Orderstatus: Redo att plockas (NetOnNet)

Permalänk

Orderstatus: Redo att plockas (NetOnNet)

Tjo!

Har beställt en GPU från NoN, men nu har status stått som "redo att plockas" hela dagen idag måndag. Beställde i lördags. Trodde det skulle vara lite mer "sprutt" i leveransen. "Redo att plockas" förstår jag inte, har de inte hunnit fixa med beställningen då eller är det för att jag inte valde snabbaste leverans som det inte plockats ännu? Brukar alltid flyta på lite snabbare, men jag har lärt mig (eller inte lärt mig) att ibland när man lägger order på helgen så är det inte samma flow som att lägga på vardag. Kanske slumpen.... =P

Admin får flytta frågan om den hamnat fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Egentligen är det ju en fråga för NetonNet, men om du inte valt snabbaste leveransen som du säger att du inte gjort, så står det ju 3-5 arbetsdagar leveranstid på deras ordrar och då har de ju inget skäl att plocka din order när det gått 1 arbetsdag.

Permalänk
Skrivet av Sunnysoda:

Egentligen är det ju en fråga för NetonNet, men om du inte valt snabbaste leveransen som du säger att du inte gjort, så står det ju 3-4 arbetsdagar leveranstid på deras ordrar och då har de ju inget skäl att plocka din order när det gått 1 arbetsdag.

Lite så jag resonerar. Ska såklart ta det med NoN med, men ville kolla om ni upplevt samma sak vid standardfrakt. Nog bara jag som blev lite het på gröten på prylen. Tack för infon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Lite så jag resonerar. Ska såklart ta det med NoN med, men ville kolla om ni upplevt samma sak vid standardfrakt. Nog bara jag som blev lite het på gröten på prylen. Tack för infon.

Ja, netonnet standardfrakten tar några dagar helt vanligt :).

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Kan även tänkta mig att det är i jultider och många beställningar i omlopp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Netonnet är alltid långsamma, tyvärr. Inte som inet eller webhallen där man lägger en order och den plockas inom ett par timmar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Jag förstår inte problemet. Butiker har olika information som order mottagen, order redo att plockas, order under hanteras, order skickas osv. Order redo att plockas är ju väldigt tydligt vad den innebär, att ordern ligger i kö på att plockas och att sakerna finns hemma. Det är inte alls konstigt att det på en måndag finns fler produkter i kön, då folk har beställt saker från fredag eftermiddag.

Jag har i mindre skala sysslat lite med företagspaket och bättre förstått denna sista del där leverans är beställd eller vad de nu står.
Alltså man kan skapa en fraktsedel, då kan information gå ut till kund att man har skapat en fraktsedel, det står något som leverans är beställd. Det enda som behöver ha gjorts med paketet är just denna skapade av fraktsedel. Sedan kan man boka hämtning av paket eller lämna hos ett ombud.
I vilket fall så kan det ta hur lång tid som helst när det står att en leverans är bokad. Och det brukar bero på att den som ska leverera paketet är långsam och inte lämnar paketet.

Angående Netonnet. Så om man beställer datordelar där så har de alltid hamnat hos en paketombud där jag hämtar paketen. Vissa andra svenska butiker så får man t.ex. välja alternativet "postombud/brevlåda" som leverans . På svenska betyder detta paketet kan hamna hos ett postombud och paketet kan hamna utanför ens dörr så att alla grannar har åtkomst att snoka i paket.

Filmklipp på mig när enda och första gången jag råkade ut för detta beteende från en annan datorbutiker med att lämna saker utanför min dörr. https://www.youtube.com/watch?v=0e2uU1az5y8 Och de ser det som ett normalt beteende.
Så jag gillar Netonnet att de levererar till postombud, det får gärna ta en dag extra om de hanterar mina paket varsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jag gillar Netonnet att de levererar till postombud, det får gärna ta en dag extra om de hanterar mina paket seriöst.

du kan ju välja shälv om du vil ha ombud, paketbox, postlåda, instabox, budbee, blablabla. så fattar inte vad du menar, det er ett aktivt val du som kund tar.

