AMD: Snart bättre tillgång på Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Snyggt att ha satt ett datum samtidigt som de har ingen aning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleksei:

Snyggt att ha satt ett datum samtidigt som de har ingen aning..

Istället för lockpriser kanske man jobbar med lockdatum

Kan tänka mig att man fått några extra datum då man var den butik som hade närmast datum på fler leveranser enligt nyheten då. Men som jag skrev här förut så kan man inte ta ett datum hos Komplett på allvar.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Hade hoppas på att ha en innan julledigheten men känns som att det blir Januari.

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk

Men fan så tradigt då, sitter med en beställning på prollen hos Komplett och väntar, dom hade ju liksom tidigast datum när jag beställde.
Allt annat för ett nybygge ligger här hemma, har inte börjat sätta ihop det än, men då behöver man kanske inte har någon brådska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Hörde med med dem idag och de har ingen aning om när det kommer tyvärr.....

Det skulle ju kunna vara så att de tidigare hade fått ett preliminärt leveransdatum som var idag. Nu vet de med andra ord inte när de kommer eftersom det enda datum de fått bevisligen inte stämde. Det är också möjligt att de fick in några få som direkt gick till de första i beställningskön.

Med andra ord kan man tolka svaret olika beroende på exakt hur du ställde frågan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Bra skämt, nu står det 4:e februari hos Komplett..
Någon gissning på var man bör dubbelboka för bäst chans att få något tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrchristensen:

När jag hörde av mig igår fick jag svar att de var en ”massiv” leverans på ingång enligt chatten.

Men mina misstankar om datumet var ju rätt, låter min beställning ligga kvar.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrchristensen:

För att sprida ut bokningarna mellan olika underliggande leverantörer (om man antar att Komplett, Webhallen och NetOnNet nu har gått över till samma distributörer) är kanske Inet eller möjligen någon av de från Danmark eller liknande vettiga val. Proshop finns ju exempelvis i flera länder.

Skrivet av The man swe 90:

När jag hörde av mig igår fick jag svar att de var en ”massiv” leverans på ingång enligt chatten.

Men mina misstankar om datumet var ju rätt, låter min beställning ligga kvar.

Ja, jag låter också min beställning ligga kvar. Känns som att det kommer ta längre tid om man lägger en ny beställning nu jämfört med en beställning gjord för några veckor sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Hur sannolikt är det att "Åter i lager: 27 dec." är sant för Webhallen och NetOnNet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helcaraxë:

Hur sannolikt är det att "Åter i lager: 27 dec." är sant för Webhallen och NetOnNet?

Är nog ett lika säkert datum som för andra butiker, dvs. inte alls. Även om de får en leverans då misstänker jag att den inte är stor nog för att täcka alla ordrar de har liggande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som beställde runt eller innan black friday som fått CPU levererad? Undrar om man ska fortsätta hoppas på att det kommer in CPU:er löpande som skickas ut eller om man ska ställa in sig på att få något först i januari/februari.

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av NormySan:

Är det någon som beställde runt eller innan black friday som fått CPU levererad? Undrar om man ska fortsätta hoppas på att det kommer in CPU:er löpande som skickas ut eller om man ska ställa in sig på att få något först i januari/februari.

Är också nyfiken på det. Ingen av mina beställningar av processorn på Webhallen kvällen 18/11 och Komplett strax efter midnatt (19/11) har levererats ännu tyvärr.

Har dock sett folk som beställt på exempelvis Inet som fått sina långt tidigare än väntat, även om jag misstänker att det nog kan ha varit beställningar närmare lanseringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är nog ett lika säkert datum som för andra butiker, dvs. inte alls. Även om de får en leverans då misstänker jag att den inte är stor nog för att täcka alla ordrar de har liggande.

Jag har även en beställning på Inet (lagd 30/11)och det står bara Onsdag nu, så det borde innebära att de får en leverans på Onsdag men jag får väll hålla tummarna att man får en tilldelning nästa vecka.

