Permalänk

Vilken NUC-dator rekommenderas?

Jag skall migrera en Linux server-installation från en Lenovo IdeaCentre 3 till något modernare. Jag kör just nu Ubuntu 20.04.06 server på den och det är en uppgradering i flera steg 16.04 => 18.04 => 20.04 och jag behöver nu göra ett omtag med en fräsch installation på en nyare hårdvara.
Och då vill jag bort från såna som kommer med Windows förinstallerat och därmed förgiftade vad gäller åtkomst av BIOS. På Lenovon har jag varit tvungen att ha kvar Windows10 bara för att kunna nå BIOS (som är UEFI på denna). Ett rent elände!
Alltså letar jag efter en dator som säljs UTAN operativsystem.
ASUS har ju tagit över NUC-datorerna från Intel och det är en sådan jag siktar på nu.
Men de finns ju i så många modellar så det snurrar för ögonen....
Så mitt funktionella behov är:
- Skall köra Debian (för att bli av med Ubuntus nya snap-system)
- Den skall vara Apache webbesrver och serva en egen domän med LetsEncrypt cert.
- Den skall hantera Subversion service via Apache
- Den är en OpenVPN server för geolokalisering av klienterna
- Dessutom kör den en hel del video-nerladdning med ffmpeg

Vad jag tänkt mig är nånting i stil med ASUS NUC 13 i7/i5 Pro eller ASUS NUC 14 Pro med Core3 CPU,
Men de finns ju i ett flertal modeller....

Den skall ha 32 GB RAM och 1 TB SSD disk.
Samt snabb Ethernet, men det har ju alla nuförtiden. Min fiber är på 1000/1000 MBPS så det är den dimensionerande hastigheten.

Servern körs headless (alltså ingen ansluten monitor) utan all access är via SSH kommandorads-terminal.

Vilken modell borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Kika på odroid H4 som alternativ. Också NUC formfaktor till lite lägre kostnad.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till NUC Lenovo ThinkCentre .

Permalänk

Jag körde på en sån här NUC
+ 32G RAM + 1 TB SSD (Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD), har också beställt en 2 TB SATA SSD som får plats i botten på denna enhet.
Borde finnas pulver så det blir över...