Canon EOS 70D dåligt batteri, värt att satsa på nytt batteri eller nytt kamerahus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Nu har jag bara haft en powerbank från Jupio, men den har funkat fint under många år.
Jag har flera bekanta som har köpt Jupiobatterier till sina systemkameror och varit nöjda med dessa.
SmallRigbatteriet jag köpte till min Canonkamera har funkat fint hittills (jag har bara haft det i några veckor) och uppför sig exakt som kamerans originalbatteri både vad gäller laddning och visning i kamerans menyer. Och jag bara älskar möjligheten att kunna ladda batteriet direkt via USB-C-kontakten från en mobilladdare eller powerbank! Det kostade dessutom en dryg tredjedel av ett originalbatteri med lägre kapacitet (2 130 kontra 2 400 mAh)!

Som sagt, jag säger inte att de är dåliga, men enligt min uppfattning i fallet Nikon är mina originalbatterier att föredra. Och med tanke på vad kamerorna kostar så orkar jag inte hålla på och tjafsa med batterier som troligen inte håller lika länge, kan lägga av vid mjukvaruuppdateringar osv. Ja, det senare har hänt. Sedan är det inte så enkelt som att bara ha kapacitet, även om vi antar att tillverkaren inte friserar siffrorna. Några av Nikons batteriversioner har i den meningen samma kapacitet, men är justerade på annat vis och ger ändå bättre batteritid pga annan urladdningskurva e dyl.

Min spegellösa kan ladda i kamerahuset via USB-C (och även drivas den vägen), så behovet av att ladda löst med USB-C känns måttligt om jag absolut inte vill ta med en lös laddare. Man måste dock ha nog ny batteriversion, annars går det inte att ladda i huset. Något jag fått erfara när jag glömt bort att jag tillfälligt satt i ett äldre batteri som normalt körs i spegelreflex och undrat varför kameran vägrar ladda. Inte särskilt svårt att se skillnad på dem då höljet har olika färg, men man ser inte igenom själva kamerahuset. Spegelreflexerna har så lång batteritid att det är irrelevant av det skälet om jag inte tänker bosätta mig i vildmarken och typ ladda en batteribank med solcell och sedan ladda från den.

För GR III har jag däremot, som sagt, väldigt svårt att motivera originalbatteri. Går också att ladda i kameran och det följer inte ens med laddare, men jag har en liten Jupio som följde med i paket. Dock micro-USB, medan kameran är USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, EF/EFS-objektiven kan användas på RF-hus med adapter med varierande resultat. Canon-optik brukar gå utan nämnvärda besvär (åtminstone om vi inte pratar uråldriga objektiv), och för det mesta även tredjepart av hyfsad kvalisort.
Det jag främst tänkte på var att fullformat kan vara intressant om du har EF-optik och inte en massa EF-S (cropsensor-optiken).

Det bör kanske tilläggas att även om det inte är helt vettigt att göra så, eftersom man kastar bort den sensoryta man har betalat för, så går det med RF-kameror att köra EF-S på adaptermed RF-kameror, oavsett sensorstorlek. Med EF-kameror (småbild) så går däremot inte EF-S att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt, jag säger inte att de är dåliga, men enligt min uppfattning i fallet Nikon är mina originalbatterier att föredra. Och med tanke på vad kamerorna kostar så orkar jag inte hålla på och tjafsa med batterier som troligen inte håller lika länge, kan lägga av vid mjukvaruuppdateringar osv. Ja, det senare har hänt. Sedan är det inte så enkelt som att bara ha kapacitet, även om vi antar att tillverkaren inte friserar siffrorna. Några av Nikons batteriversioner har i den meningen samma kapacitet, men är justerade på annat vis och ger ändå bättre batteritid pga annan urladdningskurva e dyl.

Jag hade också en Nikon D700 med ett extra originalbatteri som jag köpte redan från början. De batterierna var så bra att jag aldrig behövde köpa ytterligare batterier under hela den tid (12 år) jag använde kameran. Men om jag reste bort var jag tvungen att ha med mig en separat laddare. Det var bökigt …

Skrivet av ztenlund:

Min spegellösa kan ladda i kamerahuset via USB-C (och även drivas den vägen), så behovet av att ladda löst med USB-C känns måttligt om jag absolut inte vill ta med en lös laddare. Man måste dock ha nog ny batteriversion, annars går det inte att ladda i huset. Något jag fått erfara när jag glömt bort att jag tillfälligt satt i ett äldre batteri som normalt körs i spegelreflex och undrat varför kameran vägrar ladda. Inte särskilt svårt att se skillnad på dem då höljet har olika färg, men man ser inte igenom själva kamerahuset.

Vissa av Canons nyare R-kameror kan ladda ”rätt” batteri(er) i både kamerahuset och i ett anslutet batterigrepp via USB-C och en USB PD-kompatibel laddare/powerbank. Det är väldigt smidigt, men en bekant hade problem med en R-modell som vägrade ladda från en viss powerbank (det funkade däremot både med en laddare och en extra kraftig powerbank) trots att den hade helt rätt specifikationer. Men jag själv vill ganska ofta ladda både kameran och ett extrabatteri samtidigt över natten.

