Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware på skärm?

Köpte på mig ett par Dell U2724DE + U2724D under Black Friday till mitt hemmakontor. Men hittills har jag lyckats hitta 2 problem som jag tror kan lösas med firmware-uppdatering.

1. Funkar dunder med min bärbara PC att koppla:
    PC - usbc/usbc - U2724DE - dp/dp - U2724D med både strömförsörjning, video och daisy chain.

Men när jag stänger av datorn så får jag upp "Searching for signal / Cant find thunderbolt signal, shutting down" och skärmen blir svart i några minuter innan den påbörjar sökning igen och lyser upp rummet..
    Det verkar lösas med denna firmware DELL Firmware

Men hur installerar jag den? Hittar inte riktigt någon beskrivning på hemsidan..

2. Sambon har en Macbook Pro M1. Den vill inte alls hitta skärmen med thunderbolt/usbc-kabel.
    Även här verkar det finnas en firmware-uppdatering, men hur gör jag med den? Kan inget om MAC men vill gärna att sambon också ska kunna använda hemmakontoret

Har någon uppdaterat firmware på sin skärm och kan hjälpa mig?

P.S Fick två paket men ingen pingvinstång alls. Nästan värre än att få lakritsstång.. @Inet, jag som hade hoppet uppe för lite gottis

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Den första för Windows har en pdf inuti .zip filen med instruktioner.

.pkg för Mac vet jag inte vad det är, men du kan nog uppdatera den via Windows istället.

EDIT: Firmware för Mac hittar du här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Köpte på mig ett par Dell U2724DE + U2724D under Black Friday till mitt hemmakontor. Men hittills har jag lyckats hitta 2 problem som jag tror kan lösas med firmware-uppdatering.

PC - usbc/usbc - U2724DE - dp/dp - U2724D med både strömförsörjning, video och daisy chain.

Men när jag stänger av datorn så får jag upp "Searching for signal / Cant find thunderbolt signal, shutting down" och skärmen blir svart i några minuter innan den påbörjar sökning igen och lyser upp rummet..

Men hur installerar jag den? Hittar inte riktigt någon beskrivning på hemsidan..

2. Sambon har en Macbook Pro M1. Den vill inte alls hitta skärmen med thunderbolt/usbc-kabel.
    Även här verkar det finnas en firmware-uppdatering, men hur gör jag med den? Kan inget om MAC men vill gärna att sambon också ska kunna använda hemmakontoret

P.S Fick två paket men ingen pingvinstång alls. Nästan värre än att få lakritsstång.. @Inet, jag som hade hoppet uppe för lite gottis

Tror inet slutat med pingvinstänger. Inte fått en enda på någon order i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Nej, det har de inte. Har fått pingvinstänger i alla mina 4 ordrar därifrån i år, alla nu i höst/vinter.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Har har du deras guide för fw updateringar.
https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000131809/steg-f%C3%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Den första för Windows har en pdf inuti .zip filen med instruktioner.

.pkg för Mac vet jag inte vad det är, men du kan nog uppdatera den via Windows istället.

EDIT: Firmware för Mac hittar du här.

Att jag inte kollat efter en readme... Länge sen jag höll på med sånt här
Men det är pkg-fil så måste nog använda Mac för det.

Vet du vad som är skillnad på
"Skärmdrivrutin för Dell U2724DE" (10 Oct 2024)
och
"Version av den fasta programvaran för Dell U2724DE Monitor ISP" (29 Jul 2024) ?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Pentav:

Att jag inte kollat efter en readme... Länge sen jag höll på med sånt här
Men det är pkg-fil så måste nog använda Mac för det.

Den första länken som du gav oss gick till skärmens firmware, som du installerar via en Windows dator. Den andra var en drivrutin för Mac.

Länken du fick utav mig var firmware som installeras via en Mac.

Skrivet av Pentav:

Vet du vad som är skillnad på
"Skärmdrivrutin för Dell U2724DE" (10 Oct 2024)
och
"Version av den fasta programvaran för Dell U2724DE Monitor ISP" (29 Jul 2024) ?

Drivrutin är en programvara för att din dator ska kommunicera med skärmen på ett optimalt sätt. "fast programvara" är skärmens egna mjukvara (firmware) och det som du ville uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Nej då. I mina 2 beställningar i november så medföljde pingvinstänger

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Den första länken som du gav oss gick till skärmens firmware, som du installerar via en Windows dator. Den andra var en drivrutin för Mac.

Länken du fick utav mig var firmware som installeras via en Mac.

Drivrutin är en programvara för att din dator ska kommunicera med skärmen på ett optimalt sätt. "fast programvara" är skärmens egna mjukvara (firmware) och det som du ville uppdatera.

Okej!
Så troligtvis för att ens hitta skärmen i Macen så behövs ny firmware i skärmen, och sen för att finjustera så används drivrutinen på datorn?

Verkar vara samma version M3T103 / A00-03 på båda men de har olika datum. Tänker jag rätt om det är samma versioner, bara att de paketerade för Mac OS senare än för Windows? Och att det därmed räcker att installera den genom windows?

Dell_U2724DE_FWUpdate_M3T103_Windows.zip | 12.22 MB
Version A00-03, A00-03
Utgivningsdatum 29 juli 2024

Dell_U2724DE_FWUpdate_M3T103_Mac.zip | 33.78 MB
Version A00-03, A00-03
Utgivningsdatum 12 aug. 2024

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pentav:

Okej!
Så troligtvis för att ens hitta skärmen i Macen så behövs ny firmware i skärmen, och sen för att finjustera så används drivrutinen på datorn?

Verkar vara samma version M3T103 / A00-03 på båda men de har olika datum. Tänker jag rätt om det är samma versioner, bara att de paketerade för Mac OS senare än för Windows? Och att det därmed räcker att installera den genom windows?

Dell_U2724DE_FWUpdate_M3T103_Windows.zip | 12.22 MB
Version A00-03, A00-03
Utgivningsdatum 29 juli 2024

Dell_U2724DE_FWUpdate_M3T103_Mac.zip | 33.78 MB
Version A00-03, A00-03
Utgivningsdatum 12 aug. 2024

Du har två separata problem. Ingen anledning att blanda ihop dem.

Installera drivrutinen på Mac'en och kolla om skärmen funkar med Mac'en efter det. Detta är oberoende av den andra uppdateringen.

Jag hittar ingen info om vad för uppdateringar som finns i firmware'n till skärmen. Men som tidigare nämnts så uppdaterar den första länken programvaran i skärmen. Att uppdatera firmware är alltid en risk, för om förloppet går snett kan man hamna i ett läge där ingenting funkar. Bestäm själv om du vill utföra den processen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Pentav:

Det ser ut att vara samma version. Det kan vara en annan avdelning som skriver mjukvaran för Mac och de blev inte klara samtidigt. Det räcker att installera den fasta programvaran en gång.

Drivrutiner är något man kan installera både på Windows och PC. Det är säkrast at börja med den som giplet skrev.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror inte Inet har pingvinstängerna vid köp utav stora produkter / de som kommer i sitt egna emballage.

När du köper tex en ssd så packas den ju i en extra kartong från just Inet, då kommer stången med.
Men gör en skärm eller chassi så skickas de i sina egna emballage direkt från tillverkaren vilket medför att det inte finns någonstans att lägga stången.

Inte så att de öppnar kartongen för att trycka ner en stång liksom… eller emballera ett emballage 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

om du installerar dell display manager så ska den tala om att det finns FW att uppdatera och kan sköta det åt dig också.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

just själva firmware som bränns in i styrchippet i skärmen borde inte påverka om du sedan ansluter en mac eller en pc till den då den med högsta sanolikhet är kompatibel med bägge oavsett från vilket OS du bränner in den från.

så det bör räcka med att du kör in den ena iom att de har samma versionnummer bara skillnaden vilket os du vill göra uppdateringen från.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pentav: Jag har inte lusläst allt i tråden men det verkar som det du frågar om är dels en missuppfattning. En skärm har en och samma firmware oavsett vilken källa du ansluter. Installationen för Mac och Windows installerar denna enda och samma firmware och de två installationsprogrammen finns där för de som har en Mac men inte en Windows-PC ska kunna uppdatera firmware.

Du behöver alltså inte fundera en sekund över att du måste använda Macen för att uppdatera Firwmare på skärmen för att damen med Mac ska få det att fungera. Utan du kör mjukvaran från PC:n så som du är van med. Slutresultatet blir detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Pentav: Jag har inte lusläst allt i tråden men det verkar som det du frågar om är dels en missuppfattning. En skärm har en och samma firmware oavsett vilken källa du ansluter. Installationen för Mac och Windows installerar denna enda och samma firmware och de två installationsprogrammen finns där för de som har en Mac men inte en Windows-PC ska kunna uppdatera firmware.

Du behöver alltså inte fundera en sekund över att du måste använda Macen för att uppdatera Firwmare på skärmen för att damen med Mac ska få det att fungera. Utan du kör mjukvaran från PC:n så som du är van med. Slutresultatet blir detsamma.

Yes att den har EN firmware oavsett källa förstår jag. Därför tänker jag att det inte spelar nån roll vilket datum den olika OS har för samma firmware. Det är ju samma versionsnummer och kanske bara uppladdat till deras hemsida vid olika datum.

Ska prova installera drivrutinen på sambons Mac för att se ifall den hittar skärmen. Men jag har fortfarande problemet att skärmen inte vill stanna i standby-läge utan återkommande söka efter källa. Det verkar också vara en av åtgärderna i uppdateringen.

Skrivet av Dell_U2724DE_FWUpdate_M3T103_Windows.zip | 12.22 MB:

Korrigeringar och förbättringar
Stäng inte av skärmen och koppla inte bort den från datorn under uppdateringen av den fasta programvaran.
Efter uppgraderingen blir den fasta programvaran M3T103

Den här uppdateringen är till för att förbättra beteendet för Auto Select för USBC/TBT

Men jag blir ju lite orolig när ni verkar skriva att det är sån risk med att uppdatera firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tror inte Inet har pingvinstängerna vid köp utav stora produkter / de som kommer i sitt egna emballage.

När du köper tex en ssd så packas den ju i en extra kartong från just Inet, då kommer stången med.
Men gör en skärm eller chassi så skickas de i sina egna emballage direkt från tillverkaren vilket medför att det inte finns någonstans att lägga stången.

Inte så att de öppnar kartongen för att trycka ner en stång liksom… eller emballera ett emballage 🤷🏼‍♂️

Om de klistrar på en "plastpåse" på kartongen, så kommer det en stång med, är det bara den tunna klisterlappen med adressinfo och streckkoder, så kommer det inte.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pentav:

Men jag blir ju lite orolig när ni verkar skriva att det är sån risk med att uppdatera firmware.

Det är inte farligare/mer riskfyllt än någon annan firmware-uppdatering av någon annan teknik.

Permalänk
Medlem

Känns lite märkligt att det ska ta 30 minuter att uppdatera firmware, nån som testat och vet om det stämmer? Har inte brytt mig att att testa eftersom jag inte kan hitta changelog till nyaste firmware för min skärm (finns ingen lös fil, bara i display manager).

Permalänk
Skrivet av Pentav:

Yes att den har EN firmware oavsett källa förstår jag. Därför tänker jag att det inte spelar nån roll vilket datum den olika OS har för samma firmware. Det är ju samma versionsnummer och kanske bara uppladdat till deras hemsida vid olika datum.

Ska prova installera drivrutinen på sambons Mac för att se ifall den hittar skärmen. Men jag har fortfarande problemet att skärmen inte vill stanna i standby-läge utan återkommande söka efter källa. Det verkar också vara en av åtgärderna i uppdateringen.

Risk och risk. Visst den kan bricka skärmen men om man tar det lugnt och inte börjar rycka kablar och starta om och ha sig innan mjukvaran säkert är inbränd så är risken ganska minimal.

Så sålänge du typ stänger av allt som ev kan råka avbryta sleepläge osv osv och alla onödiga program över lag avstängda och inte rör datorn alls efter att du startat inbränningen så är det relativt riskfritt.

Så bara stäng av alla ev strömbesparingar, program som ligger i taskbar osv osv, starta uppdateringen och gå ta en fika i nån halvtimme-timme så borde den vara klar när du kommer tillbaka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pentav:

Jag tycker inte att du ska anta att det är samma för att det är samma versionsnr. Som tidigare sagts kan det vara olika avdelningar som jobbar med de olika platformarna. De behöver inte följa samma versionsnumrering.

Av de två filer du har länkat så skulle jag inte alls vara säker på att filen till Mac innehåller firmware till skärmen eftersom det inte står i texten, och av samma anledning skulle jag inte heller vara säker på att den första filen innehåller en drivrutin till PC eftersom.
Du övertänker och antar samband som kan finnas, men som inte nödvändigtvis behöver vara där. Så dela upp problemen.
- Macen behöver troligt en drivrutin. Ladda ner och installera rätt fil för det.
- Du vill prova en ny firmware till skärmen för att se om det löser ditt problem med stand by. Ladda ner och installera rätt fil för det.

Det är både och med en firmwareuppdatering. Det är väl inte egentligen värre än att installera vad som helst annat, men om man installerar någon programvara så reder man oftast ut om det blir fel för att tex antivirusprogrammet blockade något. Datorn blir oftast inte oanvändbar. Om du gör fel när det kommer till uppdatering av firmware så kan skärmen bli oanvändbar och kräva en tur till Dell för att bli fixad. Men det är inte troligt att det går illa så länge som man följer instruktionerna. Stäng av så många andra program som möjligt innan du uppdaterar och ge det tid. Dra inte i sladdarna för att inget verkar ha hänt på 10 min. Står det att det kan ta 25 min hade jag väntat minst en timma innan jag började rycka i sladdar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker inte att du ska anta att det är samma för att det är samma versionsnr. Som tidigare sagts kan det vara olika avdelningar som jobbar med de olika platformarna. De behöver inte följa samma versionsnumrering.

Det lär ju vara samma firmware fil som är inbakad med olika program bara så ja det är högst rimligt att anta det. Det är inte ett rimligt antagande att det skulle vara 2 team som parallellt utvecklar firmware till skämen bara för ett det finns paket till olika system.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har inte varit med om olika firmware på en och samma skärm avsett för Mac och PC. Förstås inte otänkbart så ska aldrig säga aldrig. Däremot har jag varit med om att installationen till Mac OS har typiskt använt en äldre version av organisatoriska skäl, likt att det är tredje part som utvecklar mjukvaran för Macen och denna alltid ligger efter i tiden mot den internt utvecklade PC-installationen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suhrim:

Det lär ju vara samma firmware fil som är inbakad med olika program bara så ja det är högst rimligt att anta det. Det är inte ett rimligt antagande att det skulle vara 2 team som parallellt utvecklar firmware till skämen bara för ett det finns paket till olika system.

Har du klickat på länkarna i originalinlägget? Det står inte att filen till Mac ens innehåller en firmware.
För övrigt är Dell's sida tämligen rörig, och har sorterat in firmwareuppdateringen under Drivrutiner. Så nej, jag tycker inte att man ska göra några antaganden kring något som inte står uttryckligen. Det är klart att flera paket av samma firmware ABC kan man anta är samma, men det är inte vad TS länkar till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du klickat på länkarna i originalinlägget? Det står inte att filen till Mac ens innehåller en firmware.
För övrigt är Dell's sida tämligen rörig, och har sorterat in firmwareuppdateringen under Drivrutiner. Så nej, jag tycker inte att man ska göra några antaganden kring något som inte står uttryckligen. Det är klart att flera paket av samma firmware ABC kan man anta är samma, men det är inte vad TS länkar till.

Ja, mac länken i TS inte till en firmware update (det är en drivrutin) det länkas senare i tråden.

https://www.dell.com/support/home/sv-se/drivers/driversdetail...
https://www.dell.com/support/home/sv-se/drivers/driversdetail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Jag har fått pingvinen i varje order detta år (säkert ca 10st)