Permalänk
Skrivet av thesutex:

du kan ju välja shälv om du vil ha ombud, paketbox, postlåda, instabox, budbee, blablabla. så fattar inte vad du menar, det er ett aktivt val du som kund tar.

I vissa butiker som Webhallen klumpar de ihop postombud / brevlåda där paketet hamnar utanför ens dörr om den ej får plats som ett alternativ, där man som kund inte vet vad det blir. Och sedan har man alternativet alla dessa lådor där varenda låda ska ha en egen app installerat på mobilen.

Permalänk
Medlem

Netonnet kör väl ett system där man kan välja mellan "Express"-frakt och "fri"-frakt, vilket i själva verket är exakt samma frakt. Skillnaden är att om man betalar för Express så skickar dom varan på 1-2 dagar. Men om man väljer gratis frakt, så väntar dom med att skicka varan i typ 3 dagar. Bara för att dom hoppas på att man ska betala för "Express"-frakt, så Netonnet får mer pengar.

Betalade du inte för Express så får du nog vänta dig att dom håller varan ett par dagar.

https://www.netonnet.se/content/customerservice/leveranstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Netonnet kör väl ett system där man kan välja mellan "Express"-frakt och "fri"-frakt, vilket i själva verket är exakt samma frakt. Skillnaden är att om man betalar för Express så skickar dom varan på 1-2 dagar. Men om man väljer gratis frakt, så väntar dom med att skicka varan i typ 3 dagar. Bara för att dom hoppas på att man ska betala för "Express"-frakt, så Netonnet får mer pengar.

Betalade du inte för Express så får du nog vänta dig att dom håller varan ett par dagar.

yep, flera dinosaurie kedjor använder denna teknik, cashgrab designad för folk som inte fattar bättre, sleng på et par försäkringer på den

Permalänk
Skrivet av Glis:

Det kan inte vara så att med expressfrakt så kommer ens order först i kön. De som väljer vanlig frakt så levereras produkterna i ordningsföljd. I andra sammanhang så kan butiken i sin tur vid express välja att lägga beställningen direkt hos deras leverantör och de kan välja expressfrakt från detta. Medans det vid vanlig order så läggs ordern när de får tid.

Jag har gjort många expressbeställningar och fått betala extra för det, vi pratar då kanske inte om netonnet. Utan en apparat som har gått sönder och behöver ha reservdelar.
Detta finns även hos folk som utför arbete. Som tandläkaren har ofta expresstid för en betydligt högre kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kan inte vara så att med expressfrakt så kommer ens order först i kön. De som väljer vanlig frakt så levereras produkterna i ordningsföljd. I andra sammanhang så kan butiken i sin tur vid express välja att lägga beställningen direkt hos deras leverantör och de kan välja expressfrakt från detta. Medans det vid vanlig order så läggs ordern när de får tid.

Jag har gjort många expressbeställningar och fått betala extra för det, vi pratar då kanske inte om netonnet. Utan en apparat som har gått sönder och behöver ha reservdelar.
Detta finns även hos folk som utför arbete. Som tandläkaren har ofta expresstid för en betydligt högre kostnad.

det er som ovan skriver. leveransen tar X antall dagar från butiken skickar. väljer du express skickas den snabbare.

express hos netonnet/elgiganten er "standard frakt" hos andra butiker.

Permalänk
Skrivet av Glis:

Är det så? Stämmer ju med den känslan man får. Hm.. Intressant approach på olika frakttyper..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Netonnet är alltid långsamma, tyvärr. Inte som inet eller webhallen där man lägger en order och den plockas inom ett par timmar.

De är långsamma om du väljer långsam frakt. Deras expressfrakt är extremt snabba istället, jag beställde en TV av dom kl 21:45 en måndag och fick den tisdag morgon. Alla ordrar som placeras innan kl 22 med express levereras nästa dag.

Permalänk
Skrivet av Sunnysoda:

De är långsamma om du väljer långsam frakt. Deras expressfrakt är extremt snabba istället, jag beställde en TV av dom kl 21:45 en måndag och fick den tisdag morgon. Alla ordrar som placeras innan kl 22 med express levereras nästa dag.

Oj! Ja, det var skillnad.

Visa signatur