Leveranser under mellandagarna tror jag inte så mycket på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har även en beställning på Inet och det står bara Onsdag nu, så det borde innebära att de får en leverans på Onsdag men får man väll hålla tummarna att man tilldelning.

Spännande! Hoppas att de kommer en några större leveranser till våra svenska butiker nu så att det rör på sig lite. När lade du den beställningen förresten? EDIT: Ser att du hann uppdatera ditt inlägg med svaret.

Jag lade också en beställning på Inet för någon dag sedan ifall de andra två skulle misslyckas att leverera. Den står fortfarande som 2025-01-20, vilket känns rimligt med tanke på hur ny beställningen är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Spännande! Hoppas att de kommer en några större leveranser till våra svenska butiker nu så att det rör på sig lite. När lade du den beställningen förresten? EDIT: Ser att du hann uppdatera ditt inlägg med svaret.

Jag lade också en beställning på Inet för någon dag sedan ifall de andra två skulle misslyckas att leverera. Den står fortfarande som 2025-01-20, vilket känns rimligt med tanke på hur ny beställningen är.

Håller tummarna för din del, ja de stämmer uppdaterade inlägget med den informationen. Nu har man ju fått nya minnen men tänker vänta med installation tills processorn kommer. Dock får man inte tilldelning på onsdag gör man ju bäst att hämta ut de nya minnena och installera på nuvarande moderkort.

Tänker inte skicka tillbaka dem för att cpun får vänta, men vore segt att få vänta till slutet på Januari eller början på februari.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har även en beställning på Inet (lagd 30/11)och det står bara Onsdag nu, så det borde innebära att de får en leverans på Onsdag men jag får väll hålla tummarna att man får en tilldelning nästa vecka.

Leveranser under mellandagarna tror jag inte så mycket på

Står onsdag på min med, hoppas det stämmer!

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Fick ett mail nu av Inet så från Onsdag till Januari

Tack för att du valt att beställa din processor från oss.
Det råder stor efterfrågan över hela världen vilket har medfört fördröjningar i leveranstiden. Detta innebär att vi beräknas få in processorn den 8/1 i stället för tidigare kommunicerat datum.

Vi förstår att du är taggad på din nya processor och beklagar att detta medför längre leveranstid. Om du önskar byta till någon annan modell går det givetvis bra, om inte så är det bara att avvakta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det råder stor efterfrågan över hela världen vilket har medfört fördröjningar i leveranstiden. Detta innebär att vi beräknas få in processorn den 8/1 i stället för tidigare kommunicerat datum.

Vi förstår att du är taggad på din nya processor och beklagar att detta medför längre leveranstid. Om du önskar byta till någon annan modell går det givetvis bra, om inte så är det bara att avvakta.

Fick samma, väldigt tråkigt men inte så mycket att göra åt det!

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Samma här faktiskt, trots att min beställning på Inet lades så sent som 10/12. Antingen måste det vara en stor leverans på ingång eller så kommer min att flyttas fram.

Ingen ny information från Komplett och Webhallen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Samma här faktiskt, trots att min beställning på Inet lades så sent som 10/12. Antingen måste det vara en stor leverans på ingång eller så kommer min att flyttas fram.

Ingen ny information från Komplett och Webhallen.

Jag frågade Inet eftersom det tidigare diffade ungefär en månad mellan mitt preliminära datum och det som stod på produktsidan men att man nu verkar få samma datum (8/1) oavsett om man redan har en beställning liggandes eller ej och tydligen ska de få in "en rejäl batch" då så det verkar som att bristen verkar lösa sig om drygt en månad.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Äsch!
La beställning på Inet på Black friday men fick samma mail som ovan. Väntar fortfarande på grejer från Swexclusive streamen, minnena från Corsair står bara som "försenad inleverans".
Jag som hade tänkt att bygga ny dator på jullovet...

