Permalänk
Medlem

2 router problem.

Fick hem ASUS RT-BE92U men WAN lampan lyser rött och internet funkar inte. Kopplade in både router via LAN för kolla på både inställningar. (skulle inte gjort det och 1 i taget). Passade på ställa in gamla router RT92U på AP, stängde av DHCP och den blev tilldelad ny ip 100xxxxx.

Men WAN lampan lyser fortfarande rött på nya och gamla, på nåt märkligt sett fungerar internet men står nåt om ingen DHCP från ISP.

Trött på allt då skall jobba och tänkte använda den gamla först. Ställde tillbaks den gamla från AP till router läge. Men då lyser också WAN lampan röd och samma fel som nya routern.

Är trött just nu på jobbet efter felsökt över 2 timmar hemma. Så min förklaring hur jag klantat mig kan vara förvirrande. Får ursäkta för det. Vill bara få igång bredbandet när jommer hem efter jobbet.

Min PC håller på byta ip adress (100.xxx) nätmask adress (255.254.xxx) fram och tilbaks så det händer att det går inte logga in på routern ibland. Inne på routern står jag får ingen ip adress från Bahnhof. Allt står på 0.0.0.0.

Kan inte felsöka nu när är på jobbet. Men om nån vet vad jag babblar om och har tips hur fixa allt efter jobbet ä. Är jag tacksam tull förslag.

Har Bahnhof just nu tills 19/12.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Din leverantör har nog låst din uppkoppling till en MAC-adress, din gamla routers då.
Efter en tid eller om du kontaktar dem så borde de spärren släppa.

Förklarar dock varför det inte funkar när du kopplar in den gamla igen. Om du inte har triggat nån funktion hos dem som spärrar på nåt sätt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Din leverantör har nog låst din uppkoppling till en MAC-adress, din gamla routers då.
Efter en tid eller om du kontaktar dem så borde de spärren släppa.

Förklarar dock varför det inte funkar när du kopplar in den gamla igen. Om du inte har triggat nån funktion hos dem som spärrar på nåt sätt.

När den nya inte funkade så tetade jag köra MAC clone så den nya och gamla har samma mac clone adress.
Har också testat ta bort MAC adress på nya och ändå funkar inte gamla routern.
Eller snarar sagt internet verkar fungera, bara det lyser rött på WAN lampan och blir inte tilldelad nån ip adress.
Sen är det datorn som byter ip och nätmask fram och tillbaks. Ger mig gråa hår.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har Bahnhof just nu tills 19/12.

Det är inte så att dom klippt det i förtid?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha vettig hjälp så tar du bilder på hur du har kopplat, utan sladdhärvor och synligt vilka uttag du använt. Och du visar vilka felmeddelanden du får, ordagrannt. Ta skärmdumpar på det som är relevant från routerns GUI. Den lilla ikonen med berg/sol laddar upp bilder i inlägget.

Din beskrivning är obra, så min gissning blir också obra:

Du har antagligen kopplat in både internet/mediaomvandlare och din dator i routerns LAN-portar. Då agerar routern som switch och routerns LAN-sida och datorn hamnar båda mot internet/ISP. Du kan även få den effekten om du har ställt routern i AP-läge och använder WAN-porten, beroende på hur implementationen är gjord.

Din ISP använder sig av CG-NAT, vilket ger IPv4-adresser som börjar på 100. DHCP-klienten på din dator tilldelas en sådan genom switchen och internet fungerar, i alla fall intermittent.

DHCP-servern i routern (om den inte är konfad som AP) kommer också försöka dela ut en IP-adress, troligen 192 nånting.

Om du inte kopplat in WAN-porten på routern (i router-läge) kommer den mycket riktigt protestera över att den inte får en IP-adress över DHCP.

Om du lyckats koppla både WAN och LAN på routern mot internet blir det en riktig soppa.

Kör med en router i taget, fabriksåterställd. WAN-port mot internet/mediaomvandlare. Dator i LAN-port i routern. Inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Det är inte så att dom klippt det i förtid?

Nej, men tror mrtulu är inne på rätt spår om mac låsning. Har router och mediaomvandlaren avstängda. Så får se om det funkar när kommer hem och sätter på dom igen.
Var så trött när höll på felsöka och tänkte inte om mac låsning av isp.

Visa signatur

Permalänk

kan man av intresse fråga vilket stadsnät du tillhör?

Permalänk
Medlem

Idag har det varit en jävligt dag. Först routern och sen när väl hemma så startade inte Win 11. Fick köra en återställning för komma in i win 11. Men iallafall är router problemet löst. Var en riktigt blunder från min sida. Var så säker att jag kopplade in rätt nätverks kabel in i WAN porten, men tydligen var det fel kabel och efter kopplat rätt och en ny internet wizard guide så fungerar routern nu. Kvar är att återansluta alla enheter till routern.
Tack för alla förslag och hjälp.

Visa signatur