Nu har jag bara haft en powerbank från Jupio, men den har funkat fint under många år.
Jag har flera bekanta som har köpt Jupiobatterier till sina systemkameror och varit nöjda med dessa.
SmallRigbatteriet jag köpte till min Canonkamera har funkat fint hittills (jag har bara haft det i några veckor) och uppför sig exakt som kamerans originalbatteri både vad gäller laddning och visning i kamerans menyer. Och jag bara älskar möjligheten att kunna ladda batteriet direkt via USB-C-kontakten från en mobilladdare eller powerbank! Det kostade dessutom en dryg tredjedel av ett originalbatteri med lägre kapacitet (2 130 kontra 2 400 mAh)!
Som sagt, jag säger inte att de är dåliga, men enligt min uppfattning i fallet Nikon är mina originalbatterier att föredra. Och med tanke på vad kamerorna kostar så orkar jag inte hålla på och tjafsa med batterier som troligen inte håller lika länge, kan lägga av vid mjukvaruuppdateringar osv. Ja, det senare har hänt. Sedan är det inte så enkelt som att bara ha kapacitet, även om vi antar att tillverkaren inte friserar siffrorna. Några av Nikons batteriversioner har i den meningen samma kapacitet, men är justerade på annat vis och ger ändå bättre batteritid pga annan urladdningskurva e dyl.
Min spegellösa kan ladda i kamerahuset via USB-C (och även drivas den vägen), så behovet av att ladda löst med USB-C känns måttligt om jag absolut inte vill ta med en lös laddare. Man måste dock ha nog ny batteriversion, annars går det inte att ladda i huset. Något jag fått erfara när jag glömt bort att jag tillfälligt satt i ett äldre batteri som normalt körs i spegelreflex och undrat varför kameran vägrar ladda. Inte särskilt svårt att se skillnad på dem då höljet har olika färg, men man ser inte igenom själva kamerahuset. Spegelreflexerna har så lång batteritid att det är irrelevant av det skälet om jag inte tänker bosätta mig i vildmarken och typ ladda en batteribank med solcell och sedan ladda från den.
För GR III har jag däremot, som sagt, väldigt svårt att motivera originalbatteri. Går också att ladda i kameran och det följer inte ens med laddare, men jag har en liten Jupio som följde med i paket. Dock micro-USB, medan kameran är USB-C.