Permalänk
Medlem

Det är också intressant att Prisjakt verkar plocka upp information som inte är öppet tillgänglig via återförsäljarna. De listar t.ex. 27/12 hos Webhallen men besöker man deras hemsida står det bara "lång leveranstid".

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Fick också mail om 8/1 från Inet. Blir ett stort hopp från 4670k.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Bra att inet hör av sig till sina kunder med uppdateringar. Inte hört något från någon annan aktör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Bra att inet hör av sig till sina kunder med uppdateringar. Inte hört något från någon annan aktör!

Håller med!

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är också intressant att Prisjakt verkar plocka upp information som inte är öppet tillgänglig via återförsäljarna. De listar t.ex. 27/12 hos Webhallen men besöker man deras hemsida står det bara "lång leveranstid".

Ja, jag har också funderat över det där. Misstänker att det är information som butikerna levererar till prisjakt via deras API. Ser nämligen inte den informationen i Webhallens eget API och de har vad jag vet aldrig skrivit ut det datumet på sin egen sida, så att prisjakt skulle ha skrapat det någonstans ifrån känns mindre sannolikt.

EDIT: Nu har mitt exemplar beställt 19/11 från Komplett skickats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser att webhallen har uppdaterat min beställning nu.
Beställde 10/12 och ser nu att det står: Transporteras till centrallagret. Beräknat leveransdatum är Fredag 2024-12-27.

Har en beställning från komplett (29/11) och Inet (16/12).

Får se vem som hinner först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Ser att webhallen har uppdaterat min beställning nu.
Beställde 10/12 och ser nu att det står: Transporteras till centrallagret. Beräknat leveransdatum är Fredag 2024-12-27.

Har en beställning från komplett (29/11) och Inet (16/12).

Får se vem som hinner först

Intressant med tanke på att min beställning på Webhallen från 18/11 fortfarande står som "Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.". Misstänker att det kanske är för att jag beställde till butik, mest för att ha en beställning som reserv medan jag hoppades på att Komplett skulle leverera.

Paketet från Komplett kom idag, så jag tog bort min beställning från Inet och ska väl göra det från Webhallen också snart. Mitt exemplar verkar vara tillverkat vecka 46 förövrigt, som en händelse veckan innan jag lade min beställning.

EDIT: Nu har Webhallen uppdaterat status även för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Intressant med tanke på att min beställning på Webhallen från 18/11 fortfarande står som "Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.". Misstänker att det kanske är för att jag beställde till butik, mest för att ha en beställning som reserv medan jag hoppades på att Komplett skulle leverera.

Paketet från Komplett kom idag, så jag tog bort min beställning från Inet och ska väl göra det från Webhallen också snart. Mitt exemplar verkar vara tillverkat vecka 46 förövrigt, som en händelse veckan innan jag lade min beställning.

Aa det var skumt, bör ju ändras snart då.
Kul att dit kom fram efter all väntan😊. Hoppas den smakar!
Alla mina andra delar har anlänt så inväntar CPUn ivrigt. Får väll börja flasha moderkortet och påbörja bygget så det är klart till den 27😁😁. Förhoppningsvis dyker den upp tidigare 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Aa det var skumt, bör ju ändras snart då.
Kul att dit kom fram efter all väntan😊. Hoppas den smakar!
Alla mina andra delar har anlänt så inväntar CPUn ivrigt. Får väll börja flasha moderkortet och påbörja bygget så det är klart till den 27😁😁. Förhoppningsvis dyker den upp tidigare 🙏

Ja, nu när jag kollade igen så står det samma sak som för dig. 27/12.

Har dock redan en sådan liggande hemma nu, så väntar inte längre på någon del. Även min offset mount från Noctua dök upp idag. Tror bara inte att jag kommer hinna bygga ihop den förrän tidigast i mellandagarna eller efter nyår eftersom det tar tid att installera OS och sätta upp allt igen.

Visa signatur