Permalänk

Minolta Dimage X20

Är det någon som har denna underbara digitalkamera? Är det ett bra köp? Jag skulle gärna vilja se lite bilder ni har tagit.

/Daniel

EDIT: länk till info om kameran: http://www.dimage.minolta.com/x20/

Permalänk
Medlem

Visst verkar den jäkligt bra. Funderar själv skarpt på att köpa en.

Om du vill se bilder tagna med den kan du leta upp kameran på www.cyberphoto.se och kolla, finns ett par stycken där.

Verkar väl inte vara någon überkvalitet på bilderna, men ser helt klart ut som dem duger.

Det som lockar med kameran, för min del iaf, är att den är så liten, billig, snabb och kan spela in oändligt långa videskvenser.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk

Tror du (eller nån annan) att den tar sämre bilder än Canon PS A60?

Permalänk
Medlem

Tja du kan ju själv jämnföra bilderna som cyberphoto tagit med dem båda.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem

Den tar nog inte lika fina bilder som A60, men canonen kostar ju mycket mer.
Ska nog införskaffa en sådan här x20, jag ser inga brister i den överhuvudtaget.

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som nyligen köpt den och han verkar rätt nöjd med den än så länge, förutom att den drar batterier som en galning. Man kan ju tyvärr inte knäppa kort utan displayen heller, det brukar ju annars ge lite extra livslängd.
Ska se om han har några fina kort ni kan få se sen

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

har varit ute efter en digital kamera flera månader själv.. men ja vill ha en som e rätt så liten och smal.. och som endå inte är allt för kass..

va inne på sonys u30 ett tag.. eller en casio kamera.. men nu när a såg den här i morse så ska ja nog fundera över mitt köp lite.. det här verkar va en bra kamera

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk

Nu har jag beställt en x20 från webhallen.com Ska hämta den i butiken imorrn!

Permalänk
Medlem

hehe du får posta lite test bilder o göra en liten recension av den imorrn eller så hoppas den e grym..

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

Jag har testat den någon timma och den är rätt så mysig. Tycker dock att bilderna blev väldigt dåliga med lite sämre belysning.

Visa signatur

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever"- Shigeru Miyamoto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l-boy
Jag har testat den någon timma och den är rätt så mysig. Tycker dock att bilderna blev väldigt dåliga med lite sämre belysning.

Släng upp lite filmer och bilder nu då.

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Medlem

vad då?..är det dåliga bilder i mörker lr dunkelt ljus?..Funkar inte blixten?

tänkte köpa den till festbilder typ.

Men funkar den inte bra i halv mörker så är det väl nästan ingen vits! =/

Och hur många bilder kan man ta inna man måste ladda batteriet?
Jag menar om man inte kan stänga av displayen så måste den ju dra som f*n!

Visa signatur

TriFFy

Permalänk

Okej, nu har jag hunnit testa den lite, och det här är vad jag kan säga hittills:

+ Hög kvalitet på kameran
+ Logiskt meny-system
+ Designen och storleken
+ Snabb
+ Det mesta faktiskt;)

- Batteritiden är usel! Jag gjorde slut på 2 par alkaliska AA igår kväll, trots att jag inte tog mer än 20-30 bilder.
- LCD-displayen blir konstig när man ska ta kort på vita saker ibland.. det vita liksom flyter ut över skärmen ser det ut som...

Jag kommer antagligen modifiera den här listan lite.
I övrigt hade nog USB2.0 varit trevligt:)

Här får ni lite bilder jag tagit, samtliga är tagna med standard-kompression:

Bild på mig i ett någorlunda mörkt rum
En posterflagga
Badrummet (taget i totalt mörker!)
Trädgården, blommor osv...
Närbild på rosa blommor
Närbild på en vit blomma

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Nice kavlitet! )..
Men f*n va drygt att den suger batteri som attans! =/
Ett stort MINUS eftersom jag tänkte att man vill juh springa runt på en fest och ta runt 60 bilder typ!

Visa signatur

TriFFy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriFFy
Nice kavlitet! )..
Men f*n va drygt att den suger batteri som attans! =/
Ett stort MINUS eftersom jag tänkte att man vill juh springa runt på en fest och ta runt 60 bilder typ!

Jag tror faktiskt att det går bra att ta 60 bilder på en omgång batterier, om man stänger av den så fort man inte fotar, och om man inte leker med massa finesser och sånt.

Permalänk
Medlem

Hehe jo det är sant!...annars gäller det väl att ta med batterier som f*n!

Men typ in man ska iväg över en helg lr nått då gäller det juh att ta med hela förådet!

Visa signatur

TriFFy

Permalänk

Någon som vet var man kan köpa bra 2100mAh laddbara batterier?

Permalänk
Medlem

Det är enorm skildnad på alkaliska och laddningsbara batterier, även om de har samma mAh.

Min Minolta F100 käkar 2 alkaliska 1300mAh-batterier på ~3-5 bilder, 2 laddningsbara 1300mAh på ~30-40 bilder och 2 laddningsbara 2000mAh på ~60-70 bilder.

el_bonito: Kjell & C;o har, du måste dock köpa en laddare för att få dem. Det närmaste du kan komma är att köpa 2000mAh-batterier. Kostar dock 90:- för 2 styck, men det är det värt om man har digitalkamera.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

el_bonito: Kjell & C;o har, du måste dock köpa en laddare för att få dem. Det närmaste du kan komma är att köpa 2000mAh-batterier. Kostar dock 90:- för 2 styck, men det är det värt om man har digitalkamera.

Tack, men jag måste nog hitta någon som säljer i butik i Stockholmstrakten, Kjell & Co skriver "Order under 300:- varuvärde noteras ej"

Permalänk
Medlem

Har själv en Dimage X, och den är jag nöjd med, den har ju ett laddningsbart batteri + att man kan stänga av LCD:n. Den fins ju dock inte att köpa länfre utan då får man sattsa på Xt istället. Är i prinsip samma kamra, men lite anorlunda design o 3 Megapixlar. Själv hade jag satsat på den istället för X20

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekan.se
Har själv en Dimage X, och den är jag nöjd med, den har ju ett laddningsbart batteri + att man kan stänga av LCD:n. Den fins ju dock inte att köpa länfre utan då får man sattsa på Xt istället. Är i prinsip samma kamra, men lite anorlunda design o 3 Megapixlar. Själv hade jag satsat på den istället för X20

Jag tycker inte man kan jämföra X20 och Xt eftersom de inte ligger i samma klass. Xt kostar dessutom dubbelt så mkt.

Permalänk
Medlem

Oj bara dubbelt så mkt!
tycker att det vara ett dåligt förslag!

Visa signatur

TriFFy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av el_bonito
Tack, men jag måste nog hitta någon som säljer i butik i Stockholmstrakten, Kjell & Co skriver "Order under 300:- varuvärde noteras ej"

Rusta har 4-pack 1800mAh för 79:- .
De har även 2pack + laddare för 99:-.

Ingen aning om hur kvaliten är på dem men...

Permalänk
Medlem

Mycket snällt av dig att slänga upp bilderna, men några filmer skulle inte sitta fel.

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk

Visst;) Här kommer en liten film jag filmade nyss:

http://217.215.217.117/digitalkameran/film.MOV

Jag zoomade lite med digitala zoomen i slutet. Den optiska kopplas ur när man filmar.

Permalänk
Medlem

Vad blir för filtyp på filmerna?
Inte Quicktime hoppas jag....

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Vad blir för filtyp på filmerna?
Inte Quicktime hoppas jag....

Som du ser, .mov = Quicktime

Permalänk
Medlem

Finns det något sett man kan göra om filmerna så att de blir i något annan format?

Visa signatur

.Philips s20.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mox
Finns det något sett man kan göra om filmerna så att de blir i något annan format?

Inte i kameran nej, och jag har aldrig hört talas om nån converter som kan göra MOV --> AVI/MPG

Permalänk

Är det någon som vet hur man ska använda den som Webcam? Den ska ju fungera som webcam, men jag vet inte hur...