Permalänk
Medlem

Tänker att Corsair fläktar är ansluta t en hub som sen är ansluten via USB och styrs då lättast via iCUE. Dvs d är inte anslutna t någon PWM port på moderkortet.
Pumpen däremot ska sitta i cpu_fan och är då rätt installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag tror AIO-pumpen är kopplad till CPU-fläktarnas kontakt, och att det är därför du inte märker skillnad. Om så är fallet kan du ställa om kurvan till Turbo.
Kan du kolla var kablarna från fläktarna är kopplade någonstans? Eftersom det är Corsair det handlar om så kan fläktarna eventuellt vara kopplade via USB i någon slags fläkthubb. I så fall kan du behöva styra fläktarna via iCUE.

Så ser det ut bak sen går det ur 2 kablar till modekortet en till pumpen på cpun som jag ser det är andra kabeln på cpu fan och brevid finns utag för aio pump som ej används

Permalänk
Viking
Skrivet av RicKyTv:

<Uppladdad bildlänk> Så ser det ut bak sen går det ur 2 kablar till modekortet en till pumpen på cpun

Kolla om du kan styra de i iCUE: https://www.corsair.com/us/en/s/icue

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kolla om du kan styra de i iCUE: https://www.corsair.com/us/en/s/icue

Den har jag installerat där styrs all rgb ifrån?

Permalänk
Viking
Skrivet av RicKyTv:

Den har jag installerat där styrs all rgb ifrån?

Precis, men även fläktarna borde gå att styra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Precis, men även fläktarna borde gå att styra.

yes det går ska ja använda deras förinställda val eller göra en egen och hur ska vi göra den kurvan då? och vilken sensor ska den utgå ifrån coolant temp?

Permalänk
Viking
Skrivet av RicKyTv:

<Uppladdad bildlänk> yes det går ska ja använda deras förinställda val eller göra en egen och hur ska vi göra den kurvan då? och vilken sensor ska den utgå ifrån coolant temp?

Du får testa dig fram tills du blir nöjd.
Men du kan börja med att använda CPU temp som sensor. Sedan köra lågt varvtal upp till runt 60 grader (10-20% eller 400-600 rpm), och öka sedan varvtalet linjärt upp till kanske 60% vid 85 grader.
Bästa är att testa sig fram, för det är svårt att säga vad som blir bäst för ditt system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om alla fläktar blåser inåt så kommer man ju få bättre kylning i den här lådan bara genom att rycka ut kablarna på dom två fläktarna i toppen och den i bak. Det ser ju ut som att fläkten bak och i topp blåser inåt om man kollar på etiketten för dom brukar ju sitta på den sidan. Vissa fläktar har en liten pil som talar om vilket håll dom blåser åt. Kolla upp noga hur det ligger till.

Fläktar i bak och toppen skall blåsa ut. Fläktar i front och botten skall blåsa in.

Kolla också vart olika fläktar är ansluta så att CPU verkligen har cpukylarens fläkt ansluten. Att chassie fläktarna är rätt anslutna. Tänk på att fläktkotrollern går på en kabel till en av fläktarna (Master), resten är slave och där har jag väl gärna valt bakfläkten som master.

Sen skulle jag vilja se BIOS bild på chassiefan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Viking
Skrivet av Modellören:

Om alla fläktar blåser inåt så kommer man ju få bättre kylning i den här lådan bara genom att rycka ut kablarna på dom två fläktarna i toppen och den i bak. Det ser ju ut som att fläkten bak och i topp blåser inåt om man kollar på etiketten för dom brukar ju sitta på den sidan. Vissa fläktar har en liten pil som talar om vilket håll dom blåser åt. Kolla upp noga hur det ligger till.

Fläktar i bak och toppen skall blåsa ut. Fläktar i front och botten skall blåsa in.

Kolla också vart olika fläktar är ansluta så att CPU verkligen har cpukylarens fläkt ansluten. Att chassie fläktarna är rätt anslutna. Tänk på att fläktkotrollern går på en kabel till en av fläktarna (Master), resten är slave och där har jag väl gärna valt bakfläkten som master.

De två i toppen och den i bak blåser ut. De tre i fram blåser in. Tre in, tre ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

<Uppladdad bildlänk> yes det går ska ja använda deras förinställda val eller göra en egen och hur ska vi göra den kurvan då? och vilken sensor ska den utgå ifrån coolant temp?

Svårt att se på bilden men du får nog färdig fäktkurva om du klickar allra längst ner till höger på dom fyra alternativen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

De två i toppen och den i bak blåser ut. De tre i fram blåser in. Tre in, tre ut.

Aha då har nån satt etikett på andra sidan då eller har man börjat sätta etiketter på bägge sidorna nuförtiden ? Vanligtvis så sitter ju etiketten åt det håll fläkten blåser och man ser klart och tydligt etiketterna på bilden. Men är du verkligen säker ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

håller jag för ett papper för fläkten bak och där uppe så blåser den iväg då blåser dom utåt ju?

Permalänk
Viking
Skrivet av Modellören:

Aha då har nån satt etikett på andra sidan då eller har man börjat sätta etiketter på bägge sidorna nuförtiden ? Vanligtvis så sitter ju etiketten åt det håll fläkten blåser och man ser klart och tydligt etiketterna på bilden. Men är du verkligen säker ?

Många fläktar har tillverkarens logga på framsidan. Ser ut att vara de här eller liknande: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassifl...

Enklare att kolla om korset som håller fläkten på plats är synlig eller inte, vilket det inte är på bilden. Alltså sitter de rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när jag pillat på fläktkurvan så blir cpun för varm hur jag än gör finns det något ställe man kan lämna in sin dator och få det här ordnat kan ingenting om detta och väljer ja dom förvalda inställningar så låter den igen som ett jetplan ska lyfta

Permalänk
Viking
Skrivet av RicKyTv:

Nu när jag pillat på fläktkurvan så blir cpun för varm hur jag än gör finns det något ställe man kan lämna in sin dator och få det här ordnat kan ingenting om detta och väljer ja dom förvalda inställningar så låter den igen som ett jetplan ska lyfta

Dra upp pumphastigheten till max och testa igen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RicKyTv:

Sätt tdp I bios eller I Intel xtu till PL1 200w och pl 2 200w (eller 125W så tappar du 5% i spel prestanda)
sätt
Pump på 20%->50C
60%-> 70C
100% därefter
Ha en rak stapel.
sätt fläktar liknande men med hysteres så den inte varvar upp pga spik temp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Sätt tdp I bios eller I Intel xtu till PL1 200w och pl 2 200w (eller 125W så tappar du 5% i spel prestanda)
sätt
Pump på 20%->50C
60%-> 70C
100% därefter
Ha en rak stapel.
sätt fläktar liknande men med hysteres så den inte varvar upp pga spik temp

Vet du om pumpen ens klarar ner till 20%? Många stängs väl av under runt 70%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hej kan ej ändra hastigheten på pumpen manuellt kan bara använda dom förvalda tycker fortarande cpun blir för varm nu cpu coolant är på 45 grader under spelning o cpu 75-80 och gpu 65

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vet ej jag har Arctic och där kan jag köra den lägre iaf, men båda har väl samma pump typ?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av RicKyTv:

Hej kan ej ändra hastigheten på pumpen manuellt kan bara använda dom förvalda tycker fortarande cpun blir för varm nu cpu coolant är på 45 grader under spelning o cpu 75-80 och gpu 65

Om du går in i bios och ändrar Loadline calibration till 4-6 och ändra LLC dc till lägsta så kommer din volt sjunka och allt bli svalare

Visa signatur