Skrivet av ztenlund:

Spegelreflexerna har så lång batteritid att det är irrelevant av det skälet om jag inte tänker bosätta mig i vildmarken och typ ladda en batteribank med solcell och sedan ladda från den.

Du får kanske inse att alla inte fotograferar på samma sätt som du? Jag har i dag en Canonkamera i R-serien och behöver ofta använda ett extrabatteri innan dagen/kvällen är slut (så var det även på Nikontiden) och då är det smidigt att sedan kunna ladda både kameran och extrabatteriet separat via USB-C över natten eller under en längre paus. Jag har valt bort att använda ett batterigrepp (jag köpte ett, men har knappt använt det) eftersom det enligt mitt personliga tycke gör kameran alltför stor och tung.

Permalänk

Nu är två nya batterier beställda, det blev Jupio. Fick bli en julklapp till mig själv.
Kommer nog försöka hålla liv i min gamla kamera ett tag till så jag hinner fundera på hur jag ska göra.
Hade vart kul om jag kunde bli lika bra kompis med den som med min gamla 1000D, får jag bara ordning på fokuset att det blir som jag vill ha det då behöver jag teoretiskt inte byta upp mig, speciellt inte om de nya batterierna kommer funka också.

Är redan taggad på att få hem dom.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Alla Canon original EF & EF-S objektiv fungerar på Canons spegellösa RF kameror via adapter, 3:e parts objektiv kan dock kräva uppdatering av objektivet.

Jag har bara Canon objektiv, tyckte jag läste någon kommentar där det stod att det var varierande funktion via adapers, stämmer det också på Canons objektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Jag har bara Canon objektiv, tyckte jag läste någon kommentar där det stod att det var varierande funktion via adapers, stämmer det också på Canons objektiv?

Jag har inte hört att det ska vara något problem med original objektiv för alla EF objektiv har ju autofokus motor i objektivet i och med bytet till EF fattning på 80 talet. 3:e parts objektiv har ju det generella Canon problemet att kommunikationen mellan objektiv och kamera inte är publikt tillgänglig vilket gör att det kan sluta fungera om man byter till nyare kamera.
På en spegellös så är det ju sensorn som både sköter fokus och tar bilden till skillnad från en spegel kamera där autofokus sensorn sitter i sökaren och sensorn tar bilden så det borde ju bli bättre bilder.

Permalänk
Medlem

Nu är två nya batterier beställda, det blev Jupio. Fick bli en julklapp till mig själv.
Kommer nog försöka hålla liv i min gamla kamera ett tag till så jag hinner fundera på hur jag ska göra.
Hade vart kul om jag kunde bli lika bra kompis med den som med min gamla 1000D, får jag bara ordning på fokuset att det blir som jag vill ha det då behöver jag teoretiskt inte byta upp mig, speciellt inte om de nya batterierna kommer funka också.

Är redan taggad på att få hem dom.

På många kameror kan du finjustera fokus separat för varje objektiv och spara dessa korrigeringar. Kolla om den funktionen finns i din kamera.

Permalänk
Skrivet av LANberg:

På många kameror kan du finjustera fokus separat för varje objektiv och spara dessa korrigeringar. Kolla om den funktionen finns i din kamera.

Inte va jag känner till, va tvungen att kolla bland mina bilder och jag köpte den kameran runt 2014, fotade aktivt 2017 sen 2020 och efter det har det blivit en paus. I början tyckte jag kameran hade nice fokus. Ska ta å kolla närmare på det, kan vara ett HF.

Permalänk
Medlem

Inte va jag känner till, va tvungen att kolla bland mina bilder och jag köpte den kameran runt 2014, fotade aktivt 2017 sen 2020 och efter det har det blivit en paus. I början tyckte jag kameran hade nice fokus. Ska ta å kolla närmare på det, kan vara ett HF.

Det kan vara en funktion som bara har funnits i dyrare kameror, men kan vara värt att kolla upp.
Ibland fokuserar ett objektiv aningen framför eller bakom den faktiska fokuspunkten och det är detta man kan korrigera i vissa kameror. Den här funktionen borde finnas på kamerans AF-meny.
Canon kallar den här funktionen för AF Microadjustment och Nikon kallar den för AF fine-tune (jag kommer inte ihåg de svenska namnen). Jag har för mig att den fanns redan i min gamla Nikon D700 som kom 2008, men den kameran var en toppmodell då.
Gör en webbsökning så hittar du mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det kan vara en funktion som bara har funnits i dyrare kameror, men kan vara värt att kolla upp.
Ibland fokuserar ett objektiv aningen framför eller bakom den faktiska fokuspunkten och det är detta man kan korrigera i vissa kameror. Den här funktionen borde finnas på kamerans AF-meny.
Canon kallar den här funktionen för AF Microadjustment och Nikon kallar den för AF fine-tune (jag kommer inte ihåg de svenska namnen). Jag har för mig att den fanns redan i min gamla Nikon D700 som kom 2008, men den kameran var en toppmodell då.

