Köpråd rack server (unraid eller truenas), docker (plex gpu passthrough)

Permalänk

Köpråd rack server (unraid eller truenas), docker (plex gpu passthrough)

Hej, ska pensionera min gamla qnap och investera i en server till racket. Jag vet inte om jag vill använda truenas scale eller unraid ännu. Jag vill iallafall ha plats för åtminstone 8 diskar, och utöver krypterad lagring så tänkte jag köra Plex media server, transmission och home assistant i docker (just nu kör jag docker compose på qnap'en). Plex måste kunna använda hårdvaruacceleration för transkodingen.
Jag har aldrig använt unraid eller truenas förut - vad rekommenderas för mitt ändamål?
Vad kan kalaset kosta, om man räknar bort kostnaden för diskar?

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Jag tänker att du kan köra Proxmox i grunden, och sedan virtualisera resten om du tänker ha en server.

Själv har jag två servrar, en som kör proxmox med diverse virtuella maskiner, och den andra servern kör Unraid som enbart filserver.

Att jag valde Unraid som filserver är ju framförallt för att det är så smidigt att expandera lagringen.

Ang. kostnaden så beror det ju såklar på vad du köper, men jag kan reommendera att du kikar på begagnade serverdelar.

Permalänk
Medlem

Du skriver "till racket" så jag antar att du kanske redan har andra saker där som väsnas. Ska du vistas i samma rum? Hur mycket får servern låta? Det finns mer att välja på om man tillåter att det väsnas ordentligt, men betydligt svårare att få acceptans om man delar hushåll med någon. Rackservrar är så gott som aldrig gjorda för att vara tysta.
Menar du förresten 8x 3,5-tumsdiskar eller 2,5-tums?
Med 8x 3,5-tumsdiskar så blir det 2U eller mer, så det är åtminstone lite tystare än 1U.
Hur mycket prestanda behöver du? Letar man begagnat (vilket man bör när det gäller rackservrar om man inte är gjord av pengar) så skulle jag rekommendera att inte köpa äldre än Xeon E5 v4. De är redan 8 år gamla men de har väldigt bra förhållande mellan pris, prestanda och helt okej energieffektivitet tycker jag.
Men beroende på vilka videoformat du vill hårdvaruaccelerera så begränsar det givetvis vilka CPU-generationer du kan använda.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag tänker att du kan köra Proxmox i grunden, och sedan virtualisera resten om du tänker ha en server.

Själv har jag två servrar, en som kör proxmox med diverse virtuella maskiner, och den andra servern kör Unraid som enbart filserver.

Att jag valde Unraid som filserver är ju framförallt för att det är så smidigt att expandera lagringen.

Ang. kostnaden så beror det ju såklar på vad du köper, men jag kan reommendera att du kikar på begagnade serverdelar.

+1 för detta, proxmox gör att de flesta andra OS känns nedlåsta och omedgörliga.
Finns oändliga möjligheter med detta

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome