Tävla och vinn värstingdator!

Hjälp med att bygga en rejäl studiodator.

Permalänk

Hjälp med att bygga en rejäl studiodator.

Men tjena tjenare! Som rubriken antyder så söker jag hjälp med att bygga ihop en stationär studiodator för musik.
Max budget 15.000.

Mvh

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske? Vet inte om man bör ha en separat GPU för muskproduktion men denna CPU har i alla fall en integrerad grafikkrets.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Något i den här stilen kanske? Vet inte om man bör ha en separat GPU för muskproduktion men denna CPU har i alla fall en integrerad grafikkrets.

https://komponentkoll.se/bild/tUIaZ.png

Ja det där med GPU:n är ju frågan, är så jäkla dålig insatt just nu, men det ska ju kunna tänkas att den integrerade borde ju kunna fungera när det är mest studioprogram+ev surfning som kommer att förekomma på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfriper:

Ja det där med GPU:n är ju frågan, är så jäkla dålig insatt just nu, men det ska ju kunna tänkas att den integrerade borde ju kunna fungera när det är mest studioprogram+ev surfning som kommer att förekomma på datorn.

Förmodligen men jag skulle rekommendera att kolla upp systemkraven på programmen du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfriper:

Men tjena tjenare! Som rubriken antyder så söker jag hjälp med att bygga ihop en stationär studiodator för musik.
Max budget 15.000.

Mvh

Vilken programvara ska du köra?

Rent allmänt kommer du väldigt långt med en Mac mini m4.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Vilken programvara ska du köra?

Kör på REAPER.

Permalänk

Förmodligen men jag skulle rekommendera att kolla upp systemkraven på programmen du använder.

Det är nog rätt låga specc, den drivs idag på en gammal gaminlaptop från 2010, så det är nog inte höga krav på programmet och det har funkar bra, men det tar sådan jäkla tid att få igång allting som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfriper:

Kör på REAPER.

Ja, den finns ju native för macOS med M chippen. Personligen hade jag köpt en Mac mini för detta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfriper:

Du behöver ingen dedikerad GPU för det. Och om du nu skulle vilja ha en i framtiden köper du en och monterar, enkelt. Men om du tror att det skulle kunna hända kan du redan nu välja ett nätagg på 850W istället.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du behöver ingen dedikerad GPU för det. Och om du nu skulle vilja ha en i framtiden köper du en och monterar, enkelt. Men om du tror att det skulle kunna hända kan du redan nu välja ett nätagg på 850W istället.

Ja det är ju inte dumt kanske att gardera upp sig, men det känns som som den inbyggda är nog 1000ggr bättre än vad som finns just nu. Kanske får ta och slå till på den där setupen.

Permalänk

https://komponentkoll.se/bild/tUIaZ.png

Jag skulle gärna vilja beställa allt från Inet så jag kunde låta dom testa och skruva ihop det, men går det att banta på någon del så jag kommer inklusive ihopbyggnationen (899:-) på runt 15.000?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfriper:

Jag skulle gärna vilja beställa allt från Inet så jag kunde låta dom testa och skruva ihop det, men går det att banta på någon del så jag kommer inklusive ihopbyggnationen (899:-) på runt 15.000?

Mvh

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Y3s0AVetfAfWjOxPg2jCNil3xv0/morfriper

Permalänk

Men jäklar vad fint, tusen tack! Nu jäklar blir det musikverkstad!