Ja, det finns på D700. Och faktiskt även i de spegellösa kamerorna, även om det rent principiellt inte ska behövas.

Jag är rätt säker på att även 70D har mikrojustering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Du får kanske inse att alla inte fotograferar på samma sätt som du? Jag har i dag en Canonkamera i R-serien och behöver ofta använda ett extrabatteri innan dagen/kvällen är slut (så var det även på Nikontiden) och då är det smidigt att sedan kunna ladda både kameran och extrabatteriet separat via USB-C över natten eller under en längre paus. Jag har valt bort att använda ett batterigrepp (jag köpte ett, men har knappt använt det) eftersom det enligt mitt personliga tycke gör kameran alltför stor och tung.

Nu vet jag inte riktigt var jag skrev något om mitt sätt att fotografera. Poängen i den delen var snarare att spegelreflexerna drar betydligt mindre batteri om man använder dem som spegelreflexer, medan spegellösa äter batteri bara man tittar igenom sökaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu vet jag inte riktigt var jag skrev något om mitt sätt att fotografera. Poängen i den delen var snarare att spegelreflexerna drar betydligt mindre batteri om man använder dem som spegelreflexer, medan spegellösa äter batteri bara man tittar igenom sökaren.

Då får du nog läsa vad du skrev en gång till och fundera över din tvärsäkra attityd.
Jag har nästan alltid haft behov av ett extrabatteri även när jag fotograferade med min D700. Jag tar oftast många bilder under ett antal timmar och då behöver jag ett extra batteri. Vi fotograferar uppenbarligen, och använder därför våra kamerabatterier, på ganska olika sätt. Det finns varken ett rätt eller ett fel utan man får anpassa sig efter sina egna behov.

Jag hoppas i alla fall att vi har lyckats ge TS svar på sina frågor och lämnar nu den här tråden.
Lycka till med fotograferandet!

Permalänk
Medlem

Slänger in en kommentar om objektiv.
Vet inte om du har samma resultat med mer än ett objektiv eller om du bara provat med ett, tänker på de där 5 bilderna och sedan dog kameran.
Har själv en ännu äldre eos 350d till vilken jag skaffade ett tamron-objektiv. Det har blivit något elektriskt fel i objektivet så det drar ur batteriet på mindre än ett par timmar i standbyläge men å andra sidan så går kameran också in i någon form av blockerat läge när man försöker starta den med objektivet monterat.
Objektivet går fortfarande att använda om man täcker över kontaktytorna med en tejpbit och använder det helt manuellt...
Kan tillägga att jag trodde det var batteriet som blivit dåligt men det håller förvånansvärt bra fortfarande med tanke på dess ålder.

Med det sagt så rekommenderar jag att kontrollera att du har samma problem med mer än ett objektiv.

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Skrivet av ztenlund:

Ja, det finns på D700. Och faktiskt även i de spegellösa kamerorna, även om det rent principiellt inte ska behövas.

Jag är rätt säker på att även 70D har mikrojustering.

Svarar båda, ska ta å kolla upp det där. Det är nog inget jag tänkt på. Tror jag köpte kameran och tänkte den skulle va lik min gamla 1000D bara lite nyare osv.
Får sätta mig in i det där och försöka reda ut vart fokuset hamnar.

Skrivet av Viita:

Slänger in en kommentar om objektiv.
Vet inte om du har samma resultat med mer än ett objektiv eller om du bara provat med ett, tänker på de där 5 bilderna och sedan dog kameran.
Har själv en ännu äldre eos 350d till vilken jag skaffade ett tamron-objektiv. Det har blivit något elektriskt fel i objektivet så det drar ur batteriet på mindre än ett par timmar i standbyläge men å andra sidan så går kameran också in i någon form av blockerat läge när man försöker starta den med objektivet monterat.
Objektivet går fortfarande att använda om man täcker över kontaktytorna med en tejpbit och använder det helt manuellt...
Kan tillägga att jag trodde det var batteriet som blivit dåligt men det håller förvånansvärt bra fortfarande med tanke på dess ålder.

Med det sagt så rekommenderar jag att kontrollera att du har samma problem med mer än ett objektiv.

Det var batterierna, vet för nått år sedan när jag skulle ladda upp dom ville de inte ta laddning. Googlade då å hittade va man kunde göra för att få dom att ladda. Men de har inte legat jättelänge och är urladdade trots avstängd kamera. De nya batterierna är fortfarande 100%, det var nog dax att uppgradera, de gamla var trots allt 10 år så ändå tjänat väl genom åren. Kanske hade de hållt bättre om jag aldrig lagt kameran på hyllan ett tag och fortsatt fota och ladda osv.