig själv man lurar genom att lita på bedragare.

Visa signatur