EUs USB-C lag och dess effekt på iPhone-försäljning

Permalänk
Medlem

EUs USB-C lag och dess effekt på iPhone-försäljning

Nu till årskiftet slår ju lagen igenom, vilket vad jag förstår betyder att det blir förbjudet för Apple(och alla dess återförsäljare) att sälja nuvarande SE, och gamla iPhone 12/13/14 etc.
(Well.. de får sälja av nuvarande lager, men inte köpa in några nya..)

Detta borde bl.a. betyda att alla företag som begränsar sina anställa till dessa gamla/billiga telefoner blir tvungna att köpa in åtminstone iPhone 15(såvida de inte kan vänta några månader och/eller kan köpa in lagerhållna SE).
(Ryktas ju att det kommer en ny SE i mars..)

För egen del kan reglerna inte komma snart nog. Mitt arbete erbjuder endast SE(hatar touchid) och jag har därför en 7 år gammal XR med sprucken skärm och batteri som säger "service". 😂

Permalänk
Medlem

Apple får fortsätta sälja gamla produkter (inkl. nytillverkade) utan USB-C, så 13 och 14 kommer fortsätta få säljas.

Dom får bara inte släppa några nya produkter utan USB-C.

Jag hade helt fel!
https://www.forbes.com/sites/davidphelan/2024/12/14/apple-wil...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Apple får fortsätta sälja gamla produkter (inkl. nytillverkade) utan USB-C, så 13 och 14 kommer fortsätta få säljas.

Dom får bara inte släppa några nya produkter utan USB-C.

Är du säker på det?
Enligt PTS så måste all elektronik som tillverkas efter 28 Dec 2024 använda USB-C för laddning.

https://pts.se/radio/radioutrustning/usb-c-ny-laddningsstanda...

Permalänk
Medlem

Enligt denna nyhetssida kommer Apple sluta sälja alla mobiler med Lightning
Igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är du säker på det?
Enligt PTS så måste all elektronik som tillverkas efter 28 Dec 2024 använda USB-C för laddning.

https://pts.se/radio/radioutrustning/usb-c-ny-laddningsstanda...

Nej, jag hade fel! Din länk beskriver det ju väldigt enkelt och här är ytterligare bekräftelse på att Apple slutar sälja iPhone 14 och SE i slutet av december i år, medan återförsäljare kan fortsätta sälja slut på sitt lager:
https://www.forbes.com/sites/davidphelan/2024/12/14/apple-wil...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Så precis som jag skrev i första inlägget alltså. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Så precis som jag skrev i första inlägget alltså. 😉

Ja, då köper väl företag gammalt sortiment så länge det går tills det finns en ny SE att köpa (lagret lär inte ta slut på tre månader).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

Apple kommer släppa en ny SE, fortfarande med iphone 7 design men med USB-C. Jag lovar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, då köper väl företag gammalt sortiment så länge det går tills det finns en ny SE att köpa (lagret lär inte ta slut på tre månader).

Tittar man hos tex Dustin mfl så har dom inte många i lager. Så de bör vara slut rätt snabbt förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Apple kommer släppa en ny SE, fortfarande med iphone 7 design men med USB-C. Jag lovar.

Knappast. Alla rykten pekar på en iPhone 14 design. Men med usb-c, singelkamera och 8GB RAM.
Antagligen en A17 CPU också, möjligen tom A18. Så den klarar Apple Intelligence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag tror de har gjort slut på de gamla restedelarna från den tiden. Blir säkert en budget 14 som blir SE 4.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Knappast. Alla rykten pekar på en iPhone 14 design. Men med usb-c, singelkamera och 8GB RAM.
Antagligen en A17 CPU också, möjligen tom A18. Så den klarar Apple Intelligence.

Ipad mini fick 17 Pro så det är ju inte omöjligt faktiskt. Att den får AI kan man ju nästan garantera med tanke på att det är på allas läppar. 8GB ram till folket är trevligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT