Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa nytt?

Hej alla!
Först vill jag tacka för all hjälp som jag fått genom åren. Har genom era råd och tips alltid fått bra grejer till bra pris!
Hur som helst har jag en dator som jag köpte begagnad 2016 som jag har uppgraderat en gång tidigare.

Budget för att köpa en ny är runt 10-12 tkr och uppgradering är kanske 8000 eller vad ni tycker behövs! Om ni tycker att den går att uppgradera så lämnar jag nog in den för en ominstallation av Windows och installation av ny hårdvara.

Jag vill kunna spela spel som black myth wukong, elden ring, poe2, bolders gate 3 mm och den ska ha inbyggd wifi.

Min dator är en "Komplett Gamer i20 - eSport Edition" från 2014-21-19. Se bild för komponenter.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns ingenting som är värt att uppgradera, eller spara till ett nytt bygge, från en sån gammal dator om du tänker att du spela spela dagens AAA-spel. Däremot går det sälja den som en enkel speldator till någon som letar efter en dator till sina barn eller liknande, på t.ex. Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns ingenting som är värt att uppgradera, eller spara till ett nytt bygge, från en sån gammal dator om du tänker att du spela spela dagens AAA-spel. Däremot går det sälja den som en enkel speldator till någon som letar efter en dator till sina barn eller liknande, på t.ex. Blocket.

Misstänkte nästan det! Har du något tips på ett bygge för 10-12 k?

Permalänk
Medlem

folk betalar höga priser på 4790 ifall du är tålmodig på tradera. Grafikkort är främst vad som behövs uppgraderas för nyare spel.

Jag hade behållt chassi och nätagg, och ifall du kan en bra eftermarknads cpu kylare. Sålt annat i delar på tradera.

Men ifall du inte gör jobbet själv vet jag ej vad som är värt vad riktigt.

Svårt att få bra komponenter ifall du ska köpa nytt färdigbyggt för 10-12k. Men nytt moderkort+cpu+ram, och sen begagnat grafikkort kan man komma långt med på den summan, ifall du/någon sätter ihop det gratis/billigt.

Permalänk

Om du håller utkik i fyndtråden så får man fina actina datorer runt 11k ibland

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

folk betalar höga priser på 4790 ifall du är tålmodig på tradera. Grafikkort är främst vad som behövs uppgraderas för nyare spel.

Jag hade behållt chassi och nätagg, och ifall du kan en bra eftermarknads cpu kylare. Sålt annat i delar på tradera.

Ingen betalar något för fjärde generationens Intel Core längre, inte så det är lönt att splitta upp en komplett dator och försöka få iväg komponenterna. Det kan nog vara du som inte kollat på Tradera på ett tag.

Samma problem med chassi, nätagg och kylare. Föråldrade standarder på chassi och nätaggregat, och CPU-kylare som inte går att montera på några moderna moderkort. Då har man inte ens tagit upp alla utslitna fläktlager och komponenter i nätdelen som är i slutet av sin livstid efter så lång tid.

Däremot går den skicka iväg som en komplett enkel speldator för kanske 2500 kr på Blocket med skärm, mus och tangentbord. Det är den sortens datorer som är lagom att ge bort i julklapp till någon datorlös yngling annars. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ingen betalar något för fjärde generationens Intel Core längre, inte så det är lönt att splitta upp en komplett dator...

Kanske inte 800+ som något år sedan, men 300-400kr känns fortfarande mycket när jag skaffade ryzen 1700 för 200..
Ändå mer än vad man får ifall säljer dator ihop, oftast, är min poäng. Sedan ifall det är värt någon hundrig extra för besväret är upp till var och en 😊

Äldre chassi fungerar utmärkt att återanvända så länge det inte är OEM och storlek/formfaktor är rätt. Psu, ja beror på modell, har inget särskilt med nytt/gammalt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kanske inte 800+ som något år sedan, men 300-400kr känns fortfarande mycket när jag skaffade ryzen 1700 för 200..
Ändå mer än vad man får ifall säljer dator ihop, oftast, är min poäng. Sedan ifall det är värt någon hundrig extra för besväret är upp till var och en 😊

En snabbkoll på Blocket ger att likvärdiga system säljer för 2-3000 kr. Det är köpare som inte kan något om datorer och värderar att det är nära att hämta. Skickat iväg överblivna komponenter ihopbyggda till datorer på exakt det sättet ett flertal gånger.

Skrivet av rwkk:

Äldre chassi fungerar utmärkt att återanvända så länge det inte är OEM och storlek/formfaktor är rätt. Psu, ja beror på modell, har inget särskilt med nytt/gammalt att göra.

Man behöver inte gå så många år bakåt förrän nätdelarna saknar 8-pins EPS12V, 24-pins ATX-kontakt samt 8-pins PCIe. Därtill risken att den går sönder av hög ålder och tar med sig nya komponenter i smällen. Det är väl upp till var och en, men jag tycker inte det är värt att chansa för att spara 7-800 kr.